3... 2... 1...

zaterdag 20 april 2019

Geen idee hoe het met jullie is, maar wij zitten in de startblokken.

649-02 Lux Spring Leaves Khadetjes

Als je de cirkel van de seizoenen volgt, dan wéét je dat de lente eraan zit te komen maar nuchtere Westvlamingen, die wachten tot het kwik de lucht in gaat - niet dat ik trouwens klaag over koude temperaturen, want afgelopen winter moet toch zowat het zachtste exemplaar in lange tijd zijn. 
In ieder geval, kwik dat omhoog gaat doet mij beseffen dat ik iets moet ondernemen. Zoals dat hier dan meestal gaat, zit daar geen uitgebreide planning achter maar ga ik langs in een stoffenwinkel. Ow shit - mijn niet zo oprechte excuses voor mijn taalgebruik - was me dat even een slecht idee want ik zorgde er in luttele minuten voor dat de teller van mijn stofregeltje hélemaal overstuurd werd #schaterlach. Ondanks mijn voorliefde voor geweven stoffen, stapte ik buiten met een stapeltje rekbaar moois, op de millimeter juist gekocht om restjes te vermijden. Als dat geen strak plan is.

649-03 Lux Spring Leaves Khadetjes
649-04 Lux Spring Leaves Khadetjes 649-05 Lux Spring Leaves Khadetjes 649-06 Lux Spring Leaves Khadetjes 649-07 Lux Spring Leaves Khadetjes

Ik hou van naaien, het mag ook af en toe iets uitdagender zijn, maar nu koos ik voor het hergebruiken - dacht ik toch - van patronen. We gaan daar geen doekjes rond winden, ik steun patroonontwerpers met veel plezier door hun (nieuwe) patronen te kopen, maar vind het ook maar normaal om een patroon verschillende keren te gebruiken.

Opnieuw een Lux jurk van Bel'etoile dus... Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik de maattabel er niet echt meer bijneem - allé, misschien wel eens van erg ver -  maar dat ik gewoon een maat groter maakte dan de vorige keer, met alle wijzigingen die ik normaal gezien maak.

649-08 Lux Spring Leaves Khadetjes
649-09 Lux Spring Leaves Khadetjes
649-10 Lux Spring Leaves Khadetjes

M  A  A  T  |  Dochterlief is net iets langer dan ze breed is, wat betekent dat ik voor haar in de breedte maat 134 maakte, gecombineerd met maat 140 in de lengte - niet enkel onderaan aangetekend, maar evengoed voor de lengte van de top en de positie van de elastiek.
Las je hier al mee, dan zal het niet verbazen dat ik eerder fan ben van aansluitende pasvormen dan van oversized kleding. Hoe je het ook draait en keert, dat is gewoon mijn ding niet. Zelf vind ik het oorspronkelijke bovenstuk iets te veel 'poefen', dus neem ik op de taille langs beide kanten ongeveer 1 cm weg. Naar mijn gevoel is er voor dochterlief dan nog voldoende stof over.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ruw geschat is dit de zesde Lux jurk die ik maak - check, dat patroon is ondertussen 'afgeschreven' - dus ik doe niet meer zo moeilijk over rimpelelastiek instikken. Om mijn neurotische zelf te kalmeren knip ik wel op die plek de naadwaarde zo goed als volledig weg zodat de stof overal even mooi rimpelt. Ik treuzelde wat over de kleur van garen om te doorstikken, maar koos uiteindelijk voor een diepe paarstint, die ergens in de print verstopt zit. Ik had schrik dat dat stiksel erg ging opvallen maar maakte me duidelijk zorgen om niets ;).
Holle rug gewijs veranderde ik de positie van de elastiek op de rug ook nog wat en stikte ik er de halsboord biaisgewijs aan omdat ik dat zelf het allermooist vind. En meer veranderde ik écht niet aan het patroon #schaterlach
Een top patroon en een streelzachte stof met geweldige kleuren, meer moet dat niet zijn. Wij zijn klaar voor lentedagen, ijsjes en zalig niets doen!

649-11 Lux Spring Leaves Khadetjes
| Patroon: Lux jurk van Bel'Etoile | Stof: Waterleaves (Springfruit collectie van About Blue Fabrics) |




Stof in 2019: 12 in  -  36 uit  (10 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in3uit

16 opmerkingen:

  1. Schoon, schoon! Allé...Mooier mooist! Ge weet wel... Super stofke! Super modelleke! Vooral super kind! Zeg en dat is gelukt? Stof kopen tot op de millimeter geschat? Amaai! Hiervoor ook opperste bewondering! Klapklapbravozunne!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci lieverd!

      Ja hoor, gelukt en al! Van deze stof had ik een lapje van 20x15cm over en wat mini kniprestjes. Ik had op voorhand online gekeken wat ik wou, kocht dat plus nog 1 stof die ik nodig had voor een patroontest en daar toevallig tegenkwam. Ik mag gewoon echt niet meer kopen dan ik onmiddellijk kan verwerken, want dan blijft dat liggen en dat is voor niets goed.

      Verwijderen
  2. Ik koop elke net iets te veel stof...krimpen enz!!Met het nadeel dat ik vaak met restjes zit waar ik weinig mee kan doen.Maar ik ga eens proberen of ik er nog topjes of zo uit krijg ;-) Het patroon voor volwassen Lux jurk ligt hier te verstoffen,oh foei van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf ook een fijn patroon om te dragen, ik heb twee (kouder seizoen) jurken en die komen vaak uit de kast. Nu ik het zo schrijf, misschien wel tijd voor een lente versie!
      Wat tricot betreft, ik leg alles (thuis) op de stof, dan weet ik precies hoeveel stof ik moet hebben, ik reken daar 5cm bij en eigenlijk kwam ik nog nooit te kort. Ik moet wel zeggen dat ik het hier ook allemaal nog netjes naast elkaar eruit krijg, als ze een grotere maat zal hebben, zal dat niet meer zo evident zijn om overschot waar je niets meer mee kunt te vermijden.
      Ik kijk trouwens onmiddellijk of IK nog iets met dat overschot kan (hemdje voor het kroost, zo'n playpants desnoods), is dat niet het geval, dan gaat het richting lappencontainer, onverbiddellijk. Is het groter, dan spaar ik die op, soms voor babymaaksels, soms voor een organisatie die iets met die stof kan aanvangen.

      Verwijderen
  3. Schoon lentegerief. De zon da's toch de beste energiebron voor zomerkleding. I love it. Benieuwd wat voor stofjes je nog kocht. Ik blijf wijselijk eventjes weg van stoffenwinkels, mijn teller (en kast) kunnen niet meer volgen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral tricot om dochterlief van jurken te voorzien. In mijn luiigheid ga ik dan ook telkens hetzelfde patroon gebruiken - met een kleine variatie, dan lijken ze niet allemaal hetzelfde ;). Nog eerst een Fibre Mood ding ervoor en dan denk ik dat ik ze op mijn scherm loslaat!
      --hier is gewoon wegblijven ook de beste optie!--

      Verwijderen
  4. Heel toffe jurk! Die Lux blijft bij mij op de planning staan, het komt er maar niet van om hem effectief es te maken, shame on me :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allé zeg, schiet eens in actie, fijn patroon en al, ik merk dat het hier vaak uit de kast komt, beste barometer ;)

      Verwijderen
  5. Ik vind dat je stoffenstand nog netjes binnen de perken blijft, de mijne gaat de foute kant uit. (gelukkig heb ik oogkleppen voor zulke dingen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is 1 in 3 uit niet zo ok, ik heb het graag toch wat anders eigenlijk. Al helemaal sinds mijn stof tegenwoordig in dozen in mijn slaapkamer staat omdat er na de reorganisatie in mijn huis geen plek in een kast meer voor is. Nu, dat kan twee dingen betekenen hé; ofwel heb ik te weinig kasten ofwel te veel stof. Hahaha, ik ga nog maar wat naaien denk ik #schaterlach

      Verwijderen
  6. Ow, da's mooi!! En heel toffe foto's!

    Ik heb dat stofje al een paar keer vastgehad, maar zolang ik niet weet wat ik precies wil doen, koop ik het niet.. Ik moet hier ook echt wat strenger zijn voor mezelf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel ♥
      Groot gelijk, stofjes die verwerkt worden zijn volgens mij véél gelukkiger dan hun compagnons in de voorraad.

      Verwijderen
  7. Supermooi! Haha, maar een paar wijzigingen hoor ...

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.