Khadetjes gaat naar het strand ;)

zondag 22 oktober 2017

Hoewel ik met hart en ziel een katoenen meisje ben, merk ik dat ik de laatste tijd de stapel katoen negeer - grappig, want ik had een selectie gemaakt voor 'het najaar' en ook die negeer ik dus - en dochterlief vooral van rekbare maaksels voorzie. De collectie Monochromes kon hier dus op geen beter moment komen.

514-02
514-03

Gepaard met mijn katoenen liefde, verzamelde ik heel wat patronen die -vooral- geschikt zijn voor geweven stoffen. Zo'n patroon gebruiken voor rekbare stof, dat zorgt voor kortsluiting in mijn hoofd. Zelf iets tekenen is een optie, maar hé, soms wil een mens gewoon uitvoeren zonder nadenken #iktoch. Toevallig werd aan mijn keukentafel een Lili gaat naar het strand gemaakt én stond dat patroon hier ook in de kast - ik maakte het ooit in een bijzonder rekbaar en soepelvallend stofje, wat ervoor zorgde dat het niet helemaal viel zoals bedoeld en de maat niet correct was, waardoor het wat uit mijn zicht verdween.
Maar soms is één en één gewoon twee, ik combineerde stof en patroon en meer valt dat eigenlijk niet over te zeggen.

514-04
514-05
514-06
514-07
514-08
514-09
514-10

M  A  A  T  |  Ik was wat eigenzinnig - niets nieuws dus - en negeerde de maattabel die me verwees naar een 122. De stof is dezelfde French Terry die we van Bambiblauw gewoon zijn, dochterlief gaat hier de deur uit met een tshirt en de jurk erboven. Dat verklaart onmiddellijk mijn keuze voor maat 128, het patroon voorziet als stof immers tricot en geen French Terry.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Hoewel de eerste Lili niet helemaal uitviel zoals het moest, werd die wel veel gedragen. Het enige waar ik écht geen fan van ben, is van de kraag - die liet ik dus weg. Omdat het erop lijkt dat de herfst er nu is om te blijven, werd de jurk ook van lange mouwen voorzien - die kun je hier vinden.

Ik maakte het mezelf erg makkelijk en knipte het rugpand aan de stofvouw - normaal is er een opening om de kraag te sluiten - en werkte af met een halsboord en mouwboorden. Die boorden waren niet uit luiheid maar om de stof wat te breken - en let's face it; ik hoop dat die op deze manier wat langer proper blijven ;)

Zoals bij zovelen is patronen overnemen niet mijn favoriete bezigheid - ik doe het mezelf aan, ik zucht en puf al op voorhand en maak van een mug een olifant - en toen dat rotklusje eindelijk achter de rug was constateerde ik dat ik niet genoeg stof had. Ik sleurde er een compleet engelenkoor bij en liet het rusten #schaterlach. Ik knipte uiteindelijk het rokdeel in 1 stuk, rekende uit hoeveel smaller ik de plooien in dat geval moest maken en stikte wat ik had.

514-11
514-12
| Stof: Mono Swirls van About Blue Fabrics | Patroon: Lili gaat naar het strand met mouwen van de Schatkaart |






Stof in 2017: 23 in  - 116 uit  (18 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 8 gekregen)  - #1in5uit

24 opmerkingen:

  1. Wat een goed idee zeg, dat patroontje moet ik eigenlijk ook nog eens uithalen. Ze staat er alleszins prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, zo leuk! En wat eens schone foto's...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 😊 geen stof genoeg, overkomt dat jij ook?
    Naaien is idd meer dan klakkeloos een patroon overnemen, het is soms zoeken naar creatieve oplossingen. Love that!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat overkomt mij eigenlijk zelden ;). Ik ben eerder van de soort die uit voorzorg wat te veel knipt - maar hé, dat komt ervan als je je plan gaandeweg verandert, niet? Ik was alleszins niet zo gelukkig, toen ik merkte dat het niet ging lukken #schaterlach. Al een geluk dat ik op tijd terug met mijn voeten op aarde landde ;)

      Verwijderen
  4. Ik koop stof altijd heel zuinig in, dus ik kom dat ook al eens tegen... Verder niets dan hartjes, ik blijf een voorliefde voor tricot hebben. Want katoen, betekent voor mij ook een rits en als ik aan één iets een hekel heb...
    Wikkelgatjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van ritsen, werkelijk, ik hou ervan! Geef mij maar een rits, véél liever dan van die boordjes eraan doen (want ik kan dat er niet gewoon aan locken, dat moet daar dan biaisgewijs aan staan, en schoon doorstikt zijn, enfin, ge snapt me al lang zeker?). En dat stof kopen, ik moet eerlijk zijn dat ik daar niet altijd zo zuinig in ben omdat mijn plannen nogal eens durven wijzigen. Wat zeg ik; bijna altijd wijzigen eigenlijk. Mijn eerste plan hiermee was sweaterjurk. Maar ik vrees dat ik daar way to old fashioned voor ben om zoiets te maken #schaterlach

      Verwijderen
  5. Weeral een toffe outfit! Ik ben eerder ruim met kopen van stofje omdat ik vaak nog niet weet wat ik er van ga maken 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik reken normaal ook wel eerder ruim dan te weinig, maar als er plots een rok met zoveel meer 'toer' komt, tja, dàt wordt natuurlijk niet gecoverd. Maar hé, het draaide goed uit ♥

      Verwijderen
    2. Het draaide inderdaad goed uit! 💕

      Verwijderen
  6. ik vin het echt vreet schoon maar nu ben ik mij aan het afvragen zou ik da nu aanschaffen dat patroontje... met de see you at six tricot in gedachten, wa peinst gij? Ik heb wat schrik omdat ge schrijft dat het niet te rekbaar mag zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon gaat tot maat 140 - ik vind dat het ook redelijk op maat valt eigenlijk, dochterlief heeft confectiemaat 128 en die maakte ik. De SY@6 stoffen zijn French Terry, dus volgens mij vergelijkbaar met de stof die ik voor deze versie gebruikte; gewoon doen vrouw!

      Mijn allereerste versie was een viscosetricot van Strass, zo glibberig als iets en totaal niet te vergelijken met zowel de bambiblauwe als de SY@6 stof.
      Gerustgesteld?

      Verwijderen
  7. Mooi mooi! Ik ben ook een pro-katoenmadam. En raar maar waar maakte ik de laatste tijd toch voornamelijk veel tricotnaaisels. Iets met kinders die voor comfort kiezen denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat staat ze er geweldig mee! En zo'n leuke foto's met dat perspectief en lichtinval!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.