Team simpel & schoon

donderdag 2 november 2017

Elk zijn goesting, zeg ik altijd. Zelf kijk ik zelden of nooit naar hoeveel patroondelen een kledingstuk heeft. Ik ga niet bewust op zoek naar 'moeilijke' of simpele dingen, ik maak waar ik zin in heb of waar er op dat moment nood aan blijkt te zijn. Gezien mijn voorliefde voor details, is de kans groot dat ik er niet vanaf kom met een patroondeel of twee ;). Niets daarvan deze keer, ik ging voor simpel.

De Khadetjeskinderen groeien vrolijk en gestaag door, waardoor vooral de kast van dochterlief schrikwekkend leeg is wegens 'onzedig' kort. Dit najaar werd de katoenen liefde opzij gezet en ging ik voluit voor rekkende toestanden om het kind snel aan wat basisstukken te helpen.

516-02

Voor deze jurk gebruikte ik Billie van Zonen09 en gooide ik er een rok tegenaan.
Officieel doe ik niet aan capsule toestanden, maar in praktijk blijkt dat ik -onbewust- een kleurenpalet hanteer bij het maken van kleding en het kopen van bijpassende vestjes/allerhande kousen. Alle stukken in de kast moeten minstens bij 1, liefst bij 2 andere dingen passen of ze worden niet vaak genoeg gedragen. Een reden waarom hier nogal vaak jurken gemaakt worden, al minstens één probleem minder voor meneer Khadetjes #schaterlach.

516-03
516-04
516-05
516-06

Ik maakte de 'jurk' op naaiweekend, waar ik een schoon truitje onder de neus geduwd kreeg. Een breisel met plezant ontwerp... heel erg mooi en heel erg uitverkocht. Toen deed ik iets wat niet van mijn gewoonte is, ik ondernam een poging om het te kopiëren.

Een poging... want het originele ontwerp is gebreid waardoor het volgens mij ook mooier valt. Helaas behoren breipriemen niet tot mijn standaarduitrusting en moest ik het doen met wat ik had; stof en een naaimachine. Het lijken drie rechthoeken die tegen elkaar gezet zijn maar een eerste probeersel duwde mijn neus fijntjes op "dingen zijn niet altijd wat ze lijken"  - dat eerste exemplaar knipte ik trouwens uit een ongelooflijk misbaksel voor mezelf, dàt was nogal de moeite zunne!
De kleur was ook niet helemaal wat ik wou en tijdens een blitsbezoek aan de naaiwinkel stootte ik op dit mooie exemplaar. Glitter en glans alom, maar ondergetekende viel als een blok voor de slechte kant van de stof. Ik hield mijn hart vast voor protest, maar hé, blijkt dat glitters tegen de buik het hart ook verwarmen ;).

516-07
516-08
516-09

M  A  A  T  |  Dochterlief draagt tegenwoordig confectiemaat 128. Ik wist wat ik wou en keek daarvoor bij de uitgetekende patronen in de voorraad; Billie maat 140 check! Ik gebruikte Billie omdat dat patroon goed getekend is en ik er graag op terugval, maar ik wou niet de normale, aansluitende pasvorm.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ik vertrok van Billie maat 140 in de lengte, die werd ingekort tot in de taille en dan zette ik er een doodgewone rechthoek aan (ongeveer 1,5x de breedte van de panden). Langs de voorkant vormde ik vier kleine plooien, langs de achterkant rimpelde ik het rokdeel. En meer is dat niet ;).

Voor de 'sweater' - of hoe heet dat, een dingetje met vier gaten aka meneer Khadetjes ;) - tekende ik een voor- en achterpand uit, die werden gesloten door een veelhoek (rechthoeken, vergeet dat maar!) die tegelijk een armsgat vormt. Simpel en briljant, is dat ontwerp. Ik ben er nog niet helemaal, maar  het is draagbaar én dochterlief is er weg van.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  De tricotgoesting is er bijna uit, dochterlief heeft een aantal stukken waar ze even weg mee kan tot ondergetekende mee is met de was. Dat doet me stilaan dromen van euh, katoenen jurken met véél details #schaterlach





Stof in 2017: 23 in  - 121 uit  (18 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 8 gekregen)  - #1in5uit

32 opmerkingen:

  1. Zoveel 💙💙💙 voor deze outfit, mag hier zo de kast in! Zalig jurkje in een prachtstif en wat een parel van een trui-achtig ding 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voilà zie. DE MUUR! Waar ik het nog over had op mijn blog! :-) Wat zou jij in godsnaam in een fotografieles gaan doen? Ik dacht : "3 rechthoeken? Dat klopt toch niet?" Maar hoe je dan de "mouwen" van het ding met 4 gaten wel in mekaar stak, is toch nog een raadsel voor me. Maar dat het weeral heel schoon is en tof gecombineerd en uit een geweldig schoon stofke en dat het kind weeral maar eens om op te eten is! Dat! Dat staat als een paal boven water! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Speciaal voor u ga ik dat eens plat fotograferen, dan zul je het snappen :). Aan kun je dat inderdaad niet zo makkelijk zien, maar je stikt de veelhoekmouw tegen het achterpand, en de korte zijden vouw je naar voor waardoor je een gat maakt voor de arm.

      Enne... die foto's vrouw, dat gaat hier op de A-stand (shame on me, I know), zonde van die tien miljoen andere knopjes op het toestel. Zelf zou ik het wel plezant vinden als de muur op elke foto hetzelfde grijs is #schaterlach

      Verwijderen
    2. A-stand! Daarmee leer ik nu pas werken! Tenminste op onze Nikon is dat niet "automatisch" moest je dat bedoelen? Ik moet best al wat dingen instellen. Alleen de sluitertijd past zich zelf aan.Oef...en soms helemaal niet "oef". De rest is foefelen en proberen en ... mislukken! Ja, leg me dat maar eens een keertje uit van die veelhoek, wanneer je deze kant uitkomt? Want een veelhoek kan van alles zijn? Naar welke kant bedoel je? Want hier thuis heel welkom hoor!

      Verwijderen
    3. Hahaha, ik lag werkelijk strike met mijn eigen want ik fotografeer helemaal niet op A maar automatisch ;). Soit, ik haalde gisteren de handleiding nog maar eens boven - excuseer, het boek - en ik bedelde bij een vriendin om wat tips. Dus 2018 en de A-stand, here I come!

      Er ligt nog een lap klaar voor een derde exemplaar, dat fotografeer ik liggend en dan ben je helemaal mee, met mijn onduidelijke veelhoeken verhaal ;)

      Verwijderen
  3. Gij hebt dat weeral knap opgelost! Zo kind,schone outfit! Ben al benieuwd naar je volgende creatie 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal alvast een tip van de sluier oplichten; nog meer glitter ;). Opnieuw voor dochterlief dus, want dat is de enige in huis die hier voor glitter gaat.

      Verwijderen
  4. Dat ziet er een zalig comfy geval uit! Ik ben momenteel bezig met iets rekkend met veel details, het bestaat dus 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh kijk, ik ben al benieuwd!

      En comfy, dat denk ik wel, ze wil het eigenlijk niet uitdoen ;)

      Verwijderen
  5. ooooooooh dat stofje, oooooh dat kleedje, ooooh dat dingetje met vier gaten !!!!! Simpel is soms uitermate schoon !
    Meneer Khadetjes heeft eigenlijk simpel en schoon de basisvereisten van eender welke t-shirt of trui in een zin gevat.Zeg hem maar dat het geniaal is, het zou zowaar de eerste zin van een boek kunnen zijn. Een dingetje met vier gaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap man wat zou ik uw creativiteit willen hebben. Het ziet er weer super uit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel creativiteit kwam er niet aan te passen ;)
      Copy-paste-talent daarentegen #schaterlach

      Verwijderen
  7. Ziet er hip uit voor die speelse dochter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het wordt hier vaak uit de kast gehaald; comfortabel gerief veronderstel ik dus!

      Verwijderen
  8. Heel erg mooi! Staat haar goed, experiment geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nog enkele werkpuntjes, maar hé, hier kan ik best mee leven x

      Verwijderen
  9. Ah, ik ben zo fan van tricot 'toestanden'! Knap gedaan, en best benieuwd naar dat truitje 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, juist, tricotliefde daar ;). Ik keek onlangs eens in de kast en merkte dat ik precies nog geen enkel geweven exemplaar maakte dit najaar. Och, het komt zoals het komt, niet?
      --er is een derde exemplaar van dat truitje in de maak, dat fotografeer ik eens plat--

      Verwijderen
  10. Dat dingetje met 4 gaten ziet er mij toch een ingenieus geval uit! Heel mooi, wederom!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Echt ingenieus en bedrieglijk simpel! Het doet me nog maar eens verzuchten dat "ik zo graag zou kunnen breien" - gelukkig sta ik ook met beide voeten op de grond want aan hobby's is er hier alles behalve een gebrek #schaterlach.

      Verwijderen
  11. Oh, ik vind dat stofje zo geweldig! Die outfit ziet er plezant en comfortabel uit! En mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dat ook perfect passen voor haar leeftijd, niet te kinderachtig, maar ook niet te 'groot'. Wankel evenwicht, vind ik soms. Maar dochterlief is content, ik sluit me daar met veel plezier bij aan!

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Fijn dat je dat opmerkt, ik ben zelf ook erg fan van zwart 'op' mijn Khadetjes.

      Verwijderen
  13. Goh, die top (of dat ding met 4 gaten) lijkt me wel iets tof zeg. Geslaagd experiment me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Weeral een geslaagde outfit! En ik lees je blogberichten altijd graag #schaterlach

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.