Moeder van de boerenbuiten

woensdag 13 december 2017

Ik ben er zo eentje die wat tijd nodig heeft; als Sharon met iets nieuws komt - versta me niet verkeerd, iets dat helemaal 'mee' is, maar waar mijn boerenbuitenstesmaakpapillen niet onmiddellijk mee zijn ;) - dan ben ik meestal enthousiast omdat ik weet dat het goed doordacht zal zijn en goed ineen zal zitten. In het merendeel van de gevallen zit het graag zien ook onmiddellijk goed.

Af en toe heb ik wat tijd nodig.
Zo was er Wolf, meer bepaald het onesiegedeelte van het patroon, waar ik twee jaar na datum niet snap wat ik daar in godsnaam niet tof aan kon vinden. Sterker nog, het patroon passeerde al regelmatig opnieuw en zoonlief staat op de eerste rij min of meer geduldig te wachten op de tienermaten.
Met Rocco had ik het weer aan mijn been, hmm, die broek, hmm - denk er maar een twijfelend gezicht bij met bijhorend accent dat zegt 'een trainingsbroek??'. Ik kan alvast zeggen dat het twijfelen deze keer niet zo lang duurde, want zoonlief bombardeerde zijn drie sweatpants - je ziet, zelfs het taalgebruik is te hip voor mij #schaterlach - tot zijn favoriete kledingstukken. En de moeder van de boerenbuiten, die ziet dat het goed is en laat het kind zelfs zo naar school vertrekken. Om maar te zeggen dat ze scoorde, ten Kadetjeshuize.


Over dat scoren gesproken... bij mijn Ole die in de prijzen viel, hoorde -ook- een fotoshoot. Oh my. Ik zag het niet goedkomen, eerlijk waar, want zoonlief is over het algemeen niet de grootste liefhebber van voor de camera staan. Ik viel van de ene verbazing in de andere toen ik ontdekte dat dat voor hem nu toch wel eens de hoofdprijs was. Bon, kind en kleren werden in de auto geladen en we reden naar Gent op een ijzig koude dag. Ik amuseerde me er met het kijken hoe vlot Piet dat allemaal deed - serieus, ik modder maar wat aan -, knipte links en rechts een verloren draadje af en genoot ervan. Als kers op de taart kan ik jullie prachtige foto's tonen, als dat niet plezant is!





M  A  A  T  |  Het voordeel van vaak met hetzelfde merk werken, is dat je gewoon weet welke maat je moet maken. Testgewijs werd het kind toch opgemeten, ik ben goed bezig zo blijkt #schaterlach. Voor de sweater kreeg zoonlief maat 140, zijn niet bestaande heupen maat 134 met lengte 140 - of Zonen09 gewijs een 140small, dat spaart het aanpaswerk uit.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Rocco is een patroon dat zowel een bovenstuk als een sweatpants bevat en komt met nogal wat opties. Voor de trui koos ik voor raglanmouwen - vind ik zoveel mooier vallen dan gewone ronde mouwen. Ik gebruikte een breisel met een mooie achterkant, ik zocht niet naar bijpassende boordstof maar gebruikte gewoon de achterzijde van de stof.
Ik maakte dankbaar gebruik van de 'buidelzak' optie en gebruikte ook daar de achterkant van de stof om het contrast zo laag mogelijk te houden. Omdat dit breisel net iets 'deftiger' is dan gewone sweaterstof, zette ik de drukknopen niet door het voorpand heen, maar verstopte ze achter een flink verstevigd zakdeel.





Het was niet zo evident een goed bijpassende stof te vinden -  ik geef toe, misschien is het wel makkelijk, maar ik was wat kieskeurig en niet zo tevreden met de meest voor de hand liggende keuzes als grijze en petrolkleurige joggingstof. Ik reed naar een stoffenwinkel in de buurt en kon de verkoopster daar zowat omarmen toen ze me dit stofje onder de neus stak! De fabrikant noemt het 'jegging', ik noem het schoon geweven tricot, maar hé, het past perfect.

Zowel bij de broek als sweater is er keuze tussen een gewone uitvoering en een uitvoering met smal doorstikte vouwen, met of zonder steekzakken. Fan van het eerste uur van die 'koordjes' maakte ik die versie en koos ervoor het verder erg simpel te houden. Alles werd trouwens in dezelfde stof gemaakt, zo past het allemaal mooi samen.
Zagen jullie trouwens die nestelringen? Het sidder-ende-beef moment van de broek? Ik las al vaak horrorverhalen over loskomende toestanden waardoor ik ze niet vaak gebruik, hoe mooi ik dat ook vind. De handleiding loodste me er olijk door en euh... ze hangen er nog steeds aan #schaterlach. Dat het hier dikke vette Roccoliefde is, zijt daar maar zeker van!

| Stof sweater: breisel van Edi-Tex (Verkempeninck) | Stof sweatpants: Jegging Petrol (Stof op Zolder) |
| Patroon: Rocco in tienermaten (Zonen09) | Foto's: Piet De Kersgieter |





Stof in 2017: 23 in  - 132 uit  (23 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 7 gekregen)  - #1in5uit

42 opmerkingen:

  1. Ik ben ook een trage als het op aankopen aankomt; meestal heb ik een flinke portie tijd nodig om te wennen voor ik koop. Maar Rocco is al besteld en betaald, zodra ik thuis ben snel ik naar de copyshop voor een A0, want ik heb zo'n zin om hieraan te beginnen! De vouwen, die deden het mij. Subtiele originaliteit en tegelijk weinig moeilijkheid. En hartjes voor jouw kleurkeuzes <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dat is een aankoop waar je geen spijt van zult hebben. Ik zocht trouwens een patroon voor een sweater voor mezelf maar paste toevallig gisteren de Rocco van meneer Khadetjes... blijkt dat we min of meer in dezelfde maat passen, ik denk niet dat ik nog verder ga zoeken naar een patroon #schaterlach.

      Verwijderen
    2. Oh, dat is super want ik zag die plooitjes en begon me al af te vragen waarom ze dat in hemelsnaam niet voor dames en meisjes uitbrengen. Maar het is dus unisex. Joepie!
      Jouw maaksels zien er weer schitterend uit!

      Verwijderen
  2. Ik loop nog erger achter. Patronen kopen is meestal het probleem niet, het maken wel. Intussen ligt er al een stapeltje ongebruikte patronen waar de dochters niet meer inpassen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik herken me daar wel in... ik heb ook links en rechts wel een aantal dingen waar mijn kinderen niet meer in passen. Maar dat waren vooral 'beginnersfouten', ondertussen probeer ik me daar niet teveel meer in te laten gaan.

      Verwijderen
  3. <3 , meer heb ik daar niet over te zeggen;) .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige outfit voor de zoon. Ik moet van mezelf eerst de andere 1000 patronen naaien die ik nog liggen heb voor ik dit pareltje mag kopen maar ooit komt het er, jammer dat ze er geen tijd bij verkoopt 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat pakketje tijd kon ik anders ook wel goed gebruiken #schaterlach. Dit patroon is er anders wel een dat hier goed dienst zal doen... mooie pasvorm en toch gekleder dan een standaard sweatpants, ik had écht nooit gedacht dat ik mijn kind in een tricotbroek naar school zou sturen (yep, zo ouderwets ben ik wel). Ik maakte er ook eentje voor meneer Khadetjes (daar hangt pas een verhaal aan vast!) en die is ook vragende partij voor "meer".

      Verwijderen
    2. ik begin toch wel heel nieuwsgierig te worden naar het verhaal van de broek van meneer Khadetjes ;-)

      Verwijderen
  5. Super mooi gedaan! Ik volg ook niet alle trends hoor. Tot nu toe alleen Billie en Theo patroon in huis 😉 maar deze lonkt toch al een beetje naar mij. Toffe stofjes gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het goed geloven, dat Rocco lonkt ;).

      Want euh, Zonen09 kan even goed door dochters gedragen worden en nadat ik toevallig een exemplaar van meneer Khadetjes paste, denk ik dat er nu wel een damesRocco het licht zal zien.

      Verwijderen
    2. Oh ja dat is nog eens een goed idee, eentje voor ons zer! 😀

      Verwijderen
  6. Gij bent een snelle* ! Ik heb nu pas de "Theo" in huis.... Dat jongetje van u, dat is helemaal ne snellen, die pose, die blik, wat een natuurtalentje ! xxx
    * in alle mooie betekenissen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij lieveke toch <3

      Ik had vreselijk veel last van mijn-kind-schoon-kind toen ik de foto's zag. En ik moest slikken ook, want dat kind gaat veel te snel in de richting van kind-af. Maar dan doe ik mijn ogen eens goed toe en geniet ik van wat nu is; een ventje dat ongelooflijk schoon is, vooral vanbinnen <3
      --en haal Rocco in huis vrouw, ge gaat daar volgens mij geen spijt van hebben ;)--

      Verwijderen
  7. Oei ja nestelringen....grezzelgrezzel... maar het is gelukt? Zou ik dan ook een keertje durven? Knap geheel, geweldige schoon stof want die van "zonen09" witte "Joggingbroek"met print, is net niet mijn ding. Dit is geweldig mooi geslaagd. En een joggingbroek naar school? Brrr niet mijn ding. Maar dit? Dit is geen joggingbroek! Want die prachtige "koordsierstikselnepekesongelijkelijnekes" maken daar een TOPBROEK van. Schoon gerief! En schoon foto's. Schoon kind ook! Uiteraard! Hoe kan dat anders? Eentje uit hetzelfde nest van mijn favoriet fotomodelleke! :-) De frustratie steeg hier, tot ik las dat het een fotoshoot in Gent was. Ik dacht: "Waar tovert ze deze geweldige muren nu weer vandaan?" ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fluitje van een cent vrouw, fluitje van een cent ;). En durven, ja, tuurlijk! Dat mini meneertje past al in de kleinste maat vermoed ik en euh... er lopen daar nog andere exemplaren rond die zo'n maaksel onder de kerstboom wel fijn zouden vinden #schaterlach

      Die muur wil ik trouwens ook wel in mijnen hof zunne ;). Hij is in Gent te vinden, domein De Porre, een aanrader om foto's te nemen. Maar allé, ik klaag niet wat muren-in-mijn-buurt betreft.

      Verwijderen
  8. Geweldig mooi. Ik kan goed geloven dat dat ongelooflijk hard scoren was bij de zoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel x

      Keihard scoren, hij is hoegenaamd niet geïnteresseerd in kleren, maar zijn Rocco's weet hij perfect uit het hele wassen/vouwen/kast proces te vissen ;)

      Verwijderen
  9. Helemaal fan!! Zalig stofje heb je gebruikt voor de sweater!! Normaalgezien zou ik niet zo staan juichen voor joggingbroeken, maar eerlijk, dit patroon brengt zo'n broek toch naar een ander niveau!?!

    Ik kocht het patroon ook meteen aan, meteen de volledige bundel en hoop tijd te vinden om zowel eentje voor Giel als voor mijn man te maken voor onder de kerstboom (maar verschillend, want ik ben geen twinner). Euhm, en misschien voor mezelf... dat moet blijkbaar ook lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat vind ik ook, ander niveau :).

      Ik ben geen supersnelle naaister, ook niet super traag, ik doe gemiddeld een avond over 1 Rocco - zowel de trui als de broek... het naait vlot, maar ik hou van slakkentempo #schaterlach. De kerstboom is dus nog haalbaar denk ik!

      Verwijderen
  10. Jouw Rocco-versie zou hier perfect in de kast kunnen hangen ;-) Zo schoon, jong!
    En dat kereltje van je *zwijmel*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Grote fan van Rocco en jouw versie!
    Ik heb de petrol versie van jouw sweaterstof ook liggen, maar ik ben op zoek naar de oker versie. Kwam jij die nog ergens tegen, toevallig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht die zelf bij Verkempeninck, maar ik ben die de laatste tijd online niet meer tegen gekomen vrees ik. Het is ook al enige tijd geleden, dus de kans dat ze er nog hebben is super klein (laat anders even achter hoeveel je nodig denkt te hebben, misschien geraak ik er volgende week nog wel).

      Verwijderen
    2. Superlief! Anderhalve meter, moesten ze die nog hebben. :-)

      Verwijderen
  12. Kei-kei-schoon, zoals wij hier in de Kempen plegen te zeggen! Ik ga deze mooie foto's eens onder mijn kinders hun neuzen duwen. Rocco voor groten zou hier ook wel eens een succes kunnen zijn! En anders naai ik toch gewoon voor de kindertjes van mijn zus...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, op de shoot waren er ook twee tieners, misschien moet die je foto's eens onder hun neus duwen? Want ze waren er allebei erg blij - en ook schoon - mee!

      Verwijderen
  13. Mooie combo! En wat lijkt hij weer gegroeid die zoon van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verzoek je met aandrang te zwijgen over groeien en zo, dat lijkt alleen maar zo #iknegeer ;) x

      Verwijderen
  14. Mooi! Die foto's doen een moederhart toch smelten, kan ik me zo voorstellen. Hier laat ik tegenwoordig mijn meiden zelf de kleding kiezen. Soms boenk erop, soms te bont voor woorden, vaak een joggingbroek, al dan niet in combi met jurk...en heel regelmatig een hysterisch eenhoorn geval... Ze voelen zich elke dag prachtig en ik scoor serieuze mamapunten. Alleen bij speciale gelegenheden stuur ik bij. En probeer ondertussen steeds meer capsule wardrobe toe te passen, soort van crisismanagement 😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja, het hart ligt in een plasje op de grond ;)

      Zoonlief kiest niet graag zelf kleren, maar bijna alles past bij alles. Ik deed nooit aan capsule toestanden, of toch niet bewust, maar ik hou wel van bepaalde kleuren bij hem. Idem voor dochterlief, zij kiest broek/rok/jurk, ik leg er de vestjes bij. Misschien moet ik haar ook maar loos laten gaan - gelukkig hangen er geen hysterische eenhoorns in de kast!

      Verwijderen
  15. Prachtig! Ha grappig, dat heb ik nu ook vaak en dan achteraf denken waarom je dat niet direct mooi vond : )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Ik ben altijd blij te lezen dat ik niet de enige ben met gekke kronkels in mijn hoofd #schaterlach. Misschien ben ik wel gewoon normaal ;)

      Verwijderen
  16. Zo'n leuke outfit zeg! Ik ga er ook eens rap aan beginnen denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. den boerenbuiten: dat is het goed om te leven!
    dit is een creatie die veel zal gewassen worden: lang leve Rocco & het fotomodel ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahahaha ! Ik heb hier zo'n hard déjà-vu gevoel bij. Ik ben de sweatpants-wenfase ondertussen al voorbij (terwijl ik vorig jaar nog rondbazuinde dat ik hen niet in een joggingbroek naar school liet gaan, mag dat ondertussen wel als het op een "normaal", Cisse dus, broekpatroon gebaseerd is, met rugpas en achterzakken enzo) en probeer ik volop mee te gaan met het flanking-fenomeen :-)
    En dit allemaal terwijl ik eigenlijk gewoon wou zeggen dat ik je zoon al zag schitteren ! Keiknap, hij, wees maar keitrots, jij !

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.