Little black dress

vrijdag 16 mei 2014
202-01

Mijn testversie van de Lotta viel wat groot uit, dus die verhuisde naar de 'nog in te groeien stapel'. Ik vond het zo'n mooi jurkje dat ik er nog eentje wilde maken. Ik weet het, het neigt wat naar bandwerk als je hetzelfde patroontje voor de derde keer maakt, maar de verschillende opties laten dat niet zo aanvoelen.

202-02 202-03

Voor deze versie plukte ik een grappig stofje uit de stapel. Een volledig zwart jurkje durf ik niet maken voor een 3jarige, maar dit kan er volgens mij best mee door! En wie heeft er nu geen little black dress in de kast hangen ;)

202-05a 202-04202-05b

Ik maakte voor mijn teerbeminde dochter een 4 jaar (ze is er nu 3,5 en proportioneel gezien aan de grote kant). Op basis van haar maten zou ik een 5 jaar moeten maken, maar het is wat moeilijk naaien voor haar omdat ze een echt 'buikkind' is - lees: maaksels durven dan wel eens 'bloezen' aan de hals en daar hou ik echt niet van. Ik past het lijfje tussentijds en maakte daarna met veel plezier gebruik van Marte's tips - en nam de zijkanten onder de oksel wat meer in dan de voorziene cm naadwaarde.

202-06 202-07

De flapjes werden nog niet opengeflapt... ik hou wel van de neklijn zoals ze nu is, dus ik denk dat het zo zal blijven. Geloof het of niet, hét perfecte stofje voor de voering ontbrak in mijn stoffenkast, dus vind ik het beter zo.

202-08

Voor het plezier van de jongedame werden er zakjes in de zijnaad gemaakt. Check die knoopjes... <3

202-09 202-10

Zo stilaan begint het wat lukken... de juiste maat kiezen, kind opmeten, patronen aanpassen, (stof)patroon laten doorlopen, ... . En hoe meer ik achter mijn machien zit, hoe plezanter ik het vind en hoe meer plannen opduiken. Dank je wel dames, voor al jullie tips en lieve woorden en voor alles wat ik het afgelopen jaar geleerd heb! Zàlig, zo'n adresje in blogland.

37 opmerkingen:

  1. leuk en schoon met dat geel zakje!! ik heb net hetzelfde stofje maar dan wit met zwart....het staat haar beeldig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schoon, heel schoon! Dat stofje zou hier ook in de smaak vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie kleedje die stoffen passen mooie bij elkaar, knap

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Zo leuk! Supertof stofje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat blogland betreft: inderdaad heel inspirerend! Maar ook een beetje frustrerend in mijn geval, want ik heb al maanden geen tijd meer om te naaien (lang leve verbouwen :-() en het kriebelt zoooo hard

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Been there done that, en nee, ik heb geen zin om terug te keren ;)
    Maar ook dat gaat voorbij, ik duim voor vlotte verbouwingen! En misschien af en toe een naaipauze ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Top kleedje (maar dat kan ook niet anders met de patronen van Compagnie M) en zalig stofje! Alweer zeer prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooo ik vind dat stofje echt super ! Grappig inderdaad ;-) (zei ze met een spontane glimlach na het zien van de eerste foto)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het klinkt alsof het een heel pak vlotter ging dan bij het vorige jurkje. Wederom een pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Merci om te laten zien dat zwart dus wel kan voor kleuters! Ik twijfel altijd, grijp altijd automatisch naar kleur. Maar dit is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. every girl needs a little black dress.
    B-E-A-U-T-I-F-U-L :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig gewoon en juist de perfecte voering! Dat mag wat opvallen tegen dat zwarte!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig!
    En da stofke... sjuunsjuunsjuun!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wow, die is ook leuk zeg. kan ze samen met de mama op stap gaan. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb ook zo'n wittekopke rondlopen en die staan super met zwart! Heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schoon Amai en zo opstaand die flapkes vind ek eigelek schoon, wil ik ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi!
    En de flapjes zonder de knoopjes, vind ik precies mooier dan met knoopjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt weer iets prachtig vanonder je naaimachine vandaan getoverd!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt prachtig gemaakt. En dat kraagje vind ik ook beter zo. En die knoopjes....love them!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind dit super mooi genaaid.En jammer dat mijn dochter 17 jaar is ipv 4 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Love it. Prachtig kleedje en prachtige foto's.
    Net een echte kasteelvrouw(prinses).
    Jouw Khadetje kan heel veel verschillende kleurtjes hebben en het zwart staat haar prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Moooi! En een leuk verrassend accentje aan de zijzak :)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel mooi die little black dress! Hier staat ook een zwart jurkje op de planning voor de 3-jarige...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Das een toffe en inderdaad een grappige versie. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Schattig-chique met ontzettend mooie zakjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik ben doorgaans niet zo'n fan van de patroontjes van Compagnie M, maar deze Lotta kan zelfs mij enorm bekoren, knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuk kleedje. Ze staat er heel goed mee. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. jij leert echt zo snel jong! Ik waag me nog in de verste verten niet aan doorlopende prints!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ben groot fan! Als mijn dochter zwart zou willen dragen zou ik ook zeker zwarte jurkjes maken! Mooooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Miranda Inghelbrecht22 mei 2014 om 14:19

    Prachtig!!! Zou dat stofje nog ergens verkrijgbaar zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik bracht het stofje mee van het stoffenspektakel, de laatste keer dat ik ging heb ik het nog gezien. Er staat jammer genoeg geen fabrikant of zoiets op waar ik je verder mee kan helpen. Succes bij het zoeken!

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.