[Freak alert] Het staartje

zaterdag 31 januari 2015
Naar aanleiding van mijn vorige vertellement, kreeg ik een aantal vragen over mijn stoffenkast. Voor degene die het willen; een blik op hoe ik het doe.

Mijn stoffenkast bevat lades, om alle stofjes daar op een mooie manier in te krijgen, koos ik ervoor om papier van 350gr (ik koop een pak A4-formaat en snij ze dus in de helft) te gebruiken waarrond ik mijn stoffen vouw. Uiteraard (en ecologischer verantwoord) kun je ook met een kartonnen mal werken die je er telkens terug van tussen haalt.
Als ik stof voor mezelf koop (meer dan twee meter), dan vouw ik die meestal rond een A4.

Untitled
Mijn wasmachine - en ikzelf - houden niet van rafelige randen en draden, dus worden de
lappen die voor de voorraad bestemd zijn eerst met een zigzagsteek/overlock aangepakt.
Hierna gaan de lappen in een emmer water met een scheut azijn erbij om de volgende
dag voorgewassen te worden. Op die manier kan ik altijd werken met wat klaarligt en
hoef ik niet bang te zijn voor krimpende afgewerkte kledingstukken.
Untitled
Untitled
Tijdens het strijken leg ik zelfkanten op elkaar (= stof in de lengte in twee vouwen).
Daarna vouw ik de stof in drie of vier gelijke delen, afhankelijk van de stofbreedte.
Untitled
Untitled
Untitled
S7
"Identificeer" de stof - je bent een freak of je bent het niet ;)
S8
Laat niet rondslingeren in huis en geef de stof een plekje in je voorraad.
Ten Khadetjeshuize wordt dit systeem consequent toegepast, super veel tijd stop ik daar niet in. Als je je kast echter op deze manier wil aanpakken, dan zul je wel even zoet zijn (lees enkele uren). Mij geeft het rust in mijn hoofd om alle stof netjes opgeborgen te zien, ik kan onmiddellijk starten met naaien en zie ook of ik voldoende stof heb voor een bepaald project (leve het etiket). Maar zoals met alles, des goûts et des couleurs, on ne discute pas ;).

Blijkbaar doe ik dit al veel langer, kijk maar eens hier.

51 opmerkingen:

  1. Wow! Een uiterst praktische werkwijze. Ik hou wel nette stapeltjes. Wat doe je als je een grote lap gebruikt hebt? Noteer je dan hoeveel je +- nog over hebt? Of belandt de overschot in de lapjesvoorraad?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ge hebt mij helemaal door ;). Ik noteer idd hoeveel er nog over is. Wat te klein is om deftig op te vouwen, gaat in de restjeskoffer (maar dat is echt wel klein dan, de regel is meestal: terug in de kast).

      Verwijderen
  2. Zoveel werk maak ik er niet van,voorlopig liggen alle stukken stof in bakken maar wel ongeveer per kleur ;-) Wel was ik ze ook vooraf maar ik doe ipv wasverzachter in het bakje een geutje azijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. niet te doen, manmanman....
    zó netjes!!!!!
    WOW

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmmm ik voel inspiratie opkomen ... of als je zin hebt om te komen helpen ;-) meer dan welkom

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik voel me totaal niet aangesproken ;) - zonder zwans, ik denk dat we daarvoor net iets te ver uiteen wonen...

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. ik trek ook grote ogen...en denk daar steek ik mijn tijd niet in.Dat zou mij alleen maar stress geven ,denk ik

      Verwijderen
    2. Vooral niet doen dan ;). Mij maken hoopjes stof doorheen mijn huis me vreed onrustig... Ieder zijn systeem, denk ik dan maar!

      Verwijderen
  6. Ik deed ook grote opruim, maar op de wijze van Riet 😄
    http://levenmetliv.blogspot.be/2013/03/dat-ze-vanaf-nu-open-mag-blijven-staan.html

    Heerlijk, zo een mooi opgeruimde kast!
    Wist je dat azijn niet dient om de kleuren vast te houden, maar wel zout? Azijn dient eigenlijk om doffe kleuren terug te doen opleven! Goeie raad van de man van Pauli!
    Groetjes, maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat ben ik blij dat je de rommel hier niet ziet :) Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, nu heb je wel een vertekend beeld, dit geldt alleen maar voor mijn stoffenkast, absoluut niet voor de rest van mijn ontplofte huishouden ;)

      Verwijderen
  8. Ik doe het ongeveer zo! Alles inweken in azijn en opplooien voor het de kast ingaat. Alleen steek ik er geen labeltjes tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eens in de zoveel tijd kost me dit inderdaad een paar uur en vraag ik me weer af waarom ik dat niet gewoon elke keer direct doe. Respect!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jawadde, hoe gedisciplineerd. Ik knik goedkeurend (waarom kan ik dit niet)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ongetwijfeld heb jij een perfect werkend ander systeem ;)

      Verwijderen
  11. maf en inderdaad freaky maar wel bewondering voor je geduld en discipline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad, om dit vol te houden, moet je volgens mij wel discipline hebben... Bij mij zou dat goed werken in het begin, maar zou ik op een bepaald moment de stofjes er gewoon bij beginnen te leggen met het gedacht "ik steek dat later wel tegoei" en die later zou nooit komen, maar de stapel zou alleen maar wanordelijker worden...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kroket :-)
    Dit zie ik me in geen honderd jaar volhouden :-D . Ik ben al blij als mijn kinderen twee dezelfde sokken aanhebben om naar school te gaan, zo georganiseerd ben ik hier. Wanneer doe jij dat allemaal? Naast het naaien, de kalligrafie en de dagdagelijkse kommer en kwel? Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, organisatie zorgt er hier voor dat ik tijd heb voor alles - zou anders ook niet lukken... En dat stofjes prepareren is een ideaal klusje tijdens tv-kijken of als mijn hoofd niet naar naaien staat.

      Verwijderen
  14. Je bent een freak of je bent het niet. Meer heb ik daar niet aan toe te voegen. :) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Awel, die overlocktip is geweldig! Ik haat ook al dat gerafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waauw!!!!!! Wat een knap systeem!!! Maar absoluuuuuuuut niks voor mij, ben ik veels te lui voor hoor! :p

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Pfweeeeeeeeeeeeewwww.... wat een orde!
    En voorwassen doe ik nooit... echt nooit...! Oeps!
    Azijn kan je ook tijdens de allereerste wasbeurt gewoon in de machine toevoegen...dient dan meteen als wasverzachter. En of die de kleurtjes echt fixeert? Ben je zeker?
    Maar wel knap hoor je kast! Respect meiske! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eenvan mijn allereerste dingen (tricot, dat wel) was niet voorgewassen en bleek na de eerste wasbeurt gewoon een maatje te klein. Al dat zwoegen voor niets, maar ik leerde mijn lesje :)

      Verwijderen
  18. Ik volg je helemaal. Mijn kast heeft lades en ik gebruik een mal om mijn stof rond te vouwen/nettig op te plooien en leg deze dan in de kast. Labels gebruik ik niet. Wie weet komt dat ooit wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. OMG jij bent echt een freak!! En dit is goed bedoeld, want zoals al eerder gezegd ben ik stik-jaloers op jouw orde :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O ik word daar ook gelukkig van ... alleen heb ik de discipline niet dus eens om de paar maanden erger ik mij zo dat ik alles begin te sorteren en rangschikken en loop ik nadien echt op wolkjes rond ;)
    Die overschotjes : knip jij die bij tot rechthoekige lappen ? want ik krijg die ´gekke vormen´-overschotten nooit netjes terug opgevouwen .
    En ik wou ook laden ... alleen is de vloerruimte hier enorm beperkt ... en is mijn voorraad te groot om met 1 ladekast toe te komen : je kan niet hoger gaan dan je eigen ooghoogte toch ? Ladekasten bovenop elkaar monteren en een laddertje ernaast , lijken mij toch niet zo praktisch ...
    Hier dus een hoge kewloxkast van 60 breed vol en nog een iets smallere voor al mijn fournituren en handwerkboeken .
    ik ga nog wat genieten van je mooie foto´s :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn eigen ooghoogte is nogal hoog uitgevallen ;). Maar mijn kast heeft zes laden en daarboven een plank - die gebruik ik om lappen wol te stapelen, en doos met vilt, boordstof, ... De overschot; het hangt er vanaf hoe groot/klein het nog is. Als je er een cirkel uitknipt, dan kun je met die spie niet zoveel meer doen, dus dat knip ik er gewoon af en dan valt het wél nog mooi op te vouwen...

      Verwijderen
  21. freaky ... indeed ! (ik laat jou n o o i t !!! mijn stoffenvoorraad zien)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Freaky, maar prachtig om te zien :) Ik durf mijn voorraad ook niet te tonen, haha.. Wat ik me altijd afvraag: stop je dan na het nachtje weken verschillende lappen samen in de wasmachine of niet? In de azijn zitten ze waarschijnlijk wel apart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat doe ik wel. Bij de azijn probeer ik ze inderdaad per kleurgroep te houden, maar in de wasmachine vliegen ze samen. Of ze belanden bij een hoop was, want een machine draaien met drie lappen stof erin, dat vind ik verspilling.

      Verwijderen
  23. Zalig, ziet dat er uit!
    Ik zie mij ook nog zo een systeem uitdokteren met labels, in het juiste lettertype, die mooi geprint worden ...
    Maar dan, het toepassen en vooral volhouden... Daar moet ik nog eens de discipline voor kweken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. omg... ik ben blij dat we te ver van elkaar wonen om zomaar eens op den bots voor mijn deur te staan. Mijn kast is een stort en durf ik echt niet tonen! Ik dacht bij he vorige poest dat je ergens van een stoffenwinkel de foto had gepikt ofzo :D Ik moet elke keer een zoektocht organiseren om iets terug te vinden... Echt zeg, ik moet dat precies eens deftig aanpakken peins ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik ben wèl zo gemanierd dat ik niet overal eerst de stoffenkast wil zien hoor ;). En zelfs met mijn systeem kan ik al eens een lap 'kwijtraken' - meestal omdat hij niet in het systeem beland is, maar ergens op een geheime verstopplek - ahum ;).

      Verwijderen
  25. Op de freakschaal ben ik een 9 en jij toch wel een 10, als ik eerlijk mag zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oke, mijn stof gaat in de azijn, dan wasmachine (en sinds kort ook in de droogkast, hoera voor een droogkast!) en meestal strijken. Dan netjes opvouwen en op kleur in de stoffenkast. Maar labelen en overlocken, daar doe ik niet aan mee. Er moeten natuurlijk ook freaks zijn in de wereld he. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Awel, ik vind dat eigenlijk allemaal nog zo slecht niet bedacht, ik denk dat ik dus ook een freak ben want ik denk dat ik het ook zo ga aanpakken :-) Merci voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. wauw en dan nog eens netjes per kleur,
    ja toch wel een beetje freaky :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mooi! Maar wat doe je met je restjes? Mijn restjes zijn soms nog groot genoeg voor een klein projectje (genre hoes voor boek), maar soms alleen nog maar geschikt om de binnenstof van een steekzak of een applicatietje van te maken. Ik ben nog hopeloos op zoek naar een systeem om dat overzichtelijk te bewaren dus alle tips/foto's zijn welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles boven een vierkante halve meter gaat op zo'n kaart en in de schuif. De stukken die kleiner zijn dan dat die gaan ofwel in de restjeskoffer (mooi opgeplooid), ofwel in het pietluttigdoosje (hele kleine stukjes om bijvoorbeeld speldjes of stofknopen van te maken) ofwel in een oude schoendoos (bestemming opvang, kleuterklas, ... waar ze blij zijn met de restjes waar ik niets meer in zie). Ik ben behoorlijk onverbiddelijk, is de restjeskoffer vol, dan moet ik eerst wat opgebruiken of weggeven aan iemand anders. Ik leg géén nieuwe aan. De restjesdoos is ook redelijk klein (30x20x5).
      De koffer kun je hier trouwens zien (zo ziet ze er ook altijd uit, ik plooi alles netjes ongeveer even groot op): http://khadetjes.blogspot.be/2014/03/de-voorbije-week.html

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.