#happy birTheo

vrijdag 20 januari 2017
454-01

Natuurlijk bestaan er meer dan patronen genoeg. God mag weten dat ik er zelf een flinke voorraad van in huis heb, in een wilde en schone variëteit; boeken, tijdschriften, papieren, ja zelfs digitalen brol. Voor heren is het niet altijd evident om goed gerief te vinden... enter Zonen09, sinds afgelopen zomer ook Venten09, als ik zo stout mag zijn dat te zeggen.

454-02 454-03

Of ik soms zin had om een Theo te naaien? Eentje om bepaalde personen te verrassen met een Theo bombardementje? Wel, heel toevallig had ik misschien zelfs een beetje stof gekocht --ik weet het, gekocht en niet uit de voorraad. Lees vooral verder en u zult ontdekken dat God onmiddellijk straft-- dus kwam dat even goed uit! Ik haalde mijn patroon tevoorschijn en na een avondje afzien in de fitness ging ik aan de slag om de boel te knippen, kwestie van het werk wat over de week te verspreiden. Toen ik bij klaarlichten dag een lapje stof wou meenemen naar de stoffenwinkel voor perfect passende knopen, viel de kraag uit de stapel. Proper kind zijnde, raap ik dat op en
op
dat
moment
krijg ik een milde hartaanval.

Daar lag maar liefst 180cm stof aan gort geknipt voor meneer Khadetjes. Juist, voor meneer Khadetjes.  Zonder naadwaarde wel te verstaan. Zonder.
Ik kan moeilijk beschrijven hoe ik me voelde, maar geloof me vrij dat alle zin in een hemd naaien zo ongeveer ter hoogte van Australië te vinden was en niet in mijn huis. Je kunt veel oplossen, maar naadwaarde die er niet is, die kun je niet plots tevoorschijn toveren. Ik gooi het hier maar even om het kwijt te zijn, onder het motto "het naaileven zoals het is achter de schermen" - stiekem hoop ik gewoon dat iemand mij zegt "hé, ik kwam dat ook al eens tegen". Dus iemand? Pretty please?.

454-04
454-05
454-06 454-07

Dossier gemaakt: Meneer Khadetjes reageerde droog 'Wat? Die schoon stof?' Ja dank u, mijn teerbeminde, dat waren precies de woorden die ik nodig had, ik voelde me nog niet ambetant genoeg.
Ondertussen had ik nog het meest van al goesting om de stof ritueel te verbranden maar toen ik mezelf weer wat onder ogen kon komen, diepte ik het vertrouwde patroon - ja, mét naadwaarde - op voor zoonlief en werd die in de watten gelegd. Ik geniet nog even van de laatste momenten dat het kind in een 134 past, want volgens mij gaat dat hier niet lang meer passen - ik ontdekte tegelijk dat ik een tandje bij mag steken want er liggen maar liefst twee geknipte hemden in die maat in mijn ufobak. Werk aan de winkel dus! Ik liet me gaan aan een eenvoudig en erg simpel exemplaar, geen hoekjes, geen paspel, geen extra's. Eenvoud doet het hier nog altijd het best van al. De rugpas en de manchetten werden in een andere richting geknipt om wat te spelen met de lijnen van de stof. En omdat ik daar zin in had, knipte ik de voorziene (rug)vouw mee, maar stikte ik die volledig vast - hartje daarvoor trouwens, moet ik meer doen! Verder valt daar écht niet veel meer over te zeggen behalve dit: ik mag dan gefoeterd hebben - ge moogt er zeker van zijn -, ik ben er zeker van dat dit patroon binnenkort opnieuw op mijn naaitafel ligt - ook daar moogt ge zeker van zijn. Nen helukkigen Sharon #dikkepieper

454-08
Stof: Mazing Maths (Soft Cactus) - Patroon: Theo van Zonen09

Bombarderen olijk mee: An en Nele | Annick | Debora | Helena bij An | Isabelle | Jelle |
Jo | JokeLaura | Laurence | Laurence | Lies | Marleen | Sylvia 






Stof in 2017: 5 in  - 13 uit  (1,8 gekocht&verwerkt - 1 verkocht - 2,8 gekregen)  - #1in3uit

74 opmerkingen:

  1. <3 Zo jammer van al het knipwerk (En JAWEL, ook ik maakte dat al eens mee ;-) )
    maar wat toverde je er een schoon hemdje uit voor de zoon!! Terug kopen dat stofje en doe maar eens van een beetje twinning. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Ik wist gewoon dat ik niet de enige kon zijn! Er ligt eigenlijk nog een stofje uit de vorige collectie te wachten op een herenhemd maar aan de blik van meneer Khadetjes te zien, ga ik precies toch nog wat extra voorraad moeten inslaan #schaterlach

      Verwijderen
  2. Oh troost je! Ik heb dat ook al meegemaakt! Je zoon staat in ieder geval erg mooi met dit hemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het draaide prima uit, want ik vind dat hij inderdaad straalt in zijn nieuwe hemdje ♥

      Verwijderen
  3. oh ja vrouw, uiteraard maakte ik dat al eens mee! Zonde van het hemd voor uwen grote vent maar wat een schoon hemd voor die klein vent van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is en blijft een geweldig stofje voor een hemd, al denk ik dat ik hetzelfde kunstje ga mogen herhalen #schaterlach. Ik duwde nog twee lappen onder meneer Khadetjes zijn neus, met het plan 'herenhemd', maar hij bleef maar murmelen 'wat een schoon stofje dat toch is' #schaterlach

      Verwijderen
  4. Mevrouw Khadetjes toch, wat zou ik u graag troostend over uwe rug wrijven en zeggen dat is hier ook al eens gebeurd, maar nee... en toch...2 mouwen net hetzelfde knippen, niet gespiegeld, en dan geen stof meer over hebben om nog eens een mouw te knippen, en dat in maat L, dat kan toch al tellen eeh. Desalniettemin (hihi, tof om dat woord eens te gebruiken) komt ge hier op de proppen met een hemd om duimen en vingers bij af te likken. En laat maaksels waarvan ge zegt die gaan niet lang meer passen nu net de mooiste zijn, die zitten zo perfect, maar niet voor lang, helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohja, ik ben het helemaal eens met je, dit is zijn maat! Ik hou van de pasvorm van Zonen09 en maak niet graag op de groei... maar ik denk niet dat hij nog lang met dit hemdje gaat doen ;). Nuja, had ik het kind maar moeten opmeten #deedikniet. En 't was nu net zo schoon afgewerkt --hé, Engelse naden en al hé #schaterlach

      Verwijderen
  5. een geluk bij een ongeluk! wat is hij er mooi mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'Hoofd omhoog, kin vooruit, schouders achteruit!' en terug verder. Er zijn erger dingen, wat zeg ik, dit moest zo zijn want die jongen staat geweldig goed met zijn 'donkere hemd'! En volgens mij kan je nog heel veel meters van die stof verkrijgen om aan gezinsuitbreiding te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, maar daar heeft mijn vent natuurlijk geen hemd mee, met dat schone hemd voor zoonlief. Maar ik schiet in actie!

      Verwijderen
  7. Maken we allemaal wel eens mee, hoort bij het leerproces .het eindprodukt is prachtig geworden .Dikke duim en nu stof bijbestellen voor de man ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zal niets anders opzitten vrees ik, hij heeft precies nogal zijn gedacht gezet op dit stofje #schaterlach. En dat leerproces, dat mag van mij best eens wat rechtlijniger verlopen #schaterlach²

      Verwijderen
  8. Allez kom, het is niet omdat je humeur afziet onder dat knipaccident, dat je dat knappe manneke in de garage moet steken hé ! ;-)
    Superschoon hemd ! Als ge niks knipt kun ge ook niks misknippen hé... been there , done that... ge jaagt u daar eens goed in op, en dan is dat weer gepasseerd hé :-)
    Nu hebt ge toch weer lekker een reden om stof te kopen, ah ja; en zo ne schonen print met daarop "think twice - cut once" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat hij er daar anders ferm gelukkig uitziet... ik heb nog wat prachtige foto's - en hilarische, dat ook - voor het persoonlijke archief ♥
      Wahahahaha voor die print, misschien print ik die wel eens uit voor boven mijn tafel of zo!

      Verwijderen
  9. Amai... Dat moet gepikt hebben... Maar kijk, het resultaat is wel super! En moest je UFO's niet tijdig AFFO's worden, mijn oudste kan nog wel even weg met een 134 ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou liegen moest ik zeggen dat ik niet eens geweldig kwaad was op mijn eigen dommigheid --echt, hoe kon ik dat begot niet zien dat ik zo'n mini hemdje aan het knippen was #schaterlach. Naja, ik ben blij met dit exemplaar en ik hou jou in het achterhoofd voor de ufo's... maar ik doe mijn best om dat hier zo rap mogelijk gearrangeerd te krijgen, misschien moet ik er maar eens een Theomaand van maken ;)

      Verwijderen
  10. Ik knip aan al mijn patronen meteen de naadwaarde bij, en bij die patronen die de oma overtekende (jawel, ik heb een schat van een grootmoe. Maar één die niet houdt van aangetekende naadwaardes) vergeet ik dan ook standaard die te knippen. Nu ja, ik stik dat gewoon ineen en meestal past dat wel :p Toch één voordeel van dat lijf dat telkens maatjes lijkt te slinken...
    En uwe zoon die staat geweldig met dat smalle hemdje! Echt heel schoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel kijk, ik doe dat normaal gezien ook... maar dit patroon kreeg ik van Sharon - en gezien het tijdsbestek om te testen, zette ik er zo de schaar in, zonder er de naad bij te tekenen. En juist omdat ik dat ALTIJD doe, ontsnapte dat nu aan mijn ik-ga-dat-hier-eens-rap-fixen-oog.
      En het hemdje is hem niet te klein zunne, het is juist juist zijn maat, ik vind dat geweldig schoon eigenlijk, zo'n passend hemdje - ook al gaat dat hier geen maanden gedragen kunnen worden, maar dan heeft de volgende die het draagt er misschien langer plezier van!

      Verwijderen
    2. Ik ook! Daarom dat ik zei "geweldig met dat smalle hemdje" ;-)

      Verwijderen
  11. Toch blij dat het nog zo een mooie theo is geworden voor de zoon en wat schrijf je toch super om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had écht zin om de boel in een hoekje te gooien... maar dat wou ik niet omdat ik hier vandaag natuurlijk ook iets wou tonen voor Sharon haar verjaardag - en die hoeveelheid stof jong, echt. Hahaha, ik herinner me wèl dat ik bijna een vriendin haar virtuele neus afbeet toen ze voorzichtig voorstelde dat ik er een hemdje voor het Khadetjeskind uit kon krijgen, uit mijn knipsels #schaterlach. Maar eind goed al goed, niet ;)

      Verwijderen
  12. Ik vrees dat ik jou in de toekomst ook nog eens schaamteloos zal kopiëren ! Ze moeten maar zo schoon niet zijn, die Theo's !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit stofje vraagt er gewoon om... ik deed ook van -bijna-schaamteloze kopie van Debora :). Gewoon doen!

      Verwijderen
    2. Ja echt ! Het ideale hemdenprintje voor een wederhelft die vindt dat ik tot nu toe altijd zo'n "exclusieve" hemden voor hem maak :-)

      Verwijderen
  13. Naadwaarde vergeten aan te knippen kwam ik nog niet tegen... maar bv. wel dat ik twee identieke achterpanden voor een kleedje voor mij knipte, in een stofje dat ik in Hasselt kocht en waar ik dus niet zomaar in 1-2-3 weer wat van bij kon gaan kopen. De naaigoesting zat toen ook down under hoor :-)

    Maar bon, de Theo staat jouw khadetje zo schoon, dat het toch hopelijk de pijn wat verzacht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik kan er al mee lachen, dus binnen de kortste keren ben ik dat helemaal vergeten. Al probeer ik wel voor die tijd dat herenpatroon te goei over te nemen, met naadwaarde en al! Mezelf kennende zit het er anders dik in dat ik dat nog eens voorheb #schaterlach

      Verwijderen
  14. Ooh jammer dat je eerste plan mislukte maar dit is wel een goed gelukte oplossing. Volgens mij heb je nu het perfecte excuus om dat stofje opnieuw te kopen, uw wederhelft lijkt mij zelfs akkoord 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die is zelfs volledig akkoord #schaterlach
      Nu alleen nog tijd maken - er zijn zo nog een aantal 'moetjes' en 'wil-ik-graag'en' op mijn naaiverlanglijst - en me eraan zetten!

      Verwijderen
  15. Als ge dat manneke nu geen eten meer geeft, dan gaat die nog heel lang in dat fantastisch schoon hemd passen? Ik snap het gemurmel... weeral zo'n schoon stof! We gaan toch eens wat adreskes moeten uitwisselen...
    En neen ik heb dat nog nooit voor gehad... ik maak niks voor de echtgenoot dus alleen maar klein patroontjes hier. Dat heet "veilig spelen"! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat eten, dat wordt nog een moeilijke zaak - het kind is een goeie eter #hoera! Die adressen, dat komt binnenkort in orde hé, maar ik hou wel van SoftCactus voor herenhemden (die zijn breed, de kwaliteit is goed, de prijs is schappelijk én ze blijven ook mooi na veel wassen). De echtgenoot ca va nog in stofverbruik trouwens, het is maar een mager sprieteke... ik ben degene die met het meeste stof gaat lopen #schaterlach

      Verwijderen
  16. oe, dat is echt hele mooie stof, maar echt heel heel mooie stof. ik kan uw pijn niet verlichten door te zeggen:"know the feeling, been there, done that", maar kan ik het verlichten door te zeggen dat ik die stof zo heel heel ferm schoon vind voor een hemd voor een zoon. Hij staat er prachtig mee, echtig echtig waar.
    bovendien, het moet gezegd, bangelijk complotje, heerlijk om die prachtige theo's te zien passeren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je lieve woorden!
      --ik was maar uitvoerder, alle eer gaat naar aNaaisID Isabelle voor het bedenken van het snode plan ;)--

      Verwijderen
  17. Ooo nee, knap dat je toch de moed vond om de stof te redden en de zoon staat er ook super mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wou een Theo vrouw, die wou ik per se!
      --ik zwijmelde wel toen ik uw exemplaar zag, ik stond eind december die stof te aaien en zei 'toch maar niet'. Heb ik daar nu even spijt van zeg!--

      Verwijderen
  18. En hier ook al zo'n mooie Theo, shame on me, ik maakte nog nooit een Theo, aiai!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ach, je zoon ziet er dan wel heel wat mans uit zo!! Wauw!!

    (Nee ik had dat eigenlijk nog niet want ik knip mijn patronen gelijk plus naadwaarde...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wijt het aan die opgerolde mouwen, zou het daar niet door komen? Je ziet dat ik in ieder geval nog wat in negeermodus ben voor het feit dat dat kind (7j!!) groeit als kool.

      Verwijderen
  20. Ohjee, ik zou het ook efkes krijgen. Gelukkig heb je daar ook een klein meneerte Khadetjes rondlopen he :) Het is supermooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      En ik heb serieus mijn best moeten om alles eruit te krijgen... de kraag en zo kreeg ik zelfs niet uit de grote kraag. Geen idee waar mijn gedachten zaten bij het knippen, want sommige onderdelen waren zo mini dat ik dat écht had moeten zien!

      Verwijderen
  21. Eind goed, al goed! Enneuh... Ik kwam het ook al (meermaals zelfs) tegen. Iets met ezels en stenen enzo

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hey sarah,
    wie veel naait komt zulke dingen nu eenmaal tegen. Ik heb geleerd om mijn naadwaarde op mijn patroon bij te tekenen. Die prachtige zoon van je ziet er fantastich uit in zijn Theo. Het hemd, de stof en de kleur zijn hem op het lijf gegoten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik weet het lieverd, ik doe dat normaal gezien ook altijd, vandaar dat ik er niet bij stil stond dat het wel eens niet zo ging zijn. Maar er zijn geen koeien verdronken, Kamiel heeft er een hemdje bij en al bij al ben ik content ♥

      Verwijderen
  23. Ik wist dat je zou doorzetten en ik wist dat je er nog een exemplaar voor de zoon kon uit krijgen... maar toen je t me vertelde trok ik n gezicht dat ze down under zelfs hadden kunnen lezen. Kom: en nu happy birthjos! Nog in januari en dan klopt dat nog :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om ter eerst... ik een hemd en gij die trui afwerken #schaterlach

      Verwijderen
  24. Oei, dat was wel echt een pechje! Content dat je de stof niet ritueel verbrand hebt en zo'n schoon exemplaar voor de zoon hebt gemaakt! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, die volledig doorstikte rugpas is een schoon idee!

      Verwijderen
    2. Ik ben ook fan van die doorgestikte rugplooi - ik denk dat ik dat ooit eens bij de Paspelpoezen zag, maar dan bij hun tricot hemden. Maar het 'breekt' wat, en dat is eigenlijk wel schoon #vindiktoch.
      Dus euh... ik bestel maar nog een lap van uw schoon stof zeker #schaterlach

      Verwijderen
  25. Nope, dat heb ik nog nooit meegemaakt, sorry... ;-)
    Mijn 3 mannen krijgen een hemd in deze stof. Een "oefening" voor de communie binnenkort! Zo'n schoon exemplaar!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nja, ik heb er ook -weer- zo eentje, een communie :)
      Maar ik denk dat ik niet meer ga oefenen zunne #schaterlach

      Verwijderen
  26. Nee nog niet mee gemaakt.Wel al eens een hemdje dat op patroon getekend was met naadwaarde,met extra naadwaarde geknipt,dan moet je alle onderdelen rondom opnieuw knippen,ook niet gemakkelijk vooral als je op een naaidagje bent met allemaal ijverige madammen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach #excuseerzunne
      Ik leerde al wat ik wel en niet mag naaien in gezelschap... knippen probeer ik ook altijd op voorhand te doen of het loopt niet goed af! Klinkt trouwens ook als een rotklusje!

      Verwijderen
  27. Wat een fantastisch plan B, ik snap dat meneer Khadetjes niet zo blij is, maar ritueel verbranden van stof, vrouw toch

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Kleine mannen mogen ook eens in schone stof gehuld worden, ook al was dat niet de bedoeling hahahaha.
    Schaapke, ik heb mijn naadwaarde er eens mee afgesneden met de overlock, dat is ook heel erg slim. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik dat zeggen dat ik u geweldig sympathiek vind #schaterlach

      Verwijderen
  29. Ook ik maakte dat al mee, zonder dat ik er verder iets kleinere uit kon maken. Stan zal wel heel blij geweest zijn dat je genoodzaakt voor hem eentje
    moest maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt hem eigenlijk allemaal niet zo geweldig veel uit, wat hij draagt is nog steeds geen topprioriteit ;). Maar ik vind het wel vreed schoon om op te kijken!

      Verwijderen
  30. Oh boy. Ik had dus net hetzelfde plan met net hetzelfde stofje. Of neen wacht, ik ging er voor al het manvolk hier eentje maken met naadwaarde, hoop ik ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Denk naadwaarde vrouw, denk naadwaarde! Ik duim, vollenbak!

      Verwijderen
  31. "Probleem" toch weer knap opgelost, zoon staat er prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gij grappige Sarah, nu krijg ik er nog een lachsalvo als cadeau bij zeg! :-)
    Ik ben in elk geval heel blij met wat jullie voor mij hebben gedaan. Het was zo'n fijne verjaardag. Merci voor je inzet en dit schone hemd. Het inspireert anderen en je zoon staat er echt perfect mee. Dikke knuffel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent zo'n warm persoon dat mensen zo'n dingen doen voor jou, en ik me daar graag en met veel plezier bij aansluit! x

      Verwijderen
  33. Oh die is zo zo zo mooi! Ik ben bijna blij dat je naadwaarde vergat, ik zie zo graag donkere stofjes voor jongens! Echt, het is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook fan van donkere stofjes bij kinderen - ja zelfs bij mijn dochter! Nu alleen nog een extra lap kopen #meneerKhadetjesblijftmokken #schaterlach

      Verwijderen
  34. Zou je me aub even kunnen uitleggen hoe je die rugvouw deed? Vind ik mooier dan gewoon de plooi te hebben.
    Grt Evi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je legt het rugpand aan de stofvouw zoals het voorzien is in het patroon (voor de vouw). Ik stik dat zelfs vast van boven naar onder op de normale middenrug. Dan mooi open strijken en de plooi vast stikken :).
      Jee, dat legt moeilijk uit! Ik hoop dat je het snapt, anders mag je me altijd eens mailen op khadetjes at gmail dot com, ik stuur je dan een mini foto stappenplan op! Veel succes ermee x

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.