Tirettenkwestie

zondag 20 januari 2019

Wie denkt dat ik na mijn jaarlijkse optelsom wat evenwichtiger ga naaien, die is eraan voor de moeite. Wat ik me wel heb voorgenomen is de maaksels voor zoonlief die in mijn hoofd rondspoken, ook effectief te maken. Ik heb namelijk de neiging te denken dat jongensdingen moeilijker te naaien zijn (dan heb ik het dus niet over een sweater #schaterlach) en ik durf die wel eens op de lange baan te schuiven waardoor de noodzaak soms vanzelf verdwijnt. Helemaal niet nodig om een winterjas te naaien als de lente al achter de hoek loert, nietwaar? Of dat hemdje-voor-de-feesten-met-bijpassende-broek als de feesten al in een of ander fotoboek plakken...

634-02 Ozzie LMV Khadetjes
634-03 Ozzie LMV Khadetjes
634-04 Ozzie LMV Khadetjes

Ik lach al onmiddellijk met mijn goede voornemen door jullie een sweater te presenteren - je kan dat misschien denken, maar het is niet zo. Geïnspireerd door alle #makenine's die ik zag passeren, deed ik van planning in viervoud. Een jaarexemplaar voor meneer Khadetjes, een lente/zomerversie voor de rest. Ik maakte een puzzel van wat de kleerkast als aanvulling nodig heeft, welk patroon ik daarbij kon verzinnen (met een sterke voorkeur voor wat ik reeds heb of kocht) én welke stof uit de voorraad ik kan gebruiken. Een gewoonte die ik in mijn begindagen als naaister had maar die langzaamaan verstofte. Stom, want ik amuseerde me met het plannen en op deze manier ben ik veel beter gewapend tegen impulsaankopen van stof én tegen bevlieginskes die niet/moeilijk combineerbaar zijn met de rest van de kleerkast.

Er werd een sweater genaaid voor zoonlief omdat bij het uitmesten van de kleerkast zijn favoriete sweater precies gekrompen was in de was #not. Hij vraagt er dan wel niet om, maar ik wéét dat hij verzot is op kaptruien - getuige het feit dat die dingen dan ook altijd zijn hoofd sieren #zucht - dus dook ik in de voorraad en maakte gewoon hetzelfde patroon opnieuw. Neh. In een stofje dat ik vorig jaar op naaiweekend kocht om in de herfst te verwerken ;).

634-05 Ozzie LMV Khadetjes
634-06 Ozzie LMV Khadetjes
634-07 Ozzie LMV Khadetjes
634-08 Ozzie LMV Khadetjes
634-09 Ozzie LMV Khadetjes

M  A  A  T  |  Ik negeerde alle gegiechel - voor iemand die zelf nauwelijks kietels heeft, is dat zo onwerkelijk - en mat het kind op. Confectiegewijs draagt zoonlief maat 146, de maattabel wees ook in die richting dus maakte ik maat 146-152. Een maat die ik niet zou maken als mijn kind 152 heeft trouwens #hetismaardatjehetweet. Ik wist nog van de vorige keer dat de mouwen eerder aan de korte kant zijn, dus mat ik bij het overnemen na en verlengde die ik onmiddellijk met een maat. Momenteel zijn ze prima van lengte, maar ik hoop in ieder geval dat zijn armen nog even wachten met groeien.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Hoewel ik op vestimentair vlak behoorlijk carte blanche krijg, stak ik op voorhand toch nog eens het tijdschrift onder zoonlief zijn neus. Ik heb namelijk -kuch- een voorraad ritsen die ik wil verminderen, dus had ik mijn zinnen gezet op een sweater met ritsen. Zoals het patroon voorschrijft trouwens. 'Doe maar' zei hij en ik knipte er op los. Mijn dolle actie stopte evenwel na het knippen - er is ook nog een leven, weet u wel - en toen ik een dikke week later terug aan het naaien sloeg en ik bij het passeren nog eens vroeg van 'zeker van die ritsen' kreeg ik een 'njet'. Zucht.

Ik was zo vrij me er niets van aan te trekken.
De stof was reeds geknipt, mét de uitsparing voor de ritsen en ik zag het niet onmiddellijk op te lossen. Heel misschien wou ik ook écht af van die twee ritsen die ik ooit eens voor €0,20 kocht - in veelvoud uiteraard, wat is een mens nu met slechts twee ritsen? Ik snapte de instructies wel niet helemaal, maar kijk, de ritsen zitten er keuring in, het ziet er vanbinnen zelfs netjes uit ;) en zoonlief vond het bij nader inzien "best wel ok". Zouden dat de tienerklokken zijn, die al vrolijk aan het klepperen zijn?


634-10 Ozzie LMV Khadetjes
| Patroon: Ozzie Hoodie uit LMV 2017/5 | Sweaterstof uit de voorraad |

Oh... toen het ding af was, keek meneer Khadetjes als een klein kind dat werkelijk nooit iets krijgt want "dit was toch wel een van de mooiste
stofjes die ik ooit in huis had". Zou er een mede hamsteraar zijn waarvan ik een lap van ongeveer 65cm zou kunnen van overnemen? Alstublief?





Stof in 2019: 1 in  -  11 uit  (2 gekocht&verwerkt - 0 verkocht - 0 gekregen)  - #1in11uit

29 opmerkingen:

  1. Heel stijlvol deze sweater! En idd een heel mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Hij is er alvast fan van - ik eigenlijk ook - en dat is wat telt!

      Verwijderen
  2. Heel mooi stofje. Succes met de zoektocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd of ik het nog ergens kan vinden ;). Ik heb net voldoende voor een voor- en achterpand, misschien moet ik het gewoon gebruiken als voering van een jas of zo. We'll see!

      Verwijderen
  3. Ik vind je maaksels altijd zò mooi, en ik lees je blog écht graag!
    Mooie sweater.
    En o ja, mijn voornemen voor 2019: jouw excel document gebruiken en mezelf confronteren met mijn hamster-vermogen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ♥♥♥

      Ik hoorde al over je excel plannen, ik hoop dat het document je helpt!

      Verwijderen
  4. Moh die meneer toch. Blij dat mijn huisgenoten nooit in mijn stoffenkast komen kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Godzijdank blijft hij ook uit mijn stoffenkast! Maar ik kocht de lap met twee sweaters in het achterhoofd. Had ik geen kap gemaakt, zou dat wellicht ook gelukt zijn... Nu, wie weet kan ik ergens nog een stuk op de kop tikken.

      Verwijderen
  5. wauw wat een schoon exemplaar, had je dat een paar maten groter gemaakt, ik was het komen pikken voor mezelf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, het plan was een sweater voor zoonlief en een voor mezelf. Maar ik had bij het kopen duidelijk geen kap ingepland, dus nu krijg ik er enkel nog een voor- en achterpand uit. Dus ik denk nog even na hoe ik dat ga fix'en.

      Verwijderen
  6. wat is ee mens nu met 2 ritsen! LOL! niets vrouw, absoluut niets! Ik snap jou! Ik heb een schof vol ritsen waar ik precies geen fluit mee kan aanvangen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist dat ik hier gelijkgestemde zielen zou vinden #schaterlach. Wel kijk, ik ben in ieder geval content dat die twee tiretten uit mijn schuif verdwenen zijn, nu nog die honderden anderen en dat komt hier in orde! Allé hup vrouw, misschien moeten we voor de warmste week eens ritstasjes maken #schaterlach

      Verwijderen
  7. Tirettenkwesties, het zou hier ook kunnen voorvallen. En die man des huizes, die heeft gelijk dat hij hetzelfde stofke wil!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou wel eens chance kunnen hebben, ik vond een mede hamsteraar ;).

      Verwijderen
  8. Dat ventje is een geboren model ! Wel spijtig dat de toegift betreffende de kap-aversie resulteerde in een mouwentekort voor een groter exemplaar. Maar dat los je ongetwijfeld op, met of zonder dezelfde stof. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was slinks, ik knipte ondertussen twee (ja, twee!!) truien in een andere stof. Tegen dat ik die verwerkt heb, weet ik of ik aan die andere stof geraak en euh... dan maakte ik de eerste maand(en) van het jaar al maar liefst drie dingen voor mijn echtgenoot. Ik denk dat ik dan achterover mag leunen zeker ;).

      Zoonlief en geboren model. Ik zal 'm eens voor uw lens zetten en dan klappen we nog eens x

      Verwijderen
  9. Tof stofje!En ik geef je man groot gelijk om er ook eentje op te eisen ;-) Succes met de zoektocht ernaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het plezant vanaf het moment dat ik het zag, en ik meen me nog te herinneren dat het een erg goedkoop stofje was ook. Had ik er maar meer van gekocht #schaterlach

      Verwijderen
  10. Jongensdingen😍... ik moet er dringend werk van maken. Jij brengt me op ideeën.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, dit vind ik wel een mooi jongenspatroon. Eenvoudig, maar net iets anders dan anders met die ritsen en die verlegde zijnaden. Gewoon doen jong, gewoon doen!

      Verwijderen
  11. Heel mooie hoodie !! Ik moest wel even zoeken naar de tiretten 😂
    Misschien kan je de mouwen in een bijpassende effen sweaterstof maken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, ze zijn wel goed verstopt op foto. Met de huidige temperaturen wil ik ze nu precies ook niet langer dan nodig voor de lens zetten (ik klik er maar wat op los en op mijn scherm bleek dat ik niet echt veel detailfoto's had van die tiretten ;) ).
      De mouwen in een bijpassende stof zal moeilijk zijn, het is een kleur die ik nog niet echt tegenkwam in effen stof. Maar kijk, er zou ondertussen al een lap op de post moeten zijn van dezelfde stof ♥

      Verwijderen
  12. Ik snap dat je nog wat extra wilt van dat stofje, echt prachtig! En ik smelt bij foto 3 en de laatste foto, die zoon gaat nog harten breken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zag vandaag (denk ik) deze stof liggen bij stoffen van Leuven in Schellebelle. Misschien moet je hen eens mailen, ik weet niet of dit in jouw buurt is. De rol lag in het deel waar de katoenen en kinderstoelen liggen, achteraan tegen de muur om naar de carnavalstoffen te gaan.
    Misschien kunnen ze eens kijken voor jou of het wel degelijk deze is (kleur enz) maar ik denk het wel.
    Groetjes,
    Anneke Derkinderen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stoffen van Leuven is euh, een beetje uit mijn draai #schaterlach maar dank je wel voor de tip! Ik mag van iemand anders een stuk overnemen, dus ik hoop dat ik er daarmee kom.

      Verwijderen
  14. Super mooi Ik snap de teleurstelling van uw man wel. Maar ik lees al dat dat helemaal goed gaat komen gelukkig. Kunnen ze gaan twinnen (zolang de zoon dat nog cool vindt 😉).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtexemplaar! Wat zijn jouw kids snel aan het veranderen, ooooh het gaat zo hard!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.