"Voor mij eentje uit de winkel"

donderdag 23 november 2017

522-01

Zwart-wit denker als ik ben weet ik van de meeste dingen érg goed wat ik plezant vind en wat niet - helemaal typisch is dan ook dat er niet zoveel dingen zijn waarvan ik "mja" denk. Grijsjes zijn enkel plezant om mee te kleuren #schaterlach. Dansen en allerhande lijfelijke bewegingen die zijn voor mij inktzwart, nog zwarter dan zwart.

522-02
522-03

Tot die dochter van mij met haar derrière begon te zwieren. Het is duidelijk dat alle dansgenen - oma en opa Khadetjes zijn fervente dansers - een generatie oversloegen en dochterlief zegenden met een ongelooflijke liefde voor allerlei gestes waarvoor ik geen spetter aanleg in mijn lijf  -of geest- heb. Godzijdank bestaan er daar lessen voor en hoef ik me daar niet over te ontfermen...

tot we bij het vestimentaire gedeelte van de zaak komen #schaterlach

Ik maakte in het verleden al de nodige glinsterende kledingstukken - ik bespaarde jullie de geweldige resultaten daarvan ;) - maar in de nieuwe klas heeft "iedereen zo'n balletbakje". Dochterlief mag dan wel denken dat ik nooit jong geweest ben, maar hé, ik herinner me dat nog, dat 'iederéén heeft dat'. Enter een balletbakje. Ware het niet dat die dingen nogal vaak ofwel zwart ofwel pastelroze zijn. Ieder normaal mens koopt dat gewoon in de winkel.

522-04

Mocht je nog twijfelen... ondergetekende kocht dat niet in de winkel - #murmelmodusaan pastelroze, het gedacht alleen al! Sterker nog, ik mat me dezelfde koppigheid aan als het Khadetjeskind, zei 'dat doe ik zelf wel' en tekende een dansding. In al mijn enthousiasme zag ik over het hoofd dat de stof die ik gebruikte niet over de vereiste rekbaarheid beschikte en dat dat - ahum - aan het resultaat te merken was. Het kind zag echter enkel glitters en was in de wolken. Ondergetekende keek en dacht 'hmm, als dàt er niet zelfgemaakt uitziet - ik loste het rekprobleem op door een extra strook in de taille toe te voegen -, dan weet ik het ook niet meer' en hupla, ik gooide een patroon in mijn winkelmandje en begon opnieuw.

522-05
522-06
522-08
522-09

M  A  A  T  |  Dochterlief werd voor de gelegenheid nog eens opgemeten en een blik op de maattabel leerde me dat ik een combinatie van maat 6 (borst), 5 (taille) en 8 (heupen) moest maken. Ik vond dat eerder vreemd, want normaal gezien doet dochterlief het 'goed' wat maattabellen betreft. Enter nog maar eens de eigenzinnigheid van ondergetekende, ik maakte maat 7j en verbreedde een beetje op de heupen.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Het haalde mijn scherm niet, maar ik werkte de laatste maanden véél met "van die stofjes". Danskleding gaat hand in hand met lycra, en de ene soort is de andere niet - dit is géén fijne soort om mee te werken, laat dat duidelijk wezen. Ik stond na een drukke werkdag in de stoffenwinkel om stof te kiezen - gelukkig zonder dochterlief ;) - en wist waarlijk niet waar eerst kijken. Ik bracht deze stof mee, samen met een effen blauwe om te combineren maar er werd mij al vlug duidelijk gemaakt dat ik die plannen mocht bevriezen. Géén subtiliteiten maar glitter all the way. De textuur van de stof zorgt er ook voor dat die net iets minder rekbaar is dan eigenlijk goed zou zijn, vandaar mijn keuze voor maat 7 in plaats van wat de maattabel me adviseerde.

Verder ging het relatief vlot - tot ik aan de elastiek kwam, ik deed mijn eigen zin en gebruikte gewone elastiek en dat verwerkt minder fijn dan de aangeraden soort #eigenschulddikkebultdus - en zijn er niet veel 'stoten' te melden. Ik negeer dan maar het feit dat ik het broekje - het pakje bestaat uit een lijfje, een rokje en een broekje - er binnenstebuiten aanzette en dat dat -uiteraard- pas opmerkte nadat ik het vast stikte met een tricotsteek én afwerkte met de lock ;).

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  Kijk naar dat gezicht, wat zou ik anders kunnen zeggen dan 'content'. De muggenzifter in mezelf ziet wel een aantal plooien die ik graag weg zou hebben, maar hé, af én draagbaar.

522-10
| Stof van bij Verkempeninck | Patroon: Leotard #3 van My Childhood Treasures |





Stof in 2017: 23 in  - 122 uit  (19 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 8 gekregen)  - #1in5uit

46 opmerkingen:

  1. Waw, zo mooi !! Ik denk dat er hier eentje jaloers gaat zijn...
    Dus nu vraag ik me heel erg hard af waar je die prachtige stof vond en welk patroon je gebruikte... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!

      Ik was wat slordig, maar vulde het ondertussen aan met een linkje naar het patroon (er zijn ook andere modellen, en bij Jalie kun je ook mooie patronen vinden). De stof kocht ik in een bakstenen winkel - ze hebben geen webshop - maar online, vooral bij Nederlandse webshops kun je héél veel verschillende soorten vinden. In mijn ervaring is de effen lycra altijd rekbaarder en gebruik je deze glittertoestanden beter voor een accent of zo. Maar dan mag je de lap natuurlijk niet laten slingeren zodat dochterlief dat ziet ;)

      Verwijderen
  2. En als dat gezichtje dan zo straalt tja dan vergeet je die vervelende stof wel snel he.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Madam Khadetjes gij zijt toch niet te kloppen eh, wat ge me daar weer hebt gefabriceerd, hoedje af, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk valt dat best goed mee, met die rekbare stofjes naaien. Die lijken trouwens veel glibberiger dan ze in werkelijkheid zijn #schaterlach.
      Soit, ze heeft nu een exemplaar zonder mouwen en eentje met lange mouw, ze kan er wel even tegen hoop ik.

      Verwijderen
  4. Niet normaal wat je allemaal maakt! Glitters en al. Je dochter straalt in haar super mooie outfit! 🎆

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook, dat ze straalt!
      Je had haar snoet moeten zien bij die eerste pasbeurt, on-be-taalbaar <3

      Verwijderen
  5. We hebben dan toch 1 talent gemeen : " ik kan ook niet dansen!". :-)) (en dat voor eentje van LO! Maar voor mij is dansen nog steeds geen "sport" tot grote verontwaardiging van al mijn dansmadammekes op school. Zeheg mevrouw!) Je hebt dat knap gemaakt. "Weeral!" (om maar in herhaling te vallen.) Helemaal zelf getekend ook nog? Ja wat wil je, met zo'n couturetalent! Ze gaat opvallen tussen de roze poppemiekes. Nu hoop ik alleen niet dat ze van die roze "pointes" moet aandoen. Dat gaat vloeken. Die kan je dan misschien ook blauw verven in de wasmachine? Het kind glittert in ieder geval geweldig mooi... En dan die mooie krullen in een dot!(Iseenbeetjespijtigtochweldiekrullenweg.) Misschien dat ik daarom niet wou dansen. Ik kreeg vroeger "haarpijn" van dotten. Wie weet...
    Maar aan jou een geweldige proficiat! Ge gaat het aan uw been hebben. Deze keer zeker! Er gaan bestellingen komen!
    Groetjes en alvast een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben best tevreden met de talenten die ik wel bedeeld kreeg, het stoort me nauwelijks, dat ontbrekende dansgen #schaterlach.

      Dit exemplaar tekende ik niet zelf, ik gebruikte hiervoor een patroon. Het zelfgetekende pakje fotografeerde ik niet, tijd en licht, zoiets.
      Dochterlief is in de wolken, het moet er geen meer uit de winkel zijn ;). Ze dansen trouwens op blote voeten.
      --het haar in de dot; tja, voor de zoveelste keer luizenalarm op school. Ik speel liever op veilig en hou die beestjes buiten, volgens mij zijn die haren en een luizenkam géén match--

      Verwijderen
  6. heel schoon glittergerief, tussen al die bling bling en vooral blinkende oogjes vallen extra plooitjes niet op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb je helemaal gelijk in! De maattabel volgen ging me misschien wel een betere pasvorm opgeleverd hebben, maar het zal me worst wezen #schaterlach

      Verwijderen
  7. Een glinsterend dansding dat flonkeroogjes veroorzaakt is wat mij betreft goed gerief ! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij schatteke x
      Sneller klaar dan een broek trouwens, als je 't mij vraagt ;)

      Verwijderen
  8. Veel mooier dan die uit de winkel! Blijkbaar hebben jullie wel een ledenvriendelijke dansschool. Ik ging jaren geleden al de strijd aan met de plaatselijke turnclub die er niets beter op vond dan een verplicht turnpakje in te voeren van meer dan €70. SLIK, als dat geen discriminerende maatregel was ... De dansschool van de dochters laat een vrije interpretatie toe, maar wel in de kleur die zij voorschrijven (zoal 1ste-2de lj roze, 3de-4de lj blauw, 5de-6de lj zwart), en ja, je kan dus pakjes in de dansschool zelf kopen! Money, money, money, daar komt het toch ook hier weer op neer :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En daarom doen de dochters 'jazz', dan mogen ze doen in om het even welke outfit! :-)

      Verwijderen
    2. Vorige jaren zat ze op een dansschool, nu volgt ze les in de Academie (viel zo makkelijker uit) en daar vragen ze enkel 'makkelijke' kleding (maar als alle andere meisje zo'n danspakje dragen, snap ik haar wel dat ze dat ook graag wil). Ze volgt trouwens ook geen ballet, wel dansles. Volgende jaar wordt dat dan een soort van mix want ballet is hier echt een no-go.

      Allé jong, €70 voor zo'n pakje! Dit is 'dure' stof, ik gok op €15 stof, wat garen en elastiek. Voor €70 kun je al een aantal pakjes maken ;).

      Verwijderen
  9. Wow! Ben ik effe blij dat de dansgenen zich hier beperken tot achter de WI! Daar durf ik nog niet aan te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nochtans, als je met een gewone (effen) lycra werkt, is dat écht goed te doen om te naaien! Volgens mij laten die glitters het moeilijk lijken ;).

      Verwijderen
  10. Reacties
    1. #schaterlach Dat kan makkelijk in orde gebracht worden; twee volledige cirkelrokken aan elkaar zetten en je hebt je rokje ;)

      Verwijderen
  11. Wat een pracht bling!
    Zelf maken is toch meestal beter dan gekocht. En het is toch ook geweldig dat ze er zo blij mee is, mijn dochter voegt er vaak vol trots aan toe dat 'haar moeder alles kan maken'
    Ik herken de 'dat maak ik wel zelf' alleen onderschat ik de tijd meestal en vind ik sommige stoffen toch 'eng'...Ik heb zo'n lap liggen voor een zeer gewenste zeemeerminnen jurk, al enige tijd in huis, maar nog niet gestart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval is het blijkbaar ook goedkoper, ik had er geen idee van wat de prijzen van die danspakjes zijn. Ik was in ieder geval erg blij dat ze in de wolken is met dit exemplaar hoewel ze eigenlijk écht een pakje uit de winkel wou #slechtemoederenal

      Ondertussen heb ik wat ervaring met die dingen stikken, en kan ik met de hand op het hart zeggen dat ik er sneller eentje maak dan ik naar de Decathlon kan rijden om er eentje te kopen (die is hier niet echt dichtbij). En beter op maat ook, want dochterlief valt hier langer uit dan ze breed is. Dus hup dame, haal die lap eens boven ;)

      Verwijderen
  12. Dat is serieus punten scoren! Hier op de dansles worden enkel zwarte club pakjes getolereerd. De rok is vrije keuze. Lucky me! Of dat zou je zeggen... Elke week erger ik me groen en geel aan dat club pakje... Het is niet gemaakt voor mijn smalle meis. Nipt in de lengte en kan er centimeters af halen in de breedte .. Het is dat mijn dochter niet genetisch belast is met mijn kritisch oog heeft (of mijn mijn slechte ritmegevoel) en het maar 1 uur per week is... Maar anders...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal wel zijn dat ik flink wat punten binnen gehaald heb #schaterlach.

      Als die clubpakjes er trouwens niet te speciaal uitzien zou ik dat wel eens durven zelf maken ;). Dit patroon heeft goede instructies over hoe je het moet aanpassen als dochterlief smaller uitvalt dan ze lang is.

      Verwijderen
  13. Het geluk druipt van haar gezicht! Knap tot en met.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Maar ongelooflijk schoon, ik weet u te vinden als die van mij haar dansmoves wil verfijnen in de dansles :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Knap! Al een chance dat mijn dochters enkel nog dansen tijdens het uitgaan. Moesten ze 10 jaar jonger zijn, il had er gelijk 3 moeten maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Ik' dus... En dansen in de living tijdens een zotte bui telt niet mee

      Verwijderen
    2. #schaterlach Lijkt mij ideaal om het in de vingers te krijgen, drie exemplaren ;)

      Verwijderen
  16. Oh, zoveel mooier dan die gekochte fletse dingen!!

    Ik heb jaren gedanst (en dansles gegeven), tot 2 jaar terug en weet dus dat het kledingstuk voor die meisjes erg belangrijk is. Alsof je beter gaat dansen ofzo ;)

    Wel opletten, voor je't weet naai je de showkleding van een hele groep of dansschool (nog steeds een trauma van mijn mama) :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ben erg goed in 'nee' zeggen, al wie graag een pakje wil, leer ik het met plezier naaien, maar zelf doe ik het niet. Ik vind het al een uitdaging genoeg om zo weinig mogelijk kleding te kopen, meer uitdaging heb ik echt niet nodig x

      Verwijderen
  17. zelf ik word een beetje mottig van al dat geglitter maar het kind is blij, dus moeder ook eh. Waar is die mother-of-the-year-award?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel kijk, de dansles is achter gesloten deuren, ik moet er niet op kijken ;) - dat was toch het basis idee; in praktijk doet ze die glitterbal aan zodra ze de kans ziet #schaterlach.

      Verwijderen
  18. Wauw zo mooi!
    Je ziet het dat ze er kei-content mee is.
    Mijn dochter heeft mij ook al de opdracht gegeven om zelf een turnpakje te maken voor haar ;-), binnenkort toch eens werk van maken (heb al ervaring met een badpakje maken dus ik veronderstel dat dat turnpakje wel in orde komt, ooit eens :-p)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat naait helemaal hetzelfde, zo'n bad- of een turnpakje. In vergelijking met een jurk is dat zelfs niet eens veel werk ;) #waarwachtjeop

      Verwijderen
  19. Hahahaha voor "iedereen heeft dat"! Altijd met een grove korrel zout te nemen. Maar geslaagd jong, zoveel bling op uw scherm, we zagen dat nog nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het vrouw, blauwe bling, mijn ultieme nachtmerrie.

      De emmer zout staat hier trouwens al klaar ;). Ik controleerde het ook effectief, het kind had gelijk #schaterlach. Pastelroze alom.

      Verwijderen
  20. Maar ja jom, content, voor dat gezichtje doe je het toch!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja x
      En nu heb ik ineens een perfect cadeautje voor alle verjaardagsfeestjes het komende jaar #schaterlach

      Verwijderen
  21. Wauw, ik ben een leeuw van sterrenbeeld dus ja, I love bling. Heerlijk om dochterlief zo te zien stralen op het scherm.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.