Over mijn lijk #schaterlach

woensdag 20 juli 2016

Als er iets is waar ik - naast pastelkleuren #schaterlach - niet dolenthousiast over ben, dan zijn het wel kledingsstukken in tricot. Jaaaa, ik weet het, die dingen zijn comfortabel om dragen, ik snap het wel. Maar ik ben en blijf een katoenmadam. Geef mij maar ritsen, knopen en mooi aanpassende kleding waar geen rek bij komt kijken.
Wat kinderkleding betreft volg ik al jaren dezelfde strategie; zijnde -katoenen- zomerjurken en ditto korte broeken. Tot 2016, het jaar waar het lijf niet meewil en ik zelfs van achter het scherm mijn goesting niet vind. Ik klikte een vrolijke tricot broek voor zoonlief in het mandje en die doopt het ding tot zijn favoriete kledingsstuk waar hij in wil wonen. Zoonlief vs mevrouw Khadetjes; 1-0

418-02
418-03

"Moh mama, Dàt gaan we niet doen hé" en hij roloogt stoer.
Ik zet mijn eigen gedachten even opzij en focus op wat hij me wil zeggen.
'Dàt' slaat op de benodigdheden voor het scoutskamp zijnde geen ouders in de valies - kunnen die leiders stiekem mijn gedachten lezen, vraag ik me dan af ;)
Stoere zoon vs mevrouw Khadetjes; 2-0

418-04

Hij grijpt me vast alsof hij me nooit meer gaat zien, een échte knuffel.
"Want mama, stoere scoutsmannen doen dat niet als andere scoutsmannen erbij zijn"
Vrij vertaald: moeder, dit is waarmee je het gaat moeten doen de komende week.
Aan het station zet ik een opgeschoten kind met lange benen en een kort kopje af.
Hij bougeert niet en is er klaar voor, voor nieuwe en grootse avonturen.

418-05
418-06

Dus oefent mevrouw Khadetjes in loslaten en voegt ze nog wat dingen toe aan de plooilijst aka de dingen die ze nooit of te nooit van haar leven ging doen. Ze maakt twee shorts in tricot - ja, in dat model dat me helemaal niets leek bij het doorbladeren van het tijdschrift - en verstopt die stiekem in de valies voor het kamp.
Ik diepte twee zomersweaterstoffen uit de voorraad, oorspronkelijk gekocht met een ander plan in het achterhoofd, maar hé, op is op. Aangezien ze dienen om vuil te maken, stikte ik ze rechttoe rechtaan, zonder tralala. Ik startte de avond met het overnemen van het patroon en voor ik ging slapen had ik anderhalve broek... om maar te zeggen dat het best wel vlot gaat, deze Cyriel short.

418-07
418-08

Dossier gemaakt: Zoonlief kreeg geen stamp onder zijn derrière, maar stilaan lijkt hij meer en meer op een opgeschoten diertje. Zo een graatmager beestje dat eet als een uit de kluiten gewassen wolf met de energie van een erg jong exemplaar #schaterlach. Waarmee ik wil zeggen dat de omvang van zijn -niet bestaande- heupen niet meer overeen stemt met zijn lengte, dus nam ik het patroon over in maatje 122-128. Ik wou echter geen al te korte broekjes en voegde daarom in de lengte 5 cm toe.
Het ene exemplaar kreeg zakken achteraan, bij de andere nam ik die moeite niet - het kind gebruikt ze toch niet en het moest vooruit gaan. Oorspronkelijk stikte ik de pijpen van het grijze examplaar met de overslag naar buiten maar ik was er zelf niet van overtuigd en meneer Khadetjes vond het 'afgrijselijk'. Meer had ik niet nodig om het boeltje los te tornen en ze naar binnen te stikken. Rest nog de hamvraag van het verhaal; keerde het kind terug met dezelfde broek aan en negen pakjes vers gestreken propere kledij of kregen de andere broeken in de valies ook een kans?





Stof in 2016: 15 in  - 76 uit  (14 gekocht&verwerkt)  - #1in5uit

27 opmerkingen:

  1. Dat lijkt inderdaad al op een flinke knaap ❤ ik verlang tot ik zo'n rologend kind in huis he, tot het zovert is natuurlijk -haha-
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wacht maar ;). Het is genieten, verwonderd toekijken en af en toe hartzeer hebben #schaterlach

      Verwijderen
  2. Ja het tempo waarin tricot verwerkt is een van de reden van mijn grote liefde voor de stof. Mijn lock en ik zijn grote vriendjes, dus een keer eroverheen en alles zit schoon vast. Ik knipte gisterenavond nog drie nieuwe korte broeken omdat zoonlief mij vertelde dat hij maar 1 fijne broek had. Die van mij zijn, op verzoek, wel van het super korte soort ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb een van de makkelijkste kinderen ooit wat kleren betreft, het maakt hem allemaal niet zoveel uit!

      Verwijderen
  3. Oh maar geef toe toch veel gemakkelijker en sneller? Vroeger had ik een panische angst voor tricot maar sinds ik mijn lockie heb maak ik zelden nog iets anders voor de kinderen, voor mezelf niet (geen tricot voor mij :-). Hier is de zoon ook op kamp, we mogen fier zijn op onze jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ook geen tricot voor mezelf, heb ik het lijf niet voor vrees ik. Bang ben ik er trouwens niet van, ik geef gewoon de voorkeur aan katoen :).
      Ik ben er fier op, op die scoutsmannen van ons!

      Verwijderen
  4. Geweldig toch, zo'n gemakkelijke broeken! Zlef werk ik wel graag met tricot, zeker zoals hierboven al vermeld, met de overlock. Altijd een verrassing wat in de valies terugkomt, veel was of weinig was :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Broer keerde ooit terug van een scoutskamp met het zakje onderbroeken nog ongeopend in het zijzakje van zijn valies (waar hij ze samen met moederlief had in gestopt). "Oh, heeft die valies ook zijzakken?" Zolang ze zich maar amuseren, nietwaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hilarisch... Hier voerden we zware onderhandelingen, ik sleepte elke dag een verse onderbroek uit de brand, hij de optie om in de top vijf van de grootste kiessakken te komen door zich niet te wassen #zucht #boyswillbeboys

      Verwijderen
  6. Heerlijke broek, ideaal voor een scoutskamp! Ik ben mega-fan van tricot, voor alle soorten kleding! Zalig dat de zoon het kamp zo volop ziet zitten. Als de andere broeken geen kans kregen, heb jij tenminste niet veel was-werk achteraf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er zelfs eentje in huis die het niet eerlijk vind dat ze niet mee mag op kamp, twee fans in huis dus #blijtoe

      Verwijderen
  7. Heerlijke broeken! Wil ik zeker weten dat mijn oudste iets echt veel gaat dragen, dan maak ik het in tricot. De jongste heeft een lichte voorkeur voor katoen. En ik... ik ben dol op katoen voor mezelf te naaien om stiekem veel liever tricot te dragen (1-1 voor mezelf, hahaha) Ik wissel het altijd af in het naaien om dan iedere keer te verzuchten dat tricot dan wel katoen veel fijner naait.... Wispelturigheid is mij niet vreemd....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij grappig ding :). Katoen of tricot naaien, dan maakt me eigenlijk niet zoveel uit; bij mij gaat het meer om het dragen ervan.

      Verwijderen
  8. Leuk gedaan!

    Mijn zoontje heeft ook liever "zachte" broeken, ze zitten nu eenmaal een stuk gemakkelijker ;)

    Ik liet bij dit patroon ook de achterzakken en de omslag weg, vooral omdat het toch weer enkele zandverzamelplekjes minder zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat las ik!
      De zwarte versie kreeg zakken, de omslag was niet zo mooi door de te contrasterende achterkant van de stof. Zoonlief is niet zo'n zandman, dus daar heb ik niet zoveel schrik van.

      Verwijderen
  9. Oooooh, mijn oudste kwam 8 jaar geleden van haar eerste scoutskamp terug thuis in precies dezelfde kleren als toen ze vertrok. Inclusief onderbroek. Ze wisselde wel elke dag van kousen!
    Toffe broeken, hier zouden die ook gesmaakt worden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dat zie ik hem ook wel doen! Ik hoop maar dat hij onze 'deal' onthoudt - aka elke dag een onderbroek en nee, ze allemaal op een dag aandoen was niet ok #schaterlach

      Verwijderen
  10. Ik snap u, ik ben ook zo een katoen-meisje,... maar af en toe een tricot project ertussen moet wel kunnen, toch? En je koos daar wel kei mooie tricots uit, by the way, ik denk dat ik toch al weet wat die zoon gaat dragen op kamp ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nochtans zag ik hier al serieus wat knap tricot-gerief voorbij komen, dus af en toe plooien kan echt geen kwaad :) en die zoon van u, kan je hem ongelijk geven?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn kinderen kwamen terug met de boodschap:" mama, je gaat kei blij zijn , wij hebben geen andere kleren aangedaan, dus je moet niks wassen!"...mijn welp en kabouter moesten geweekt worden in bad, maar wat een zalig scouts-kamp!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We deden hier ook van weken ;) - maar wel met een valies vol vuile kleren.

      Verwijderen
  13. ja, die kampen blijven een fantastisch moment in hun leven!
    puur genieten en vooral van die toffe broeken

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kan mezelf niet overtuigen van katoen, tenzij ik 'gekleed' moet zijn. Af en toe trek ik zo iets uit de kast, maar mijn handen graaien altijd eerst naar den tricot :) Minder strijkwerk ;)
    Hopelijk graaft hij diep genoeg in zijn valies om de verrassing te ontdekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou wel van strijken ;), zo af en toe. Ik vind katoen veel vergevingsgezinder dan tricot, vandaar mijn voorkeur denk ik.

      Verwijderen
  15. Ik snap je redenering bij de tricot-short, maar die Cyriel short is hier dus ook een grote favoriet he !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat ze het graag dragen, is het mooiste compliment ... plooien, mama!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.