Ik hààt retouchkes

zondag 11 februari 2018



In mijn hoofd is het lente, af en toe zelfs hoogzomer - valt het op dat ik een stapeltje stof selecteerde uit de voorraad en het even helemaal gehad heb met het concept 'winterkleding'? Of het nu aan de donkere dagen te wijten is, geen idee, maar de voorbije maand raakte ik mijn naaimachine nauwelijks aan. Hoog tijd om nog enkele ufo's aan te pakken voor de zon ze ondraagbaar maakt - nee, ik overdrijf niet, het tempo waaraan ufo's hier verdwijnen is helaas niet om over naar huis te schrijven.
In het verleden maakte ik al enkele Lora jurken die om een of andere reden het scherm niet haalden. Door schommelingen in mijn gewicht past er momenteel geen enkele, dus dacht ik in het najaar 'tijd om er nog eentje te maken'. Ik kocht een mooie lap 'rekbaar iets', begon vol goede moed het patroon over te nemen en knipte zelfs het lijfje. Toen belandde het in een hoekje #schaterlach.




In een moedige bui, rommelde ik wat in mijn ufo-kot en kwam dit blauwe zakje boven water.
Ik amuseerde me - kuch kuch - met de rok aan te passen zodanig dat mijn teerbeminde derrière er ook in past, knipte alles en stikte de boel ineen. Het gaat om tricot mensen, vreed lang duurt dat niet ;). Het hoofd was niet helemaal mee met wat de handen allemaal deden, ik werkte alles netjes af - ondergetekende freak stikt tricot altijd met de naaimachine vooraleer de randen af te werken met de lock - en dacht toen "misschien toch eens passen".

Het resultaat? Een patattenzak in het kwadraat.

Je snapt wellicht dat de jurk snel in een hoekje vloog. Het zal wel nog niet zijn, ik hààt aanpassingen maken als het maaksel er al is - ik ben me bewust dat ik quasi niets voor mezelf maak zonder een dossiertje aanpassingen, maar dat zijn allemaal dingen die ik 'plat' doe, op papier, vooraleer ik ook maar een schaar in mijn stof zet. Daar heb ik geen probleem mee. Met tornen daarentegen. Zucht.


Of ik het noorden helemaal kwijt ben met het opmeten? Ik denk het niet #schaterlach

Ik ben er zeker van dat als ik de jurk onmiddellijk gemaakt had, het ding als gegoten zou zitten. Het toeval wil echter dat ik momenteel aan het 'experimenteren' ben. Aangezien de medische wereld me een etiketje "chronisch" opplakte, en me een "trekt uw plan" aansmeerde, ging ik verder op zoek. Ondertussen ben ik zo ver dat ik zo ongeveer alles - welja, dat is misschien ook niet waar, maar toch veel - wil proberen om mijn spieren terug in hun oorspronkelijke staat te krijgen. Resultaat van het verhaal; mijn voeding werd onder de loep genomen, zowat 3/4e werd geschrapt om op zoek te gaan naar wat de pijn zou kunnen uitlokken en/of dingen schrappen de pijn zou kunnen verminderen. Keerzijde van de medaille is dat de kilo's die ik door medicatie - en door emo-eten :) - cadeau kreeg, er nu voorzichtig door aan het smelten zijn. Enter de patattenzakkenjurk. Op zich goed nieuws, ware het niet - en nu in koor - dat ik retouchkes hààt.



M  A  A  T  |  Ik ben even te lui om het op te zoeken, maar ik knipte de jurk op basis van mijn afmetingen - ik gok op een 44? 46? In ieder geval, ik vind dat de maattabel voor de Lora klopt, dus die volg ik normaal gezien.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  In het tijdschrift adviseren ze een rits voor de jurk. Ritsen in rekbare stoffen stoppen is niet een van mijn favoriete bezigheden, dus dat skip ik vrolijk door het rugpand aan de stofvouw te leggen. Aangezien de jurk me niet lang zal passen, liet ik zakken ook voor wat ze waren. In het proces om die aan te tekenen, deed ik wellicht iets fout, want ik had onvoldoende stof om alle vouwen in het voorpand te maken. Wel, who cares, twee of vier, daar lig ik niet van wakker.
Verder verplaatste ik de borstnepen (standaard voor mijn grootte en borsten blijkbaar #zwaartekracht) en paste ik de halsopening aan naar iets wat voor licht afgerond hoekig moet doorgaan - dat staat me net iets beter dan de hoog gesloten hals van het origineel.
Na het passen werden alle nepen op het rugpand véél groter gemaakt en foefelde ik nog wat aan de achternaad om mijn holle rug/bolle achterste te corrigeren. Helemaal volgens de regels van de kunst is het niet, maar nogmaals, het zal mij worst wezen.






Stof in 2018: 1 in  -  17 uit  (7 gekocht&verwerkt - 0 verkocht - 0 gekregen)  - #1in7uit

44 opmerkingen:

  1. Schoon gerief, leuke kleur. Helaas is het weer nog niet akkoord met uw lentegevoel dus he zal deze nog wel eventjes kunnen dragen waarvoor hoera (niet voor de winter )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar dat weer, dat komt wel goed - als je maar lang genoeg wacht ;). Ik ben in ieder geval wel fan van de stof en de kleur, dus het zal wel zijn dat ik die zal dragen!

      Verwijderen
  2. Het is al het gefoefel en gevloek op aanpassing toch echt waard. Een lora staat werkelijk iedereen, maar deze staat jouw echt magnifiek. De kleur, de halsuitsnijdibg, jouw taille ! Pareltje 👌

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel x. Ik ben blij met het resultaat, dat zeker, maar ik blijf een ongeduldige trees die niet houdt van aanpassingen achteraf en daar dan wat over moet neuten. Ik hou van rechte lijnen naar een resultaat ;).

      Verwijderen
  3. Echt verschrikkelijk een verse creatie aanpassen.... Vaak rolt of rollen er hier eerst andere naaisels van onder de machine, voordat ik me daar toe kan zetten. En toch.. zo blij als het dan toch gedaan is. Prachtige jurk dit, die kleur is prachtig! En er komt vanzelf weer een winter. Hoewel
    .. misschien moet je dan wéér aanpassingen doen... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je snapt me helemaal ;).
      Ik had het met veel plezier en liefde lang in dat hoekje laten liggen, maar ik ben bang dat ik tegen die tijd nog meer aanpassingen had moeten doen, dus beet ik maar door de zure appel. Af en tijd voor wat nieuws, als dat me niet als muziek in de oren klinkt #schaterlach

      Verwijderen
  4. Zo herkenbaar, en meestal blijft dat hier zo lang liggen, dat het alweer uit de mode is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwo, ik denk dat dat patroon ondertussen al drie of vier jaar oud is, vreed in de mode zal het wellicht niet zijn. En als ik kijk naar wat in de etalage van de winkel op de hoek ben, hou ik me zelfs beter niet meer bezig met mode want euh, het wijkt nogal af. Soit, ik ben wie ik ben, 'mee' zijn ga ik nooit, 't is ook niet echt een van mijn doelen in het leven ;)

      Verwijderen
  5. Staat je geweldig! Het is al die moeite dus echt wel waard. Zelf ook een hekel aan aanpassingen, en ook herkenning wat betreft je zoektocht in de medische wereld, de pijn en de zoektocht naar het effect van voeding! Hopelijk snel resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om lezen!

      Ik las het onlangs, dat jij ook een zoektocht achter de rug hebt. Zo ongeveer alles wat ik graag eet is uit mijn voeding geschrapt, ik kan niet zeggen dat het makkelijk is - maar er is een grote maar - maar ik voel verandering, reden genoeg om op mijn tanden te bijten. Ik hoop dat het in deze zin blijft evolueren!

      Verwijderen
    2. Succes! Het went...en na verloop van tijd verandert je smaak ook wel en vind je ook lekkers tussen hetgeen je wel mag eten (ok, toegegeven, ik droom soms ook nog van eclairs of een stomme boterham met choco 😂)

      Verwijderen
  6. Wel wel... Ik was deze blog (net als een hoop andere) kwijt uit mijn lijst wegens een of andere omschakeling en het eerste dat terug in mijn overzicht verschijnt is dit! Ik vind de stof héél schoon!! Staat je goed! En ik volg je: hier ook heel weinig naai-activiteit én zeker geen retouches 😅
    Wikkelgatjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Altijd welkom! En ik ken het, leeslijsten die niet zijn wat ze waren ;). Een tijd terug had ik ook iets voor waardoor mijn volledige lijst weg was...
      Hier ook grote fan van de stof, ik heb nog wat over voor zoonlief, maar ik moet eerst nog eens goed nadenken wat ik er juist mee ga doen. Plannen genoeg, in mijn hoofd naai ik dag en nacht alleen hebben mijn handen er even geen zin in. Ach, dat komt wel terug!
      --en tot die tijd negeer ik de almaar groeiende stapel retouch'kes, wat een gruwel!!--

      Verwijderen
  7. Sarah, dit jurkje staat je zo beeldig! Je ziet er super goed uit en dat meen ik. Hopelijk ben je door wat overtuigende commentaren al snel het hobbelige maakproces vergeten. Dragen, die jurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Staat je geweldig, al dat werk meer dan waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zoveel verhaal, en het enige wat ik eigenlijk zie is een supertof jurkje in een kleur die je geweldig staat!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe blij ik enkele maanden geleden was met herfstkleuren, nu snap ik naar felle kleuren, knal geel ofzo. Dat was ook de reden waarom die kast opnieuw opgevouwen moest worden. Ik hoopte stiekem dat ik een half lege kast over zou houden waar echt felle zomer kleuren mist, maar achteraf was ik blij dat het er (bijna ;) inpaste. Geen knapgeel inderdaad, maar zo over de stapels heen zag ik wel oranje en veel wit, genoeg voor twee zomer colleties schat ik in. Misschien toch maar eens echt op kleur sorteren dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, de stoffen voor de lente/zomer liggen al klaar - trouw aan mezelf zijn dat hier vooral geweven stoffen ;) - en euh, ik selecteerde wat ik voor dit jaar te maken zag, en keek nog niet naar de collecties van mijn kleinkinderen #schaterlach. Ik hou van sorteren op kleur, maar dat is mijn hoogstpersoonlijke afwijking die ik in alles doordrijf. Maar zelfs al zou het zo niet zijn, ik weet betrekkelijk goed wat IN de voorraad zit ;).
      Benieuwd wat het bij jou zal worden, uiteindelijk!

      Verwijderen
  11. Knap staaltje foefelwerk en de kleur staat je geweldig goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zie je wel dat het loont, die retouchekes? De volgende keer niet zo lang mee wachten, dan heb je meer geniet van het eindresultaat 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees je woorden nog eens, ik kijk naar de stapel retouchkes en denk "naaah, toch maar niet" #schaterlach.

      Verwijderen
  13. I hear you!!! Ik smeet laatst een kokerrok die op de ene plaats net iets te strak en op een andere plaats te los aan de kant, bekeek het nog eens, en dacht toen, foert, weg ermee... en het zorgde voor zoveel frustratie dat ik wekenlang niet meer voor mezelf naaide.

    Maar! Ik moet wel zeggen dat het goed is dat ge doorgezet hebt! Die stof heeft een zalig mooi kleurke! En ik vind dat halslijn ook heel mooi aangepast! Mooi mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Knap hoe je toch alle aanpassingen deed om tot dit prachtige exemplaar te komen!Ik heb heb dit patroon zelfs nog niet een keer gemaakt/overgetekend.Momenteel durf ik niet meer voor mezelf te naaien...emo eten is niet zo goed voor mezelf ;-( Hopelijk brengt de lente binnenkort beter weer/beter humeur/beter nieuws en minder emo eten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja ik heb laatst bijna een maand met een jeans rond gelopen die niet korter was gemaakt maar gewoon omgeplooid ;-)

      Verwijderen
    2. Gho, dit patroon valt goed mee om te maken, probeer het maar eens ;). Ik hoop alvast voor jou dat de lente allerlei goeds mee binnen laat waaien x
      Haha voor de broek, dat kom ik nu eens nooit tegen ;). Zou me wellicht ook niet zoveel kunnen schelen gezien mijn gigantische liefde voor aanpassingswerkjes #schaterlach

      Verwijderen
  15. Lente, zomer??? Ik heb toch door serieuze hagel- en sneeuwbuien gereden vandaag.... Om zomerstoffen in te slaan 😂. Laat het voorjaar maar komen. Super jurk geworden, kleur staat je ook mooi!! En weer een feestje om te lezen. Mijn dank voor je heerlijke praat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu maak ik toch (ok, behalve eentje die nog op de ufo stapel ligt en nu écht moet gemaakt worden of er past geen kind meer in) geen winterse maaksels maar zunne ;). Als ik nu niet begin naaien, krijg ik de kast ook niet gevuld voor de seizoenen voorbij zijn #ikprobeernietstekopen. Alvast erg benieuwd wat het voorjaar ons zal brengen.
      -en heel erg dank je wel voor je lieve woorden, dat is fijn om lezen x-

      Verwijderen
  16. Staat je prachtig !! En je ziet er goed uit. Hopelijk loont het ook allemaal om de pijn te verlichten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Voorlopig gaat het de goede kant uit, hopen maar dat het zo blijft!

      Verwijderen
  17. Oh jee, nu doe je me weer denken aan mijn staaaaaapel in de "doos" gesmeten bijna (maar dat blijkt uiteindelijk niet zo) affe spulletjes. Ik herken dat helemaal (remember: http://naaisgerief.blogspot.be/2017/06/polygaamnaaisters-aller-landen-verenig.html). En achteraf ben je dan weer content dat je je er doorheen worstelde... Soit, ik ben fan van je jurk hoor! Ge deed dat weeral goed, menneke ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja, ik herinner het me maar al te goed. Ik denk dat ik, brave stuk-per-stuk naaister, het gewoon te ver heb laten komen en dat ik ergens een of andere grens overstak. Ik kan het niet meer #schaterlach. Dus ik neem het compliment met de glimlach aan en kweek de ballen om nog iets uit de ufobak te rapen #oftochmaarietsnieuws ;)

      Verwijderen
  18. Mooie kleur. Die staat je supergoed. En al je inzet waard want je mag ermee gezien worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooie stof, mooie kleur! Ik heb ook al een aantal lora dresses gemaakt en blijf blij met het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ben en blijf ook fan van het patroon; het zit gewoon goed.

      Verwijderen
  20. Ha, ik haat het ook zooo ... aanpassingen op maaksels die al klaar zijn, de reden dat ik iedere keer opkijk tegen iets voor mijzelf maken! Alleen jasjes lukken soms zo zonder aanpassingen .. hmm, nu je t zegt, daarom maak ik nu vooral jasjes, ha.
    Maar de moeite toch wel weer waard hoor, erg mooi, staat je goed! Mooie kleur ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh deze lora is zooooo leuk!!!
    Bedakt trouwens voor je lieve woorden op mijn blog! Je bent een schatje!!

    Dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. kom eens kijken op mijn blog, ik heb een verrassing voor je ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.