Madam Plumette

zaterdag 15 december 2018

Als ik aan mezelf denk, catalogiseer ik me makkelijk als "seuteke", ik lach graag (heel graag!) maar ik spring niet op de tafel om te dansen en ben niet de grootste voortrekker van zotdoenerij of grootse plannen. Geef mij maar een of ander hoekske en ik ben tevreden. Maar doe je mij een zot voorstel, wel, dan zou het kunnen gebeuren dat ik daar voor te vinden ben ;).
A Closet full of Magic
Het zou schoon zijn te zeggen dat het plan voorzichtig weg geopperd werd - met de deur in huis vallen zit dichter bij de realiteit #schaterlach -, dat plan om meisjeskleerkasten te vullen met een vleugje magie. Hoe kun je daar in godsnaam nee tegen zeggen?
Zelf  ben ik geen Disney fan. Toen ik opgroeide werd quasi geen tv gekeken dus al die films zijn grotendeels aan mij voorbij gegaan. Maar een lijn patronen gebaseerd op bekende Disney figuren leek me wel geweldig plezant want naast ondergetekende is er natuurlijk ook nog een prinses in huis, eentje die geen enkele aanmoeding nodig heeft om zich compleet te verliezen in alle variaties van prinsesserig gedrag.

623-02
623-03

Babbette is gebaseerd op Belle en het Beest, wat onmiddellijk een gat in mijn cultuur bloot legde #ikligernietwakkervan. Het beest werd bij de horens gevat en we nestelden ons gezamenlijk voor het scherm. Inspiratie en raakpunten genoeg want dochterlief blijkt nogal een Belle te zijn #schaterlach.
Normaal zet ik de Khadetjes niet voor mijn stoffenvoorraad, ik ben nogal een controlefreak en hoewel ik rekening hou met hun wensen, hou ik er niet van rekening te moeten houden met al hun grillen - je kunt ze moeilijk laten kiezen en er vervolgens niets mee doen. Omdat ik - en bij uitbreiding dochterlief ook, je had haar enthousiasme moeten zien toen ik het concept voorstelde - fan ben van het idee achter de patronenlijn, besloot ik er dit keer helemaal in mee te gaan.

Tot dochterlief compleet betoverd was door mevrouw de theepot - uiteraard - en ze niets liever wou dan een theepot te zijn. Ik kan je wel vertellen dat ik er dik spijt van had, dat ik het kind carte blanche had gegeven. Mijn hersencellen draaiden op volle toeren over hoe ik dat draagbaar zou maken - ze was nogal specifiek in haar wensen - en toen zei ze plots "oh, maar zo'n kleed met overal bloemen, dàt zou ook een goed idee zijn". Ik kon haar wel zoenen van pure opluchting, borg de theepotplannen op tot carnaval en haalde een en ander uit de stoffenkast. Het plan van de opgenaaide rozen veranderde - godzijdank -  al snel in een jurk met pluimpjes en dochterlief ging de handleiding te lijf om het optiebuffet uit te pluizen.

623-07
623-08
623-09
623-10 623-11 623-12

Ik "mocht" de gebogen hals laten voor wat ze was, ons Belle ging voor de ronde hals met het kijkgaatje - of het piepeloeregaatje, zoals dat hier nog steeds gezegd wordt. Mouwen met elastiek vielen niet in de smaak want vanaf het moment dat ze de mouwen met ruffles zag, was er geen sprake dat er iets anders gedragen zou worden dan die - eat that, ruffle-hatende-moeder, dat komt ervan als dochterlief het voor het zeggen heeft #schaterlach. Oh en dat het een jurk zou worden, dat stond al van in het begin vast, wie draagt er nu ook in hemelsnaam broeken?

623-04
623-06

M  A  A  T  |  In de maattabel valt dochterlief wat borstomtrek betreft tussen een 7 en een 8 j, dus koos ik op aanraden van de handleiding voor een 8 jaar. Hoewel ze pas volgende week acht wordt, is ze iets groter dan gemiddeld en werd het patroon verlengd naar een 9 jaar. Naast het feit dat de handleiding ongelooflijk mooi vorm gegeven is - echt schoon ♥ - staat ook klaar en duidelijk uitgelegd hoe je dat het best aanpakt, dat combineren van verschillende lengtes en breedtes.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Zoals eerder gezegd ging de schaar in een lap stof uit de voorraad - ik won de stof ooit en was vastbesloten er een top voor mezelf uit te maken -, misschien niet jouw eerste keuze voor een meisje van die leeftijd, maar ik vind het wel iets hebben. Over de stof kan ik verder behoorlijk kort zijn, ga er niet naar op zoek want het is een stofke-from-hell. Gewoon kijken zorgt ervoor dat het een compleet eigen leven gaat leven en eerder gelijkenissen vertoont met een glibberige paling. Die beestigheid zorgt er wèl voor dat het ongelooflijk mooi 'valt' maar toch. Ik heb het tijdens het verwerken nogal verwenst. Ook al is het schoon en werkelijk geweldig zacht. Nope, érg blij dat de lap helemaal op is!

Het naaien van de jurk zelf ging vlot - behalve een nachtelijke stommiteit die te wijten was aan het niet zo nauwkeurig volgen van de handleiding wegens het nachtelijke uur #schaterlach -, als je nog niet veel ervaring hebt, dan neemt de handleiding je mooi bij de hand om de jurk mooi af te werken. Ik maakte het lintje voor het piepeloeregaatje uit de stof zelf, het is te zeggen, de biaisvoet van mijn machine deed dat keurig voor me - wat een gemak, gedaan met keren van die ellendige lintjes.
De jurk is trouwens ook een tikje langer dan eigenlijk moest omdat ik voor het zomen nog meer gebruik maakte van mijn trukendoos - dus niet alleen een biaisvoet maar ook een rolzoomvoet voor de naaimachine ;). Het idee alleen al om in deze beweeglijke stof een zoom te moeten strijken en stikken zorgde voor enkele grijzen haren dus heb ik er vriendelijk voor bedankt.
Het enige nadeel - maar dat heeft te maken met smaken&goestingen - is dat de halsuitsnijding relatief wijd/diep is voor deze tijd van het jaar. Dus ook al is het niet zo mooi als de jurk op zijn eigen, toch wordt de jurk gepresenteerd met een longsleeve eronder. Omdat dochterlief ook graag nog 'kanten mouwen' wou, naaide ik een strook elastisch kant op de mouw en beschouw ik alle wensen als ingewilligd...

want ik combineerde het geheel met een kraagje - in een stof die zo mogelijk nog ambetanter verwerkte dan de stof van de jurk wegens pluis-overal en pailleten - dat we vergaten te fotograferen #schaterlach én een bodywarmer uit een of ander (nep)pelzig stofje waar dochterlief mee in de wolken is. Ik ben ervan overtuigd dat ik het over een maand of zo opnieuw ok ga vinden maar momenteel probeer ik me nog te ontdoen van alle ongewenste haartjes van die pels - ik vergat in mijn enthousiasme dat je bij zo'n toestanden beter enkel door de stof knipt en niet door de stof én de haren.
We gingen van Belle naar mevrouw-de-theepot naar Babette naar madam Plumette. Als dat geen veelzijdig patroon is!


623-13
| Patroon: Babette van A Closet full of Magic | Stof: Léger comme plumme (Aime Comme Marie) |
| (gratis) Patroon vest: Woollen Vest van Little Kiwis Closet | Stof: Pels van bij Stael |






Stof in 2018: 21 in  -  132 uit  (36 gekocht&verwerkt - 12 verkocht - 3 gekregen)  - #1in6uit

8 opmerkingen:

  1. oh oh oh sweetie, geniet hiervan met volle teugen, voor je het weet zijn de tienerjaren daar en zij kleedjes en rokken volledig out of the question ! xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog twee jaar dus ;). Het is niet dat het kind altijd een jurk draagt, maar toch vaak. Ik kan me precies moeilijk voorstellen dat dat zal keren maar hé, dat zien we dan wel x

      Verwijderen
  2. Ok, ik lig even strijk. 😂 Het is een pateeke ze,die dochter van je. Prachtige versie die je naaide. 😘

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ge moogt er zeker van zijn, dat het een pateeke is #schaterlach
      We hebben ons er goed mee geamuseerd, merci daarvoor ♥

      Verwijderen
  3. Ik had anders wel graag gezien hoe je je door de theepot had geworsteld :D !
    Zoals altijd weer schoon. Moest ik je dochter zijn, ik wilde niks anders meer dagen. Ik vind de kanten boordjes aan de armen subliem en het pelske super omdat het toch iets wild aan het prinsesserige (da's aan de rode streep er onder te zien blijkbaar geen woord) toevoegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Wie weet komt die theepot nog wel. Maar voor nu was ik gewoon even opgelucht dat ik me daar niet moest in verdiepen.
      Nope, prinsesserig is geen woord, ik ben een kei in het uitvinden van niet bestaande woorden ;). Ik vond het pelske en de kleur van de jurk echt wel nodig voor een vleugje beestigheid, zeemzoet past niet echt bij dit wilde Khadetjeskind. Het eerste plan voor de mouwen was onder de ruffle een kanten ruffle die er vanonderuit kwam - zat in de film en ze vond dat super - maar dat bleek helemaal niets. Nu, ik vond het idee wel leuk dus dacht ik 'laat ons eens proberen dat op een mouw te naaien' en kijk, dat werkte wel. Blij dat je het leuk vindt!

      Verwijderen
  4. Prachtig! Een droom prinsessenjurk die ook in het dagelijks leven heel draagbaar is! Gek genoeg ben ik zo fan van dat kant aan de polsen... Ik wist niet eens dat ik van kant hield.... En nu ben ik vol verwachting bij de theepot, dat begrijp je ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou héél erg van dingen die je dag in dag uit kunt doordragen. Ik geloof niet in jurken (of kleding in het algemeen) die in de kast hangen te wachten op speciale gelegenheden en zo maar één of twee keer gedragen worden.
      Ik hou wel van een beetje kant, maar vind teveel al snel erover. Zo'n strook kost twee keer niets en geeft onmiddellijk een plezant effect - ik had maar 25cm nodig.
      Hahaha, die theepot, ohja, ik snap je verwachtig maar al te goed maar ik ga je toch moeten teleurstellen. Het idee is voorlopig verplaatst naar carnaval (valt laat hier, wij hebben een halfvasten Carnaval) en wie weet wat er tegen die tijd in haar grijze cellen ontstaat #schaterlach

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.