♥ herfst ♥

donderdag 21 november 2019

Het begint stilaan een gewoonte te worden dat ik hier verkondig dat ik écht wel nog naai. Om een of andere reden is de behoefte de resultaten van die noeste arbeid wereldkundig te maken sterk verminderd, getuige mijn sporadische vertellementen op deze ooit zo levendige plek - ook daar hetzelfde verhaal of zelfs nog meer dan hier want een foto met wat dubbele kruiskes erbij, dat blijkt niet mijn ding te zijn #schaterlach.
Op een gezapig tempo grabbel ik tussen de parels in mijn voorraad of aai ik wat nieuwe lappen stof om de gaten in de garderobe te dichten. En toen zag ik dat Iris voor haar nieuwste patroon, Colette, een extra tester zocht. Precies in de maten waar dochterlief in past. 't Is dat het zo moest zijn, dacht ik, en meldde me aan voor net dat soort van jurken waar dochterlief zich graag in hult.


Het patroon biedt voor elk wat wils. Om te beginnen kun je kiezen tussen een pdf of een papieren versie; de pdf versie omvat zowel een A4 en een A0 bestand. Ik kreeg mijn teerbeminde nog niet zo ver om een groot formaat printer aan te schaffen - haha, die komt er ook niet, zou al te zotjes zijn ;) - dus ging ik al knippend en plakkend aan de slag.
Dat ging ik eens rap doen, tot ik zag uit hoeveel opties je kunt kiezen... ook hier weer voor elk wat wils; voorpand uit één of twee delen, een rechte of gekromde zoom, vaste of losse bretellen, ... Vanaf de eerste versie die Iris ons toonde was ik fan van de gekromde zoom, en dochterlief wou per se een voorpand in twee delen, wat het kiezen vergemakkelijkte. Ik bracht vorige week een prachtige lap ribfluweel mee - exit de nieuwe broek - en en zette er onmiddellijk de schaar in #schaterlach #zohebbenwehetgraag.


Op het moment dat ik in de testgroep belandde, had bijna iedereen al een exemplaar gemaakt. Ik zag een erg gelijkaardige versie met drukknopen en wou uit gemakzucht dezelfde weg op gaan. Een paar knopen erin rammen en klaar. Klinkt aantrekkelijk, nietwaar?

Dat was buiten dochterlief en haar glinsterende ogen gerekend.
Het kind zette zich voor de knopenkast - heel erg eventueel ben ik een liefhebber én verzamelaar van mooie knopen. Nog eventueeler zelfs in die mate dat ik er een letterkast vol van heb - en hamsterde daar een twintigtal mogelijk passende exemplaren. Met behulp van allerlei battles en het bruut naar voor schuiven van favorieten kwam er een winnaar uit de bus; een mooie grote knoop waarin heel wat van die prachtige herfsttinten samen komen.
Ik besef dat ik nog steeds beide handen mag kussen dat ik uberhaupt "mag" naaien voor mijn kroost. Maar toen dochterlief met die knopen aankwam rolde ik toch eens met mijn ogen #hetkindheefthetvangeenvreemden. Mijn knopenliefde beperkt zich tot het graag kijken naar knopen. Die dingen op een kledingsstuk zetten, dàt is een ander pak mouwen. Ik corrigeer; dat is een ab-so-luut haatklusje. Ik wéét hoe het moet, ik weet het echt, dubbele draad met steeltje en al. Maar ik heb er een absolute hekel aan, ik jaag me erin op waardoor dat rotklusje een eeuwigheid duurt - ge ziet, soms blijft een mens al eens kinds ;). Meestal zet ik knopen machinaal aan, dat is al erg genoeg maar deze exemplaren vroegen om een mindfull klusje dat maar liefst anderhalf uur duurde. Maar kom, eens die eraan hangen ben ik dat gelukkig alweer lang en breed vergeten ♥.


M  A  A  T  |  Dochterlief haar borstomtrek valt in maat 140 (breedte), wat ook de maat is die ik maakte. Omdat dochterlief langer/groter is; knipte ik het patroon door en verlengde ik tot maat 146 (lengte).

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Uit alle opties koos ik voor het voorpand in twee delen, met knopen, zijzakken en een - in mijn ogen prachtige - gekromde zoom. Er staan afwerkingsmogelijkheden in die perfect zijn voor beginners en mensen voor wie het wat sneller mag en voor pietje-preciezen.

Om de jurk mooi af te werken, wordt er gewerkt met een voering. Logischerwijs wordt enkel het bovenste deel van de jurk gevoerd maar zelf koos ik ervoor om de volledige jurk te dubbelen. Wat niet nodig is, maar wel fijn om naar te kijken - ik koos een zachtroze stof vol gouden glinsters, iets wat ik liggen had. Ik dacht even te puzzelen met een keergat en blablabla die ook de zoom zou omvatten (zodat die naad niet zichtbaar zou zijn) maar ik keek naar het mooie weer buiten en liet dat plan varen. Ik knipte de voering een cm korter, plooide de buitenstof er rond en stikte vast op persvoet breedte. Niet van mijn gewoonte, een zichtbare zoom stikken maar hé, geen kat die daarnaar omkijkt ;).
Dochterlief is nogal een felle Mie die haar kleding  - en schoenen #roloog - tot het uiterste op de proef stelt. Ik had er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat die zoom het zou houden, met slechts een simpel stiksel erover. Dus zette ik op beide zijnaden op het gewone stiksel nog een stevige trens zodat ik wat dat betreft op beide oren kan slapen - ik heb een hekel aan retouch'kes en probeer die steevast op alle mogelijk manieren te vermijden.

Het kind heeft een bloes in de kast waar de jurk érg mooi over is, maar voor de gelegenheid trok ze een Rocco sweater aan, wat in mijn ogen even mooi past. Die pasvorm is hier wat groter - volgens de maattabel past dochterlief nog in maat 140, maar omdat ik graag wou dat die flink lang zou passen, maakte ik die gemakkelijkheidshalve in maat 146. En of dat een schoon Belgisch huwelijk is #stikBelgique ♥

| Patroon: Colette jurk van Iris May | Stof: ribfluweel met brede rib van bij Stael |
| Patroon sweater: Rocco sweater van Zonen09 | Stof: Tropic Flowers van See You at Six  met bijpassende boordstof |






Stof in 2019: 21 in  -  103 uit  (32 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in5uit

13 opmerkingen:

  1. Hupla zie! Het kind is weer supermooi. Moest ik nog kind zijn, ik wou ook zo'n jurk en al zeker wou ik voor jouw fenomenale letterkast knopen kiezen. Wat een geluk heeft het kind toch met jou als moeder. Jij iets minder met de keuze van knopen. Jongjong een kwartier per knop? Ik werd zot. Maar het loonde de moeite. Te hopen dat je er nog één reserve hebt? Stel ze doet er ene kwijt, felle mie dat ze is? (plaagplaag) Maar in ieder geval alweer dikke bravo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gij scheetje toch ♥♥
      Die knopen aannaaien, dat duurt bij een normaal mens zo lang niet zunne, ik heb daar absoluut geen talent voor en dan komt de dramaqueen in mezelf naar boven waardoor dat nog langer duurt #schaterlach #maarzietookhoeschoon. Ik heb er in ieder geval nog voldoende in reserve om twee, drie jurken van knopen te voorzien. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat ze er niet zoveel kwijt raakt - hoewel; ik denk dat de knopen van de vorige geblogde jurk welgeteld 1 uur bleven hangen. Toen maakte ze een split en floepten de knopen in het rond ;).

      Verwijderen
  2. Tienerproof, deze outfit!
    Geweldig mooi combinatie ook van stoffen, die print van SYAS vind ik blijkbaar heel mooi als deze gebroken wordt door deze effen 'salopettejurk'.
    Volgens mij kan je de komende jaren alle versies op een rijtje uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Saskia!
      Ik zocht om te combineren, maar het kwam toevallig zo uit ;). Je hebt trouwens overschot van gelijk, met dat schone gebroken printje.
      Zelf trouwens heel erg fan van de basic versie, met een voorpand in 1 stuk maar dochterlief heeft al zo een jurk, vandaar deze keuze. Maar kijk, we zijn vertrokken hé #schaterlach

      Verwijderen
  3. wat lees ik hier graag! en kijk ik hier graag! schoon foto's en prachtig naaisel. De tijd was me te slim af en colette sukkelde van mijn planning. Bovendien heeft de dochter meer dan genoeg gerief momenteel.... maar ooit maak ik deze ook eens, zo schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg fijn om te lezen Miet. Het is hier soms zo luizendood dat ik me afvraag waarom ik koppig blijf volhouden. Hiervoor dus - en ook omdat ik het zelf geweldig plezant vind, dat ook.
      Spijtig dat Colette eraf sukkelde, maar als ik uw Frida bekijk denk ik alleen maar "ooooh, dat wil ik ook ♥"

      Verwijderen
  4. Mooie knopen maar dat had ik je al gezegd ;-) Ik heb nog nooit knopen machinaal aan gezet.Ik vraag dat heel lief aan mijn mama!! Mooie foto's van een schoon kind in tof gerief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vraag al zo veel aan mijn mama dat ik dat er écht niet nog eens bij durf vragen. Meestal vraag ik dat aan meneer Khadetjes, maar ik had die ook onlangs met een rotklusje opgezadeld dat ik me voor de tv gezet heb en het zelf deed. Kei dapper, vond ik van mezelf #schaterlach.
      Als het kan doe ik dat met mijn naaimachine, ze staan er goed en in een sneltempo aan, zeker eens proberen ;)

      Verwijderen
    2. Inderdaad kei dapper van je!!Ik ga dat zeker eens machinaal proberen ;-)

      Verwijderen
  5. Schoon patroon en resultaat! En tip: leer dat kind eens knopen naaien! Volgens mij heeft die de leeftijd dat ze dat nog plezant vindt :).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. echt schoon en het complete verhaal dat erbij verteld wordt maakt dat mijn hart toch telkens een sprongetje maakt wanneer er hier weer eens iets verschijnt (al herken ik het 'ik voel minder de behoefte om mijn maaksels te tonen' gevoel wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een verhaal. Wat een zalige jurk.
    Die zal je nooit meer willen uitrekken 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.