Een streepje fluo

donderdag 22 augustus 2019

Ze deed het opnieuw; ze gooide een prachtig jurkenpatroon in mijn schoot. De nieuwste telg van a Closet full of Magic kreeg de naam Tia mee. Ik kan niet zeggen dat die jongedame - kuch kuch - mijn favoriete personage uit Coco is, maar de film veroverde alvast een plekje in mijn hart. Ik word bij het naaien tot niets verplicht maar deze keer kregen we een vriendelijke uitnodiging mee om in het thema te naaien. Wel kijk, als je het mij vraagt gaat de film over familie en een eigenzinnig kind dat zijn eigen pad volgt. Check en check #schaterlach


Afhankelijk van wie je het vraagt is dochterlief negen - zijzelf - of acht jaar - oké, en een maand of acht, maar het komt neer op "mijn kleintje". Ze doet niet echt moeilijk over kleding, maar nadert wel met rasse schreden anderhalve meter - slik - en hoewel ik met mijn hart en ziel kleine-meisjes-jurken wil naaien, is ze allesbehalve een klein meisje. Een jurk in babydollstijl, naaaaah, dat ging 'm toch niet worden.

Gelukkig kun je met a Closet full of Magic patronen verschillende kanten uit; je kunt in dit geval niet enkel een jurk maar ook een blouse maken, dat zag ik hé-le-maal zitten. Mouwloos - geen officiële optie, maar daar is makkelijk een mouw aan te passen ;) - met korte, driekwart of lange mouw, verschillende halslijnen, het kan allemaal. Ik ben zo'n tegendraads geval dat tussenin maar niets vindt, dus ging ik resoluut voor de lange mouw. Ook al genieten we nu van heerlijke zomerzon, de herfst ligt om de loer en het zou fijn zijn als dochterlief haar bloes nog wat zou kunnen dragen, niet?


Hoe schoon de Mexicaanse kleuren en alle traditites rond Dia de Muertos zijn, het is niets voor mij. Dus blokkeerde mijn hoofd even op het hou-rekening-met-de-film verzoek... ik zag het niet onmiddellijk, wou ook geen effen stof gebruiken, nope. Toen viel mijn oog op het schuldige pakket stof-zonder-ik-ga-dat-nu-onmiddellijk-naaien-plan #schaterlach. Ik bestelde immers ongelooflijk mooie en zachte Mind the maker stoffen voor mezelf. Pas op; ik weet van iedere stof wat ik ermee zou willen maken alleen ontbreekt me daar nu de tijd voor - ik had misschien wat last van deze moet ik hebben voor ze uitverkocht zijn ;).

Ziet ge mijn rok lopen?
Ziet ge mijn prachtige rok lopen?
Ik in ieder geval wel.
En ik heb er geen seconde spijt van dat ik er de schaar inzette voor dochterlief ♥


M  A  A  T  |  Het is niet het eerste patroon van dit merk, ondertussen weet ik prima wat ik moet maken voor dochterlief; de maattabel klopt perfect voor ons. Op basis van de borstomtrek van dochterlief maak ik een 134 in de breedte, gecombineerd met een 140 voor de lengte.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Gaat me zeker lukken voor de deadline' gilde ik virtueel #schaterlach. Om uiteraard het laatste moment in gang te moeten schieten... Op een uurtje naai ik dit niet in elkaar maar het ging vlot - ik gok op een uur patroon assembleren/knippen en de stof in frieten snijden en dan een uur of drie om de blouse te stikken. De stof rafelt flink, maar verwerkt ook gewèldig, dan zie ik dat rafelen met veel plezier door de vingers ;). Ik ben blij met de keuze van dochterlief want deze stof is zo geschikt voor dit patroon; soepel met wat body, niet te zwaar en oh zo mooi.

Zoals eerder aangehaald, koos ik voor de blouse met v-hals en de lange mouwen. Ik deed twee kleine aanpassingen bij het afwerken; de mouwen werden niet omgezoomd zoals geadviseerd maar ik stopte een elastiek in het zoompje en hou wel van dat effect. Verder vond ik de blouse net iets te lang vallen - smaken en goestingen - en zoomde ik wat meer weg dan voorzien. Ik gebruikte zoals vaker mijn tape hiervoor zodat ik ook geen stiksel heb. Echte naaisters naaien hier wellicht met veel liefde een - handmatige - blinde zoom maar dat heb ik nog steeds niet onder de knie - en ik zie het eigenlijk ook niet zo snel gebeuren #schaterlach. In ieder geval geniet ik geweldig van dit maaksel - een mens kan dat zo hebben hé - en van dochterlief die véél, maar dan ook véél, te snel groot wordt ♥

| Patroon: Tia van a Closet full of Magic | Stof: Terrazo charcoal (Mind the Maker) van bij de Stoffenmadam |

Meer magische patronen: Babette | Alice | Louie in 't dubbel | Robin |






6 opmerkingen:

  1. Uw dochter staat prachtig met uwe rok 😆. Echt schoon en aan blinde zomen met de hand naaien doe ik ook niet mee, als ik in heel goeie bui ben dan kijk ik nog eens in de richting van mijn mama en anders is het een zichtbaar stiksel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och jong, ik denk dat ik het één keer probeerde maar waar ik voor bepaalde dingen super geduldig ben, kan ik het niet, maar dan ook niet opbrengen om met de hand te naaien - hetzelfde voor knopen aannaaien. Geen zenmoment, maar totale stress #schaterlach. Dat kan toch niet de bedoeling zijn hé ;)

      Verwijderen
  2. Dit is echt een supermooie versie van de Tia! Lijkt me inderdaad heerlijk herfstgerief!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.