Pluimen voor Qwint

woensdag 16 oktober 2019

Mijn geest is een exemplaar dat van hot naar her huppelt. Ik kan wel proberen bij te benen, maar voor ik mijn gedachten te pakken krijg, zijn die weer vier plekken verder gesprongen. Om iets gedaan te krijgen, probeer ik zoveel mogelijk te plannen. Zo ook als ik op naaiweekend ga... ik droom een volle kleerkast bij elkaar om dan terug op de grond te landen en te kijken wat ik ook effectief zou kunnen maken. In het verleden kon ik wel eens als een doldwaze aan het tekenen en knippen slaan, maar daar had ik deze keer geen tijd voor.

Ik riep mijn dromen flink tot orde, niet dat dat van een leien dakje ging, maar kom, ik bracht ze terug tot normale proporties en zocht mezelf wat rondslingerende projecten bij elkaar. Zo ook deze jurk... correctie. Toen het patroon uitkwam, amuseerde - kuch - ik me met het plakken van A4'tjes en het patroon aan te passen op de maat van dochterlief. Het plan voor de jurk was al die tijd deze stof maar ik had weinig tijd en deed niet meer dan het patroon op de stof leggen. Met het naaiweekend in het vooruitzicht dacht ik hier de vervelende neem-eens-een-patroon-over stap te skippen. Helaas voor ondergetekende dacht dochterlief daar anders over; het kind groeide in de zomermaanden een extra maat, in alle richtingen. Tot zover mijn binnenweg ;).




M  A  A  T  |  Dochterlief werd nogmaals in de maattabel geduwd, ik maakte haar maat 9j in de breedte, gecombineerd met een 10j voor de lengte. Ter info; dochterlief wordt over enkele maanden 9, en heeft als confectiemaat 140 (= 10j). De maattabel klopt perfect, dat doet mijn naaisterhart alleen maar opspringen ♥.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Zoals alle patronen van a Closet full of Magic heeft Elinor heel wat verschillende opties; je kunt kiezen tussen een jurk of een blouse, hebt allerlei mouwopties (mouwloos, rufflemouwen, pofmouwen of lange mouwen) en kun bij de jurk ook kiezen voor een exemplaar in twee delen of voor een a-lijn versie. Ik gaf de flat pagina aan dochterlief, die voor mij de knoop doorhakte: een a-lijn jurk met lange mouwen en een tailleband met koord. Niet denken, gewoon uitvoeren.

In vergelijking met sommige andere naaisters, deed ik bitter weinig op naaiweekend. Op zaterdag naaide ik op mijn gemak deze jurk. Weekends zijn er niet enkel om te naaien - versta me niet verkeerd; vooral om te naaien! - maar evengoed om te genieten van de gesprekken en de mensen die rond je zitten. Als je dat wil kun je je in heel wat details verliezen, dus ik nam alle tijd om alles super traag en netjes te stikken. Beetje per beetje werd het een jurk waar ik geweldig verliefd op ben en waarvan ik geen seconde spijt heb dat ik mijn schaar in deze gekoesterde lap stof heb gezet.

Ik zou mevrouw Khadetjes niet zijn als ik ook niet een flater bega... geen idee wat ik fout deed maar de tailleband zit veel en veel te hoog voor dochterlief. Ofwel heeft ze een lang bovenlijf (niet echt, dacht ik tot nu toe) ofwel nam ik de merktekens fout over #schaterlach. Niets wat niet opgelost kan worden met een tornsessie ;). Misschien haal ik de tunnel er wel volledig af en voorzie ik enkele kleine lusjes om het SYAS lint door te rijgen.
De oplettende kijker zag misschien ook iets raars aan de mouwen. Ik maakte met veel liefde dat 'mouwflapje' aka ambetante dingetje om de mouwen omhoog te houden. Met véél liefde. En ik stikte het met nog meer liefde vast op de mouw. Om daarna te constateren dat het er wat gek uitzag, eventueel zelfs niet zoals de bedoeling was. Gezien het uur en de aperitief had ik géén zin in tornen, ik stopte een speldje op de mouwflapjes en dacht dat thuis op mijn gemak te corrigeren. Om te constateren dat ik het kind de baan op stuurde om foto's te nemen met speldjes in de mouw. Zonder knoopjes. Met een mouw die er wat gek uitziet. Het kind trok er zich niets van aan - ik haalde de speldjes wel uit ;) - en straalde in haar jurk zoals bijna negenjarigen dat kunnen. Goddelijk ♥.







Stof in 2019: 13 in  -  95 uit  (29 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in7uit

8 opmerkingen:

  1. Prachtig stofje!En zulke foutjes maken in goed gezelschap tijdens het nuttigen van een drankje tijdens een naaiweekend klinkt bekend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het zo'n mooi stofje dat ik er niet onmiddellijk wilde in knippen, eerst eens goed nadenken wat ik ermee wou doen. Ik hoop dus dat dochterlief toch een hele winter in de jurk past!

      Verwijderen
  2. Echt een heel mooie jurk! Geen naaiweekend op de planning hier maar dit weekend wil ik ook wel eens op mijn gemak iets naaien, om daarna nog meer voldoening te hebben (als het lukt het 😆)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Delphine!
      Ik heb vier 'vaste' naaiweekends, mooi verspreid op het jaar en dat is wel fijn want zaterdag is bij ons werkendag. Als je maar 1 dag in de week vrijaf hebt, dan wordt die nogal makkelijk met allerlei andere dingen - dan op het gemak naaien - volgepropt. Net de reden waarom ik graag van die dingen op naaiweekend maak, dan kun je er tenminste aan verder werken. Allé hup, ik hou je blog met argusogen in de gaten voor dat naaiwerk x

      Verwijderen
  3. Os dat niet zo'n model met een hoge taille? Schoon schoon schoon trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de voorbeelden zit het taillelint een flink stuk lager; het lijkt me waarschijnlijker dat ik een markering fout overnam #schaterlach. Als het dat maar is ;)

      Verwijderen
  4. Ik zie helemaal nergens een fout! Wel mijn lievelingsstof-die-ik-nooit-kocht en een jurkje dat er zélfs met knopen (ik haaaaaat knopen) supertof uitziet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dit zou dochterlief ook wel willen. En ik zou wel eens op een naaiweekend bij u aan tafel willen zitten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.