Flodder, zwaai & feest ♥

dinsdag 28 januari 2020

Toen het boek van An Kuppens - aka StraightGrain - verscheen, besloot ik mezelf erop te tracteren. Ik had allerlei mooie dingen zien verschijnen én heb bovendien goede ervaringen met haar patronen. Kon niet mis gaan, dacht ik en ik klikte vrolijk in mijn virtuele mandje.

Zoals gewoonlijk had ik nog wel een en ander -dringends - op mijn planning staan en hoewel het boek met liefde doorbladerd werd, raakte het toch in een vergeethoekje. Tot december, een maand met zowieso meer dan voldoende feestelijkheden. Ten Khadetjeshuize mag de jongste telg een extra nummer op de teller zetten en aangezien diezelfde telg ons daar al zo'n slordige zes maand op aan het wijzen was, moest en zou er een tandje bijgestoken worden. Hoog tijd om er dat ondertussen al niet meer zo nieuwe boek nog eens bij te nemen!

699-02 Monk jurk Khadetjes

Ik ben eerder dictatoriaal als het gaat om naaien #schaterlach

Ik hou van naaien en heb weinig zin om dat te verpesten door allerlei moetjes - nee, ik doe geen retouch'kes, al helemaal niet vlug en zeker niet met plezier. Een ingewikkeld patroon wil ik wel naaien, maar dat zie ik dan ook het liefst in een van onze kleerkasten verdwijnen en niet in die van iemand anders. En ja, ik ben een onbeleefde trees en nee, ik trek me dat niet aan eigenlijk. Kleding naaien is mijn hobby en ik zou dat érg graag zo houden.
Ik ben behoorlijk besluitvaardig en doe graag mijn eigen zin #schaterlach. Dus als ik een stof zie die me wel iets voor een van mijn huisgenoten lijkt, dan gà ik daarvoor. Ik realiseer me maar al te goed dat er wellicht een aantal jaren aankomen waarin dat géén strak plan is, maar voorlopig kom ik er nog mee weg. De lap werd even onder dochterlief haar neus gestopt met de mededeling "verjaardagsjurk" erbij en het plan werd zowaar goedgekeurd.

699-03 Monk jurk Khadetjes 699-04 Monk jurk Khadetjes
699-05 Monk jurk Khadetjes

Hoewel er een aantal mooie dingen in het boek staan, was het de jurk van de cover die in mijn oog sprong ;). De stof leek me er ideaal voor dus werd dochterlief in de maattabel geduwd en ging ik aan het werk. Oh. Toch niet #schaterlach

Vanaf het moment dat ik de lap stof in mijn handen had, werd me duidelijk dat de stof niet Khadetjesproof is. Een prachtige, ongelooflijk soepelvallende stof, dat wil. Maar zelfs met gewoon vastnemen - en knippen in de winkel -, zag ik een aantal witte lijntjes in de stof verschijnen. Aaaaargh! Dat zou bij mij al opletten zijn, laat staan bij een kledingstuk voor dochterlief die niet echt -euh- van de voorzichtigste soort is die er bestaat.

Ik vroeg raad in de winkel - nogmaals hoera voor alle vakkennis die er rondloopt - en kreeg de bevestiging van wat ik al vermoedde; verstevigen die handel. De lichtste Kuffner - het merk waar ze in de naaiwinkel bij zweren, wie ben ik om dat tegen te spreken, ik gebruik dat merk al jaren met veel plezier - werd op het volledige voor- en achterpand gestreken. Als je de jurk in de wind ziet wapperen of wervelen rond die lange benen zou je het niet zeggen, dat ik er een klein fort van maakte ;)

699-06 Monk jurk Khadetjes 699-07 Monk jurk Khadetjes 699-08 Monk jurk Khadetjes
699-09 Monk jurk Khadetjes
699-10 Monk jurk Khadetjes
699-11 Monk jurk Khadetjes

M  A  A  T  |  De maten van dochterlief zaten tussen een 8 en een 9j, wat me logischerwijs deed uitwijken naar maat 9j. Het kind heeft echter wèl de lengte van een 10/12jarige in het boek, dus wat het nodig daar in te grijpen ;)

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Zoals eerder aangehaald, werden zowel het voor- als het achterpand van de jurk verstevigd. Niet omdat het patroon dat vraagt, wel om de stof te beschermen tegen de natuurkracht-die-Khadetjeskind-heet.

Er bestaat heel wat discussie over patronen met en zonder naadwaarde - het boek gebruikt naadwaarde inbegrepen -, zelf ben ik fan van patronen met naadwaarde. Of ik nu aanpassingen moet doen of niet, dat maakt mij eigenlijk allemaal niet zoveel uit. Misschien is dat anders als je het op patroontekenles geleerd hebt, maar ondergetekende is nogal van de DIY, mij zal het worst wezen ;).

Normaal gesproken wordt het achterpand in twee stukken geknipt. Dat was ik niet van plan. Ik kocht net voldoende stof om alles eruit te krijgen, een achterpand in twee stukken zou betekenen dat de print niet zou doorlopen - schaterlach, horror! - dus knipte ik die in 1 stuk. Ik dacht dat even snel aan de vouw te knippen maar zag daarbij over het hoofd dat er naadwaarde in het patroon inbegrepen is waardoor het rugpand nu iets ruimer valt dan de bedoeling is. Een andere wijziging is dat ik een piepeloeregaatje in het achterpand stikte. De halsopening is absoluut niet groot genoeg om door te kunnen, dus moest ik een andere oplossing verzinnen.
De jurk is niet gevoerd. Het is winter. Dat is een flinterdun flodderstofje. Niet voeren? Ik dacht het niet ;). Ik voerde de volledige jurk, waardoor ik ook de elastiektunnel kon laten vallen - duh, ik stikte gewoon de elastiek tussen buitenstof en voering. Het resultaat is een jurk waar we allebei érg blij mee zijn en waarvan het patroon ongetwijfeld nog opnieuw gebruikt zal worden ♥.

699-12 Monk jurk Khadetjes
| Stof: Zebra ochre/dark navy van Mind the Maker | Patroon: Monk jurk uit Garderobe (An Kuppens) |






11 opmerkingen:

  1. Zoals ik op Instagram al schreef: schoon gerief. En goeie tip van dat verstevigen, ik deed het nog nooit bij een volledige jurk maar dat ziet er goed uit dus ik ga dat onthouden (hier dus ook zo'n DIY geval 😆)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Delphine!

      Dat verstevigen, ik moet eerlijk toegeven dat ik er wat schrik voor had omdat deze stof zo mooi en soepel valt en ik dat niet wilde verpesten. Maar kijk, het kwam hélemaal goed - hoera voor deskundig advies in de naaiwinkel ♥. Ik heb er zelfs spijt van dat ik de mouwen niet verstevigde want tijdens het stikken van de tunnels voor de elastiek verzamelde ik heel wat witte lijntjes... - en ja, ik stikte keurig met een dunne microtex naald.

      Verwijderen
  2. Daar eb je een hele klus aan gehad volgens mij, met al dat voeren en verstevigen! Maar ze staat er schoon mee, dus dan is dat een kleine moeite ;) .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwo, het klinkt als een hele klus maar eigenlijk was de jurk behoorlijk snel klaar. Ik verstevigde eerst en knipte dan pas mijn panden uit ;). Voor de levensduur van de jurk was het gewoon nodig. Punt. Voeren is mijn tweede natuur vrees ik, ik vind een jurk gewoon veel mooier afgewerkt - en warmer, zeker nu - met een voering erin en zoveel langer duurt dat niet.

      Verwijderen
  3. Prachtige jurk!!Dat verstevigen heb ik nog nooit van gehoord laat zijn,gedaan!Fijne tip om te weten.Mooi stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige jurk. Je dochter straalt.
    Mooie stof en zo knap gemaakt!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat koppeke op die voorlaatste foto !!!!! Prachtige stofkeuze voor deze jurk, 10/10.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een schitterend stofje en jurkje! Het detail op het voorpand vind ik super. Het staat je dochter prachtig:)

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik verwaarloosde het blogkijken een beetje, maar schoot zelf weer in actie in deze bizarre tijden en moest toen aan jou denken. Prachtige jurk, wat een grote meid al (!) en gedeelde liefde voor patronen inclusief naadwaarde 🖤

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.