[Blogtoeren] Deugnieterij in een jurkje

zondag 26 februari 2017

Ik maakte ooit eens een hemdjurk.
Een exemplaar waarop ik best wel wat foeterde. Ik corrigeer; eentje waarop ik serieus vloekte! Of dat nu aan het patroon ligt of aan het gezelschap - 18 naaiende ge(s)tikte wijven zijn niet de beste garantie voor opperste concentratie -, dat laat ik in het midden. Feit is dat ik het kleed doodgraag zag, maar het nauwelijks uit de kast durfde te halen wegens het-zou-wel-eens-kapot-kunnen-gaan of zoiets. Zwans natuurlijk ;). Maar laat me nu al de hele winter denken "ik moet nog eens zo'n jurkje maken want dat staat haar zo schoon". En kijk, de Frederique jurk, de laatste nieuwe Compagnie M telg werd me zowaar in de schoot geworpen!

463-02
463-03 463-04

Wellicht las je het al links en rechts, het patroon omvat niet enkele maar vreselijk veel opties. Het is niet van mijn gewoonte - je kunt me op zijn minst behoorlijk besluitvaardig noemen - maar die opties bleven in mijn hoofd stuiteren. Telkens ik het dacht te weten, fluisterde een gemeen stemmetje op mijn schouder "zag je dat al, dat zou ook érg schoon zijn" en begon het hele getwijfel opnieuw. Ik dacht het proces wat te verkorten door er de stoffenvoorraad bij te halen maar toen was het hek helemaal van de dam.

463-05
463-06
463-07
463-08
Stof: Triangles Mint (See You at Six) - Patroon: Frederique jurk van Compagnie M

#schaterlach
Ik grabbelde mezelf vast en nam een besluit. Ik moet ietwat rebels geweest zijn, want ik lapte de stoffenkeuze volledig aan mijn laars door een soepelvallende rayon uit de kast te halen. In mijn hoofd zat namelijk niet langer die jurk die ik eerst wou maken, maar een luchtig zomerdingetje. Een mens mag al eens van idee veranderen, niet?

Dossier gemaakt: uit pure luiheid ging ik voorbij aan de maattabel en knipte ik de maat van zo ongeveer de helft van de jurken uit dochterlief haar garderobe: de 6j. Ik nam het bovenstuk over zonder wijzigingen. Daarna liet ik mijn rimpelvoet los op een rechte strook - eerlijkheidshalve vermeld ik maar even dat ik mijn rimpelvoet zo'n tien keer losliet op verschillende stroken test- en 'echte' stroken voor ik tevreden was - en rondde de hoeken af. Bij de onderslag werd het zichtbare deel gerimpeld, maar om het poef gehalte wat te verminderen, rimpelde ik de rest niet. Om het topje luchtig te houden, werkte ik niet af met biais of een beleg, maar (rol)zoomde ik het geheel - krijg de zoomvoet onder controle: halve check. De mouwen waren nogal een bevalling maar aanschouw de mouwen van de Mara bloes. Dat ik zomer zie, ik zeg het je!

464-01
Stof: Dvärgbjörk (Ikea) - Patroon: Frederique jurk van Compagnie M


Het moest blijkbaar gewoon even uit mijn systeem, want daarna knipte ik - zonder overdrijven, na al mijn getob over stof en opties heb ik ondertussen werkelijk IEDER patroondeel netjes overgenomen. Ik zit goed voor een ganse zomer Frederiques zonder tweemaal dezelfde te maken ;) - de allereenvoudigste versie. Niets te paspel, deelnaden, zakken of weet ik veel wat, simpel en sober.

464-02 464-03 464-04 464-05 464-06

Dossier gemaakt: na een opmeetsessie bleek dat dochterlief warempel een groeisprong had en in een grotere maat - zijnde de 7j - past. Het rokdeel werd aan het lijfje gelegd om te knippen, de enige 'uitspattingen' zijn de mouwen, die wat paspel kregen en er fout aangezet werden. Omhoog. En vastgemaakt, zodat dochterlief minder om aan te prutsen heeft.
Je wil niet weten hoe lang ik er over deed om de lijnen op het voorpand te laten doorlopen. Ik schikte, trok zelfs draadjes - Majella, jij hebt een slechte invloed op mij, met uw driegen #schaterlach - en toen ik tevreden was knipte ik mijn onderslag uit de stof. Ik verhuis met mijn boel naar de naaimachine en ik krijg een hartaanval. Zo om zeggen, want bleek dat ik helemaal geen juist voorpand uit de stof geknipt had, maar twee identieke versies. Ik kreeg het enkel opgelost door de overslag fout te stikken (dus links over rechts)... maar ik weet het. Ik weet het.
Flink de handleiding volgen loonde trouwens, want de -volledig gevoerde- jurk zat in ongeveer een kwart van de tijd in elkaar ten opzichte van het eerste exemplaar. Eens zien hoe lang ik dat ga onthouden #schaterlach

464-07 464-08






Stof in 2017: 9 in  - 36 uit  (3 gekocht&verwerkt - 12 verkocht - 2 gekregen)  - #1in4uit

59 opmerkingen:

  1. Oh, dat luchtig zomerdingetje zou ik zelf ook in mijn kast willen hangen! Echt een toffe hack!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik kan me er iets bij voorstellen, dat luchtig ding past helemaal in jouw stijl, denk ik zo ;)

      Verwijderen
  2. Heel schoon gerief! Nog wat zon en het is af 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh dat blousje is zoooo tof!! En dat kleedje zo stoer! Mooi mooi mooi, ik ben fan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al verschillende versies in blogland gezien. Zelf heb ik het gevoel dat het ver open is aan de hals, maar jouw creaties zijn mooi! Beiden totaal anders maar tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het meevallen eigenlijk :). Ik speelde wel wat 'vals' bij de zwart/witte versie, daar verborg ik enkele drukknoppen. Enkel een lint, dat is om problemen vragen hier #schaterlach

      Verwijderen
    2. Hey! Het testpatroon was te ver open, maar de finale versie werd aangepast! :)

      Verwijderen
    3. Tof dat je het aanpaste 😉 👍

      Verwijderen
  5. Twee uitersten, zacht en stoer. Maar allebei ontzettend gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kind heeft beide in zich, het is er twee keer bloink op ;)

      Verwijderen
  6. Wauw... Echt heel leuke versies. Vooral de zwart witte vind ik super. Laat dat nu een kleurencombinatie zijn die ik zelf nooit uit de kast zal trekken,maar ik vind die echt altijd geweldig als ik daar genaaide kledij in zie. Misschien moet ik dat toch maar eens overwegen... Maar nee, eerst wat aan mijn voorraad doen... Je had me bijna liggen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu zwart/wit niet meer in de mode is, huppel ik achter. Ik betrap mezelf erop dat er hier heel wat in zwart/wit/grijs in de kleerkasten ligt... ik hou wel van maar één wasmand ;). Ik doe ook verder van voorraad, maar af en toe eentje moet kunnen - anders word ik ook knettergek, maar dat is totaal niet ter zake.

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Eén adres; ikea #schaterlach.
      Oh. En het patroon natuurlijk ;)

      Verwijderen
  8. Zo zot, twee keer helemaal anders maar twee keer perfect voor jouw dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, hoewel muntgroen op dit moment hoog scoort in zowel mijn interieur als mijn eigen garderobe, trok vooral de zwartwitte versie mijn aandacht. Kan zó in een kinderboetiekje. En zo perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kind komt weg met allebei, in een kinderboetiekje zou ik die nu niet zetten (ik moet al glimlachen bij het idee alleen al) maar ik word spontaan warm van je lieve woorden ♥

      Verwijderen
  10. Heel mooi. Een heel lieflijk bloesje en een stoer jurkje. Ideaal ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weer zo schoon! Prachtige versies gewoon. Laat de zomer maar komen 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O wauw! Wat ben ik fan van dat rimpelversieke!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook :). Hoewel ik wat vloekte op dat rimpelgedoe, eentje was te veel rimpels, te kort stuk, dan te lang en te weinig rimpels. Niets mis, maar ik werkte de volledige binnenkant met Engelse naden af, en dan is het natuurlijk wel vloeken als je daar moet beginnen tornen #schaterlach

      Verwijderen
  13. Zo verschillend en zo gaaf allebei! Die hack wil ik ook nog eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schoon luchtig zomerdingetje en dito jurk! Nu nog wat zon en het is af!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kijk zo graag naar jouw maaksels ... dat rimpelen vind ik echt een goed idee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geestig om lezen! Ik weet niet of dat rimpelen ook een goed idee is met dikkere stof, maar hier kwam het helemaal zoals ik het in mijn hoofd had.

      Verwijderen
  16. na die kleine MAUS hat richtig SPAß,,,,
    steht ihr alles sehr gut

    wünsche noch einen schönen ABEND
    bis bald die BIRGIT aus TIROL

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! En plezier had ze, daar mag je zeker van zijn.

      Verwijderen
  17. Ooh, ik dacht ook al aan een bloesje! Maar mijn gedachten liggen tegenwoordig nogal ver voor op al de rest... Fijn om te zien dat het toch een goed idee is, zo'n Frederique-bloesje :-)
    En die jurk, die is super! Heerlijk strak met nét de juiste dosis paspel, love it!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och zwijg, mijn gedachten zitten ook enkele jaren verder op mijn handen ;). Ik probeer me er niet langer aan te storen of ze bij te benen... ik ben blij met wat me lukt, en de rest, tja.

      Verwijderen
  18. Heel verschillend, maar allebei super! Ik vind die mouwen omhoog trouwens mooier dan gewoon naar beneden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook :). Nina (Fliegfederfrei) had trouwens hetzelfde gedacht.

      Verwijderen
  19. Nog niet veel Frederiques konden mij bekoren maar die kack vind ik echt knap! Alleen wat jammer van het doorkijkgehalte van de stof of valt dat niet echt op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allé merci! Gho, het doorkijkgehalte van de stof. Dat kind is zes, dan kan dat nog wel, al helemaal op dagen dat het bloedheet is. En eigenlijk valt het wel nog mee, vind ik.

      Verwijderen
  20. Oh ik ben fan van de zwart-witte! Mooi gemaakt! Staat haar perfect!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super tof allebei! Geeft weer inspiratie! Werkt dat fijn zo'n rimpelvoetje? Hoef je dan niet meer die rimpeldraadjes te stikken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij - al helemaal met een dochter die wel houdt van wat zwier - is dat de uitvinding van de eeuw. Je zet dat erop, past de instellingen wat aan en stikken maar. Bepaalde merken hebben zelfs een voet waar je onderaan de te rimpelen stof legt en in een gleufje erboven de stof waar het tegen moet, zodat dat in één beweging gestikt is.
      Rimpeldraden zijn overbodig. Maar ik moet je er wel bij zeggen dat rimpeldraden voor perfectionisten nog altijd het mooiste resultaat geeft, soms zijn de rimpels wat onregelmatiger dan op een andere plek. Gezien mijn loslaatproces, zet ik me daar meestal over #schaterlach, soms is het sterker dan mezelf en trek ik toch nog rimpeldraden.

      Verwijderen
    2. Dank! Dat klinkt top! Ga eens kijken wat ze voor mijn brother hebben... Heb een hekel aan die rimpeldraadjes haha. Hoop dat ik geen last van perfectionisme krijg, stop ik direct terug in het hoofd! Let it go haha

      Verwijderen
  22. Helemaal fan van je zwart-wit-versie! Ik zou het niet in de stof gezien hebben, wauw!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fan van de eerste! Misschien omdat her zo zomers aanvoelt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn twee compleet andere stijlen hé ;)
      Zelf neig ik eerder naar de zwartwitte versie, ik ben niet zo voor het romantische/dromerige.

      Verwijderen
  24. Jouw dochter start de zomer start superhip met haar geruite jurk !

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Zéér zwaar fan van deze Frederique! Topfavoriet!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat mooi die hack ! En de stofkeuze van de "echte" Frederique, hoe goed gezien ! Zo mooi ! Niet voor de hand liggend maar zo tof. Knap !

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben zwaar fan van allebei, hetzelfde patroon en toch zo anders!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.