[Stik Belgique] Vergeten parel

maandag 23 oktober 2017
513-02

"Ik ben een kalf, ik ben een kalf, ik ben zo'n groot kalf."

Ik wil het best nog enkele keren herhalen, want het is en blijft perfect van toepassing - op mezelf. Er bestaan zoveel mooie patronen, en quasi iedere keer ben ik verleid om te klikken als ze uitkomen... met de beste bedoeling van de wereld om het te maken, maar ik hoef je vast niet te vertellen over dat hemelsbrede verschil tussen de naaitijd in mijn hoofd (en in mijn klikvinger) en de werkelijke naaitijd?

513-03
513-04
513-05
513-06

Ik lijstte eens mijn patronen op en sinds de schok van oh-my-al-die-ongebruikte-patronen is het al heel wat beter, maar nieuwe patronen van Belgische ontwerpers, dat blijft een probleem. Enter Laure, het nieuwste patroon van Straight Grain - wel ja, toen ik het kocht, printte én knipte was het kersverser dan vers. Dat er ondertussen al twee nieuwe patronen uit zijn, daar kan ik werkelijk niets aan doen #schaterlach
Onmiddellijk verkocht aan dat kraagje met die strik, dus die ging en zou ik maken! Ik grabbelde een stofje uit de voorraad dat ik voor mezelf bestemde - met bloemen begot, geen idee waarom ik dat voor mezelf kocht - maar waar dochterlief véél beter weg mee komt.

513-07
513-08

Het hele boeltje -- nuja, zoveel is dat niet -- werd bijna geknipt... en toen kwam de kortsluiting. Het was januari... een jurk met mouwen, dàt was mijn plan. Mijn hoeveelheid stof was het niet eens met dat plan. Hoe stom het ook is, ik blokkeerde daarop, want een winterse jurk in dit ongelooflijk luchtige stofje - het is een voile waar je zonder al te veel moeite door kunt kijken - dat kon gewoon niet. Ik puzzelde met korte mouwen, maar bleef om een of andere reden koppig vasthouden aan die lange mouwen. En dus verhuisde het project naar een van mijn andere favoriete projecten aka het ufolijstje waar het plekje nummer vijf kreeg #schaterlach.

Helaas hebben kinderen de neiging te groeien, en dochterlief houdt zich keurig aan de bovengrens van de groeicurve. Ik haalde het jurkje afgelopen zomer verschillende keren boven maar kon mezelf er niet toe zetten eraan te beginnen - ik kan je nu alvast zeggen dat dat compleet belachelijk is, want de jurk zit op eenzelfde tijd ineen als iedere andere jurk - tot afgelopen naaiweekend. Ik besliste dat er géén nieuwe projecten meegenomen werden en ik eigenlijk eens "mijn miserie" ging aanpakken #schaterlach.

513-09
513-10
513-11
513-12

M  A  A  T  |  Godzijdank dat ik vroeg genoeg een nummertje opschuif bij mijn vertrouwde patroonontwerpers; ik knipte een maat 6j waarvan ik het lijfje en het rokdeel verlengde naar een 7j, Khadetjeskinderen vallen groot uit. Had ik het vandaag geknipt, combineerde ik wellicht een 7j met een 8j, maar hé, gegeven paarden kijk je niet in de bek, of hoe zeggen ze dat ook alweer?

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ik besloot te stoppen mezelf belachelijk te maken in mijn poging wanhopig lange mouwen uit de stof te krijgen, te klein is nu eenmaal te klein. Ik zette resoluut alle twijfels van me af - hoewel, volgens mij ging deze jurk érg mooi zijn met lange mouwen ;) - en knipte kapmouwen. Ik verstevigde alles, verzamelde passend garen en vertrok op weekend... alwaar ik nog steeds last van uitstelgedrag bleek te hebben want ik liet dit zakje liggen tot zondagmorgen. Geen idee waaraan het lag, maar het stikken verliep behoorlijk moeizaam. Ik stikte mijn kraagdelen fout aan elkaar - uiteraard mijn én Hugo zijn schuld #schaterlach - en had heel wat problemen om dat in orde te krijgen, ik heb immers de neiging nogal grondig te zijn en knip ronde stukken niet alleen in maar ook bij, allé, de hele rimram. Dan heb ik het nog niet over een stof die werkelijk niet te tornen valt.

Daarna ging alles vlot tot aan de rits.
Oh my, ik zweer het je, sommige projecten zijn verdoemd.
Ik stikte dat rotding zes keer in die jurk!
Ondanks naadband en alle mogelijke truken van de foor rimpelde en trok die tegen alsof ik nog nooit een blinde rits gestikt had. Je las het zinnetje 'stof die niet te tornen is'? Ik probeerde het een zevende keer en stikte ook werkelijk alsof ik nog nooit een blinde rits gestikt had, ik trok aan mijn stof en warempel, geen rimpel te zien. Geen één. Ik negeerde de print die bijna-maar-niet-helemaal doorliep en het kraagje dat een paar mm asymmetrisch zit want hé... de jurk. is. af.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  Niet alleen af, maar zie eens hoe schoon dochterlief daarmee is! Hoewel ik honderden andere -ingewikkelde- plannen had om mee te vieren met Marjolein haar Stik-Belgique blogverjaardag besloot ik die niet uit te voeren; gaat er iets boven schone eenvoud van eigen bodem?

513-13
| Stof: Table flowers cheer (voile uit de Happy home collectie van Art Gallery Fabrics) |
| Stof voering uit de voorraad | Patroon: Laure jurk van Straight Grain |

Meer moois kun je in de Stik Belgique blogtour van deze week vinden bij
| Kaatjenaaisels | Lily & Woody | Stoffenspulletjes | Nononsonsmoms |
| So Popo Sew | | Marieke Falderieke | Meedoen met de give away kun je hier: a Rafflecopter giveaway




Stof in 2017: 23 in  - 118 uit  (18 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 8 gekregen)  - #1in5uit
M  e  v  r  o  u  w     K  h  a  d  e  t  j  e  s     v  s     d  e     u  f  o  '  s  :     10     d  o  w  n

61 opmerkingen:

  1. echt een enorm schoon exemplaar en wat een mooie foto's, als ik niet beter wist ik zou denken dat het haar communiejurkje was, inclusief foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      We hadden geluk met het weer voor de foto's, anders had ik haar niet buiten gefotografeerd... maar hé, twintig graden in oktober, dan kan een mens al eens een zomerjurkje fotograferen #schaterlach

      Verwijderen
  2. Altijd fijn om hier te komen lezen! Glimlach op mijn gezicht.Prachtig gemaakt! Zowel de dochter, de jurk, het kapsel als de foto's! En we zijn inderdaad verwend met Belgische patronen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo mooi! En die foto's... prachtig! Helemaal fan van haar kleedje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lange mouwen zouden toch ook schoon geweest zijn ... plaag plaag !
    Staat haar geweldig, dat schatske komt echt overal mee weg !
    Ik vind het bijzonder flink hoe je systematisch en vastberaden die ufo's aan het wegwerken bent, bravo sweetie !!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho ik weet het, die lange mouwen!!! Ik had ze zo graag gewild, maar ik had al bijna niets meer over na die kapmouwen, dus het ging. niet. #schaterlach.

      Ik ben er trouwens bijna, met mijn ufo's... nog twee geknipte dingen voor dochterlief - en dan nog twee die voor mij zijn, maar die zijn zo zomers dat ze 'mogen' blijven liggen tot volgend voorjaar, je weet maar nooit dat ik miraculeus twintig kilo afval en ze mij niet meer zouden passen #schaterlach³

      Verwijderen
  5. prachtige jurk en ik lach stiekem hard met je miserie vrouw! herkenbaar :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog één zo'n miserieding en ik had het waarschijnlijk in een hoek gesméten vrouw, amai nog niet. Maar dat gezegd zijnde ben ik wel erg blij dat het af is ♥

      Verwijderen
  6. Die rits-ellende miste ik totaal op naaiweekend, ik hoorde juist constant hoe gij anderen de rits-les spelde ;-) Wel echt een prachtjurk, topfoto's, en dat ingevlochten haar doet er nog een schepje bovenop. Picture perfect. Gelukkig trok Hade nog een kluit onkruid uit de grond om de perfectie weer wat te normaliseren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik hield de rits ellende voor thuis, ik stopte op het weekend na die kraag-met-de-vlieseline-aan-de-buitenkant.

      Schitterend dat het kluitje aarde je opviel ;). "Ruik er eens aan" zei ik haar, 'het is maar een woord' en ze rukte een plant uit de grond. Man man man.

      Verwijderen
  7. Prachtig geheel! De foto's, de jurk, allé, de hele rimram!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Eenvoud boven alles! En wauw, die foto's!!! Bedankt vrouw, om mee te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil het niet altijd zien, die eenvoud, maar meestal doet dat het 'm wel :). En héél graag gedaan, dat ook ♥

      Verwijderen
  9. Parels van foto's met een parel van een kind in een parel van een jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw zo schoon! wat een plaatje, dochter mét jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms heb je zo van die maaksels waar je stiekem erg tevreden mee bent #ditiserzoeentje ♥

      Verwijderen
  11. het is echt niet schoon van mij, maar ik lees jouw echt elke keer zo graag, nog meer als het over een rits gaat die er gewoon niet in wil, stof die niet wil meewerken en plots schaamteloos te klein blijkt te zijn.
    het is een pracht resultaat en je zal je aan het breien moeten zetten. doe daar een bernadette over en ze draagt dat kleed de hele winter lang enzo (ik kocht er eentje helemaal zelf in de JBC, dat is ook een oplossing)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jong, ik trek mij dat niet aan zunne. Ik zou het eenvoudig kunnen 'verstoppen' door erover te zwijgen, maar hé, volgens mij heeft iedereen zo'n dingen voor - of dat hoop ik toch.

      Meestal heb ik geen 'masterplan' of zoiets, maar doordat ik vaak naar dezelfde tinten grijp, heeft dochterlief minstens 3 bijpassende toestanden voor erboven in de kast. Dragen zal ze dat kleed, na wat ik ervoor doorstaan heb #schaterlach. Zelfgebreide toestanden, dat zie ik echter niet zo snel gebeuren, je moet weten waar je talenten duidelijk niet liggen ;)

      Verwijderen
  12. Amaai ja, dochterlief is er zoooo mooi mee !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waw, chance dat jij meer doorzettingsvermogen hebt dan ik, want echt, al die miserie in één kledingstuk, dat zou nooit afraken bij mij. En die korte mouwen, hier draagt dochterlief in de winter eigenlijk ook enkel kleedjes met korte mouwen, lange mouwen ziet ze maar zelden nog zitten. Niets wat een giletje / bernadetje erboven niet kan oplossen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had zo een 'visioen' van een mooi herfstkleedje, zonder iets erboven, met lange mouwen dan uiteraard ;). Maar hé, een mooi jurkje met iets moois erboven, dat past evengoed #schaterlach

      En dat afwerken, ik gaf in het voorjaar zoveel weg dat te klein was of dat ik niet meer af zag te werken dat ik nu toch vastbesloten was om het af te werken. En dochterlief haar kast kan de jurk goed gebruiken ;)

      Verwijderen
  14. Echt super! Goed dat deze afgewerkt werd! Zalig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er wel wat op gevloekt, maar hé, ik ben er érg blij mee, met dit jurkje ♥

      Verwijderen
  15. Zo ontzettend mooi, en prachtige foto's, wat een locatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's zijn een chance'ke; goede weer op het juiste moment, soms is het gewoon grijpen wat voor je neus komt ;)

      Verwijderen
  16. Prachtig! Helemaal fan van de bloemenstof en het bloemenveld op de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schoon exemplaar! Sorry er mij aan denken dat dat zelfde patroon hier ook nog steeds onaangeroerd ligt. Tijd om er eens aan te beginnen met hopelijk een iets minder hobbelig parcours...
    Wikkelgatjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zou je al serieus je best moeten doen om hetzelfde parcours te doorlopen, want zoals altijd zit het patroon prima in elkaar, met een geweldige handleiding erbij! Allé hup, schiet in actie ;)

      Verwijderen
  18. Weer een heerlijk verhaal en wat een mooi stofje zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vond ik ook, toen ik het kocht ;). Maar in godsnaam, een kleine meter, wat ging ik daar voor mezelf uitgemaakt hebben #schaterlach.

      Verwijderen
  19. Mooiste jurkje wat ik in lange tijd zag, echt p-r-a-c-h-t-i-g!!!
    De foto's zijn ook echt top.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik zag het veld toevallig vlakbij in de buurt, dochterlief had net die jurk aan én het was mooi weer ;)

      Verwijderen
  20. Zo mooie foto's!
    Die eerste kan je zo gaan verkopen als poster: deugniet tussen de bloemetjes. Ge ziet niet veel van het schoon kleedje, maar ik vind die ECHT super.
    Het jurkje is ook super, maar ik verwacht niet anders van u ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hahahaha, weer zalig om te lezen... Een project dat bij jou vanzelf gaat, zou toch net iets minder leuk zijn om te lezen... leedvermaak? Nah :p

    Supermooi geworden trouwens, een beetje jammer dat ze er niet de hele zomer in heeft kunnen pronken ;)

    En ja, die Hugo heeft hier ook al eens gezorgd dat er iets misgaat...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd zo van de verhalen achter de maaksels, en over hoe je met beelden het ene kunt vertellen en met woorden iets totaal anders. En altijd - of toch bijna altijd is er wel iets niet naar mijn pietluttige zin, dus stof om te vertellen hoef ik niet ver te zoeken ;).

      Dat het jurkje nu juist gepast is, gho ja, misschien wel jammer, ik denk dan graag, na dochterlief komt er een nieuwe drager die het met evenveel - of misschien zelfs meer - liefde gaat dragen, en zo gaat het verder. Het allermooiste aan zelf kleren maken, denk ik dan.

      Verwijderen
  22. Mohow zo vloeken tijdens het stikken van een rits...
    Een prachtige parel. Eenvoud blijft sieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga de proef niet op de som nemen, maar ik steek een rits in met mijn ogen toe. Behalve dan deze blijkbaar, miljaarde zeg, wat was me dat! Nu, allang vergeten ondertussen, zo gaat dat dan #schaterlach.

      Verwijderen
  23. Een kalf of niet, het blijft een prachtig jurk. Hier kan je alleen maar trots op zijn. Ik vind ze alvast geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Da kind komt hier zooooo goed mee weg met die jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 't Is de leeftijd jong, en dat figuur'ke. Of de deugnieterij in haar ogen, dat kan ook. Dramalessen, dààr ga ik in investeren #schaterlach

      Verwijderen
  25. Prachtige jurk! Dat patroon ligt hier ook nog te blinken in de virtuele kast, en waarschijnlijk ook al wel op A0 uitgeprint.... Misschien een kerstjurkje... of misschien volgende zomer of.... ik ben ook een kalf. Maar dan wel één die er weer een vlaams gezegde bij heeft geleerd ;)......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! Als kerstjurk, met lange mouwen, zou het er dan toch nog van komen? Helaas heb ik al een stofje klaar liggen, en een bijhorend -ander- plan, dus euh... Laure voor volgend voorjaar, dàt zal het worden!

      Verwijderen
  26. Geweldig schoon...altijd geweldig schoon hier. Ge moest echt op uw bloot gat hebben dat dat mooi stofke zo lang heeft moeten wachten! Vorige blogposts ook weer top. Heb hier blijkbaar veel gemist. Enkele weken niet bloggen = ontzettend veel missen. :-( Ben normaal geen fan van zwart wit maar bij guitig khadetje staat het prachtig. En die kousen en schoenen er bij zijn helemaal geweldig. Ik denk dat ik haar nog maar eens opeet! ;-)
    En het Khadetjeventje kan ook weer voort met zijn outfit! Tof en cool! Ideeën die ik ga onthouden voor later als het minimeneerke een ietsiepietsie groter is. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel kijk, ik moest gisteren aan jou denken. Ik ging zelfs kijken op je stekje om te zien of ik enig teken van leven miste ;). Héél erg blij met je berichtje dus ♥

      Altijd welkom om het Khadetjeskind op te eten -- of op te voeden, dat ook #schaterlach. Maar ik probeer dit jaar nog eens jullie kant op te komen, dus hopelijk lukt het elkaar nog eens te zien en te horen hoe dat gaan met al die hobby's en groeiende minimeneerkes.

      Verwijderen
  27. Heb ik nu echt es een patroontje eerder genaaid dan jij??? #schaterlach ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Waar haal jij toch altijd je inspiratie en mooie plaatsjes voor die prachtige foto's?? Zeer mooi, zonde om zo lang te laten liggen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, geen inspiratie hoor, gewoon kwestie van waar ik langskom te stoppen op een plezante plek (dit veld zag ik bijvoorbeeld toen we naar mijn ouders reden... we stopten op de terugweg om foto's te nemen). Ik zoek ze niet speciaal uit, maar soms valt alles op zijn plaats. En als dat niet zo is, dan is er nog altijd een grijze of een blauwe muur #schaterlach

      Verwijderen
  29. Fan van je foto's weeral, en van de jurk ook, en al helemaal van het grappige verhaal erachter. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.