Jessy jurk

vrijdag 16 augustus 2019

Oh boy, ik verwaarloos mijn virtuele plekje ge-wel-dig. Pure verwaarlozing, want ik was de afgelopen maand behoorlijk actief achter de naaimachine #alzegikhetzelf #schaterlach. De zin en tijd ontbreekt me om alles te tonen wat ik maakte, maar een aantal dingen vuur ik de komende twee weken op jullie af. Vanaf september is het tijd voor herfst gerief, aan alle zonnige liedjes komt een einde ;).


Deze jurk werd ondertussen al maanden geleden gemaakt en zag nauwelijks de kast.
Ik heb een zwak voor de stoffen van het Franse merk Atelier Brunette en kan moeilijk nieuwe stoffen aan me voorbij laten gaan. Bij de vorige collectie - er is ondertussen een super mooie nieuwe collectie verschenen - viel ik als een blok voor de crêpe-met-structuur. Hoe mooi ik hun stoffen ook vind, ik ergerde me in het verleden wel eens aan hun "kreukeligheid" - of beter aan het feit dat ze ongelooflijk hard kreuken en je na één keer zitten rondloopt met een zak rond uw lijf. Dat vind ik bij deze stof goed meevallen, het is maar dat je het weet. De jurk kan niet van de wasdraad naar het lijf, maar het strijkijzer moet er maar eens van ver over vliegen en dan ziet het er weer goed uit. Daar kan ik perfect mee leven.



M  A  A  T  |  Ergens onder mijn aanpassingen verstopt zit het patroon van de Jessy jurk uit een oude LMV. Als we over maat spreken, dan denk ik dat de patroonontwerper in kwestie zich omdraait aan zijn/haar tekentafel want ik veegde er vierkant mijn derrière aan - de jurk is getekend om héél erg oversized te zijn, als in méga. Voor de volledigheid diepte ik net mijn patroon uit de voorraad, en moet ik helaas meedelen dat enige maat ontbreekt #schaterlach. Ik vermoed dat het maat 42 is - ook voor de volledigheid, als ik zo'n slordige 15kg afval pas ik in die maat, laat ons het erop houden dat ik als passende maat voor deze jurk "maak die anderhalve tot twee maten kleiner dan wat de maattabel je influistert" adviseer.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Naar goede gewoonte paste ik de borstnepen aan - lager zetten zodat die voor mijn lijf op de goede plek zitten -. Ik kan hier wel eens onnozel over doen, maar serieus, dat is niet veel werk en het is gewoon zoveel mooier als die nepen op de juiste plek zitten.
Het patroon voorziet in een sluiting op de rug en daardoor moet je het rugdeel in twee delen knippen. Dat deed ik niet, ik knipte de rug op de stofvouw, de opening is voldoende groot om er zo in te kunnen. Normaal zijn er ook plooitjes in het voorpand (gewoon dicht kleven #schaterlach) die in deze drukke print verloren zouden gaan, dus die vlogen ook buiten, net als de gewone mouwloze top (ik tekende die wat breder zodat die een beetje over de schouder valt). Ik heb het quasi altijd warm, dus draag ik deze jurk gewoon door in de herfst - en zelfs winter-, net iets aangenamer met een hint van schouderbedekking. Net om die reden werd de jurk ook volledig gevoerd - gebruik ik meestal een tricot voering voor; zeer aangenaam om dragen.
Nog twee kleine wijzigingen; om het massieve van de jurk wat te breken (eigen schuld dikke bult, daar dienen de plooien in het voorpand normaal gezien voor, had ik die maar niet moeten laten vallen) knipte ik nog een languitgerekte druppelvorm in het voorpand en zette die bovenaan terug aan elkaar vast. Als laatste wijzigde ik de taille; normaal zit de elastiek aan de naad gestikt maar ik verving die door een tunnel met knoopsgatenelastiek - eenvoudig om aan te passen.
Ik ben me ervan bewust dat dit als een hele boterham kan klinken maar eigenlijk is het gewoon een oud patroon dat ik al vaak maakte; als je elke keer iets verandert dan kom je op den duur bij zo'n jurk uit... iets wat je als gegoten zit, je graag draagt en waar je niet al te lang aan bezig bent. En laat dat nu eens de reden zijn waarom ik zelf kleding maak ♥.

| Patroon: Jessy jurk uit LMV2015/1 | Stof: Posie Blue (Atelier Brunette) van bij PiekeWieke |





Stof in 2019: 13 in  -  81 uit  (22 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in6uit

10 opmerkingen:

  1. Schoon, zowel de stof als het model inclusief aanpassingen. Ik maakte dat model ooit in mijn gewone maat, het ding ligt volgens mij ergens bij mijn ouders op mijn bed van vroeger te liggen wachten op een eigenaar 😄 om maar te zeggen dat ik uw koppigheid qua maat compleet goedkeur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over het algemeen kan ik de maattabel van het tijdschrift met een gerust hart volgen (tussen twee maten naar beneden afronden) maar bij deze jurk is er precies toch iets fout gegaan #schaterlach. Nuja, voor mijn hoofd is het wel kei flatterend om zoveel maten kleiner te mogen maken ;)

      Verwijderen
  2. Weeral schoon ja! En ik heb het ook altijd te warm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is naar mijn gevoel dan ook ook zelden echt koud. Een trui/vest erover en dit is perfect doordraagbaar; ideaal vind ik dat!

      Verwijderen
  3. Fwiet fwiew ! Looking good !!!!! elk kilootje mag er zijn begot, beautiful girl! Kledingmaten, dat zijn getalletjes of lettertjes, daar vallen mensen niet in te vatten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik ga voor kleren die passen. Ik moet toegeven dat het soms wel eens slikken is - ik kreeg de afgelopen maanden flink wat cortisone wat voor ongelooflijke sprongen zorgt - maar ik stop echt geeen tijd/stof in een jurk maken die niet past. Kan ik evengoed gaan winkelen #schaterlach
      En merci x

      Verwijderen
  4. Een boterham aanpassingen? Als ik daaraan begin, lijkt me dat wel een heel brood. Maar kom, het is vast en zeker de moeite. Ik ga stoppen met flauw doen en uitvluchten verzinnen en ga het ooit toch ook eens moeten wagen, een beetje afwijken van een patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat brood kwam er niet in één keer hé. Kies een patroon dat je al eens maakte en verander daar 1 iets aan, gij kunt dat x. Ik heb het 'ongeluk' dat mijn lichaam me dwingt om er rekening mee te houden, dingen onaangepast maken loopt hier zelden goed af - ik verwijs vrolijk naar de allereerste damesjurken die ik maakte ;). Gewoon doen; het is gewoon stof. Lukt het niet; maak iets voor de dochters of maak het los en begin opnieuw. Ik herhaal; gij. kunt. dat.

      Verwijderen
  5. Knap, al die aanpassingen, want het resultaat is schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooitje! De kleuren staan je heel goed.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.