Wie klein is wil groot zijn

dinsdag 15 januari 2019

Het naaitempo is hier tegenwoordig zo hoog - kuch kuch - dat ik net mijn ogen knipperde tussen de eerste jurk en het tweede exemplaar. Huh? Eerste jurk? Tweede jurk?
 A Closet full of Magic
Nu de grootste hoop feesten verteerd zijn, stelt Qwinta haar tweede patroon van die magische kleerkast voor. Of zoals dochterlief het zo mooi zegt "kleren waarmee je zo in en uit de film kunt stappen", gebaseerd op de meest betoverende verhalen en tegelijk hedendaags en draagbaar.
Waar ik de vorige keer flink was en samen met dochterlief voor het scherm ging zitten, had ik nu wat bedenkingen - ge kunt ook niet altijd flink zijn, nietwaar? Alice trok me niet echt aan en ik speelde keihard vals. We keelden luidkeels mee op de klanken van de Alice musical van K3 en amuseerden ons te pletter. Bij deze dus mijn interpretatie van een interpretatie van een interpretatie #schaterlach.

632-02 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-03 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-04 Alice Closet full of Magic Khadetjes

Ons favoriete personage is niet Alice, wel de hartenkoningin en haar rollende koppen. Ik waarschuw maar even, loop je ons tegen het lijf, dan is de kans behoorlijk groot dat we van "deeeeeeeeuh kop eraf" doen. Ik ging aan slag met een stof die perfect was voor deze koninklijke dame en trok me al snel de haren uit het hoofd. De stof was niet alleen erg koninklijk maar ook erg beweeglijk. Geen schaar, rolmes of lood - patroongewichtjes zijn zo 2018 #schaterlach - zorgde voor recht van draad geknipte stof. Ideaal dus om ruffles mee te maken #not of te rimpelen. Ik foeterde en maakte de jurk maar er bleef iets knagen, dus knipte ik twee avonden geleden een nieuw exemplaar. De koningin werd geklasseerd en we gingen voor vrolijk, onschuldig en zomers. Ook al kregen we nog geen echte winter en geniet ik met volle teugen van dit herfstig weer, ik kijk uit naar dagen-met-meer-licht.

632-05 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-06 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-07 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-08 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-09 Alice Closet full of Magic Khadetjes
632-10 Alice Closet full of Magic Khadetjes

M  A  A  T  |  In de maattabel valt dochterlief wat borstomtrek betreft tussen een 7 en een 8 j, dus koos ik op aanraden van de handleiding voor een 8 jaar en werd het patroon verlengd naar een 9 jaar. Naast het feit dat de handleiding ongelooflijk mooi vorm gegeven is - echt schoon ♥ - staat ook klaar en duidelijk uitgelegd hoe je dat het best aanpakt, dat combineren van verschillende lengtes en breedtes.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  De stof is er naar mijn gevoel een van "nu of nooit". Hoewel ik die na een aantal jaren koesteren nog steeds érg mooi vind, is dochterlief ook op een leeftijd gekomen dat het allemaal wat minder kinderlijk mag zijn - als ik de stof nu bijvoorbeeld in de winkel zou zien, zou ik er zonder problemen aan kunnen weerstaan ;). Doordat de stof anders geprint is was het patroon ook behoorlijk stof verslindend. De rok alleen al ging met twee meter lopen - noot; dit is uiteraard ook zo als je stof gebruikt die 'gewoon' geprint is, maar dan knip je die veel economischer dan deze stof (de print staat namelijk andersom op recht van draad dan normaal).

Je start met de ruffles, die normaal gezien omgevouwen en vastgestikt worden maar die ik hier met mijn rolzoomvoetje stikte. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om zelf met mini zoompjes te gaan prullen ;). De ruffles zitten op een fijne manier vast aan het lijfje en de linten, chapeau daarvoor! Verder hield ik het erg sober, géén dubbele ruffles, geen knopenpat (duh, ik ging die print echt niet doorknippen) en een rokdeel in 1 stuk met slechts 1 zak. De zoom werkte ik gewoontegetrouw af met een machinale (blinde) zoom.
Hoewel ik een zomerse jurk in gedachten had, kun je het kind moeilijk met een marcelleke presenteren putteke winter. In haar kleerkast is slechts 1 longsleeve te vinden, een zwart exemplaar, wat me niet echt geschikt leek voor de gelegenheid ;). Ik herinnerde me wel een pluizig stofje, zo zacht als je nog nooit voelde, helaas ook het equivalent als een ruiende legbatterij. Ik beet door, knipte met de stofzuiger in de aanslag en werkte in een rottempo een trui af. Dochterlief, die zo graag zo groot zou zijn, is in deze jurk nog even klein, is dat niet net waar Wonderland om draait ♥?

632-11 Alice Closet full of Magic Khadetjes
| Patroon jurk: Alice van A Closet full of Magic | Stof uit de voorraad (Whimsicol Mist uit de Nordika collectie van Jeni Baker voor Art Gallery) |
| Patroon trui: Isa sweater van Bel'etoile | Stof uit de voorraad (ooit bij Verkempinck gekocht) |

Benieuwd naar meer versies? Kijk bij Larth | Draadjes | Evy Saerens | Fratsels | Marieke Falderieke | Skwadraatlive | plus twee is vijf





Stof in 2019: 1 in  -  7 uit  (0 gekocht&verwerkt - 0 verkocht - 0 gekregen)  - #1in7uit

16 opmerkingen:

  1. Uw koningin is prachtig. 💛 Zeg, ge kunt ook 2 ruffles op elkaar stikken en keren... Dan moet je nie omzomen. Ik heb ook zo van die luie dagen 😂 Zolang jullie plezier hebben, is valsspelen toegestaan. 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die ruffles, ik weet dat. Maar ik vind die dan weer niet altijd schoon vallen, dat hangt een beetje van de stof af. Ik stem nog steeds voor mijn rolzoomvoet, nu ik helemaal door heb hoe die werkt, is dat een fluitje van een cent (wedden dat ik de volgende keer last heb van mijn overmoed nu ;).
      Wij gaan trouwens volop voor plezier; ik koers morgen naar de videotheek ;)

      Verwijderen
  2. "Hield ik het simpel", haha, ik had mij net bedacht dat ik het nogal veel ruffle naar Khadetjesgewoonte vond! Maar inderdaad, wat ziet ze er klein en lieflijk uit zo :) En die stof, I like!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte in de kleurvariant (die ik trouwens nog mooier vind, die met roze) ooit een jurkje voor haar. Ik ging de jurk opzoeken en oh, wat was ze toen nog mini. Ik kocht deze voor mezelf, maar blijkbaar is mijn smaak fel verandert, want ik zie mezelf niet meer in deze stof rondhuppelen ;). Haha, of met de ruffles, dat ook niet!

      Verwijderen
  3. Ik moest twee keer kijken omdat dit inderdaad geen typisch khadetjesnaaisel is maar wel schoon, ik denk dat ik wel meer fan ben van de trui op een broek (of rok ofzo) en het kleedje in de zomer, maar met deze temperaturen kan ik u de combinatie niet kwalijk nemen, ge moogt er zelfs nog een laagske bijdoen :-p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overschot van gelijk, dit is geen typisch naaisel. Maar wèl eentje waar dochterlief zo blij mee is, voor zo'n dingen maak ik graag een uitzondering. Ik bekijk met haar altijd wat de opties zijn en ze was vastbesloten (haar haren mogen trouwens nauwelijks in een staart, want ze WIL Alice zijn #schaterlach). Ik voorspel dat dit een veelgedragen naaisel zal worden ;)

      Verwijderen
  4. Die laatste foto, dat is eentje om te koesteren 💛

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lap, al bij het lezen van de titel zong ik luidkeels mee. (Mijn favoriete liedje is trouwens Nietverjaardagsfeest, iets wat we hier af en toe wel eens toepassen.) Geweldige jurk, maar waar is die kleine dochter naartoe? Het lijkt wel of die elke blogpost groeit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Ik denk dat we hier toch minstens de helft van die musical spontaan voor je kunnen zingen, nietverjaardagsfeest is hier ook een favorietje! Niet alleen het lied, maar ook het idee ;).
      En zwijg me over groot of klein, in deze fotoreeks viel het me echt op dat mijn kleintje oh niet zo klein meer is. Niet te doen.

      Verwijderen
  6. geen fan van ruffels hier maar zie naar dat heerlijek snoetje in die creatie! <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik, ik ben ook geen fan van de dochter. Die genen kreeg dochterlief dus duidelijk van haar vader #schaterlach. Ik liet me nog eens gaan aan een kleine meisjes jurk, ze is er dol op en het is wellicht een van de laatste keren dat ik dat nog kon doen. Win win noem ik dat!

      Verwijderen
  7. Prachtig weer! Ook hier een dochter die nog steeds 'kleine meisjes' jurken wil dragen. Alsof ze nu al de tijdloze schoonheid ziet in de mooie katoenen jurkjes (want laten we wel wezen, de tricot exemplaren zijn maar beperkt houdbaar). Vind de pasvorm van deze jurk geweldig, maar de ruffles iets té, maar ja het gaat dan ook om Alice in Wonderland... En ik vermoed dat mijn dochters ze geweldig zouden vinden... En mijn lief met grondige hekel aan ruffles zou me me mogelijk laten opsluiten vanwege verstandsverbijstering, hahaha, alsof ik me daar iets van aantrek ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zie mezelf niet echt dit patroon aanschaffen, maar jouw afgeslankte versie (wat is het omgekeerde woord van 'pimpen' eigenlijk?) is dik ok! En dat stofje blijft mooi, groot gelijk dat je het nu gebruikt. Ik heb een kast vol stofjes die te kinderlijk zijn geworden of - ik geef het toe - compleet démodé, vandaar (en natuurlijk omdat ik echt minder wil verspillen en weggooien) dat ik voor de feestdagen aan de furoshiki was geslagen. Die stofjes nog net op tijd opgebruiken is natuurlijk nog een betere oplossing. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.