Out of the blue

zaterdag 4 juli 2015
336-01
Stof: Metallic Sparkle Flower (Melody Miller voor Cotton&Steel) - Patroon: Stof voor durf-het-zelvers2
Geef mij een patroontje en ik ben allang blij dat ik het kan/mag volgen. Zo'n schaap ben ik. Maar af en toe, dan heb ik zin om uit die kuddementaliteit te breken en mijn eigen zin te doen. Niets groots, denk eerder aan kleine babystapjes.

336-02 336-03

Het begon met een foto op fb - ja, dat stashbusten verloopt hier niet altijd even goed. Ik koop wèl nieuwe stof in plaats van iets uit de kast te gebruiken. In my defense; ik zet er onmiddellijk de schaar in. Maar het blijft een werkpuntje, dat stashbusten - waarvan ik onmiddellijk wist dat het iets voor dochterlief was... een vleugje glitter, prachtige zomerse kleur en hier en daar een roze accent. Subtiel genoeg om ook bij mij in de smaak te vallen.

336-04 336-05 336-06 336-07

De boord staat echter aan de zelfkant, wat mij onmiddellijk de zwierige plannen deed opbergen. Budgetten zijn nu eenmaal niet oneindig. Ik nam mijn patroondelen van een gerende rok mee naar de winkel en mat daar nauwkeurig af hoeveel ik nodig had zodat ik geen centimeter te veel kocht. Het ongeduld om eraan te beginnen was zo groot dat ik zelfs zonder voorwassen de schaar in de stof zetten - een unicum voor deze neuroot.

336-08

Wat ik wou? Een eenvoudig zomerjurkje, niet gevoerd en liefst met een mouw - dat ontbreekt hier precies in de kast. Voor mij al een uitdaging, want ik hou van gevoerde jurken.
Wat het werd? Een simpel jurkje, wat anders? Het rokdeel is een basis gerende rok en hoewel ik het allemaal zomaar wat op het gevoel deed, kun je het jurkje perfect maken met de patronen die in het boek aangereikt worden. Voor de achterkant wou ik graag een piepeloerengaatje, met een rondslingerend doosje tekende ik een vorm en meer moet dat soms niet zijn.

336-09 336-10 336-11

Dossier "gemaakt" - Bij mijn eerste ontcijfering van Griet haar tweede boek was ik zo content toen ik het licht zag, dat ik onmiddellijk alle patroondelen die ik ooit wou gebruiken, overnam. De rok is een standaard 116 (Hade past nog in de 110, maar ik zou graag hebben dat het jurkje na de zomer ook nog draagbaar is). In plaats van de aanwijzigingen te gebruiken, knipte ik op het gevoel wat extra stof bij het voorpand om een knopenpad te maken. Beide zijn in maat 116, maar omwille van de niet bestaande taille van dochterlief, stikte ik bij de armsgaten op de voorziene naadwaarde, om te verglijden naar persvoetbreedte bij de taille. En ja, die paar mm maken echt wel een verschil.

336-12 336-13

A week from today, we are invited to an engagement party. Not an ordinary one, but the engagement of my little one's godmother. Every time a party approaches, I'm obsessed by making new garments for the whole family. For the first in row, everything started with a picture of fabric on the social media. A beautiful pale color, a touch of gold and pink, everything my Khadetje loves - and so subtile I could even love it ;). My toughts were spinning around, but in the end I choose to make a very simple a-line dress in two pieces, based on a pattern of her second book. I played with the pattern and made quite a bit changes to come to this dress. Tested and approved, one down, three to go!

336-14





Stashbusten in 2015: 30 in  - 133 uit  (14 gekocht&verwerkt - 3 hergebruikt - 38 verkocht)  - #1in4uit

44 opmerkingen:

  1. Dat piepeloeregaatje maakt het toch al schitterende geheel helemaal af! Schaap noemt ze zichzelf, West-Vlaams krakske ja! Keischoon Sarah!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh zo schoon !! Dat stofje ligt hier ook bovenaan de stapel te verwerken stoffen. Zo ergens voor binnen een maand of zo :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou u ten zeerste aanraden het te fixeren in azijn én het ver weg van vanish te houden.

      Verwijderen
  3. Wat een leuke jurk! Toevallig heb ik van de week een rok gemaakt voor mijn dochter van 10 met precies dezelfde stof.
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ze zal schitteren op dat feest! En ik ben fan van de opening op de rug

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stofje voor een mooi kleedje!Je dochter staat er beeldig mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wederom een pareltje... Enne voorwassen gebeurd hier ook niet meer sinds ik de tip kreeg om het kledingstuk de 1e keer gewoon op koud te wassen met een scheutje azijn!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, na wat ermee gebeurde blijf ik fan van 1. eerst fixeren en 2. voorwassen ;). Echt. Dit doe ik nooit meer...

      Verwijderen
  7. feest & deze jurk: ideale combinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg leuk! Ik ben normaal niet zo van de kijkgaatjes, maar deze vind ik wel heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) Ik ben fan van piepeloeregaatjes, zo af en toe kan het wel vind ik...

      Verwijderen
  9. Wauwh! Super mooi en feestelijk is het heel zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, wat een mooi jurkje met diverse erggggg leuke details, super hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gemaakt! Leuk met dat piepeloeregaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een engeltje, dat Khadetje van jou! (Zo ziet ze er alleszins uit. Met die bloemen in haar krullen, de pastelkleurtjes en die schattige lach. Al lijkt dat niet echt te matchen met moeders beschrijvingen van het kind ;) Ik ben superfan van de foto's en het kijkgaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kind is meesterlijk in mensen om de tuin leiden, ik zweer het. Het is dat engelengezichtje en die krullen ;).

      Verwijderen
  13. Mooi Mooi Mooi ... ik hou echt van die gaatjes van jou :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi stofje voor een mooi kleedje! Helemaal fan van het piepeloeregaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Die kleuren, de opgestoken krullebol me bloemetjes, die romantische look staat haar zo schoon! En wat een grave fotolocatie seg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci :). Een schuur, je zou ze niet willen zien denk ik. Maar mét een schoon poort!

      Verwijderen
  16. Amai ik ben ook fan, ze staat er vreet schoon mee vind ek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Schoon, zeg! Ik maakte vorige week ook een kleedje uit SVDHZ2 met de gerende rok in maatje 116. De allereerste keer. Ik had vreemd genoeg twee verschillende hoogtes bij het voor- en achterpand. Honderd keer nagekeken en nagemeten, geen enkele duidelijke reden vindbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het een foutje in het patroon is :). Ik heb het hier ook voor, en neem altijd de langste lengte...

      Verwijderen
  18. Mooikes: het kleedje en de dochter!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dochterlief wordt precies elke dag knapper en knapper ! En zeker in zo'n jurkje !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. ha, ik ben ook ze een kuddebeest dat ergens naast jou lopt als het aankomt op patronen volgen :) Maar ja af en toe wilt ge eens zot doen eh :) wat bij mij dan meestal resulteert in iets wat ik moet wegsmijten, en bij u duidelijk een hit is :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor je al te luid victorie kraait en zo... vertelde ik al dat ditzelfde schoon jurkje niet draagbaar is. Als in nooit of te nooit niet meer? Na het nemen van de foto's ging dochterlief eens goed tegen de schuur staan wrijven met als resultaat een rood jurkje. "Geen probleem" dacht moeder, en ze nam haar roze fles. Dat ging hier nog nooit verkeerd, maar deze keer bleef ik achter met een jurkje vol witte plekken, de kleur is volledig weg. Als ik je zeg dat het feest NU zaterdag is, dan weet je voldoende zeker?

      Verwijderen
  21. Oh, wat hou ik van die piepeloere gaatjes van u. En natuurlijk ook van blonde krollebollekes ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. I'm smitten! En gij hebt u al gesmeten precies! Zoveel schoon gerief! Ge naait rapper dan dat ik er commentaar kan op geven :) (ben verliefd op uw kleed uit de vorige post)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Blonde haartjes en pasteltinten - mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een pareltje en het piepgaatje heeft in mijn aanvoelen veel weg van een smeerkaasdoosje :-)
    Zus3

    BeantwoordenVerwijderen
  25. -schaterlach- Goed geprobeerd! Helaas, het was een hartvormig muntjesdoosje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heel verlovingsfeestjeswaardig, die dochter van jou in haar engelenkleedje.
    En dit is een gaatje dat ik wel kan smaken (ik hou niet zo van uitgesneden hartjes enzo).

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Eindelijk wat 'terugleestijd': verliefd op dit jurkje, echt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.