[Stik Belgique] Rekbaar & co

maandag 15 oktober 2018

Oktober is ondertussen halfweg. Ik vond het helemaal niet moeilijk om 'Belgisch' aan de slag te gaan en kon zowat alle projecten die ik in mijn hoofd had of die ik maakte - haha, er is wel degelijk een kloof tussen wat ik maak en wat het scherm haalt - voor deze uitdaging gebruiken. Of zoals zij het zo schoon zegt "jij naait meestal Belgische patroontjes". Ik stond er zelf niet bij stil, maar ze heeft overschot van gelijk, ik zie er niet het nut van in om op een ander dingen te gaan zoeken waar je nauwelijks van weet hoe de pasvorm zal zijn - ik zeg niet dat er in het buitenland geen goede ontwerpers zitten, verre van, maar zelf ben ik fan van vertrouwd terrein en op veilig spelen - al helemaal niet als je ziet wat een talent van eigen bodem er is.

Back in the days had je StraightGrain, Zonen09, Zo Geknipt en Mme Zsazsa - een beetje kort door de bocht, maar dat neem je me hopelijk niet kwalijk -, in de loop van de jaren kwamen heel wat ontwerpers en boeken bij. Ooit kon ik je perfect vertellen wat en wie en hoe, tegenwoordig hou ik het niet zo goed meer bij, ik heb al moeite genoeg om te maken wat ik in huis heb ;).
Af en toe kan ik me toch niet inhouden en laat ik me eens gaan een een 'nieuwkomer'. Hoewel, met vijf patronen (waaronder twee gratis exemplaren) op de teller is dat allemaal niet zo piep meer. Ik testte de Isa mee en werd even enthousiast over de Lux jurk, waarvan een veelgedragen zomerse versie gemaakt werd.

606-02 Lux Beletoile Khadetjes
606-03 Lux Beletoile Khadetjes
606-04 Lux Beletoile Khadetjes

M  A  A  T  |  De borstomtrek van dochterlief komt perfect overeen met maat 128. Aangezien ze iets smaller is dan lang is, combineerde ik die maat met lengtemaat 134. Alles is smaak & goesting, zelf vind ik het -originele- bovenstuk iets te veel 'poefen'. Ik trok een nieuwe zijlijn die ongeveer 1 cm wegneemt op de taille - dus vier cm minder in totaal - en vind dit meer dan voldoende. Maar nogmaals, smaken en goestingen.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ik maakte opnieuw de jurk in 1 deel - ik geef toe, uit pure luiheid want die patroondelen lagen hier al klaar ;) - wat eigenlijk niet veel werk is, en ik maakte dankbaar gebruik van het patroondeel van de lange mouw.
Het grootste werk - voor mij toch - is het mooi stikken van die rimpelelastiek. Laat ons nu eerlijk zijn; aangezien dat de eyecatcher van de jurk is, moet die wel mooi gestikt zijn. Ik herinnerde me een neurotisch storingske aan de zijnaden bij het vorig exemplaar - daar lockte ik de zijnaden en streek die samen naar achter waardoor de naad niet gelijkmatig rimpelde, ik zei het toch al: neurotisch - en deed het deze keer anders. Ik stikte de zijnaden, streek die open en knipte ter hoogte van de elastiek de naadwaarde tot op enkele mm weg. Hier is een gelukkige naaister aan het woord ;).

Gelukkig ben ik ook over de stofkeuze... Arendsogen zagen misschien al dat de stof de effen Marsala is uit de laatste See you at Six collectie is - past ook perfect in Stik Belgique trouwens. Rood is een kleur die je quasi niet in onze kleerkasten vind. Voor deze ongelooflijke rijke en warme kleur maakte ik graag een uitzondering. Hoewel ik het voor mezelf niet zou doen - ik vind de stof mooi zoals die is - plakte ik er twee vleugels op die ik ooit eens kocht. Om het plaatje compleet te maken sneed ik nog een mini exemplaar uit goudkleurige flex en parkeerde ik die op het voorpand. Ik hoef er vast geen tekeningetje bij te maken, dat er hier eentje dolgelukkig is, met haar (B)engeltjesjurk, daar mag je zeker van zijn!

606-05 Lux Beletoile Khadetjes
606-06 Lux Beletoile Khadetjes

Toen ik het patroon kocht, zat er een (gratis, want het was een 'snelle kopers cadeau') damesversie bij.
Hmmm. Oversized en zo. Dus hoe schoon ik de jurk ook vond, eigenlijk staat me dat niet.
Maar toen zag ik overal mooie versies opduiken en dacht ik "zou ik"?
Ik deed eens zot en bestelde me ineens maar de volledige versie.



Ik zou mevrouw Khadetjes niet zijn als ik dat patroon niet een tijdlang aan de kant gegooid had. Ondertussen weet ik al niet goed meer waarom ik het juist tevoorschijn toverde - ik gok op 'ik heb een jurk nodig' want stilzitten en emo eten zijn niet de beste combinatie om uw kleerkast te rocken #ofzoiets - maar bon, ik ging vrolijk aan het knippen en plakken.

M  A  A  T  |  Het lijf werd van verre een keer opgemeten en ik paste miraculeus in maat 44. Aangezien meten niet mijn sterkste punt is, nam ik er het patroon van de Genova jurk bij en vergeleek dat eens - ik ging mijn stof al niet vermonsacreren, het zag er ok uit #schaterlach.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  In tegenstelling tot de kinderversie van de jurk, is er bij de dames enkel keuze voor een jurk in 1 stuk - denk ik toch, corrigeer me gerust als ik daar de mist in ga!Dat deed me heel erg twijfelen, want eigenlijk was die horizontale naad per-fect om mijn holle rug/bolle poep probleem op te lossen. Ik zal wellicht tegen een of andere deadline geplakt hebben, dus ik schakelde mijn hersencellen uit en knipte de jurk uit zonder wijzigingen. Ik las ergens dat de jurk behoorlijk lang viel, dus ik tekende enkel gewone naadwaarde aan en verlengde zelfs niet. Het enige waar ik nog over twijfelde was de plaats van de elastiek maar tegen de tijd dat ik aan het stikken was, wel, toen was ik dat vergeten want ik stikte die gewoon op de aangegeven plaats.

Eerlijk?
Toen ik de zijkanten gestikt had (dus nog geen mouwen, beleg of wat dan ook) en die rimpelelastiek, trok ik de jurk eens over mijn hoofd. Ik was niet een beetje, maar heel erg ongelukkig - niet mijn beste keuze van model #schaterlach. Maar meneer Khadetjes loerde eens vanuit de zetel en zei me "wat een schone jurk". Alle krediet voor die mens, want euh, ik zat eerder met iets van "patattenzak" in mijn hoofd. En eventueel nog wat meer van die flatterende bewoordingen. Hij voegde er nog "staat je héél goed" en zo van die dingen aan toe. Nu moet je weten dat mijn naaisels hem meestal niet dat soort dingen ontlokken. Ik dretselde op mijn krukken naar de spiegel, ging daar wat ongelukkig staan murmelen en kegelde het ding in de ufo-bak.
De jurk ging mee op mijn hoogst persoonlijke ufo-naaiweekend, waar ik er met mijn zoomvoetje het kleinste zoompje mogelijk in stikte - zichtbaar en al, het geloof was op dat moment niet zo erg groot ;) - mouwen, en een beleg. Want die stof, een van mijn gekoesterde exemplaren, die was toch te schoon om te laten liggen. Ik vermande mezelf, werkte af en droeg de jurk de laatste dag - die zit zàlig trouwens. In mijn hoofd is het nog steeds niet het meest flatterende model voor mij, maar het gevoel dat de jurk me geeft - ik-kijk-naar-jou-en-eigenlijk-doet-het-er-niet-zoveel-toe-wat-je-draagt-want-voor-mij-ben-jij-net-goed - is er een van draagbaar goud, en daar warm ik mij met veel plezier aan <3.


#ls2gether ofwel Let's sti(c)k together is een initiatief van Flaflinko waarbij wie dat graag wil rond eenzelfde thema werkt.
De hele maand oktober doen we van "Stik Belgique" en naaien we met patronen/stoffen/... van eigen bodem.






Stof in 2018: 21 in  -  119 uit  (34 gekocht&verwerkt - 10 verkocht - 3 gekregen)  - #1in5uit

58 opmerkingen:

  1. twee heel mooie exemplaren, de dochter staat prachtig met die vleugeltjes en volgens mij sta jij ook prachtig met jou exemplaar al merk ik toch een beetje aan de foto's dat je dat zelf niet vindt. Ook ik blogde vandaag een lux en was niet echt overtuigd, maar zalig om te dragen dat kan ik alleen maar beamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik draag de jurk wèl graag, dus het begin is er al. De foto's van dochterlief waren al een week klaar maar voor mezelf moest ik -uiteraard- gisteravond nog aan de slag, na een drukke dag, misschien niet het allerbeste moment om nog foto's te nemen ;).

      Verwijderen
  2. Meneer Khadetjes spreekt wijze woorden : die jurk staat je écht heel goed, net zoals de dochter ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wat wou ik soms graag dat jij nét iets dichter achter den hoek woonde x

      Verwijderen
    2. insgelijks lieverd, insgelijks ! x

      Verwijderen
  3. Wauw, wat een mooie jurk! Hij staat jou en je dochter echt ontzettend mooi! Je mag trots zijn op jezelf!

    ps: ik vind de blog ook super leuk geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Groot gelijk. Ik ben van mening dat je moet naaien wat je zelf aanspreekt. Het is jij en je kroost die het moeten dragen.😉 Die vleugels zijn zo COOL. ❤️ Tsss... Een beetje meer zelfvertrouwen. In die “patattenzak” staat je geweldig.👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik naai meestal wel wat me aanspreekt, bijna altijd eigenlijk. Of het dan ook altijd de juiste keuze is voor mijn figuur, wel, dat is een ander pak mouwen #schaterlach. Ik ben nu eenmaal niet gezegend met een onfeilbaar aanvoelen wat die dingen betreft.
      Maar hé, in ben in ieder geval hélemaal overtuigd over dochterlief en haar vleugeltjes - hoe kan het ook anders, ik heb er hier eentje die kweelt van "ik ben een eeeeeeengeltje", de aureolen vliegen als het ware in het rond. Met een cardigan vind ik mijn exemplaar ook goed te doen dus hoor je me eigenlijk niet klagen.

      Verwijderen
  5. Maar waw! Zowel voor dochterlief als voor jou is dat toch een geslaagde jurk hoor! #zetluxbijophetmentalelijstjevandingendieikbinnenkortwilnaaien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker doen!
      Bij de eerste rimpelelastiek vond ik mijn pietepeuterige zelf het een rotklusje maar ik stikte er ondertussen vijf en ondertussen denk ik "best wel een klusje, maar makkie" #schaterlach. Benieuwd naar jouw versie(s)!

      Verwijderen
  6. ja seg ge moet u meningecht herbekijken zenne, ge sta daar echt goe mee jong, zonder zever! En die van de dochter sta mij eigenlijk ook vreet aan!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel x
      Ik krijg al goesting om mijn tekst te gaan aanpassen #schaterlach

      Verwijderen
  7. Maar Sarah! Ik vind dat de Lux jou fantastisch staat, prachtstof ook. Ik ben ook helemaal fan van die voor je meisje, heerlijke eenvoud. Bedankt voor je mooie blogpost x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh die vleugeltjes!De max vind ik.En mooie kleur inderdaad.Jouw uitvoering is top!Ik heb het patroon ook maar de goesting om te naaien is wat zoek met mijn nieuwe job.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt wellicht vanzelf op zijn plek, niet?
      Die vleugeltjes, echt, ik was héél tevreden dat ik daaraan dacht want ze maken de jurk echt af vind ik <3

      Verwijderen
  9. Ik naaide voor mezelf een lange versie en was er niet meteen wild van. Hier en daar stikte ik een naadje wat nipter en kijk, mijn jurk komt zeer regelmatig de kast uit. Zo zalig om aan te doen. En er is nog niemand achterover gevallen van naar mij te kijken, dus ik denk dat het ook wel meevalt, het zit gewoon tussen mijn oren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik twijfelde voor het stikken ook heel erg of ik het niet wat op voorhand zou innemen - met die Genova kon ik goed inschatten hoeveel - maar besloot eerst het patroon een kans te geven. Nu is het door die elastiek natuurlijk wat moeilijker om nog in te nemen, of stikte jij gewoon vanaf die plek naar op niets uit in de oksel?
      Want voor alle duidelijkheid, haha, ik draag de jurk wel hoor! Ik ben gewoon niet 'gewoon' aan al dat stofoverschot op mijn taille, ik denk dat mijn oorprobleem daar inderdaad zit ;)

      Verwijderen
    2. Ik nam inderdaad in vanaf de rimpelelastiek tot boven. Ik ontdekte ook dat ik het kleed fout droeg, met de elastiek op mijn minst flatterende stuk, dus als ik er op let, en het wat lager draag, staat de jurk me wel.

      Verwijderen
    3. Dank je wel Hanne! Ik zie nog wel, of het me genoeg stoort om aan de slag te gaan #schaterlach.
      Dat de elastiek op de juiste plek moest komen, dat had ik wel al door - hoe belachelijk het ook is, ik ga vaak met mijn papieren patroon voor de spiegel staan (ik plak dan alles aan elkaar) omdat ik dan min of meer kan inschatten hoe het op mij zal zijn en wat ik moet aanpassen, héél amusant om naar te kijken. Dus mijn elastiek zit wel op mijn smalste punt want ik denk dat het anders niet goed zou komen.

      Verwijderen
  10. Wat zien jullie er beide geweldig uit. Mooie stofkeuze.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh ja, dat was ik *bloos*. Tja, zo heb ik je in mijn hoofd *nog meer bloos*.
    En, je bent te streng voor jezelf. Die Lux staat je goed, én je hebt er een heel mooi stofje voor gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blozen is helemaal niet nodig, soms ziet een ander veel klaarder dan je zelf ziet <3.
      En dank je wel.

      Verwijderen
  12. Ik ben grote fan van beide jurken, zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 2 mooie exemplaren, echt waar. En die Bengelvleugels, daar zou ik hier ook wel mee mogen afkomen denk ik 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben echt fan van de stofkeuze voor jouw jurk! Echt heel mooi! En ik vind de jurk ook geslaagd, dus gewoon dragen, misschien geloof je ons na een tijdje wel echt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht het ooit op een stockverkoop van Mondepot en het ligt al een hele tijd in de kast. Aangezien ik flink probeer aan mijn hamstergedrag te werken, was het tijd om er de schaar in te zetten. Beter aan mijn lijf dan een jurk in de winkel moeten kopen, niet?

      Verwijderen
  15. Jouw jurk staat je prachtig! Zeker niet in de kast laten verstoffen hoor! En dochters Lux is ook heel leuk, mooie aanvulling die vleugeltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik zal 'm dragen ;)
      Die vleugeltjes maken het helemaal af vind ik - en ik heb ze gebruikt, vuistje daarvoor want ik heb de neiging om mooie dingen zodanig te koesteren in plaats van te gebruiken en soms is dat gewoon dom.

      Verwijderen
  16. Dat is echt een super jurk! Voor de dochter maar ZEKER weten ook bij jou hoor!!Don't be so hard on yourself!x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lieve woorden, ik neem ze met me mee <3.
      Verklap je me nog even je nieuwe blog want ik wou doorklikken en kwam op de oude terecht...

      Verwijderen
  17. Ik vind beide jurken echt heel mooi! Ik snap je gevoel wel een beetje, maar denk eigenlijk echt dat het aan het model op zich ligt, en niet aan hoe het bij jou eruit ziet. Al klinkt dat precies zo raar als ik dat zo schrijf. Ik bedoel: ik heb de lux ook liggen en vind 'm keischoon en wil er keigraag aan beginnen, maar iets houdt mij tegen en dat is ook zo een soort bezorgdheid of het wel past bij mijn lijf. Dus als ik dat nu ga maken, ga ik daar ook keihard op letten en keikritisch zijn daarvoor, terwijl een ander dat misschien helemaal niet ziet. Om dus maar te zeggen: ook ik vind jouw jurk eigenlijk heel geslaagd, staat je eigenlijk echt mooi! Ik had dat stofje trouwens in de witte variant, maakte er eens een bloesje mee voor Sia, en idd, een heel schoon stofje!
    De jurk voor de dochter vind ik in 1 woord: geweldig! Daar zouden er hier twee heeeeeeeeeeeeeeel jaloers op zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gewoon grappig dat ik de patroonaanpassing die ik bij dochterlief standaard doe voor dit patroon (breedte weghalen in de taille) bij mezelf niet gedaan heb want euh, de taille van dochterlief heeft het minder nodig dan ik #schaterlach. Maar ik wou het patroon zoals het is een kans geven en zien waar ik kwam. Het hangt ook gewoon samen met persoonlijke smaak en je figuur. Ik denk dat slankere dames hier prima mee wegkomen, bij mezelf vind ik het minder mooi. Maar nogmaals, smaken en goestingen - en ik heb wel een afwijkende mening over het huidige modebeeld, dat ook. Los daarvan zit de jurk wel zalig, dus je mag er zeker van zijn dat ik die zal dragen. Ik kan je alleen maar adviseren om hetzelfde te doen, weliswaar zonder de lange mouw ;).

      Verwijderen
  18. Daar is die jurk waarin enkel gij een patattenzak ziet! Maar de betekenis die ge uit manlief's woorden haalde, die vind ik de schoonste.
    Enneuh, mijn beeld mag misschien volledig vertekend zijn, maar gij zijt echt mijn grote voorbeeld in experimenteren met en ontdekken van buitenlandse patroonontwerpers! Dankzij u leerde ik alleszins al veel toffen overdegrenzers kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach typisch. Ik denk dat ik inderdaad wel eens over de grens kijk, maar ook erg graag bij het vertrouwde ben, ik ben precies een vreemde mix van die twee ;). Boodschap begrepen; ik blijf uitkijken naar schoon dingen over de grens - ik heb mijn oog laten vallen op een geweldig schone jumpsuit maar euh, dat patroon is niet zo peervriendelijk. Althans niet de Khadetjesexemplaren.

      Verwijderen
  19. Beide jurken zijn echt helemaal mijn ding! Kleuren en model...❤❤❤ En echt die jurk staat je echt heel mooi. Die meneer van jou heeft helemaal gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marieke!
      De stof van mijn jurk, die is helemaal mijn ding. Ik kocht ze ooit bij Mondepot en koesterde die tot een 'goed' project, het leek me nu het moment om er de schaar in te zetten. Het is crepe, ik draag dat ongelooflijk graag én dat blijft ook goed, kreukt niet, ideaal eigenlijk.

      Verwijderen
  20. Chique seg! En zo hard fan van die vleugeltjes op de rug van je dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het zijn allebei toffe exemplaren, volgens mij heerlijk om te dragen (als in: je kan erin wonen en er toch nog goed uitzien). Zo zie je maar dat die mannen heel af en toe toch een goed oog hebben op de dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk; heerlijk om dragen en - zeker mijn exemplaar - het kan regelrecht van wasdraad naar kleerkast/lijf, een strijkijzer moet er niet aan te pas komen, win win, noem ik dat!

      Verwijderen
  22. Zowel jij als je kleine meid staan er geweldig mee!
    De engelenvleugels zijn echt toppers 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochterlief heeft het -nog- niet zo goed begrepen op effen kleding. Met die vleugels kreeg ik haar toch maar mooi in de jurk ;)

      Verwijderen
  23. Dat ik grote fan ben van het marsala gevleugelde kleed wist je al hé. Op foto pakt het ook vree schoon!
    En ik moet meneer khadetjes toch ook wel gelijk geven...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Allebei prachtig! Fan van die engelenvleugeltjes bij de dochter :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zeg, dat staat jullie allebei hartstikke goed! En wat lijkt je dochter groot zo ineens in dit modelletje...!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. En toch ben ik ook een enorme fan de mevrouwkhadetjes-versie 🖤. En wat herkenning denk ik, emo-eten verdwijnt hier als sneeuw voor de zon achter m'n machientje, goede reden om er veel achter te zitten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ideale tactiek, als ik dat zo hoor #schaterlach #helpthierniethoor

      Verwijderen
  27. Die versie van de dochter is prachtig. De engelenvleugels maken het helemaal af!
    En ik weet perfect wat je doormaakte met jouw versie (ik ondervond ongeveer hetzelfde, straks te lezen op mijn blog). Maar bij jou draaide het uiteindelijk helemaal goed uit, je staat er prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. ik kom hier nu nog eens terug lezen en ik vind die jurk jouw echt wel goed afgaan hoor. En die rode jurk, ja, ik denk, heel misschien dat de dochter zo'n jurk nog wel zou zien zitten als één van de weinige uitzonderingen op haar geen-jurken-regel.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.