[Stik Belgique] Memory lane

maandag 29 oktober 2018
Ik leef nogal "in het moment" en sta niet zoveel stil bij wat achter me ligt. Dat neemt niet weg dat ik af en toe eens moet slikken als ik het kroost tegen de muur zet bij het halfjaarlijkse streepjeszetten omdat de nieuwe streep alweer zoveel sneller bij mijn eigen exemplaren komt - je leest wel degelijk exemplarEN want ik ben gezegend met twee verschillende lengtes #schaterlach - of bij foto's van hoe-klein-ze-toen-nog-waren als ik eens iets opzoek in mijn archief hier.

Voor wie niet kan volgen... hoe kom ik daar nu weer bij?
Wel, voor Stik Belgique 2018 had ik niet echt een vastomlijnd plan - dat heb ik trouwens meestal niet, niet met mijn maaksels, niet met mijn schrijfsels - en ik "deed maar" wat. Dat 'wat' moest ingevuld worden met iets dat min of meer de Vlaamse (mea culpa aan de anderstalige landbewoners, ik ken niet zoveel van jullie patroonontwerpers) representeert. Concreet betekende dat dus Straight Grain (meisjesgerief), Bel'etoile (symbool voor de vele 'nieuwe' ontwerpers van de laatste twee jaar) en Serial Bagmakers (symbool voor alle tassen gedoe). Het stond eigenlijk min of meer vast dat ik zou afsluiten met degene die mij luttele 2 maand nadat ik een naaimachine ontdekte een broek deed naaien. Een broek! Datgene wat ik na al vijf jaar nog steeds een van de moeilijkste dingen vind!

Ik heb het uiteraard over de patronen van Zonen09, dat broekske in kwestie was een knaloranje Jacob #whatwasIthinking, een zalig patroon dat hier veelvuldig gemaakt werd maar waar de Khadetjes uit gegroeid zijn. Ik klikte verder door op het Zonen09 label en werd zowaar nostalgisch...


Als ik een rode draad moet zoeken in die laatste vijf (naai) jaar, dan is het dat de Zonen09 patronen hier graag en veel gemaakt werden/worden. De eerste jaren was het wat zoeken naar de perfecte maat - kleuterKhadetjes gingen niet zo geweldig goed samen met de maattabel - maar ondertussen weet ik perfect wat te maken voor mijn kroost. Ik maakte - op twee na - alle patronen met veel plezier en leerde ongelooflijk veel - ik volgde nooit naailes, alles wat ik vandaag weet leerde ik door een goed patroon te gebruiken of uit een of ander naaiboek of tinternet - van de omvangrijke handleidingen van Sharon.


Toen ik onlangs een Rocco sweater afwerkte, telde ik voor de leut eens hoeveel keer ik dat patroon al bovenhaalde - zij het voor zoonlief, meneer Khadetjes of om cadeau te geven - en ik kwam op het onwaarschijnlijke 19 (!!) keer. De Ole cardigan werd niet zoveel keer boven gehaald maar het is wel het patroon dat zoonliefs - en stiekem ook mijn - voorkeur wegdraagt; een plezant stofje langs de ene kant, een iets gekledere versie langs de andere kant én je hoeft geen mouwen meer te draaien want de trui is perfect langs twee kanten draagbaar.

M  A  A  T  |  Ik controleer het eigenlijk niet meer, welke maat ik voor zoonlief moet maken. Ik kijk naar het exemplaar dat momenteel in de kast zit en maak de grotere maat, zijnde 146 voor mijn negenjarige.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  De cardigan ging mee op naaiweekend en kwam ongemaakt terug mee naar huis #schaterlach #misschienietsteambitieusmetvoorbereidingen. Ik zette me er op een rustig moment aan en maakte een basisversie - geen zakken of tierlantijntjes - in enkele uren tijd. In mijn hoofd kwam de combinatie helemaal goed, als ik het resultaat zo voor me zie denk ik dat er toch nog wat getornd zal worden, als ik zoonlief tenminste kan overtuigen dat zijn nieuwe aanwinst nog eens op de 'operatietafel' terecht komt ;). Hoe dan ook, mijn laatste Zonen09 maaksel wordt het alvast niet!


#ls2gether ofwel Let's sti(c)k together is een initiatief van Flaflinko waarbij wie dat graag wil rond eenzelfde thema werkt.
De hele maand oktober doen we van "Stik Belgique" en naaien we met patronen/stoffen/... van eigen bodem.

Meer moois kun je bewonderen bij: Adivastyle | Blogliesje | Flaflinko | Gezien bij Justine | Girls in uniform | Jongens toch | Just Delphine | Khadetjes | Larth | Made for Inka | Mimaloki | Miss Pixie | Naaisdrovje | Nathalies's Naaisels | Noxeema | Plus 2 is 5! | skwadraatlive | The Needle of Choice | WilwarinCouture | Woohoo by Davina |

24 opmerkingen:

  1. Opnieuw heel schoon maar dat kan ook moeilijk anders als je zonen09 overgiet met een Khadetjes sausje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Hoeft de operatietafel niet weer te zien, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      -en ik vrees dat ik het niet ga kunnen laten passeren, ik broed nog even op hoe ik het juist oplos ;)-

      Verwijderen
  3. Leuke verzameling. En ja, het mag gezegd zijn, de handleidingen van ZOnen09 zijn net zoals de patronen 'topmateriaal'. Ook ik volgde nooit les, maar wel altijd mooi de handleidingen en leerde daar veel van!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier hetzelfde verhaal, zo dankbaar voor al die goede patronen van ons! Tuurlijk, ik kan niet wat iemand kan die naailes volgde maar ik ben content met mijn eigen #schaterlach.

      Verwijderen
  4. Hele mooie foto's! Zo dromerig.
    Ik vind dat die Ole niet meer moet geopereerd worden hoor. Die ziet er helemaal ok uit.
    Ik vind de patronen van Sharon ook top, maar behalve de Billie zijn die nog niet veel gemaakt. Enkel Wolf en Rocco zijn verder in mijn collectie te vinden.
    Iets met een zoon die niet goed kan beslissen welke stof hij wil en een dochter die dat wel heel goed weet ;-)
    De Ole heb ik hem dikwijls getoond, maar hij schudt telkens met zijn hoofd in de verkeerde richting. Hoodies met een rits zijn de enige naaisels die hij wil dragen, die tiener van mij. Maar ooit wordt hij groot genoeg om een hemd te willen en dan weet ik waar ik moet zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar een Ole kun je ook met rits maken - en een kap zit standaard in het patroon, ik maak dat alleen minder vaak in de winter omdat dat dan zo'n dik pak wordt in de jas. En met een omkeerbare trekker kun je die zelfs aan twee zijden blijven dragen (aan de binnenkant zitten trouwens die SYAS giraffen). Maar nogmaals, die van mij zijn op kledingsvlak helemaal niet moeilijk en ik mag eigenlijk mijn zin doen ♥ Khadetjeskinderen

      Verwijderen
  5. Zalig, die fotocompilatie! Sharon haar patronen zijn inderdaad heerlijk om mee te werken, al gebruikte ik ze nog veel minder dan jij. Wat is er mis met de Ole? Ik zie het alvast niet op de foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er mankeert wat met de kraag ;). En de kleur van de boorden zit er zo juist naast. Het zag er nochtans goed uit op voorhand, ik legde alles bij elkaar maar verwerkt is het net teveel verschillend naar mijn smaak.

      Verwijderen
  6. Zotjes hé, als je daar eens bij stil staat hoeveel stuks je al genaaid hebt. Enig idee van de hele totaliteit? Benieuwd naar de voorkant trouwens van dit naaisel, daar ontbreekt precies een foto van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan zelfs zeggen hoeveel stuks ik 'ooit' maakte in mijn naaicarrière, want ik nummer mijn foto's. In ieder geval, nog steeds met elk Zonen09 maaksel even blij :)... behalve van dit, ik freewheelde een beetje en dat had ik beter niet gedaan! Ik sleur zoonlief een deze dagen nog eens voor de lens voor de voor- en binnenkant.

      Verwijderen
  7. Zalig! Soms onvoorstelbaar hoeveel je iets kan naaien en het toch niet beu wordt :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, je hebt overschot van gelijk! En ik ben ze precies nog niet beu - al schrok ik er wel van hoeveel ik er eigenlijk al maakte; maar met minstens elk jaar een nieuwe maat is dat niet moeilijk natuurlijk.

      Verwijderen
  8. Mooi rijtje! Ik beken met rode wangen dat ik nog nooit een zonen-patroon maakte. Maar telkens ben ik wel onder de indruk van wat anderen fabriceerden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben eigenlijk altijd al fan geweest van Zonen09, die patronen zitten zo goed ineen en voor een zonenmoeder is dat gewoon geweldig geestig. Voor meisjes is er zoveel meer keuze, maar hé, met een (basis)patroon dat goed zit kun je ook alle kanten uit!

      Verwijderen
  9. Geweldige persoonlijke bijdrage voor deze laatste editie van Stik Belgique 2018

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo leuk die foto's allemaal bij elkaar. Hier is alleen de theogemaakt 1 keer, de rest vind de tienerdochter niet echt haar ding ��. En 1 keer want dan wil ze graag een ander ding ��.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. WAW! Wat een mooie collectie heb je reeds bij elkaar genaaid!
    Leuk ook op de kadhetjes mee te zien groeien 😁.
    Wel fenomenaal hoe jij dat allemaal bijhoudt... ik kan hier hoogstens een vage gok doen naar het aantal zonen 09 maaksels. Ik begon destijds met de Jacob en de Charlie 😁
    Doe zo voort zou ik zo zeggen! 👏🏻👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig! Het wordt tijd dat ik er ook nog eens eentje maak!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, een indrukwekkende collectie! Zonen09 liet ik altijd links liggen, bij gebrek aan zonen. Maar toen ik laatst de Theo voor mannen inkeek was ik goed onder de indruk van de uitgebreide beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha, ik ben zowat de enige niet-fan van Ole, die is wat braaf naar mijn goesting. Maar als je geen foto's van de voorkant toont, dan vind ik 'm prima. ;-) En misschien moet ik mijn mening wel herzien nu je ook een ritsversie kan maken, want dat vindt zoonlief geweldig en ik zie het helemaal zitten dat ik die mouwen niet telkens tegoei moet trekken!
    Prachtige foto's trouwens, met die bokeh!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zonen 09... ja, ze is een krak in haar vak! Jij presenteert haar creaties dan ook voortreffelijk: ideale match als je het mij vraagt!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.