Heren troef

vrijdag 22 februari 2019

Hoe mooi de stoffen ook zijn - ik begin al maar onmiddellijk over het uitzicht, na al die collecties zijn we allemaal overtuigd van de kwaliteit en de zachtheid van de stoffen, nietwaar? -, ik zie er niet altijd 'mannenmateriaal' in. Tuurlijk, je kunt aan de slag gaan met de effen kleuren, maar daar had ik niet zoveel zin in, ik hou wel van een (subtiele) print. Toen kwam de laatste collectie, viel ik als een blok voor de blauwtinten en liet ik me gaan aan onbewandelde paden #schaterlach. We deden hier van twinnen-tot-en-met; de dames werden gehuld in Flower Field, de heren kregen de Little Stripes.

635-03
635-02

De eerste drie stuks werden een mini bandwerkje; niet op dezelfde dag, zelfs niet in dezelfde week, wel na elkaar omwille van het 'bedradingsgemak'. Ik ben niet iemand die een sweater op een uur tijd maakt, het gaat me ook al lang niet meer om zoveel mogelijk kleding maken - ik probeer wèl nog steeds zoveel mogelijk de kasten zelf van vulling te voorzien - maar om plezier hebben in het hele proces. Voor mij betekent dat vooral genieten van details die kloppen; lockdraden in precies de juiste kleur, boorden die er biais-gewijs aangezet worden, dubbele stiksels (combinatie van naaimachine en overlock), elke naad uitstrijken en ga zo maar door.

635-04
635-05
635-06
635-07

Meneer Khadetjes kreeg een eenvoudige Rocco. Simpel. Dat patroon past, zit goed in elkaar én ligt knip-klaar in mijn kast. Ik hou het meest van raglanmouwen, dat valt zo mooi over de schouders dus ging ik voor die optie. Aangezien dat ik wat gierig stof-met-print bestelde, werden de mouwen in de effen kleur geknipt met een klein folie'tje. De echte Rocco kenner heeft het misschien al gezien, de draadjes optie (aka de stiksels op de arm) zitten niet standaard bij de raglanmouwen, wèl bij de gewone ronde mouw. Ik ben geen grote fan van patronen aanpassen - daar ben ik echt te lui voor, ik hou van patronen 'volgen' - maar dit was nu eens geen moeite; beide onderkanten op elkaar leggen, de raglanmouw onderaan wat breder knippen en alle merktekens (tot waar je moet stikken) overnemen van de gewone mouw. Klinkt misschien als een hele hap, maar het stelt twee keer niets voor. Ge moogt er zeker van zijn.

Ik haalde één kleine stoot uit #zucht. Zoals eerder vermeld, ging ik aan de slag met het patroon dat ik in mijn kast liggen had. Dat is een Rocco sweater maat 48. Meneer Khadetjes is een van die mensen die op gewicht blijven, hij kan misschien wat bijkomen, maar binnen de kortste tijd regelt dat zichzelf weer. Ik nam dus niet de moeite om hem op te meten en te maattabellen omdat ik zie dat zijn andere exemplaren hem nog perfect passen. Je moet nu precies ook geen werk zoeken, dat is wat ik daarvan denk. Nu is dat patroon dat in de kast ligt nog steeds het oorspronkelijke testpatroon. Ik weet dat daaraan nog een paar kleine dingen verandert zijn - maar nogmaals, het paste mijn lange, smalle man goed, dus ik bewaarde het patroon als 'passend' - en vergat bij het stof knippen compleet dat de halsuitsnijding aan de hoge kant was én dat ik er bovendien anderhalve cm naadwaarde aan knipte #schaterlach. Ik naaide vrolijk op automatische piloot maar het viel me -uiteraard- pas op toen de sweater volledig afgewerkt was. Dat de hals een beetje aan de kleine kant was #schaterlach. Dat ik er eigenlijk aan twijfelde of ik zoonlief zijn hoofd er door geduwd zou krijgen, laat staan dat van mijn teerbeminde #schaterlach.
Ik bleef rustig, duwde er mijn eigen hoofd eens door, dankte iedereen die ik kon bedenken op mijn blote knieën dat meneer Khadetjes geenen dikkop is, dat de boordstof van SYAS érg rekbaar is en dat het nog steeds geen zomer is en een iets hogere halsuitsnijding geen kwaad kan. Ik zei helemaal niets, de trui werd gepast en goedgekeurd en ik was ongelooflijk content dat ik me niet moest overgeven aan tornen. Wat denken jullie, zou ik dat toch beter doen of volhard ik in mijn ik-doe-niet-van-tornen?

638-01 638-02 638-03 638-04 638-05 638-06
638-07

Wie de collectie van See You at Six heeft zien verschijnen, wéét ondertussen dat ik niet origineel ben. Ik vond van bij de eerste oogopslag dat Debora weer iets érg moois op ons afstuurde. Ik stak het onder zoonlief zijn neus en die protesteerde niet dus deed ik van copy/paste - op een paar details na, maar hé, geen kat die dat opmerkt.

638-17
638-18

Ik had weinig zin in knip en plakwerk of om zelf een bestaand sweaterpatroon om te bouwen naar een vestje dus kocht ik gewoon de Cicero vest van Sofilantjes. Daarna verbrak ik opnieuw de meten-is-weten regel en knipte ik zonder veel boe of ba maat 146, zoonlief zijn confectie draagmaat. Het is niet mijn eerste Sofilantjesmaaksel - het vorige, in maat 140, ligt nog in de kast en word nog gedragen - waardoor ik die gok wel wilde wagen. De mouwboord werd iets breder geknipt, maar voor de rest wijzigde ik niets ingrijpends aan het patroon - behalve dan de horizontale streep ipv een diagonaal, zoals het patroon eigenlijk omvat.

De zijnaden van het patroon zijn naar voor verlegd, waardoor je er een zak kunt in verstoppen. Ik doe even van met-de-billen-bloot want naast een absolute hekel aan tornen, heb ik ook een hekel aan zakken maken. Ja, handig en zo, en moederpunten scoren, ik weet dat allemaal wel. Maar ik hou er niet van om ze te naaien. Dus was ik lui en naaide ik er maar één en ik kan je nu wel vertellen dat ik dat al tientallen keren heb mogen aanhoren van de drager in kwestie. Dat herhaal ik dus maar beter niet meer #schaterlach. Ik steek mijn kop in het zand en geniet van het feit dat de Khadetjesheren even baas zijn op mijn virtuele thuis ♥

638-19
| Patroon herensweater: Rocco voor mannen van Zonen09 | Stof: Little Stripes en Nachtblauw van See You at Six |
| Patroon zoonlief: Cicero vest van Sofilantjes | Stof: Little Stripes, Caramel Café en Zwart van See You at Six |





Stof in 2019: 1 in  -  20 uit  (5 gekocht&verwerkt - 2 verkocht - 0 gekregen)  - #1inveeluit

26 opmerkingen:

  1. Een prachtig duo! Ik zou beter ook wat meer genieten van het naaien, of toch vooral meer laten doordringen achteraf, mijn hoofd zit altijd al bij het volgende project. Al doen deze mooie foto's daar ook wel geen goed aan want nu heb ik zin om een Rocco te maken 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hou je vooral niet in, een Rocco komt altijd van pas #schaterlach.
      Ik ben geen zengeval zunne, absoluut niet, maar van met mijn hoofd altijd bij de dertig komende projecten te zitten, dat maakt mij niet gelukkig. Meer genieten van wat ik doe en de tijd die ik ervoor heb, dat wel <3

      Verwijderen
  2. Eén zak is niet beter dan geen zakken, just saying

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het, ik weet het.
      Bij mezelf komt één zak vaak wel goed, omdat ik er ook echt maar 1 gebruik. Maar ik zal het nooit of te nooit meer doen, dat neem ik mezelf vast voor - tot ik maar stof heb voor eenen of zo #schaterlach.

      Verwijderen
  3. Die heren van jou mogen hun 'pollekes' kussen, zo'n schoon gerief dat je voor hen hebt gemaakt ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar Sarah, zo mooi! Fijn om te lezen dat je geniet van het naaien, ik moet mezelf dat ook weer wat meer aanleren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We moeten al veel te veel en veel te vlug. Ik vertik het me nog langer hobbygewijs op te jagen - leidde trouwens in de Academie tot een erg interessant gesprek deze week omdat ik blijkbaar niet snel genoeg evolueer. Het.zal.me.worst.wezen.

      Verwijderen
  5. Jij hebt chance met 2 mannen die zo blijven plakken op door foto's. Och. Ik geniet van elke steek die ik stik... pure flow is dat bij mij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet die mannen toch iets te doen geven, of die foto's plakken in de vuilbak ;). Maar je hoort me niet klagen, ik vind het fijn om ze met mijn lens te vangen.

      Verwijderen
  6. oh ik ben fan vrouw, van jouw maaksels en van patronen die niet moeten aangepast worden. Welk normaal mens heeft daar nu ook tijd voor :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Ge kunt ook altijd niet eten en slapen hé ;). Niets mis met op het gemak een patroon volgen jong.

      Verwijderen
  7. Misschien bij op je patroon schrijven voor volgende keer ? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou uitermate slim zijn, ja. Ik was vast van plan om het onmiddellijk te doen, maar ondertussen heb ik mijn bureau leeggehaald ter ere van schilderwerken (jeuj, exit naaitijd) en herinrichting &co dus euh... Wie weet herhaal ik mezelf wel nog eens ;)

      Verwijderen
  8. Zeer mooi, alletwee! En die hals van de echtgenoot lijkt mij meer dan okee, ik zou ook ab-so-luut NIET tornen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Eva ♥
      Aan het lijf ziet het er inderdaad ok uit, op tafel is het echt wel een kleine opening, maar hé, alles om niet te tornen ;)

      Verwijderen
  9. Mijn Zonen09-patronen voor de wederhelft liggen te wachten om geprint te worden. Maar wegens te groot lijf, zie ik het niet zitten om kilometers A4-tjes te plakken. En tot op heden was ik te lui om naar de drukker te rijden. Al roept je blogpost me wel meteen tot de orde en smeekt me om toch maar snel te beginnen aan die Rocco.
    En één zak, dat zou mijn autistische brein nooit overleven, dan maakte ik er geen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach een kilometer A4-tjes vrouw ;). Ik plak er evenveel als jou zunne, want grote of kleine maat, dat is hetzelfde papier - allé, ik plak die niet. Zonen09 patronen laat ik altijd plotten want ik weet dat die goed zitten en dat die hier in veelvoud gebruikt zullen worden, dan vind ik dat de kost waard. Eenmalige patronen, die print&plak ik wel zelf.

      Die zak... lol, ja, dat heb ik ondertussen al door, dat dat helemaal not done was. Ik doe het dan ook nooit meer, erewoord.

      Verwijderen
  10. Wat een heerlijk stel samen! Niets meer aan veranderen, wat goed is gekeurd is goed! Moest wel even grinniken om die zakken. Ik heb er ook een hekel aan om te maken, ook hier doe ik van gewoon zijnaad sluiten en klaar! Tot spijt van de dochters.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Allebei prachtig! Ik zou zo copy-paste doen naar de mannen hier. Jona zou dat nl. geweldig vinden, zo'n smalle halsboord (hij klaagt altijd dat zijn onderhemden onder de hals uit komen piepen). En Thias wil alleen maar truien met ritsen dragen (wel liefst met 2 zakken :-P).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi! Dat stofje vond ik ook echt geweldig voor mannen en jongens! Toffe sweater en geweldig toffe cicero!

    Ik probeer ook te genieten van het naaien, maar dat lukt de ene keer al beter dan de andere..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al gezien deze toffe twinning op je IG, maar nu pas tijd genomen om dit hier te lezen! Ik koos ook deze stof voor mijn 2 mannen, en mijn matching outfits hebben zelfs de blog nog niet gehaald... Het zal er ook niet meer van komen denk ik (wel op IG geraakt ;-)). Maar deze matching is echt wel supermooi gedaan! Trouwens ook een topID van je In - Uit stand van zaken weer te geven. Dat is letterlijk wat je nieuw aangekocht hebt versus wat als kleding verwerkt werd (in aantal stoflappen)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd welkom hier :)
      Dank je wel voor je lieve woorden; niet alles geraakt hier op de blog, zelfs niet op IG en dat is helemaal in orde. Het komt wel als het komt, denk ik dan. Zolang ik maar plezier in het naaien blijf vinden!

      Mijn in - uit regeltje, dat is inderdaad wat ik nieuw aankoop of verwerk, niet in aantal stoflappen maar wel in lopende meters. Ik deed het vroeger in stoflappen maar een lap van 3m (project voor mezelf) en een half metertje dat je als voering nodig hebt of zo, staan niet echt tot elkaar in verhouding om allebei voor 1 lap mee te tellen ;)

      Verwijderen
  14. Fwietfwiet! Geweldig knap! De mannen (haha) maar ook de sweaters! De "plooikes" in de mouwen bij mijnheer Khadetjes zijn exemplaar zijn helemaal tof! Gij hebt dit weer geweldig knap gefabriceerd!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.