Zot van knopen

woensdag 25 september 2013
Je moet het maar kunnen, naar het Stoffenspektakel trekken en bijna zonder stof terugkeren... Ik ben content met de inhoud van mijn stoffenkast, dus de 'nood' om meters en meters stoffen is niet zo straf meer. Toen ik echter een doos tegenkwam van 30 knopen voor €1 kon ik me niet inhouden:
DSC08599

Een tijdje terug deed Marte een geweldige vondst op de rommelmarkt - daar ben ik altijd wat jaloers op, op die schoon rommel- en kringloopvondsten die ik zie passeren. Ik wou écht dat ik daar het geduld voor had. Haar nieuwe schatten waren te groot voor eigen gebruik en ze wou graag ruilen. Daar zeg ik geen nee tegen.
DSC08658

Ik leerde toevallig een lieve dame in het Leuvense kennen, die mij deze schatjes opstuurde. Zomaar. Géweldig is dat toch.
DSC08659

Tot slot wil ik ook nog een experiment met jullie delen. Ik tikte een lot knopen op de kop, waarbij er een heleboel zitten die ik mooi van vorm vind, maar niet zo mooi van kleur. Op haar blog had ik iets zien passeren over knopen verven, dus kocht ik me een pakske kleurstof en begon te brielen. Om helemaal volledig te zijn, moet ik zeggen dat ik met een doel kleurde. Ik had prachtige grijze knoopjes die ik graag felfushia had gehad...

Experiment 01
Experiment 02
Experiment 03
De knopen die 'pakken' die veranderen praktisch onmiddellijk van kleur. Bovenstaande
exemplaren zaten allemaal even lang in dezelfde concentratie van kleurstof maar kregen
elk een andere tint (ze hadden ook een andere vertrekkleur: boven links waren ze wit
boven rechts zacht roze en onderaan waren ze oorspronkelijk 'varkentjesroze'). Ik vermoed
dat het ook samenhangt met het materiaal waaruit de knoop gemaakt is.
Experiment 04
De houten knopen (met een laklaagje) pakten half en half. Ze zijn niet meer
houtkleurig, maar ze zijn ook niet mooi... Vermoedelijk moet de laklaag eerst
volledig verwijderd worden voor ze te goei een nieuwe kleur kunnen absorberen.
Experiment 05
Deze knoop hoort voor mij ook bij de twijfelgevallen omdat hij alles behalve
fushia geworden is - het pakje beloofde mij flamingo roze hé. Wat ik wél mooi
vind is dat hij een mooie, diepe glans gekregen heeft waar het oorspronkelijk
een matte bedoening was.
Experiment 06
Ik hou van knoopjes met een iets andere vorm dan normaal... Bij die oversizede modellen is het de vorm van de gaten die ik super vind, bij die kleine grijze de vorm van de knoopjes zelf - de zwarte waren gewoon om te proberen, zo super vind ik die niet ;). Voor dochterliefs flamingokleed zag ik het zo voor me: een rij van die grijze knoopjes, maar dan in fel fushia. Vandaar de reden voor het hele experiment.
Alla Piet zet ik even op een rijtje wat ik wel/niet geleerd heb ;). Als er op de verpakking staat dat je donkere kleuren niet kunt verven, dan geloof je best de verpakking. De (zwarte) knopen zijn geen sikkepit verandert. Knopen die 'pakken', die veranderen praktisch vanaf het moment dat ze in de verf zitten van kleur. Dezelfde knopen veranderen in eenzelfde tint, maar dat wordt niet noodzakelijk de kleur van alle knopen - denk aan mijn 50 tinten roze. Andere knopen, die kun je niet verven - denk even aan mijn snoodaards. Niet. Maar dan ook echt niet. Je ziet het vanaf 't moment dat die in de verf belanden; het glijdt er precies vanaf. Ik vermoed dat het met de samenstelling van de knoop te maken heeft. Die grijze, daar kan ik nog mee leven, die zijn schoon op zich. Maar die grote plastieken dingen - je merkt het, de liefde is al aan het minderen ;) - daar leg ik me niet bij neer. Echt niet.

14 opmerkingen:

  1. toveren met knopen, 't is eens iets anders :)
    wel leuke resultaten, ook al zijn ze niet allemaal gelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik heb ook een zwak voor knopen... ookal gebruik ik ze al bij al niet zo veel.
    Maar die grote oranje snoodaards vind ik op zich al geweldig! Inderdaad voor de vorm en dan in het achterhoofd een kind in huis hebbende wiens lievelingskleur oranje is.
    Maar wel een leuk experiment!
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige knopen heb je op de kop kunnen tikken. De tip van knopen verven kende ik nog niet. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik kreeg vandaag ook zo een leuk pakje van Marte in de bus! Ik hou ook zo van knopen, dat datert nog uit mijn kindertijd: mijn oma naaide en ik zat ernaast, met mijn handen in de de knopendoos te grabbelen. Heerlijk gevoel, nog steeds :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik zal nooit (denk ik) de moeite doen om knopen te verven (te lui), al vind ik sommige van je knopen erg goed gelukt. ben ook een beetje knopengek hoor. heb er enorm veel. en vind het steeds moeilijk om te kiezen welke ik gebruik en welke ik bewaar. jij hebt hier al een geweldig mooie collectie bij elkaar zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ooooh.....die 30 knopen voor €1,00, daar had ik dus ook niet voorbij kunnen lopen he ( al heb ik de meeste al wel in mij. Kast liggen denk ik...;)

    En dat kleurexperiment.....Hihi, vergat ik je te zeggen dat het alleen pakt op kunststof knopen, en het beste van al op de witte exemplaren?!
    Ik kleurde met zo'n klein rond potteke poederverf, en dat lukte heel erg goed....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, ja, dat ben je vergeten ;)
      Die snoodaards zijn nochtans ook allemaal in kunststof, hetzelfde echt aan de samenstelling liggen denk ik. Nuja, ik zal het niet vergeten denk ik.

      Verwijderen
  7. Interessant experiment en toch met heel wat roze resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tof experiment! Maar ik zou daar echt de courage niet voor hebben. Ik heb niet eens een collectie knopen, ik koop knopen als ik ze nodig heb...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De foto's nemen en erover schrijven duurde langer dan het experiment ;)
      Ah, je moet echt eens langskomen ;)

      Verwijderen
  9. Leuk om bij te leren, ik had er geen idee van dat je knopen een nieuw kleurtje kan geven.
    Goed om te weten, ergens staat hier nog een doos van oma waar ik dringend eens in moet neuzen. Wie weet komen er wel jou kant op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk en leerrijk experiment! Ik ben gestopt met kleuren nadat ik vorig jaar Kato's turnpantoffels in hetzelfde knalroze geverfd had. Goed gelukt, maar onze vloer ziet nog steeds roze op een aantal plekken ;-) En hier is de knopenliefde ook groot en nostalgisch: mijn kinderjaren werden gekenmerkt door urenlang zoeken in knopenbakken naar de perfecte knoopjes voor de naaisels van mijn moeder. Die eerste reeks is trouwens helemaal geweldig: zowel van vorm als van kleur!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.