The new black of zoiets

donderdag 11 januari 2018

Enkele jaren op rij stond ik er voor een gesloten deur, voor de showroom van Atelier Brunette - verlof, serieus, wie neemt er nu verlof #schaterlach. Deze keer had ik prijs, de deur was open én meneer Khadetjes was in een extreem gulle bui - dat bleek een serieus vergiftigd geschenk te zijn, waarover later meer! Een hilarisch gesprek in mijn beste - helaas onbestaande - naaiFrans later, stapte ik buiten met vier stofjes.

De regel is duidelijk; er komt niets binnen om gestapeld te worden... bij iedere stof was er een duidelijk plan-van-aanpak. Nu moet je weten dat ik al sinds het verschijnen een serieuze crush heb op de Moonstone stoffencollectie van Atelier Brunette. Ik kan moeilijk zeggen waarom, maar dit stofje is hélemaal mijn ding. Ik bezweek en plande met de eerste stof een simpele jurk, die ondertussen al in meerdere versies mijn kleerkast bevolkt.

531-02 531-03
531-04
531-05

Ik had al slimmere plannen dan op een van de koudste dagen van het jaar foto's nemen... het was werkelijk ijzig koud waardoor het welja, snel moest gaan. Foto's worden hier genomen op momenten dat de kleren ook gedragen worden en "in 't passeren"; toen ik de foto's bekeek schrok ik nogal van de 'staat' van mijn jurk. Hoe mooi de stof ook is, dit is niet echt de soort viscose die mijn voorkeur wegdraagt; zo kreuken! Ik ben weg van de kleuren van hun laatste collectie maar eerlijk gezegd, in deze kwaliteit pas ik daar liever voor.

Nu, ik kijk er zelf niet op, de jurk is zàlig om dragen dus ik trek me er niet al te veel van aan, zo ben ik dan ook wel weer. Ik maakte het patroon ondertussen al zoveel - ik blogde ze alleen niet ;) - dat er van de oorspronkelijke jurk niet zoveel overblijft. De typische plooien moesten wijken, ik tekende er kapmouwen aan en liet me gaan met piepeloeregaatjes. De knoopjes voor ertussen kiezen duurde een halve eeuwigheid; ik had net niet de juiste kleur in huis tot ik deze mottige beige exemplaren vond. Ze passen perfect, dat wel, maar in mijn hoofd tja, ze zijn b e i g e, dat zegt het allemaal #schaterlach.

531-06

Tijdens het aaien van de stofjes viel mijn oog op een werkelijk prachtig diepgroene double gauze.
Ik ben geen fan van double gauze. Echt niet.
Ik zag blogland vorig jaar massaal overstag gaan en ik snapte eerlijk waar niet waarom. Geen haar op mijn hoofd dat eraan zou denken om me in zoiets te hullen. Maakt niet uit hoe zacht of aangenaam dat ook is om te dragen. Ki-lo-me-ters-ver over mijn grenzen. Gelukkig zijn principes er om overboord te gooien want die kleur, die kleine geborduurde gouden stippen, ik wist stante pede dat dat gerief voor dochterlief was - sterker nog, na de jurk herhaaldelijk geaaid te hebben heb ik er dik spijt van dat ik niet ook een lapje voor mezelf meebracht #schaterlach.

530-01
530-02
530-03
530-04

Geen idee hoe ik mijn stijl zou moeten beschrijven; ik ben verre van 'hip' 'trendy' 'mee' of whatever... ik ben eerder het tuttige, nuchtere type dat houdt van (aan)passende kleding met links en rechts een of ander absurd detail. Om maar te zeggen dat -hoe mooi ook- de Eloïse jurk wel enigszins buiten mijn comfortzone ligt. En toch was dat het patroon waar ik onmiddellijk aan dacht toen ik de stof zag. Het patroon spreekt voor zich, de jurk zat vlot in elkaar - de enige aanpassing was een split op middenachter omwille van de geweven stof. De dames in huis zijn fan, meneer Khadetjes vatte de mening van de heren subtiel samen als "dat kind heeft precies een jutezak aan". Zucht. Om maar te zeggen dat we geen hip Khadetjeshuis zijn #schaterlach

531-07
| Stof mijn jurk: Moonstone Green (Atelier Brunette) | Patroon: Jessy jurk (LMV) |
| Stof dochterlief: Stardust Forest (Atelier Brunette) | Patroon: Eloïsejurk van MinnieMie






Stof in 2018: 0 in  -  5 uit  (3 gekocht&verwerkt - 0 verkocht - 0 gekregen)  - #1in5uit

41 opmerkingen:

  1. Ja, die Moonstone is prachtig op rol en op een kapstok/paspop ... gedragen door madammen met pit is deze helaas niet kreukvrij, dat moest ik ook vaststellen bij mijn Imani-jurk ! En oppassen voor haakjes in de stof: ik hing er al twee keer aan met mijn ring 😞 en das toch jammer voor toch dure stof ! Maar wel zalig om te dragen !
    Dit model is trouwens perfect voor jou ! En ook de kleur is top !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Die kreuken, daar kan ik nog mee leven (niet teveel naar beneden kijken en zo ;)) maar hé, die haakjes, oh jong, dàt hoor ik niet graag. Hier gelukkig nog niets aan de hand, ik hoop dat het zo blijft!

      Verwijderen
  2. prachtige stofjes en prachtige jurken, die kreuken die had ik geeneens gezien tot je erover schreef, zo schoon is dat stofje wel
    en die double gauze, ik snap je wel, ik gebruikte het tot nu toe enkel als voering voor een bomber (en wil nog voor een nieuwe bomber want dat is dus zalig op uw velletje, niets te plakkende voering op blote zomerarmen want daar heb ik een hekel aan ;-) )
    deze zomer in barcelona kon ik ook geen woord spaans maar een stofje kopen dat ging nog net, een mens leert zijn plan trekken hé dus ik veronderstel dat mij dat in het Frans ook wel zou lukken :p

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah kijk, als voering voor een zomerjas, daar dacht ik nog niet aan! Merci voor de tip <3
      Haha, stof kopen, dat lukt me nog wel in het Frans, maar -zucht-in-het-kwadraat- meneer Khadetjes zijn oog viel op mantelstof. En toen ging het gesprek plots over patronen voor herenjassen en doorlopende ruiten op alle mogelijke naden en dàt ging mijn koop-eens-een-meter-stof-Frans te boven #schaterlach

      Verwijderen
  3. Compleet fan van "jutenzakkenmodellekes"! Vooral voor mezelf ook. Modellekes die geweldig veel verstoppen en wat mij betreft dus favoriet. Ik ben zo nogal van het "veel willen verstoppen"-type. En nu snap ik ook wat die double gauze is : modern luierstof! (proest) Maar echt wel heel tof! Zeg, gij meent da? Geen passende knoopkes in huis? Heb je ook in je onderste schuif gekeken? En in de bovenste? En in al die daar tussenin? (ikligstrijkentegelijkineendeukendatisnietmakkelijk)
    Jouw jurk is kei mooi maar dat kreuken zou ik zelf ook wel jammer vinden. Doch had je het niet gezegd dan had ik het niet eens gemerkt op de foto's! Goed bezig weeral!
    En ik vergeet nog iets... Wat ne schone muur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf kom ik niet weg met jutenzakkenmodellekes, die geven er mij nog 15kg extra bij ;). Iets dat op de juiste plekken aansluit staat mij beter. Dochterlief hoeft zich daar geen zorgen over te maken, die komt met alles weg!

      Haha voor die moderne luierstof. Ja. Dat dus #wiewildatnudragen #schaterlach.

      Die knopen, wat een merde was me dat zeg, we zaten hier met twee te zoeken in die schuiven - niet de bovenste, dat zijn blauwe, niet de onderste, dat zijn spierwitte, maar véél er van tussen en 't was bedroevend, wat ik er vond #schaterlach. Maar hé, het is gelukt!
      De muur is achter het hoekske bij mijn grootmoeder te vinden, ik nam er al nog foto's ;) #mevrouwmetdemuurfixatie

      Verwijderen
    2. Wat moete gij dan verstoppen Onlie Mieke ??????????????? zotte mus !

      Verwijderen
  4. oooooh ! als ik je zo zie staan (bibberend) stralen dan denk ik dat ik toch ook eens moet proberen een kleedje te dragen..... MEGASCHOON sweetie, met kreukels en beige knoopskes en al ! Dochterlief straalt al even schoon in haar schoon kleedje (jutezak ? als dat ne jutezak is dan wil ik er direct minstens vijf!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci lieveke ;)
      Ik kan dat alleen maar aanraden, kleedjes dragen #schaterlach #ikdoeblijkbaarnietanders

      Verwijderen
  5. Khadetjes geen hippe vogels! Da's pas om te lachen!
    Kben megafan van uw naaisels! Maar kbegrijp uw gedachten. Kvind de meeste kledij bij anderen schoon, maar bij mezelf zijn dat dikwijls rampen. Al weet ik wel dat dat meestal tussen mijn oren zit en dat ik misschien ne keer wat meer uit mijn comfortzone moet kruipen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik leerde ondertussen toch al dat niet alle modellen mij staan - de hele oversized trend, euh, die doet me niet veel 'goeds' #schaterlach. Wat niet wil zeggen dat ik dat ook altijd doe, maar 'mee' met de laatste trends, dat ben ik meestal niet. Gewoon om de doodsimpele reden dat ik die dingen pas doorheb als ze eigenlijk al voorbij zijn, zoiets #hetzalmeworstwezen.

      Verwijderen
  6. Als ik een slechte dag heb (vandaag dus) dan ben ik blij dat ik hier lezen kan!!Direct een glimlach op mijn gezicht.Met of zonder kreuken,prachtig stofje voor een mooie jurk!En de dochter komt met alles weg wat meneer Khadetjes ook mag denken/zeggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om lezen... niet het slechte dag gedeelte, maar wel de glimlach op je gezicht. Altijd welkom daarvoor!
      En meneer Khadetjes, gho, wat weet die er nu van #schaterlach

      Verwijderen
  7. Waw, prachtig! Ik ben ook zwaar fan van die Atelier Brunette stofjes, maar weet zo meteen geen patroon dat ik ermee zou gaan maken, dus moeten ze in de winkel blijven... Jammer van de kreukels, maar de schoonheid van de stof overtreft dat moeiteloos!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grote fan van de print én de kleur hier, dus kreuken of niet, de jurk wordt hier gedragen - groot gelijk dat je ze niet koopt als je niet weet wat te maken; ik zag vorige maand bij de juf een bloes in deze stof... héél erg mooi ;) #plandejijnietsbloesachtigs?

      Verwijderen
  8. Mooi! Jammer van de kreukels, maar het stoort me eigenlijk niet zo in deze jurk. Stiekem hoop ik nog steeds dat See You at Six toch nog een keer weer met nieuwe viscose komt. En dat van die double gauze, ik ben nog steeds niet overstag (behalve dan voor de nani iro variant, dat is kunst). Zag al meerdere mooie naaisels, waaronder nu deze, heel mooi ook! Maar zodra ik die stof in handen heb, denk ik aan die luierdoeken en alles wat daar bij hoort.... En nee dat is dan niet dat eerste lachje enzo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk net hetzelfde als jij; nog eens wat schone viscose... wie weet hebben we geluk met de lente/zomercollectie?
      #schaterlach voor je herinneringen, ik denk niet dat je je hier nu aan een toevloed van doublegauze kledingstukken moet gaan verwachten, zo wispelturig ben ik nu ook weer niet ;)

      Verwijderen
  9. vrouw, je bent gewoon zo je heerlijke zelf! Ik heb het ook niet zo voor die tetradoekenstoftrend. Tenzij het voor tetradoeken is, of als voering voor een slaapzakje ofzo. Maar de double gauze van nani Iro is wel mooi en heeft zo geen rare tetradoekensofuitzicht.
    Maar dus: het staat jou spook wel en jouw jurk is super! Ik duim dat de schijtedure stof geen haakjes gaat trekken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik denk dat de doorsnee mens dat gewoon niet ziet, dat stof gekreukt is ... Heel veel mensen strijken zelfs hun kleren niet meer. Maar jij stak natuurlijk heel veel liefde in jouw project en dan valt het op. Gewoon heel trots dragen (en niet naar beneden kijken), dan zien de mensen dus een schoon kleed en een trotse madam!
    Dat van die tetrastof, ik kan je idee wel volgen, ik kocht er zelf nog geen (ging zelfs nog niet op zoek), maar bij anderen vind ik dingen dus snel wel mooi ... en ik weet ook niet hoe dat komt :-) (Misschien ben ik nogal snel aan te steken voor trends ...)
    En de trend van gouden accentjes, daar wil ik me nog lang in laten gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verdoe mijn tijd niet achter het strijkijzer - aka, nee, niet alles wordt hier gestreken! - maar euh, dit rebelse gedrag verwacht ik eigenlijk niet van een viscose ;).

      Verwijderen
  11. Twee prachtige jurkjes!
    Zoals vaak dacht ik bij het lezen van dit bericht van u zowat bij elke alinea: dat had ik / dat had hier thuis kunnen zijn. Echt, beige = mottig (ik hanteer soms zelfs het begrip 'beige mensen' = mensen die altijd beige dragen van kop tot teen - geen referentie naar huidskleur, voor de duidelijkheid). Met die double gauze loop ik ook niet zo hoog op, voor mij is dat tetra en daar droog ik mijn kinderen mee af (hmm, misschien toch eens een badcape of -jas mee maken, haha). Dat manlief refereert naar jute zakken zie ik hier ook gebeuren. En ik hou ook van passende kleding met af en toe een absurd detail. En ik moet ook nog bloggen over een jurkje in Atelier Brunette-stof. Enzovoort ... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik herken een beige-medestander onmiddellijk #schaterlijk #ikdenkernethetzelfdeover Blijkt dat ik zo gemiddeld ben als de pest dus #schaterlach

      Verwijderen
  12. Ik stond daar ook al voor een gesloten deur, net nadat ik mijn hele achterban had kunnen overtuigen om toch nog even langs de stoffenwinkel te passeren. Het gezucht en geblaas achter mij negeerde ik op dat moment schaamteloos. En toen er op de deur ‘Wij zijn verhuisd. (In het Frans he) prijkte, kreeg ik helaas de achterban zo ver niet mee om nog verder te wandelen. De commentaar van weleer in de trand van ’Ons mama had ook weer eens een goed idee!’ heeft mij nog de hele verdere vakantie achtervolgd.
    Zowel jij als de dochter stralen in jullie jurk. Fan van de diepblauwe kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het geluk dat ik 'enkel' meneer Khadetjes op sleeptouw had maar ik was toch opgelucht dat het na drie jaar op rij toch eens open was. Nu, ik vind het zowieso een fijne buurt om rond te dwalen ;). Probeer uw achterban toch maar eens te overtuigen, ik vind het een plezant winkeltje met leuke spullen - ook gewoon om naar te kijken - en een super sympathieke mevrouw-achter-de-toonbank!

      Verwijderen
  13. ik vind het een zeer mooie jurk, met die piepegaatjes.
    Mijn probleem met tetra is: als je dat strijkt, is je kleedje toch twee maten groter? Hoe maak je het jurkje dan? Gerimpeld of gestreken? En als't kind zweet, dan worden haar kleren te klein, of hoe zie ik dat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!

      Tetra... of laat het ons double gauze noemen, dat klinkt nu toch zoveel chiquer niet #schaterlach. Je hebt daar erg veel verschillende kwaliteiten in, vermoed ik. Ik strijk altijd als ik naai, heel bezeten en consequent; werkelijk iedere naad krijgt wat liefde van de strijkbout. Ik waste de stof voor, en knipte. Bij deze stof maakte het strijken geen super groot verschil uit - wat ik bijvoorbeeld met die plissé jurk van enkele berichten geleden wel had. Gezien de aard van deze stof, strijk ik die ook niet als die gewassen is. Nat op een kapstok en daarna gewoon de kast in. En dat blijft allemaal eigenlijk redelijk hetzelfde in dit geval.

      Verwijderen
  14. Echt helemaal een jurk op jouw lijf geschreven! Al haat ik dat gekreuk ook, echt, en dan dat gestrijk achteraf. En die tetra jurk: grote fan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Het strijkt wel erg makkelijk, daar niet van. Maar ik kan me dat 'gedrag' toch niet herinneren van mijn andere jurken. Soit. Het is wat het is. Twee keer nadenken voor ik nog eens mijn geld uitgeef dus ;).

      Verwijderen
  15. Maar dat is dan ook geen double gauze hé Sarah, dat is tetra! Zodra je échte double gauze voelt ga je overstag, dat garandeer ik je. En die Moonstone, daar ben ik helemaal verliefd op. Al kan het bij mij ook liggen aan het feit dat ik een bloesje maakte dat dus niet zo veel kreukels veroorzaakt. Misschien een tip voor de volgende 6 meter? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit werd mij toch verkocht als double gauze zunne, nu het is Franse stof en niet de Nani Iro (heb ik ook wel ergens liggen, misschien moet ik eens voelen of dat verschil geeft).
      Versta me niet verkeerd, ik ben ook fan van die Moonstone, zowel de print als de kleur vind ik érg mooi. Maar euh, een jurk zou ik er niet zo snel meer mee maken - ik zag een van de juffen in een bloesje en dat was, zoals je zegt, érg mooi. Hahaha, gelukkig heb ik daar géén zes meter van liggen - amai mijn budget trouwens ; )

      Verwijderen
  16. Heerlijke plaatjes vol liefde en ja die zitlijnen op foto's is zo lastig met zulke stof. Gelukkig valt het in het echte leven helemaal niet zo als op een foto!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, in het 'echte leven' zit ik niet zo naar mezelf te kijken, ik ben daar behoorlijk nonchalant in eigenlijk. Dus de jurk wordt gedragen, met véél plezier zelfs.

      Verwijderen
  17. Zo'n mooie jurken!!!

    Ik was al bijna op weg om dat stofje te gaan kopen, want hm, ik zag daar wel een jurk in voor mezelf, voor Giel zijn communie en op zo'n dag mag het al wat meer zijn... maar als het zo hard kreukt, dan kom ik de mis al uit als een opgefrommeld propje.... dus we kijken verder!

    Die double gauze, ik had ook mijn twijfels, maar Giel vindt het heerlijk dragen, en eigenlijk staat het wel mooi voor zo'n losse modellekes. Voor mezelf weet ik het toch ook niet hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het juiste patroon voor deze stof ook al een grote is... Ik moet eerlijk zijn, toen ik de foto's zag, had ik veel zin om die opnieuw te nemen na een flinke strijkbeurt. Maar hé, dat zou niet erg fair zijn vind ik, vandaar de ik-ben-een-gerimped-zakske-foto's #schaterlach. Maar een bovenstuk in deze stof, volgens mij komt dat helemaal goed!

      De verkoopster had in de zwarte variant van die double gauze een rok aan; prachtig was dat! Dat zou ik wel nog zien zitten, maar van die losse modellen, daar heb ik het lijf niet voor.

      Verwijderen
  18. :) damn seg, ik heb ook nog moonstone liggen die ik nog graag verwerkte voor de lente helemaal zijn interde doet. Op zoek naar een kreuk-proof patroon dus! Maar het is waar ze zeggen, je ziet dat eigenlijk alleen omdat jij ons erop wijst ;) Je ziet er goed uit madam, en daarmee bast. En Hade komt super weg met tetra!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kind komt met alles weg, maar hé, van mezelf ben ik ook content #schaterlach. Yep, kreukproof patroon is volgens mij wel aan te raden!

      Verwijderen
  19. Jouw kledingsstijl tuttig, hihi, ik ken tuttigere mensen en die dragen verre van wat jij draagt!
    Weer geweldig gedaan, alleen jammer van die kreuken, blijven bewegen dan valt het niet op, nogmaals hihi.
    En dochterlief, wat oogt ze weer groot in deze mooie jurk!!!
    Knap!
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb hetzelfde stofje al meemaals in de hand gehad en ook in het winkelkarretje gekieperd, om dan uiteindelijk niet af te rekenen. Ik ben ook zo fan van de kleur en de print. De jurk staat je echt wel goed. En ach ja, dat van die kreukels, dat heb je met sommige confectiejurken ook. Dragen dat kleedje! Het is veel te mooi om in de kast te laten hangen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.