Die tijd van het jaar

donderdag 21 juni 2018
| Patroon: Sweet summer suit (See You at Six) | Patroon: Calypso (Khadetjes) |
| Stof: Panda with Bow pale pink (Andrea Lauren) | Stof: Watercolor penguin (Maaike de Vlas) | Stof: Ice & Melon (LaPandaLove) van bij Ansje Handmade |
| Alle gebruikte stoffen zijn ofwel sport lycra kwaliteit ofwel lycra met een UV bescherming |

Vorig jaar amuseerde ik me in het najaar - uiteraard, zo'n dingen doe je niet in de zomer, als het lekker warm is en je van het buitenleven kunt genieten -- wie mij een beetje kent mag lachen want -kuch- ik ben niet echt zo'n buitenmens #schaterlach- met het tekenen en maken van badpakken in allerhande maten. Ik sleepte er een aantal mensen bij om hun dochters te kwellen met de eerste (mis)baksels van mijn tekenwerk en klopte af op een badpak of 15. Om maar te zeggen dat ik mijn hand niet meer omdraai voor dat hele lycra-en-elastiek-gedoe. Daarna gooide ik het in een hoekje, want dochterlief had waarlijk voldoende 'spannende' bedekking om weg te kunnen tot de volgende groeispurt.

576-02

. . . en toen beloofde ik mijn gewillige model een badpak als bedanking
. . . en toen kreeg ik een half afgewerkt exemplaar met de post wegens het-zal-te-klein-zijn-voor-het-af-is
. . . en toen kwam ik op een verjaardagsfeest van een kind zonder passend badpakje
. . . en toen beloofde ik als wederdienst een badpakje voor een mama die mij -elke week- een rit naar de Academie bespaart
. . . en toen had ik voldoende 'moetjes' in mijn hoofd en schoot ik in de lycra.

Het was zodanig lang geleden dat ik aangenaam verrast was van de snelheid waarmee zo'n ding ineen steekt. Als je het goed bekijkt moet je slechts vier naden sluiten en wat elastiek overmeesteren, meer is er eigenlijk niet aan.

576-03
576-04
576-05

Twee 'slachtoffers' waren helemaal weg van de meloenenversie van dochterlief. Ik haalde het patroon dus opnieuw boven en voegde twee maten aan de verzameling toe; het laatste restje van mijn panda stof werd een 110-116 en uit een nieuwe lap lycra #ikhebnogmeerplannen knipte ik een 134-140. Het kleinste exemplaar wou ik niet zeemzoeterig, dus combineerde ik met zwarte elastische biais, de andere versie kreeg knalroze mee. Uiteraard zou je ervoor kunnen kiezen lycra te knippen, maar zelf ben ik fan van de afwerking met biais. Het exemplaar van dochterlief is ondertussen een jaar oud en zowel de stof als de biais zijn niet verandert - geen reden dus om iets te doen waar meer tijd in kruipt ;). Ik gebruikte voor het aanzetten ervan een meervoudige zigzagsteek en zorgde ervoor dat de laatste steek ervan net over de rand kwam, waardoor de biais schijnbaar een schulprand krijgt.
576-06
576-07

Daarna ging ik verder met mijn eigen patroon serieus mensen, als je een dochter of een nichtje hebt rondhuppelen, koop een lap badpakkenstof (ik spotte de laatste maand héél wat mooi stoffen) in plaats van een badpak te kopen, dat is werkelijk géén werk om er eentje te maken - voor dochterlief (maat 134) en haar vriendin (maat 140). Ik heb erg het gevoel dat ik daar niet veel over te zeggen heb - wegens 'niets nieuws' - maar ik ben nog steeds geweldige fan van dat mooie ruggetje.
Ik gebruikte als elastiek deze blootelastiek die ik nog in huis had. Ik probeerde vanalles maar met deze elastiek weigeren mijn machine en tweelingnaald hun werk te doen - spijtig, want stiekem vind ik die afwerking het mooist. Het mooiste resultaat bekwam ik met een dikke stretchnaald en een gewone zigzag. Allé hup, hier kan weer in het water gespeeld worden <3.

Ik zag nog niet veel badpakjes opduiken - niet dat dat moet natuurlijk, maar het is wél fijn als ik er zie -, vertel me eens, wat voor een duwtje in de rug heb je nodig om daaraan te beginnen?




Stof in 2018: 7 in  -  80 uit  (22 gekocht&verwerkt - 10 verkocht - 3 gekregen)  - #1in11uit

23 opmerkingen:

  1. Ik heb koudwatervrees om met badpakstof en elastiek te werken. Een duwtje in de vorm van een workshop zou me wel eens de sprong doen wagen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag dat de Lingerie Academy workshops kinderbadkleding geven, er staat ook een bikini voor volwassenen op het programma. Zelf denk ik dat je met een proeflapje en wat geduld al héél ver komt. Allé hup, koop u eens een lapje - en mail me dan maar.

      Verwijderen
  2. Oh nee he! Ik voel me acuut schuldig! Ik was zo enthousiast over je patroon en nam me voor meteen te gaan naaien.... en toen.... en toen... nou ja, het leven he? Geen tijd, want andere belangrijkere projecten als n verjaardagsjurk, een jurk voor mezelf voor n bruiloft (zweet zweet, mét eerst een proefmodel, echt nog nooit gedaan dat), enz enz. Maar ik liep donderdag nog in de stoffenwinkel over badpakstofjes te aaien. Had ik nou maar gekocht. En misschien dan maar meteen een bikini voor mezelf? Och jee, ik ga hard mn best doen om toch een te naaien, je blog was wel een digitale schop onder de kont. Misschien in de zomervakantie.... help me duimen en als ik hem maak komt t op instagram. Ik laat het je weten, beloofd!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh oh oh, dat was nu ook weer niet de bedoeling! Ik snap maar al te goed dat het leven lééft #gelukkigmaar. Nu ben ik trouwens benieuwd naar al die mooie jurken! Maar hé, blij dat ik je van een schop mocht voorzien #schaterlach en ik hoor graag hoe het afloopt - ik maakte vorig jaar ook een bikini voor mezelf en was daar eigenlijk érg blij mee. Hoewel, daar is het nog belangrijker dan bij een kinderexemplaar dat je met de juiste materialen aan de slag gaat - een bikini op je voeten, daar zit niemand op te wachten ;)

      Verwijderen
  3. Een schoon setje. Aangezien ik hier zelf geen mini exemplaar rondlopen heb is de drempel vooral dat ik zo'n meisjelichaam moeilijk kan inschatten om het cadeau te doen. Ik twijfelde onlangs of ik voor mezzlfeen badpak zou maken maar een vrouwenlichaam da's wat te gecompliceerd ,😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja, dat snap ik! Maten raden, dat vind ik ook een moeilijke.
      Maar euh; ik zou voor mezelf aan de slag gaan als ik in jouw plaats was :). Ik maakte vorig jaar een bikini voor mezelf en plan deze zomer nog een badpak - trouwens nooit een bikini onderstuk gehad dat zo goed zat als dat zelfgemaakte.

      Verwijderen
  4. Heb je daar goedkope teststoffen in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn wel wat Nederlandse webshops waar je goedkopere stoffen kunt vinden... maar meestal is de kwaliteit recht evenredig. Het enige waar je -denk ik- de fout in kunt gaan, is de elastiek bevestigen. Laat dat nu eens datgene zijn wat je ook makkelijk terug los kunt maken ;).

      Verwijderen
  5. Waarom heb ik dat nog niet gemaakt?
    Ik gebruik een gebrek aan tijd als excuus, maar eigenlijk heb ik gewoon schrik ;-)
    Je laat het zo simpel klinken, maar badpakstof is hier nog altijd niet in huis verschenen ...
    Er staat alweer te veel ander spul in de wachtrij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tijd is een erg slecht excuus, dit maak je in in een fractie van de tijd die je nodig hebt om een jurk/trui/... te maken #schaterlach #busted. Het is zoals ik bij Jo Bee (hieronder) zeg; je moet een drempel over, het duurde bij mij ook lang voor ik zover was, maar nu heb ik zo hard het gevoel dat dit allemaal niet zoveel voorstelt. Fijn om doen, dat wel. Maar allé hup, ik kijk met veel interesse uit naar wat eerst uit de wachtrij piept :)

      Verwijderen
  6. Waarom ik er nog niet eentje maakte? Ik las je 'simpel' maar dat kwam toch met gedachten als 'waar haal ik nu al die materialen vandaan, uit je comfortzone en dus misschien toch niet zo simpel .. maar dit berichtje is toch wel een aanzet om eens de stoffen te gaan bekijken .. krijg er echt zin in, ha. Dus wie weet, de dochter kan altijd wel een nieuw badpak gebruiken ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het eerlijk waar alleen maar érg warm aanbevelen.

      Ik snap alle bedenkingen erg goed, ik had ze vorige zomer allemaal zelf . Toen kreeg ik het in mijn bol het patroon van See You at Six in lycra te maken én maakte ik daarna nog een bikini voor mezelf - dat was nog een ander pak mouwen. Dochterlief haar badpak ging goed, bij de bikini voor mezelf had ik iets meer strubbelingen omdat daar ook effectief met elastiek gewerkt werd. Ik vond dat héél erg freaky, maar kijk... zoveel stukken later denk ik "wahaha elastiek, bring it on!!!". Het is een drempel die je over moet, maar eens je erover bent, stelt het allemaal niet zoveel meer voor. -ik zou zeggen; altijd welkom, maar ik vrees dat je wel een eind van mij af woont-

      Verwijderen
  7. Waarom ik dat nog niet gemaakt heb? Omdat ik nergens sportlycra met een print vind. In de plaatselijke stoffenwinkel en op het Stoffencircus enkel effen kleurtjes gevonden - 2 rollen met afschuwelijke bloemenprints niet meegerekend - waarvan ik al wel enkele meters kocht voor een sportoutfit voor mezelf (de eerste is klaar). Maar dus niets een kinderbadpak waardig...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik kan me iets voorstellen bij die afschuwelijke prints, van die kom ik er ook vaak tegen ;). Toch zijn er ook mooie te vinden (bijvoorbeeld nu bij Stoffenfeest is er toch eentje die ik mooi vind, bij LaPandaLove (als je veel geduld hebt) zit er ook veel in hun gamma dat ik wel mooi vind, ik zag er ook bij Wild van Stof, Madeline de stoffenmadam, Framalo, ...) en als dat niets oplevert is er natuurlijk altijd nog Spoonflower, daar vind je gegarandeerd je ding. Maar hé, een sportoutfit voor jezelf klinkt ook al erg goed vind ik ♥

      Verwijderen
  8. Mmmmhhh, mijn dochters zijn net te groot om nog in de maatjes te passen, hier en daar verschijnen er al vrouwelijke vormen en ik heb een beetje koudwatervrees wat patroonaanpassingen betreft. Alhoewel, foefelen lukt meestal goed, maar in zo'n badpakje gaat dat niet onzichtbaar kunnen gebeuren vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lag even strike met dat 'foefelen'. Mocht je dat ooit overwegen om voor je dochters aan de slag te gaan, bij Jalie.com kun je vanalles vinden, daar moet gegarandeerd iets voor hen aan de slag gaan. Het grote nadeel van die lycra (glibberigheid bij sommige soorten) maakt nochthans wel dat heel wat 'foutjes' met de mantel der liefde bedekt worden ;).

      Verwijderen
  9. Wat ben ik fan van die badpakjes en wat staat dat seeyouatsix-modelletjes al lang op mijn lijst! Maar enerzijds het gebrek aan de juiste stofjes (ik check jouw tips hierboven eens!) en anderzijds koudwatervrees houden mij tegen: elastisch biais en lycra zijn écht nieuw voor me. Moest je naast me zitten, ik sprong onmiddellijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je ooit eens naast me zit, help ik je met veel plezier!
      Maar ik heb er alle vertrouwen in dat je dat zelf kunt eigenlijk, misschien kun je dat SY@6 model eens maken in tricot, dan heb je die biais al eens verwerkt - en zul je me geloven ;). Hup, spring vrouw, het is er het weer voor x

      Verwijderen
  10. Ooh echt ik deed een dappere poging voor een proef bikini voor mezelf die ook toch wel draagbaar moest zijn. Maar kreeg bij het onderstuk ruzie met mijn lock. Of eigenlijk de lock kreeg ruzie met mijn stof (ik snap het hoor, wie wordt er nu blij van huidskleurige voeringstof) Dus die bikini ligt boos in de hoek, te wachten tot de laatste elastiek afwerking. Ik verzamel nog even moed....En krijg weer zin bij het zien bij deze exemplaren :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind badkleding naaien eigenlijk het makkelijkst op mijn -gewone- naaimachine. Je moet je lock al érg goed kennen om de perfecte spanning te bekomen, en die is dan ook nog anders voor die voeringsstof, dus ga ik uit gemak voor de naaimachine. Meestal kun je dat zo afwerken dat er toch geen naden zichtbaar zijn aan de binnenkant, dus zie ik niet in waarom ik een robbertje met vechten met mijn lock ;). Héél benieuwd naar je proefbikini, want dat badpak dat je een tijd terug maakte vond ik erg mooi!
      --ik zag die trouwens onlangs nog eens opduiken op de blog van Closed Case Patterns ♥--

      Verwijderen
  11. Ik heb het nog steeds niet gedurfd, het lijkt me zo'n gepriegel. Anderzijds is het wel een goed excuus om nieuwe stof te kopen, want dat is zowat de enige soort die ontbreekt in mijn gigavoorraad. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar dit is nu eens niet de stof die je moet kopen om in voorraad te hebben. Tenzij het tijdloze dessins zijn. Goede badstof is duur, je hebt er niet veel van nodig, maar toch, de prijzen per meter zijn niet van de poes - als ze dat wel zijn, is het wellicht niet UVwerend of de kwaliteit die goed verwerkt en lang mooi blijft. En zet je erover, echt, dat is zo fijn om doen en met die smalle dochter van je zal het ongetwijfeld de eerste keer zijn dat dat kind zwemgerief heeft dat haar perfect past.

      Verwijderen
    2. Voeg het maar toe aan je lijstje van talenten: motivational speeches. Amai! ;-)

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.