Anno 2018 #schaterlach

donderdag 25 april 2019


Als er iets is waar ik een kei in ben, dan is het projecten knippen (voor een naaiweekend) en daar nadien mijn interesse voor verliezen. Zo vond ik onlangs de geknipte blazer voor dochterlief terug - gemaakt om hierboven te dragen -, onnodig te zeggen dat ik die voor dochterlief niet meer hoef af te werken #schaterlach.
Ik probeer zuinig te knippen, geen stof meer te kopen die ik niet nodig heb, en meer en meer stof te kopen waarbij bij het maken aandacht is voor de impact op het milieu, maar bij mijn karakter, daar stuit ik op moeilijkheden. Ik wil héél graag zeggen dat ik zal veranderen maar vrees dat dit toch mijn achillespees is en zal blijven. Ik krijg het wel altijd opgelost - of ik maak er iemand anders mee blij - maar toch, slechte punten voor mezelf.

Bewust zijn is de eerste stap, dus toen ik dit voorjaar op naaiweekend met de ge(s)tikte wijven ging, was ik voorzien van rondslingerende onafgewerkte projecten. Inclusief een Sallie jas die ik vorig jaar knipte om op datzelfde ge(s)tikte naaiweekend te gaan. Zucht. Nogal een chance'ke dat het dubbele maten waren en ik knipte onder het motto 'beter te groot dan te klein'.

651-02 Sallie jas LMV Khadetjes
651-03 Sallie jas LMV Khadetjes
651-04 Sallie jas LMV Khadetjes

Na mijn slechte gewoontes in de kijker gezet te hebben, voel ik toch de nood om mezelf te verdedigen... In die wonderschone voorjaarsdagen van 2018 had ik wel degelijk de intentie om dat bomberjasje te maken maar mijn grijze hersencellen blokkeerden volledig op boordstof vinden. Je moet weten, die buitenstof is ongelooflijk zacht om dragen maar vreselijk moeilijk om passende boordstof te vinden. Veel verschillende kleuren die zouden kunnen passen, zeker en vast, maar geen enkele - ik ging ermee naar drie verschillende stofwinkels - die dat ook effectief deed zonder keihard af te steken. Uiteindelijk kocht ik een glitterboordstof die min of meer ok was, maar dat bleef knagen, dat "dat het toch niet dàt was". Zo ben ik dan wel.

Ik wist dat het een "nu of nooit" was, dus in februari trok ik toch maar met dat Ikea zakje op weekend - keicontent want geen tijd om nieuwe dingen te knippen ;) -, in de volle overtuiging er het beste van te maken. Zoals altijd bij de ge(s)tikte wijven, heeft Lieve haar winkeltje mee. Kei handig want je vergeet altijd wel iets en dan kun je het gewoon een kamer verder kopen. Kei kostelijk ook, want je koopt altijd wel een stofje dat je eigenlijk niet nodig hebt #schatelach.

651-05 Sallie jas LMV Khadetjes
651-06 Sallie jas LMV Khadetjes
651-07 Sallie jas LMV Khadetjes

Met mijn ogen op ik-koop-géén-stof-stand trok ik naar Lieve en bij de boordstof vond ik daar toch wel een roze boordstof die beter was dan mijn als-het-niet-anders-kan-glitterboordstof en ik was instant dolgelukkig. Zo simpel is dat dus, geef mij een lapje boordstof en ik doe een danske.
De boordstof is van See You at Six, wat tegelijk mijn voeringsprobleem oploste. Ik had uit de voorraad namelijk wel enkele kanshebbers geplukt, maar geen daarvan was "het". Ik kocht tegelijk met de boordstof voering en was zo zo zo gemotiveerd om het af te werken. Onmiddellijk en al.

Voel je de maar hangen?
#schaterlacht
Want er is een maar, uiteraard.

651-08 Sallie jas LMV Khadetjes 651-09 Sallie jas LMV Khadetjes 651-10 Sallie jas LMV Khadetjes 651-11 Sallie jas LMV Khadetjes 651-12 Sallie jas LMV Khadetjes
651-13 Sallie jas LMV Khadetjes
651-14 Sallie jas LMV Khadetjes

M  A  A  T  |  Mijn kroost heeft een geweldig voordeel op mezelf; daar waar ik stilaan breder ben dan ik lang ben - u mag dit met een korrel zout lezen ;) - zijn zij steeds groter dan hun omtrekmaat. De maten van de bomber zijn dubbele maten - ik slik mijn tirade over de zin en onzin van dubbele maten maar in; te groot voor de een, te nipt voor de andere maat - waardoor ik vorig jaar voor maat 134-140 koos. Dat was toen flink op de groei, want een jaar later draagt het kind maat 140 - vooral voor de lengte dan, in de breedte past ze wellicht nog in een 128.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  In het tijdschrift wordt de jas gemaakt in een wollen stof. Ik gebruikte een (extreem rafelende maar gelukkig ook extreem zachte) canvas omdat het hier als een lente/zomer jas gedragen zal dienst doen. De stof is aan de drukke kant waardoor het moeilijk te zien is, maar ik hou erg van de manier waarop de schouders gevormd zijn; in de raglanmouw wordt een neep gestikt waardoor de schouders "eruit" komen. Ik ben alvast fan!

Ik vind paspelzakken ongelooflijk mooi, ik weet ook hoe ze gemaakt moeten worden - als ik niet op naaiweekend ben, uiteraard - maar het. ging. niet. Ik las de instructies met een half oog, voerde onmiddellijk in het dubbel uit - waarom zou je ook eerst bij de ene proberen of het goed afloopt - en ontdekte dat ik ze verkeerd gestikt had!! Ik geef het je op een presenteerblad, ik was niet erg opgezet met mezelf. De boel werd getornd - remember "extreem rafelende stof" - wat geen pretje was aangezien ik de zakken ook al flink had in- en bijgeknipt. Heel wat grijze haren zaten die ***zakken er ein-de-lijk in en was ik content. Als in écht content, ziet dat af hoe schoon ♥.

De schoudernepen werden erin geramd, ik stikte de mouwen en de zijnaden en was helemaal klaar voor de boordstof. Debora gaf me nog de tip om voor een jas de boordstof dubbel te nemen, wat ik deed - gouden tip trouwens, dubbele boordstof is zoveel mooier en steviger! Je leest het, het ging allemaal super vlot, ik nam er mijn rits bij om dat eens snel op te lossen. Euh... vergeet dat snel maar.
De rits - een exemplaar dat ik vorig jaar kocht, perfect passend bij de boordstof die ik toen kocht, nogal een chance'ke dus dat het zo afliep als het afliep ;) - bleek twee centimeter te kort te zijn!! Ik checkte de benodigdheden, ik checkte mijn rits en het ding was twee centimeter te kort! Ik weet dat ik in herhaling val, maar op dat moment had ik er serieus de pest in; een bomber met een rits die te kort is, dat is in mijn ogen géén zicht. Geen (grijs) haar op mijn hoofd dat eraan dacht om dat te doen. Ik had ongelooflijk veel goesting om het ding in een hoek te smijten maar toog er in plaats daarvan toch maar naar de plaatselijke naaiwinkel mee. Nog meer ellende, want mijn oorspronkelijk gekozen rits hadden ze niet langer maar plots viel mijn oog op een roestkleurige rits met rosé kleurige tanden. Ik keek nog eens goed naar de rits, viel als een blok voor de mooie trekker en kocht de rits met de plechtige belofte om die er goed in te zetten, zodat er geen roest te zien zou zijn. Missie geslaagd, niet?
Anno 2019 hees ik het kind in een afgewerkte bomber met als missie foto's te nemen. Tot twee keer toe; de eerste keer was het te kou-hou-oud #roloog en de tweede keer wou het kind enkel voor lijk spelen, plat tegen de grond. Gezien het feit dat ik vragende partij was, liet ik begaan en onderging min of meer. Gelukkig besloot onze diva toch nog recht te staan, met bijhorende streken en al. Ik vraag me na al dat gezwoeg af, of ze deze keer de jas wèl zal dragen - zowel dit als dit exemplaar hangen ongedragen aan de kapstok, het is maar dat u het weet.


651-15 Sallie jas LMV Khadetjes

34 opmerkingen:

  1. Wat een verhaal. Ik hoop oprecht dat ze de jas draagt want ze staat er super mee. Ik ken dat boordstof probleem. Gelukkig groei ik zelf niet al te hard maar sommige geboortecadeaus hadden eigenlijk voor andere moeten zijn wegens groeiende baby's 😅

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees er wat voor, maar bon, ik geef haar nog wat krediet!
      Te kleine kleding gaat hier door naar het nichtje, dus dan heeft die er een schoon jasje bij, niet? Ik ben al lang blij dat ik 1. de jas afgewerkt kreeg en 2. nog nipt op tijd klaar was. Het kan écht nog voor het voorjaar en de zomer, dus duimen maar!

      Verwijderen
  2. Altijd tof om hier bij te lezen!Hilarisch met momenten zelfs ;-) en troost je,ik koop steeds te veel stof,naai zelden voor anderen dus zou ondertussen beter moeten weten,maar tussen de 30 en 50 cm stof over hebben is voor mij geen probleem.Alleen wat moet ik daar nu weer mee?In mijn laden proppen bij de overige overschotjes ;-) Maar super mooi de bomber voor je dochter!!Dat weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, ik hoop alvast dat ze die draagt!

      Uit 30-50 cm stof kun je desnoods nog iets persen, maar 15cm stof, daar kun je niets mee (of toch, een haarband, maar hoeveel van die dingen heb je nodig als niemand in huis die draagt?). Ik probeer het te vermijden, echt, want dat blijft gewoon liggen tot je die weggeeft.

      Verwijderen
  3. Dat je überhaupt nog de goesting gevonden hebt om een jas af te werken na 2 prachtige, niet gedragen exemplaren, vind ik al een gouden medaille waard!
    Ik duim mee, want ze draagt die bomber wel goed, jouw diva! Leuke foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als alles mee zit, is zo'n bomber niet zo erg veel werk - toch niet in vergelijking met die andere twee exemplaren ;). In ieder geval, hier worden géén jassen meer gemaakt tenzij ik een serieuze "go" krijg, zoveel is zeker.

      Verwijderen
  4. Ondanks het lijk spelen, prachtige foto’s !!
    En natuurlijk ook weer een prachtige bomber met de perfecte boordstof en rits...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na twee ongedragen exemplaren zou ik er sowieso al niet meer aan willen beginnen, peis ik, dus chapeau voor jou! Het is een prachtexemplaar, dus ik hoop echt dat ze hem met veel plezier elke dag zal aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik knipte de jas vorig jaar al hé, ik vond het zonde om er niets mee te doen. Je ziet die tropische motieven ook nog super veel, dus ik hoop dat ze de jas gewoon draagt, ik zie het wel!

      Verwijderen
  6. Haha, altijd maar die 'maar'! Heel mooi met die rits! En boordstof en voering passen goed. Het duurt een jaartje, maar dan heb je ook wat, toch ;-)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijk wel alsof ik niet kan naaien zonder een maar ;). Nogal een geluk dat ik het zo graag doe.

      Verwijderen
  7. Geweldig verhaal, mooie bomber. Als ze het niet wil draaien, ik heb wel een kandidaat ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vermakelijk en schitterend als altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe die draagt die andere 2 niet! En die zijn zo schoon! Deze ook trouwens. Geweldig stofje en alles klopt gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gestreepte jas werd wel af en toe gedragen, de anders jas (effen met die grote zakken), daar zei een kind op school van dat het een 'heksenjas' was wat in wezen het doodsvonnis voor de jas was. Ik probeerde nog een aantal keer, maar meer dan tien keer werd die jas zèker niet gedragen.
      Na bon, we zien wel hoe het uitdraait!

      Verwijderen
  10. Ik leerde al om voor de naaiweekends niet teveel hooi (lees: stof) op mijn vork (lees: schaar) te leggen. schaterlach!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik neem ook niet meer mee dan ik doenbaar acht; een project of vier-vijf is meestal wel haalbaar. Het hangt er wat vanaf hoe het hier op dat moment gaat en hoeveel tijd ik neem om keihard bij te kletsen ;)

      Verwijderen
  11. Wacht eens, als ze die twee parels niet draagt, is het dan elke dag kou-hou-houd? Of heb jij een onuitputtelijke bron aan kinderjassen in de kelder? ;-) Oh ik hoop echt dat ze deze gaat dragen want ik vind dat ze er geweldig mee staat! Bovendien kan ze moeilijk anders, vind ik zo, na heel dat maakproces ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze viste zelf de gekochte winterjas-van-vorig-jaar uit de kast en droeg die. Loslaten en oorlogen kiezen, zo denk ik er over. Als zij de jas niet zou dragen, komt die uiteindelijk wel bij een ander kind terecht die er wel wat liefde voor heeft, komt goed!

      Verwijderen
  12. Als ze deze schitterende bomberjas niet draagt, dan weet ik het ook niet hoor! Prachtig. Maar dat zijn die twee andere jassen ook. Ik zou voor de harde aanpak gaan en gaan voor een rantsoen met maar één jas aan de kapstok ... Woehoe, als ze hier nu maar niet meeleest ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nee, ze leest niet mee.
      En het kind is van het soort dat niet toekomt met slechts één jas. Ik moet die te vaak wassen #schaterlach. Zoals hierboven; het komt wel goed, of het nu in ons huis is of niet.

      Verwijderen
  13. haha, smakelijk moeten lachen vrouw :) Maar het is een prachtige bomber! dat is zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha,zalig lieverd ! Blijf maar vooral wie je bent, met bewustzijn en karakter enal.Dat resulteert in mooie naaisels, blogposten met stijl en humor, en efkens inzicht in jouw hoofd vol fantastische grijze cellekes. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Whahahahha, wat zou het toch een stuk minder leuk voor jouw lezers zijn als alles vanzelf zou gaan :D

    Maar prachtig resultaat alweer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verdenk het grootste deel van mijn lezers van ramptoerisme, maar kijk, hier zijn ze welkom ;).

      Verwijderen
  16. Wat een zalig verhaal alweer. De aanhouder wint!
    En als Lene niet wat groter was, dan zouden we die jas met veel liefde adopteren, wat een pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och, ik maak een saai exemplaar in één kleur, wedden dat ze die wèl wil dragen? Maar kom, draagt zij 'm niet, dan heeft een ander kind er deugd van.

      Verwijderen
  17. Prachtige jas zeg! Ik heb zelf pas één jas genaaid voor de dochter (én een voor de zoon, dat dan weer wel). Dat was vorig jaar maart. En wat ben ik blij dat ze daar nog in past! Ze draagt hem elke dag, dus ik heb echt eer van mn werk. Zo fijn, jassen naaien. Zelf stof laten kiezen helpt, en dat broertje al een jas in hetzelfde model had (de Lars, van zonen09) en ze dus kon zien hoe hij eruit ziet.... Ik duim voor je dat je dochter deze mooie jas draagt deze lante/zomer.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.