Het begon allemaal goed #schaterlach

vrijdag 28 juli 2017
498-01

Geen idee hoe ik dat doe, of waarom, maar het blijkt hier quasi altijd uit te draaien op een maaksel-met-een-verhaal. Het gaat van start met een lap prachtige stof, gekocht om er een jumpsuit mee te maken - ik ging voor een volledige kopie van haar exemplaar. Een jojo-ende peer hul je echter niet zo makkelijk in een jumpsuit, dus bleef de stof liggen, wachtend op het perfecte moment. Het grote nadeel van stofjes twee jaar laten rijpen is dat je het wat gehad hebt met de stof... ik verduidelijk, ik vind de stof nog altijd prachtig, maar zou ze vandaag niet meer kopen omdat die -overigens ongelooflijk zachte- stof kreukt als hél. Dus bleef de stof liggen... want om een of andere reden kreeg ik het ook niet over mijn hart om de stof te verkopen.

498-03

Ook al rebelleer ik soms eens, ik weet wel wat voor mijn figuur érg vergevend is. Onder dat motto kwam deze jurk tijdens die warme voorjaarsdagen vaak uit de kast. "Hà" dacht ik, "hét moment om dat patroon nog eens uit de kast te halen". Ik nam het patroon uit de kast en zette de schaar in de stof.


498-04

Nog een andere reden waarom ik deze (kwaliteit, want van hun viscoses ben ik bijvoorbeeld wél nog altijd fan) stof niet meer koop, is dat ze snel rafelt. Onafgewerkte randen - waarom zou ik afwerken, het patroon heeft een naadtoeslag van 1,5cm, ideaal om Engelse naden te maken - een tijdje laten liggen staat garant voor miserie. Dan heb ik het nog niet over een rondje tornen... want hoewel de jurk normaal gezien snel in elkaar zit, kreeg ik het toch maar weer voor elkaar om er behoorlijk lang over te doen. Ik schat zo'n slordige drie maand #schaterlach.

498-05
498-06

M  A  A  T  |  Toen ik aan de jurk begon, paste de vorige jurk perfect. Deze jurk past echter alles behalve perfect - dat ligt niet aan het patroon, eerder aan de +kg die ervoor zorgen dat de jurk gewoon te klein is. Tja, dat heb je met onafgewerkte projecten vermoed ik? Voor het archief, dit is dus maat 14, volgens de maattabel val ik in een 18 - hoewel ik op basis van mijn ervaringen toch zou twijfelen, ik vind ze eerder ruim vallen.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Als je je verstand er een beetje bij hebt, dan is dit normaal gezien een avond doorwerken project. Mijn grijze cellen waren blijkbaar niet aanwezig, want eerste stikte ik er de rits fout in - gedraaid, écht, nog nooit gedaan, nu dus wel, in een stofje dat quasi ontornbaar is. Op zich al voldoende om naar het verdommenis hoekje te vliegen. Ik wou de randen echter per se afwerken met mijn biaisvoet - wat normaal ook geen probleem is - want niet echt van een leien dakje liep... tornen aan ieder armsgat én aan de halsboord. Toen vloog de jurk in een hoekje.
Ik gebruikte geen gekocht biais, maar maakte biais van de stof zelf - vind ik immers mooier - maar je voelt me al komen dat dit ook niet bepaald een cadeau was #schaterlach. Maar het belangrijkste van al is, ze. is. af.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  En ook zien jullie de schamele rest van de foto's die meneer Khadetjes met zoveel liefde maakte - wat kan ik zeggen, ik was even niet zo mild voor mezelf #schaterlach. En ik plak nu eenmaal niet zo goed op foto's #schaterlach³ - ik ben er ontzettend blij mee. Want geef nu zelf toe, zo'n cirkelrok, dat geeft u toch een instant prinsesgevoel.

498-07
| Stof: Lili (Atelier Brunette) | | Patroon: Felicity Dress van Jennifer Lauren Handmade |







Stof in 2017: 23 in  - 86 uit  (10 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit
M e v r o u w   K h a d e t j e s   v s   d e   u f o ' s :   4  d o w n                                            

51 opmerkingen:

  1. Te klein? Ik zie dat niet! Staat prachtig!

    @rits, oh nee, volgende keer onderaan afknippen en de loper er weer op zetten a la rits per meter? Geen idee of t kan en zo'n ongelukje gebeurt natuurlijk maar één keer 😎.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was wel zo vals dat ik de meest flatterende foto's selecteerde maar de jurk is echt een maat te krap ;). Te aansluitend en daardoor niet draagbaar... zonde want dit is een ideale zomerjurk in dit stofje.

      Wat de rits betreft, ik twijfelde erover om te knippen maar ik koos de lengte van de rits te gierig dus inkorten was geen optie. Ik probeerde ook nog nooit de trekker van een blinde rits er terug op te stoppen, zou dat hetzelfde zijn als een gewone?

      Verwijderen
  2. Ge moogt vertellen wat ge wilt, de jurk staat je super goed! Ik vind dat zowaar leuk dat dat niet van een leien dakje loopt want ik smul elke keer opnieuw van je verhaal!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach sympathiek geval, gij ;)
      Maar ik snap je wel, daarom vertel ik het ook x

      Verwijderen
  3. Heel mooi, vrouw! Hij staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Staat je echt heel goed! Het is niet te zien dat dit iets krap is. Maar anders, hij gaat vanzelf weer een keer ruimer zitten, jojo's gaan tenslotte twee kanten op ;) Maar vooral een applaus voor dat doorzettingsvermogen! Zonde om deze on-af en gekreukt in een hoek te laten liggen... Echt heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Taille en een wijdlopende rok, dat is hier de succesformule ;). Maar hè, het is zoals je zegt, ooit past die - laat ons enkel hopen dat het niet putje winter is want dan is het echt niet het moment #schaterlach. Nu is het vooral een ufo die afgewerkt is, en daar ben ik ook al erg blij mee!

      Verwijderen
  5. Terwijl ik dit typ, zie ik dezelfde stof liggen op de stoel aan de keukentafel, want ik ging tijdens de voorbije week verlof al mijn plannen opbergen en enkel naaien en in huis wat klusjes opknappen. Ja, lach maar eens goed.

    Je ziet dat het kleedje je nu wat krap zit, maar die jojo gaat ook weer de andere richting uit he. Dus misschien met een kousenbroek en een truitje ofzo? Ik zou het toch maar bij houden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gier het uit vrouw, geloof me ;). Maar er is nog zoveel meer dan onafgewerkte projecten en naaiplannen, dus ik geef u groot gelijk!
      Tuurlijk hou ik de jurk bij, ik heb wat kleren betreft niet de luxe te doen als mevrouw Kondo, daarvoor schommelt het hier teveel. Misschien een week of twee niet eten of zo #schaterlach - zonder zwans, die jurk krijgt zijn moment wel, ooit!

      Verwijderen
  6. Hahaha, weeral zo herkenbaar! Kdenk dak ne keer met u wil afspreken, kunnen we samen lachen met alle avonturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zie een mooie madam in een schoon kleed maar ik leef mee met al je gevloek. Een mens zou zich afvragen waarom we het doen hé 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Euh... omdat we masochistisch zijn?
      Ik smeet in een hoekje en liet liggen tot op een naaidate - vanwaar ik terug vertrok met twee (of drie, ik weet het nu even niet meer) afgewerkte projecten, ik kan je alvast vertellen dat ik me geweldig goed voelde toen ;). Ik hou nog steeds van het stofje, maar het verwerken laat ik met veel plezier aan een ander over!

      Verwijderen
  8. Goed dat het af is. Nu is het gewoon een topstuk. En ooit kun je die wel dragen, en ademen tegelijk 😘. Komt goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vrouw, je staat super in die jurk! En ik geloof dat ik nog ergens een lap van de roze variant heb liggen :D je bent dus niet de enige die stof laat 'rijpen' :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die roze is van see you at six, die heb ik ook nog 😂. Maar die is voor dochterlief, ik lijk ziek met dat kleurtje ;).

      Verwijderen
  10. Krap of niet, het staat je beeldig, zowel model als kleur stof.
    De volgende keer ook geen chips voor jou hé 😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci lieverd! Ik sta al twee weken "droog" maar dat maakt hier niet het grote verschil, het is beweging die ik nodig heb - maar surprise; de voet wil weer eens niet mee#schaterlach

      Verwijderen
  11. Misschien een extra motivatie om die jojo snel weer naar boven te trekken? Het is een supermooie jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat kreukelen kan ik alleen maar beamen. Ik maakte met de roze versie een brugram voor mijn dochter die haar dagen doorbrengt in de zetel met een dekentje over haar benen of het nu 25° is of niet. De ander gelegenheid: een fietstochtje.
    Daar moet ik geen tekeningske bijmaken zeker ... Maar ze voelt zo zalig aan he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat deze stof maar in 1 kleur gedrukt is... ze lijkt wel goed op een See you at Six stofje, dat wél in het roze bestaat - en ik heel erg eventueel ook nog in voorraad heb ;).

      Die dekentjes zijn herkenbaar, wij vertoefden in 35°+ en ze vonden het allebei nodig om onder een dons te kruipen - kinders, wie geraakt daar wijs aan uit #schaterlach #ikniet

      Verwijderen
  13. er zijn nu eenmaal zo van die projecten die niet willen lopen zoals ze horen te lopen. maar dat is zoals met joggen, ... de volgende keer gaat dat zooooo goed, ge gaat dat zien.
    Ik heb hetzelfde trouwens voor met een lotte martens stofje. Dat kleed heb ik uiteindelijk effectief het verdommenishoekje in gezwierd, want dju, ik heb er een paar dagen te veel aan gezweet. Misschien heb ik volgend jaar terug goesting om alles los te tornen en met de overgebleven lappen nog niets te maken. Wie weet.

    Ik ben wel fan van het stofje trouwens (ik maakte er nog maar net een Bree top mee, ook na 2 jaar verstoffen), en van je jurk. Zwier er maar lekker op los, dat is naar het schijnt goed voor de lijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit patroon is een nobrainer normaal gezien, dat wéét ik. Maar hé, ik stoor me daar eigenlijk niet zo hard aan!

      Haha voor die Lotte-stof, dat was uw eerste communiegedacht zeker? Las ik niet iets in die aard? Komt wel goed vrouw, lang genoeg laten liggen ;)

      Verwijderen
  14. Super mooie jurk! De moeite waard...zei ze vanaf de zijlijn 🙄

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Voor zover ik kan zien op de foto's past de jurk jou perfect! Hier ook een viscose van Atelier Brunette op de naaitafel voor een volgend project ;-) Bedankt voor de rafel tip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh! Fan van hun viscose - ik knijp keihard mijn ogen dicht voor hun nieuwe collectie. Die batiste kwaliteit, die koop ik wel niet meer denk ik. Of toch niet voor mij.

      Verwijderen
  16. Ik weet natuurlijk niet hoe ze voelt als je ze draagt, misschien knelt ze dan hier of daar? Maar ze ziet er alvast geweldig uit rond jouw lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou van erg weinig vloeite, mij stoort dat niet zo, maar ze spant net iets te veel aan, rond mijn boezem en daaronder. Hartjes voor aansluitend, maar niet voor net iets te krap ;).

      Verwijderen
  17. Zoveel herkenning in je post: kocht dezelfde stof voor dezelfde reden, bleef om dezelfde reden liggen (al kwam er de laatste maanden ook wel een boeleken in wording een stokje voor steken), ... . De stof ligt hier ook nog steeds, nog altijd onaangeroerd. Misschien moet ik er binnenkort ook maar eens de schaar in zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In uw geval is dat perfect verstaanbaar, dat buikbewonertje heeft even volstrekte voorrang!
      Maar daarna vrouw, daarna heb je geen excuus meer, dat besef je toch - het is trouwens zonde dat de jurk niet past, het is een ideaal maaksel voor warmere dagen, ondanks al mijn bedenkingen is en blijft dat een heerlijke stof om dragen!

      Verwijderen
  18. Oh ja prinsesgevoel! In een Portugees kasteel draaide ik rondjes voor de spiegel in een soortgelijke - lang geleden geblogde - jurk en ik voelde mij zoooo prinses. Tot er nog bezoekers binnenkwamen en het schaamrood werd ;-) Ze staan u, dit kleur en dit model!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wahaha, hier niet betrapt en zo, enkel een teerbeminde die me moest opvangen omdat ik na een dag werken rondjes draaien op die hakken euh, wat wankel op mijn benen bleek te staan ;). Maar hé, who cares!

      Verwijderen
  19. Een hele bevalling zo te horen, maar het resultaat mag er zijn! Ik ben trouwens ook fan van je schoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      --haha, en ja, best wel een bevalling, maar zoals die dingen vaak gaan, viel het nadien allemaal -bijna- op zijn plek ;)--
      De schoenen... wat kan ik zeggen ♥♥Miz Mooz

      Verwijderen
  20. Ondanks de tegenvallers toch erg knap... maar ik zou ook vloeken als de maat dan toch niet juist blijkt te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooit hé, ooit zal die jurk de tijd van z'n leven hebben ;)

      Verwijderen
  21. ik vind het een topper! goed gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. En toch staat de jurk je prachtig! Ik vind dat hier altijd zo zalig, de eerlijkheid waarmee je het maakproces beschrijft! Ik kan daar wel eens efkes ongelukkig van worden, als een naaiwerk niet zo vlot verloopt! Maar de voldoening als je dan uiteindelijk doorgezet hebt, zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ervan overtuigd dat die eerlijkheid belangrijk is voor andere -beginnende- naaisters. Want zeg nu zelf, alleen maar geconfronteerd worden met mooie, quasi perfecte naaisels terwijl jij met het tornmes lijkt te worstelen, wie vindt dat nu plezant? Nu, echt ongelukkig maken die strubbelingen me niet, ik leg het meestal gewoon aan de kant en pik het een ander, beter moment terug op ;)

      Verwijderen
  23. Jammer dat ze nu wat krap zit want ze staat je mooi!! Heerlijk mooi stofje en leuk patroon! Hopelijk pas je er binnenkort weer in, en tot dan, gewoon genieten van deze foto's, want daar lijkt het allemaal prima te passen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Niet twijfelen ! Patroon en stofje staan je super ! Ik duim heel hard voor je dat ze binnenkort wel weer ideaal past (te krappe jurken dragen is nu eenmaal niet zo aangenaam, ik kan er van meespreken, ik maakte mij onlangs een June volgens hetzelfde scenario).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, ik draag die niet zunne, die hangt keurig in de kast met een maatlabeltje ;) - Marie Kondo gewijs doe ik het niet zo goed, ik heb wél een kast met verschillende maten die ik niet meer wegdoe omdat het wat te veel heen en weer wipt. Ooit ging ik daarvan wakker gelegen hebben maar nu is een lijf dat functioneer me meer waard dan wat kilo's minder.

      Verwijderen
  25. Oh, heerlijk verhaal, prachtige jurk (en hopelijk zit die snel terug iets comfortabeler, het is je gegund)!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik maakte een zomerbroek in deze stof, 2 jaar geleden. Maar wat een spijt! De stof leurt en kreukt zodanig dat de broek na 15 min als een hoopje kreukt aan mijn knieën hangt :-( Reeds 2 jaar in een hoekje dus. Ziet er alvast beter jurkmateriaal uit! Staat je super!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      In een jurkje valt het volgens mij net iets beter mee, een broek zou ik er nooit of te nooit uit maken ;). Zonde, want het is best dure stof.

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.