♥ stapeltjes

dinsdag 16 juli 2019

Iedereen heeft zijn favorieten; de een maakt graag 'snelle' naaisels, anderen kunnen zich verliezen in de meest prachtige creaties, al dan niet met patroon. Je hebt er die quasi alleen met rekbare stoffen naaien, anderen die allerlei moois maken uit geweven stoffen. Tassenmadammen, kledingnaaisters en wat weet ik allemaal niet. Hoewel ik mijn voorkeuren heb - duh, wie niet - probeer ik mezelf niet in één vakje te duwen. Ik hou van vanalles, naaien is mijn manier om de (kleer)kasten te vullen en mijn favoriete manier om mijn hoofd op hol te laten slaan of het juist te kalmeren. Als het om kleding voor mezelf gaat, zul je me niet snel naar rekbare stoffen zien grijpen. Dochterlief draagt voorlopig nog alles - hoewel het kind een tikkend bommetje is, ik plan(de) dit jaar nog wat geweven jurken voor haar maar denk dat ik die plannen stilaan richting ijskast mag laten gaan -, zolang ze vlot kan bewegen, maakt het haar allemaal niet zoveel uit.


Op hetzelfde tempo dat het haar allemaal niet zoveel uitmaakt, groeit ze gestaag verder... zoveel verder dat ik een (hele) tijd geleden zag dat er flinke schaarste aan derrièrebedekking in de kast was ontstaan. Snelle actie - ik kuch even, het is maar dat je het weet - was vereist, ik plande een tussenstop en stapte buiten met een stapel jurken. In gedachten, uiteraard, stof kopen gaat nog altijd sneller dan ze verwerken.
Er werd wèl gekocht met een plan; ik ging vier dezelfde jurken maken.
Ik druk me fout uit; ik plande vier keer hetzelfde patroon te gebruiken met verschillende opties zodat ik geen vier dezelfde jurken zou hebben.


Mij hoor je niet beweren dat tricot supersnel gaat, ik naai met de slak-snelheid-van-het-licht, dus ook naaien met tricot duurt wel even bij mij #schaterlach. Ik koos voor tricot omdat het ik de prints van de stoffen een fijne aanvulling voor dochterliefs kleerkast vond.
Als patroon had ik de Millie jurk - heb je dit patroon (nog) niet en wil je het graag aanschaffen, dan heb ik helaas te lang gewacht om te publiceren; de shop waar je het kon kopen is onlangs offline gegaan - in gedachten, in een aantal varianten. Ik maakte twee versies met een lange mouw, goed voor voor- en najaar, eentje met een korte mouw (het hele jaar rond goed) en één hoogzomerversie waar ik de mouwen wegliet. Twee jurken kregen ruffles, twee maakte ik gewoon zo.


M  A  A  T  |  Het patroon valt niet super ruim maar de maattabel is correct. Op basis van haar borstomtrek, maakte ik maat 9j voor dochterlief. Ondertussen is het niet de eerste keer dat ik het patroon gebruik, dus ik weet dat de mouwen hier steevast (te) kort uitvallen, die worden standaard verlengd. De ruffles maak ik altijd wat minder vol dan de bedoeling is (ik gebruik bv die van 8j en zelfs dan durf ik al wat minder lengte te nemen).

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ik maakte het mezelf natuurlijk wel makkelijk door de ruffles te schrappen #schaterlach. Uiteindelijk maak je dan gewoon een aansluitend tshirt met een gerimpeld rokdeel eraan en klaar. Meer valt daar écht ook niet over te vertellen.
--ik piep er nog gewoon even een reclame voor doorzichtige elastiek tussen. Aan het aansluitende lijf wordt een flink gerimpeld rokdeel gestikt, dat hangt door. De hals wordt afgewerkt door die een cm naar binnen te plooien en vast te stikken. Niet echt mijn ding. Op die plekken stik ik doorzichtige elastiek op de stof (je kunt Framilon of iets dergelijks gebruiken; ik gebruik een merkloze variant van de lokale naaiwinkel die wat steviger is en dus ook fijner verwerkt) en stik ik dat door. Dat voorkomt dat de stof uitrekt en gaat lubberen.--






Stof in 2019: 13 in  -  75 uit  (19 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in5uit

14 opmerkingen:

  1. zulks moois weeral! ik vind het ook altijd heerlijk om over je maakproces te lezen. Heb je evt een foto om te tonen wat je precies met de Framilon doet? groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je iets (rekbaars) in de winkel koopt, dan zit daar soms precies een lintje in meegestikt, in de schoudernaden of op andere naden. Wel, Framilon is elastiek maar je kunt het ook gebruiken om je naden wat extra stevigheid mee te geven. Als je naad bv 20 cm is, dan knip je een lintje van 18-19cm, zodat er een klein beetje rek op zit. Ik gebruikte dat al zo vaak dat ik het niet meer afmeet maar het wat op het gevoel doe terwijl ik stik #wiehaddatooitgedacht.

      Er staat deze avond nog wat badkleding op het programma, ik neem daar een foto en zet die er hier bij.

      Verwijderen
  2. Mooi! Maar ik ben ook benieuwd naar een foto van jurk 4 😉.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik wou dat dochterlief precies niet meer aandoen - er is al nog zoveel dat ik maakte dat moet gefotografeerd worden - omdat ik dacht dat jullie 't ondertussen wel gehad zouden hebben met dezelfde jurk ;). Het is een pantermotiefje, niet echt zomers, maar kom, ik maakte die dan ook al maanden geleden. Ik zet eens een rijtje jurken op IG ;)

      Verwijderen
  3. Echt leuke en vrolijke jurken, ideaal om haar derrière te bedekken. Ik hoop dat ze nog lang in zelfgemaakt gerief wilt rondlopen want het staat haar super

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik blijf naaien zolang ze het dragen. Maar soms heb ik wel eens heimwee naar de echte kleine meisjesjurken, die waren fijn om te maken ;). We zullen zien hé!

      Verwijderen
  4. Op jouw eigen tempo, slow fashion ten top 💚. Da's zelfs een hip statement, mocht je daar belang aan hechten. Ze zijn mooi geworden, die jurkjes. En merci voor de tip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Ik doe het niet zo voor de hippe statements, dat is niet zo mijn ding. Niet al te hoog van de toren blazen en gewoon doen, dat denk ik dan x. En verder naai ik gewoon verder als ik er zin in heb, soms eens tegen de sterren op en soms eens wekenlang niet. Ook niets mis mee.

      En die doorzichtige elastiek, ik kan het alleen maar aanraden als je veel tricot maaksels maakt. Dingen die niet voorkomen in de fastfashion, maar als je een duurzaam jurkje wil maken waar verschillende meisjes plezier van hebben, dan zou ik dat zeker gebruiken. De eerste keren zal dat niet zo fijn zijn om te gebruiken maar met wat oefenen kom je ver ;)

      Verwijderen
  5. Wat veel moois!
    Zo leuk hoe je met 1 patroon zo veel verschillende versies kunt maken. De vierde zien we vast ook nog wel een keer?
    Prachtige foto's van een blije dochter.
    Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ilse.

      Ik vind het zonde om een patroon te kopen en dat vervolgens maar één keer te gebruiken. Meestal doe ik dat elk jaar een keer, maar ik had blijkbaar een luie bui #schaterlach. Niets mis met een patroon hergebruiken als je niet onmiddellijk ziet dat het allemaal dezelfde jurken zijn. Dit patroon had voldoende variatie, maar het is mijn kleine ieniemieniestrijd tegen het te veel willen, en het altijd maar meer en meer. Ook in patronenland, ook bij mezelf - ik wijs niemand met de vinger want ik moet mezelf ook soms bedwingen om een patroon toch maar niet bij lancering te kopen.
      Vergeet ik dan nog de vierde jurk... ik hijs dochterlief er niet meer in - ik nam er geen foto's van, ik dacht dat jullie het ondertussen wel al gehad zouden hebben #schaterlach. Ik hang ze een dezer dagen wel eens samen om er een foto van te nemen ;).

      Verwijderen
  6. Prachtige jurkjes, weer zin om het patroontje boven te halen. Ook benieuwd naar het 4de jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wegens hoofd en lijf dat niet meewillen, koos ik afgelopen weken ervoor om ook aan simpel bandwerk te doen (Olga for the win). Al kon het wegens de tijdbesteding ook bijna slowfashion genoemd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoewel de bananen en de citroenen ook prachtig zijn, word ik toch echt wel vrolijk van de neonroze versie! En ik heb je doorzichtige elastiek-uitleg in de comments aandachtig gelezen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.