Zonengerief jong, zonengerief zeg ik u!

donderdag 11 mei 2017

Het is me wat, zo een 'groot' kind in huis hebben. Dat gaat geleidelijk en op ongelooflijk slinkse wijze, maar ze worden groot, o zo groot. Het kleutervet smolt er al tijden geleden af, blijven nog twee lange stelten, heupjes die twee keer niets voorstellen, een lang lijf, een maag die ik-weet-niet-wat-allemaal-wegwerkt - seriously, dat kind eet met gemak evenveel of zelfs meer dan ondergetekende. En een hart van goud dat blijft opspringen als zijn moeder iets voor hem maakt.

474-02
474-03
474-04

Ik vond het moeilijk kiezen, tussen de nieuwe Eva Mouton stofjes; die kakelende beesten en die stoere madammen zijn zo op het lijf van mijn rebelse kind geschreven. Maar tijden van schaarse naaitijd, een communie van die kleine rebel en teveel gegroeide ledematen deden me resoluut voor zoonlief kiezen. Bijna achtjarigen hijs je niet meer in gebladerte, wilde beesten, dàt is meer hun ding.

474-05
474-06

Met een hart vol contentement begonnen mijn grijze cellen aan een zoektocht. Stel je daar maar niet al te veel bij voor, erg bewust is dat allemaal niet. Een gewoon tshirt was geen optie, ik wou "iets" anders en plotseling scheen er een gloeilamp boven mijn kruin; een bomber! Ik ging een bomber maken. Voorzichtig naaistertje als ik ben - ik volg nu eenmaal graag patronen, heb geen modegevoel en een erg simpele smaak - maakte ik dat nog nooit. Wat me tegenhield, geen idee... maar allé, een bomber ging het dus worden. Niets wereldschokkends, een gewone doodsimpele boy eigenlijk - ja, lach maar, ik zit daar niet mee #schaterlach.

De keuze viel al snel op de Ollie Bomber van Sew a Little Sew want hoewel dat kind een quasi grenzeloos vertrouwen in zijn moeder heeft, vind ik dat hij op een ambetante leeftijd gekomen is wat kleding betreft. (In mijn hart is hij nog)Klein en tegelijk groot, het mag allemaal stilaan wat stoerder dan wat we gewoon zijn. Enter details in zwart, om het geheel wat te breken. In mijn hoofd kwam het allemaal prima samen. Tot de lap stof in mijn handen kwam en meneer Khadetjes zich met de zaken moeide #schaterlach.
"Wat ik ermee ging maken voor dochterlief"
"Voor dochterlief? Niets zeg, dat kind heeft kleren genoeg!"
"Voor de zoon? Niets van, dat geen stof voor een manneke".
Nuja, bovenstaande foto's geven een glimp van het resultaat, maar ik hoef niet te zeggen dat mijn besluitvaardigheid een lichte deuk kreeg.

474-07

Ik besloot zoveel mogelijk mijn voeten te vegen aan het gedacht van meneer Khadetjes.

474-08 474-09 474-10 474-11 474-12

Jaaaaa ik weet het, meten is weten, maar tot nader orde suck ik nog steeds gigantisch als het gaat om op patroon dingen nameten. Ik volgde de maattabel en volgens die viel zoonlief met zijn borstomtrek in een 9-10 jaar, wat ook de confectiemaat is die ik koop voor hem. Ik ging op naaiweekend - maanden geleden zunne - en knipte daar een proefversie. Het ding raakte nog niet af, maar ik vond het zo gigantisch lijken - juist, deze moeder heeft misschien nog een piepklein probleem met het hele aanvaard-dat-kinderen-in-werkelijkheid-sneller-groeien-dan-in-uw-hoofd concept. Toen de lap cheetah's in mijn handen belandde, knipte ik dus maat 8 jaar - wat ik prima vind vallen, maar het is niet 'op de groei'.

Met de opmerking van meneer Khadetjes in mijn achterhoofd - je ziet, soms hou ik wel degelijk rekening met wat die mens zegt #schaterlach - besloot ik de trui omkeerbaar te maken oftwel ik laat de beslissing welke kant hij nu wil dragen over aan het kind zelf. Langs de ene kant vrolijkheid troef, langs de andere kant effen zwarte punta di roma uit de voorraad. Voor mensen die het nut van omkeerbaar niet inzien, dat wordt hier niet gemaakt omdat je de propere kant kunt dragen maar vooral omdat de -eerder gemakzuchtige- Khadetjes het best makkelijk vinden dat ze hun bovenstukken niet terug naar de 'goede kant' moeten draaien na het uittrekken. Ik vermoed dat ze schooltijd eerder als een gelegenheid tot een mini modeshow beschouwen, want de keren dat ze hier met de andere kant van een omkeerbaar kledingstuk naar huis komen zijn niet te tellen.

Omkeerbaar betekent natuurlijk dat het ding moet sluiten met een rits die het aan beide kanten doet; haar uitleg kon niet beter op tijd komen. Toevallig kwam ik die namiddag langs een keten waar ze onder andere naaigerief verkopen, alwaar zich een hoogst absurde conversatie afspeelde en ik vertrok met de waarschuwing "dat het zeker niet ging lukken". Nonsens dus, zoals je ziet - het sterkte me nog maar eens in mijn overtuiging van 'koop lokaal', stap je vertrouwde naaiwinkel binnen waar ze weten wat ze verkopen (en in sommige gevallen zelfs een machine hebben om die vervelende tandjes van de rits weg te halen). Het is wat het is, het lukte me toch, de -erg uitgebreide- handleiding loodste me vrolijk over alle denkbare hindernissen, het naaien hield twee keer niets in - wat niet wil zeggen dat ik er niet lang over deed, ik naai tegenwoordig met de snelheid van een gepensioneerde slak -, zoonlief probeerde op een zonovergoten namiddag kikkers uit de poel te vissen en ik, ik nam vanop een afstandje op mijn gemak foto's. Als dat geen happy end is!

474-13
Meer inspiratie is te vinden bij With Love - by Eva | Lily & Woody | Vink | Blanche |
So Popo Sew | p'titsmonstres | Debora Sluijs | Petrol & mint | emma en mona | Stannel
474-14
| Stof: Eva's cheetah's van About Blue Fabrics gecombineerd met zwarte Punta di Roma |
| Patroon: Ollie Bomber van Sew a Little Sew |





Stof in 2017: 18 in  - 62 uit  (6 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit


+++  Ja! Ik kreeg deze stof van About Blue Fabrics om ermee aan de slag te gaan en het resultaat hier te tonen. Zoals altijd vertel ik daarbij wat ronddwaalt in mijn hoofd en werktafel, zonder dat mijdat 'gedicteerd' is. Vraag het meneer Khadetjes maar, dicteren en mevrouw Khadetjes, dat loopt gegarandeerd fout #schaterlach. Grote fan van de kwaliteit van de stof hier, erewoord!  +++

40 opmerkingen:

  1. Deze post leest hier weer als een spannende 'roman' (nee, dit keer geen thriller, want het lijkt toch allemaal vlotjes gegaan te zijn!).
    Een paar bedenkingen, volgens mij produceren jouw hersencellen wel degelijk hippe kinderkleren en tja die mannen, die hebben af en toe gelijk,maar niet als wij zeker van ons stuk zijn. Al een geluk dat we die momenten ook af en toe hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Looking good en ge hebt het nu zelf gezegd maar ik dacht het ook op de groei heeft ze hem niet gemaakt, ma kom zo past dat het schoonst he !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel kijk, had meneer Khadetjes zijn mond gehouden, had ik dit exemplaar wellicht toch in maat 9/10j gemaakt. Nu gebruikte ik de 8j, die na de zomer gewoon doorschuift naar de kast van dochterlief - waar die dan wel een beetje op de groei zal zijn. Je ziet, er werd zelfs over nagedacht #schaterlach. Ik ben nu ook niet een echte op-de-groei-naaister trouwens.

      Verwijderen
  3. Verrassend de tweede stof. Ik dacht aanvankelijk dat je gewoon een unikleurig vest had genaaid. Leuk zo!
    Ik ben ook een op de groei naaister. Met de bedenking dat het voor een buitenstaander misschien moet lijken dat ik mijn kinderen het liefst in lompen verhul.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedenk me nu net dat die twee hun liefde voor omkeer misschien wel van mij hebben. Eigenlijk is dat wel handig, die omkeerbare dingen... ze passen bij veel meer dingen, zien er soms 'chiquer' uit en toch hebben de Khadetjes het gevoel dat ze iets super tofs aan hebben daar een plezante binnenkant op dat moment.
      En op de groei... naja, dat doe ik zelden, ik hou erg van passend.

      Verwijderen
  4. Dat is absoluut zeker en vast stof voor dat manneke!!! Schoon schoon schoon! Volgens mij wil meneer khadetjes nu ook een exemplaar voor zijn eigen, ni ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik proest het even uit en vermoed dat meneer Khadetjes érg smerig zou kijken, moest ik het hem voorstellen. Voorlopig ligt er een herenhemd te wachten op constructie, dus het zou mij even niet zo goed uit komen ook, zo'n vraag ;)

      Verwijderen
  5. Ik zag dat al in een bijna-afgewerkte status, schoon! En eigenlijk vind ik stiekem toch mooier hoor, dingen die niet op de groei gemaakt zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook! Ik hou van passend. Tenzij er een giga groeischeut komt (en die is hier volgens mij net voorbij) kan hij er zeker een half jaar weg mee en daarna is er nog een tweede leven in de andere kleerkast. Ik vind dat niet mis, voor een kinderkledingsstuk.

      Verwijderen
  6. Bomber...? Nen boy dus of voor mij "een vestje"! En wat voor één! Schoon! Stof=super! Mijnheer Khadetjes toch!
    Maar aartsmoeilijk lijkt me dat vest... die zakjes??? En dan toch niet aan 2 kanten zo'n zakjes? Gij zijt toch echt een superkrak! Wanneer was dat communiefeest nu weer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci lieverd! Die zakjes, hahaha, dat vind ik inderdaad niet van de poes maar ik moet zeggen dat ze echt super uitgelegd zijn - want anders had je het ding wel zonder zakjes zien passeren, zo 'stout' ben ik wel #schaterlach.
      Euh... die communie... over acht dagen. Ik heb misschien wel nog een en ander af te vinken (lees, een jurk voor mezelf en een hemd voor meneer. Zelfkoop begint meer en meer een optie te worden #schaterlach)

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dat passeert hier langs beide kanten, het hangt wat af van zijn humeur. Een echte favoriet heeft hij niet - wel een vreemde redenering dat de beesten binnenin zijn buik beschermen of zo #schaterlach

      Verwijderen
  8. Haha venten... Laat die maar zeggen en ons doen! Schone bomber, best stoer dus helemaal "boyswaardig" tssss meneer khadetjes!!
    Zo ene staat trouwens ook op mijn planning! Ik kocht al bijna 2maanden geen stof meer maar maakte een paar weken terug een uitzondering toen ik een fantastisch stofje spotte. Zo eentje die mij daar ideaal voor leek dus ging ik overstag 😉 het nu nog omtoveren tot iets draagbaar, maar das...euh.. een ander paar mouwen! Haha!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dit best een goed patroon om me over die onnozele bomberangst te zetten ;). Het is ook gratis in 1 maat, ik denk de 2j, toevallig niet de maat waar jij weg mee kunt?

      Verwijderen
    2. Nope,ik moet al naar een 4 jaar gaan 😮 tenzij ik een bomber voor de kleinste maak...

      Verwijderen
  9. prachtig! In dit geval vind ik omkeerbaar een topplan, is hij meer into zwart dan kan hij gewoon wisselen. Geen idee of hij zich veel aantrekt van zijn vriendjes ofzo.
    Ik maak voor geboortegeschenkjes soms ook omkeerbare dingen, kwestie dat de mama voor het printje kan kiezen en de papa voor het effen (als hij er uit geraakt dat het omkeerbaar is tenminste ;-) ).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is daar behoorlijk nuchter in, in wat anderen zeggen/denken. Zelf vind ik omkeerbaar in een aantal gevallen ook gewoon minder werk. En als ik helemaal eerlijk ben, hou ik wel van een nette afwerking langs beide kanten van een kledingsstuk en dat is bij omkeerbaar helemaal in orde ;)

      Verwijderen
  10. En en en? Wat is de favoriete kant?
    Ik vind die cheeta's geweldig staan bij je zoon! Zo'n omkeerbaar vest wil ik ook wel maken, maar mijn drempelvrees voor rits-vestjes in tricot dien ik daarvoor eerst te overwinnen vrees ik. 😱

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wordt hier consequent langs beide kanten gedragen, welke kant hangt wat af van het humeur 's morgens en of er sportles was of gewoon warm in de klas #schaterlach.
      En ritsen en tricot (nog steeds geen fan van), ik snap het en denk "naadband vrouw, naadband".

      Verwijderen
  11. Oh wat hou ik van deze gepensioneerde slak!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind het elke keer zalig om hier te komen lezen. Geweldig hoe je met de nodige nuchterheid de dingen beschrijft. Maar ook fan van je naaiwerk, hoor. Zo schoon, deze 'bomber'!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Telkens ik hier weer iets langer wegblijf, besef ik dat ik dat mis, dat schrijven, hoe onnozel mijn boodschap soms is :). Dus kom ik hier altijd op een of andere manier weer terug ♥

      Verwijderen
  13. Het lastigste aan naaien voor de zoon vind ik het feit dat mijn vriend dan ook iets te zeggen heeft �� ik herken dus de inbreuk op de besluitvorming! Ik vind de vest ontzettend mooi! Echt wel iets voor een jongen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat hou ik van mijn virtuele adres ;). En denk ik stiekem "het is overal hetzelfde" #schaterlach.

      Verwijderen
  14. Altijd fan van je teksten en zeker ook van je naaiwerk! Supertof en niks mis mee voor jongens!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hahaha, "vooral omdat de -eerder gemakzuchtige- Khadetjes het best makkelijk vinden dat ze hun bovenstukken niet terug naar de 'goede kant' moeten draaien na het uittrekken." ... bij dit grote voordeel van omkeerbaarheid had ik echt nog nooit stilgestaan !
    Ik vind dit een schitterende bomber ! Perfecte stofkeuze voor een 8-jarige !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je daar een kinderbrein moet voor hebben, om daarop te komen, niet? Merci voor je lieve woorden ♥

      Verwijderen
  16. Heerlijk om te lezen weer! En een prachtige bomber! Je hebt mij net nog een geweldig voordeel van omkeerbare kledingstukken doen ontdekken!
    Enneh...succes met de laatste communie loodjes! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, dank je wel!
      Ik begin deze avond aan mijn outfit, die van meneer Khadetjes, dat zal schone zelfkoop worden!
      Ik zei het daarjuist nog, dat voordeel van omkeerbaarheid, volgens mij heb je daar nog een brein voor nodig dat zelf nog omkeerbaar is, waar het nog niet uit'opgevoed' is ;)

      Verwijderen
  17. Mooi! Heb toevallig het patroon vorige week gekocht, en alles ligt klaar om er aan te beginnen. Maar die zakjes.... daar zie ik toch wel enigszins tegenop....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, die stof zou hier zeker ook op weerstand van mijn man kunnen rekenen, maar als het aan hem lag maakte ik dan ook alleen effen spullen die niet gemakkelijk vuil kunnen worden. Met andere woorden: negeren die handel en lekker doen wat jij denkt dat goed komt, want dat is duidelijk zo!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.