Het stapeltje

woensdag 15 mei 2019

Ik moet er geen doekjes om winden, ik heb (meestal) voldoende stof in de voorraad liggen om te maken wat ik wil. Bij rekbare stoffen mag ik al eens een winkel overvallen, hetzelfde gaat op voor kleding voor mezelf, maar de meeste andere dingen, die kan ik maken uit wat in de kast te vinden is.
Om mezelf te helpen dat niet te vergeten, selecteerde ik vorig voorjaar met veel liefde (aaien, je kent dat wel) een stapeltje stof uit om de lente- en voorjaarskleding te maken. Blijkbaar was er niet echt een grote naai drive vorig jaar, want het stapeltje lag er nog steeds. Zo ook een restje van mijn jurk, een klein stuk waar ik nog net een broek voor dochterlief kon peuteren.


Het nieuwe patroon van Larth kon op geen beter moment komen om die lap verwerkt te krijgen. Louie is een shortpatroon met verschillende lengtes en een hele rits opties. Ik maakte een mini (even geduld daarvoor) en een medium (die je hier ziet). Deze laatste en de bermuda versie vind ik trouwens ook voor jongens, het zou best kunnen dat Louie in een veelvoud uw scherm zal sieren.

Het patroon is er een zoals ik het graag heb - ik ga maar even voorbij een de glasheldere handleiding en het printen op maat, twee dingen waar ik grote fan van ben - want je kunt er werkelijk alle kanten mee uit. Dochterlief is wat aan de onhandige kant; deze broek heeft een elastische tailleband (geen knoop dus!) zonder dat die massa's te groot is/lijkt. Ideaal speelgerief terwijl het er nog wat gekleed uit ziet; véél hartjes daarvoor.


M  A  A  T  |  Als ik de maten van dochterlief vergelijk met de maattabel, kwam ik uit op een 8j in de taille en een 9j op de heup. Broeksgewijs is het altijd verstandig om de heupomtrek te volgen en in plaats van alles aan te passen van een 9 met een 8j in de taille, besloot ik er mijn voeten aan te vegen. Ik maakte een volledige 9j, met als enige toegeving een elastiek met de afmetingen van de 8j, we willen nu ook niet dat haar broek op haar enkels zakt.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Het moeilijkste van het hele maakproces was het kiezen uit wat ik juist zou maken. Ik maakte al een mini versie - haha, die écht mini is - en wou nog eens aan de slag gaan met een andere versie. Dochterlief is geen bermuda kind, dus was de keuze voor de medium snel gemaakt. Steekzakken, uiteraard, ik maakte ook achterzakken en wou eigenlijk héél graag een strik in de broek. Ik puzzelde en puzzelde, herschikte alle onderdelen verschillende keren en kreeg die er niet uit. Geen avance, tot mijn grote frustratie. Ik twijfelde nog even over een strik in een andere kleur, maar loste het op door te zeggen "ik maak gewoon nog een exemplaar", eentje waar ik wèl voldoende stof heb ;). Naast eerder vermelde opties, zie je hier ook nog opgerolde pijpen - ik heb over het hele patroon geen enkele opmerking, behalve dat ik de breedte van die opgerolde pijpen iets te breed vind, maar kom, dat is snel opgelost. Ik gooi binnenkort nog de mini versie op jullie scherm en amuseer me ondertussen met nog een exemplaar te maken, het is er het weer voor!


| Patroon: Louie short van a Closet full of Magic | Stof: een Editex jaquard uit de voorraad :) |






Stof in 2019: 13 in  -  41 uit  (10 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in3uit

19 opmerkingen:

  1. Tof gemaakt!Ik ben benieuwd naar de mini versie maar ben er zeker van dat je dochter in straalt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die komt, écht. En dochterlief straalt overal in, als je 't mij vraagt x

      Verwijderen
  2. Stofjes aaien, die moet ik onthouden. Hier lopen jammer genoeg geen shortdames rond, rokjes en skinny's troef.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rokjes, dat wordt bij ons nu een niet gedragen sè. Grappig hé. Maar kom, misschien keert dat over een jaar of twee wel volledig, dus ik geniet nu van het feit dat ze nog steeds jurken en shortjes wil dragen.
      En stofjes aaien, gewoon doen <3

      Verwijderen
  3. Ideaal zomergerief, spijtig dat ik daar niet in pas want ik kan ook nog een short gebruiken 😅

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou al zo lang graag eens een short voor mezelf maken, ik peins dat het makkelijker is om uw billen in een short te wringen dan die van mij #schaterlach. In LMV staan er nochthans wel een paar, Deer&Doe en Republique du Chiffon hebben ook een paar erg mooie exemplaren ;)

      Verwijderen
    2. Ik ga inderdaad eens op zoek naar een mooi patroontje voor die billen van mij, als de zon nog wat meewerkt dan volgt de rest wel 😉

      Verwijderen
  4. Mooi! Ik ben benieuwd naar de mini-versie, want mijn bijna-tiener hier zou dit al veel te lang vinden peis ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, de mini is écht mini. Het topje voor erboven is bijna af, ik probeer morgen foto's te nemen! Deze lengte vind ik perfect speelplein materiaal trouwens - ik zei het al, de mini is écht mini #schaterlach #godzijdanknoggeenbijnatiener

      Verwijderen
  5. Leuk! In mijn kast ligt vooral tricot, voor niet-rekbare stofjes moet ik meestal nog es langs de winkel... :) Gelukkig kan ik ook daarvan nog veel shortjes maken, er liggen er een paar op de to-do stapel momenteel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg, als ik alles zou oplijsten wat ik nog zou willen maken, heb ik een lijst waarmee ik volgend jaar deze tijd nog niet klaar ben. Ik maak dus maar een per een waar ik tijd voor heb en zie wel waar ik geraak. In ieder geval benieuwd naar de rekbare shortjes!

      Verwijderen
  6. Mooi shortje! En inderdaad heel handig dat er geen rits of knoop aan te pas kwam. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben nochtans écht wel fan van naaien-met-alles-erop-en-eraan maar als ik het aan dochterlief zou vragen, gaat ze resoluut voor "gewoon broek afsteken" en wellicht krijg ik daar nog rollende ogen cadeau #schaterlach.

      Verwijderen
  7. Mooi! En ook heel benieuwd naar de mini versie :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel kijk, met een beetje vertraging is de mini versie te bewonderen ;)

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.