Ge kunt niet vroeg genoeg zijn

woensdag 5 juli 2017

Ik ben een katoenen meisje, ik herhaal het graag want ik hou zo van het gevoel van katoen dat door mijn vingers glijdt, van hoe het aanvoelt en hoe gewillig het zich naar jouw grillen vouwt. Maar hoe groot die liefde ook is, de laatste tijd grijp ik precies wat vaker naar rekbare stoffen, grappige evolutie als je 't mij vraagt.

494-03
494-02

Ook al heb ik alles behalve stof 'nodig', toen ik de pareltjes van I got stripes online zag floepen en ik twee dagen later 'toevallig' in Gent moest zijn - ahja, ik had nog een doos knopen staan die ik nooit plan te gebruiken. Bij deze, heb jij nog knopen die je niet meer nodig hebt, je kunt er Helena érg blij mee maken - kon ik niet weerstaan aan de verleiding. Nog meer rekbare toestanden voor deze zomer heeft het kind niet vandoen, dus ben ik vroeger dan vroeg klaar met mijn eerste herfstcollectie stuk #schaterlach. Ik vermoed niet dat ik de komende tien jaar dit kunstje zal herhalen ;)

494-05
494-06
494-07
494-08
494-09
| Stof: Feathers Black nude tricot (I got Stripes) van bij de Stoffenkamer | Patroon: Sienna jurk uit LMV 2016/1 |

M  A  A  T  |  Ik hou er wel van om patronen te maken die al in de kast hangen, zo weet je perfect wat er -eventueel- moet aangepast worden. Ik controleerde door het kind haar borstomtrek nog even met de tabel te vergelijken en die gaf me gelijk; maat 122-128 - ja, een dubbele maat, ik hààt dubbele maten. Soit, ik tekende toch maar mopperend die maat over en voegde een extra cm toe aan het lijfje.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Boekjes en patronen zijn vaak nogal voorzienig als het gaat om hoeveel stof je juist nodig hebt. Normaal volg ik hen schaperig maar met van die kleine tricot restjes ben je werkelijk niets. Ik tekende op voorhand het patroon uit en mat na; 90 cm stof en hupla, het kind heeft kleren - het patroon zelf rekent véél ruimer.
Het achterpand werd op de stofvouw gelegd en ik skipte het lint om de jurk te sluiten - dat ga ik de volgende keer niet doen, eigenlijk is het wel mooi als het achterpand wat 'gebroken' wordt. Ik schreef bijna 'verder paste ik niets aan' en besefte net op tijd dat ik de mouwen ook anders afwerkte. Eerder onbewust, vrees ik, en een verschil met hoe het boekje zegt dat je het moet doen en hoe ik dacht dat gelezen te hebben #schaterlach.

C  O  N  T  E  N  T  ?  | Er is werkelijk niets om niet tevreden over te zijn, een naaisel dat snel klaar is, zelfs voor mijn slakkengangnormen, waarvan ik weet dat het vaak uit de kast zal komen, dat kan niet anders dan een voltreffer zijn. De jurk is nu nog véél te lang naar mijn goesting maar ik wacht eerst eens af hoeveel die benen gaan groeien deze zomer vooraleer ik er de schaar in zet.

494-10


Oh... ik had nog een lapje stof weg te geven, de onschuldige hand van meneer Khadetjes grabbelde Het grote boek van Florien uit de pot. Magali, bezorg je me even je adres?




Stof in 2017: 23 in  - 79 uit  (10 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit

38 opmerkingen:

  1. Voila de eerste schooldagjurk is al klaar seg, en nu maar hopen dat de zomer nog wat wordt of ze is al afgewassen tegen dat het 1 september is, allez...waarmee ik maar wil zeggen dat het een geweldig kleed is dat dikwijls uit de kast gaat komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci vrouw!
      Het plan is die toch nog wat in de kast te laten hangen hoor, eerst moet dat zomergerief eruit!

      Verwijderen
  2. Mooi weer! Die stof roept mij ook al een tijdje vanaf de site, haha..Moet het patroon ook eens gaan bekijken, volgens mij heb ik juist die editie LMV ook uit de bieb gehaald :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, dat patroon houdt twee keer niets in, maar vorig najaar had ze drie zo'n jurken en die werden véél gedragen. Ideaal om te herhalen, vond ik.
      Wat kan ik zeggen over die stof, what's not to like? ;)

      Verwijderen
  3. Ah tof! Heel 1-september-achtig! Ik ruik zo de geur van vers-ingespoten-nieuwe-schoenen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mens zou zowaar verlangen tot de herfst seg.... Ik werkte ook net mijn eerste najaarsstuk af, ook omdat er al veel te veel in de kast hangt. Die "i got stripes" kunnen mij ook altijd overtuigen, blij dus dat ik die nog niet aandachtig bekeek!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh... de herfst is mijn favoriete seizoen ♥. Om een of andere bizarre reden skipte ik dit jaar 'zomernaaisels'. Wel ja, het is wat het is hé ;).
      --ik was trouwens fan van nog andere stofjes uit de collectie, op scherm toch... toen ik ze in mijn handen had veranderde ik van gedacht--

      Verwijderen
  5. Opnieuw heel schoon gerief. En laten we dan nu vergeten dat het ooit terug herfst wordt want dit zomerweertje daar leef ik van op 🌞 (zegt zij die net een eerste ingeving voor de herfstcollectie kreeg 😂)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je, ik voel me wat advocaat van de duivel zunne. Maar nu nog veel zomerjurken maken, dat lijkt me zo'n zonde want wanneer gaat die dat nog dragen? Misschien nog eentje. Of twee ;)

      Verwijderen
  6. Veertjes ! En sommigen ervan lijken op knipoogjes !
    Ze is wel een keer minder licht dan een veertje geland precies.... knipoog ;-)
    Wreed schoon weeral xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een veertje met olifantspootjes, dat kind van me ;). Vakantie dag 1 en zo zag ze eruit - "het touw stond ik de weg mama". In vergelijking met vandaag valt dat nog erg goed mee eigenlijk #schaterlach

      Verwijderen
  7. Hoera voor tricot jurken, zeker als die er zo stijlvol uitzien als die van jouw khadetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben #ikvalinherhaling geen fan van roze, maar dit stofje, daar was ik onmiddellijk fan van ♥

      Verwijderen
  8. Herfst?! Ik hoop dat die nog heel lang op zich laat wachten, hier staan nog volop shorten en zomerpyjama's op de planning. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat de herfst nog veraf zou moeten zijn, maar in mijn hoofd zette ik precies al een knop om ;). En dat terwijl er nog wel een aantal zomerjurken rondhuppelen in mijn gedachten... ik zie nog wel waar ik geraak!

      Verwijderen
  9. Wat wordt dat meisje groot! Een heel herkenbare evolutie! :) Niets anders dan een leuk jurkje ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Shht zeg, veel te groot om nog zo klein te zijn. Enfin, je snapt me wel x

      Verwijderen
  10. Zo'n toffe jurk!! En stoere foto's, heerlijk!

    Ik werk graag met katoentjes, maar doe het eigenlijk veel te weinig... ik denk vooral omdat de tricot projectjes vaak een sneller resultaat opleveren en de tricotjes comfortabeler zijn voor de kinderen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Als ik kan kiezen, grijp ik altijd naar katoen (of crêpe, daar ben ik ook enorme fan van) en niet naar tricot. Ik hou wel van het 'langzame' van naaien met katoen, mij stoort dat niet.

      Verwijderen
    2. aha de perfecte blog om op zoek te gaan naar een katoenen topje voor dochterlief!

      Verwijderen
    3. Hahaha, aangezien dochterlief hier een voorkeur heeft voor jurken, zul je niet zoveel topjes vinden. Wat ik wel laatst zag passeren, is dat erg schone patroon van KaatjeNaaisels; of de tulip (haha, ook van Katrien ;)). Of... naja, gil maar als je je gedacht niet vindt.

      Verwijderen
  11. vrouw, gij voorzienig wijf jong met je herfstjurk! Ik lig al 2 seizoenen achter :D Na de reis smijt ik me volledig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Volgens mij de eerste én enige primeur de komende 20 jaar jong, 't is niet echt mijn normale manier van doen ;)

      Verwijderen
  12. Jaaaaa het eerste herfstnaaisel! Mooie jurk! Daar zou ik hier ook goed mee scoren! Mijn hoofd staat ook al naar herfst. De noodzaak om nu, al bijna halverwege juli, nog zomernaaisels te maken zie ik niet.... Dat we deze zomer naar Schotland trekken zal er ook wat mee te maken hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met elke dag die voorbij drupt, zie ik er ook minder en minder de noodzaak van in. Ik heb nog één patroon dat ik echt echt echt graag wil maken, of misschien wel twee #schaterlach, maar daarna ga ik me aan het herfstgerief zetten denk ik.

      Verwijderen
  13. Ach, op de groei, zo kunnen jullie er langer van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hou écht niet van op de groei... ik vermoed dat de jurk naar de kast gaat tot het herfst is. Maar dan voel ik me wat meer 'op mijn gemak' omdat ik weet dat het kind dan toch al 1 jurk heeft die ze kan dragen #schaterlach

      Verwijderen
  14. oh, wat een schoon stofke, en slakkengang, whaat??? Dan ben ik echt de meme onder de slakken zenne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het wat zonde om er nu nog zomers gerief uit te maken, uit dat mooie stofje. En slakkengang, echt, slakkengang! Maar daarom niet minder plezant.

      Verwijderen
  15. Die dochter van jou gaat straks alvast mooi de herfst in!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mijn hoofd kan dat precies nog niet goed aan, herfst! Maar wel dn mooie jurk! Ik ben nog aan t bijkomen van de twee jurken die ik voor de 18-jarige dochter naaide. Eentje voor het galabal en een eentje voor de proclamatie (dat ik op de dag zelf nog ineen toverde). Enfin, ik verbaasde mezelf 😵

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier staat de knop precies om... ik hou niet van verspilling of van te veel, en ik heb het gevoel dat ze écht wel voldoende kleren heeft voor de zomer - euh, ik denk zo aan een stapel shortjes waar ze nog een hele tijd mee weg kan #schaterlach.
      Oh, en jurken voor een 'grote' dochter, spannend zeg! Zwierel die eens eens op uw IG vrouw #benieuwd!

      Verwijderen
  17. Dat heet nog eens tijdig klaar zijn! Dat doe ik jou in geen 1000 jaar na! Prachtkleed! Weeral. Geweldig schoon stofke ook weer. Haha en "bijna niks aangepast" zal voor jou wel bijna nooit gelden. Volgens mij naai jij steeds (uitgaande van iets bestaans dat misschien nog net) je eigen ontwerpen.
    Zeg dat van die knopen is nu echt wel stom. Anders had je Helena wel heel blij kunnen maken. Of zijn het de foute knopen die mee naar hier verhuisden?
    Geef dat schoon kind in dat schoon kleed een dikke knuffel van me. Wat een geweldige schoenen ook trouwens. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh nee lieverd, dat waren niet de knopen waar Helena iets mee is (de meeste hadden een oogje achteraan, en die kan ze niet gebruiken) én ik had nog een grote, volle ijsdoos die haar richting uit ging dus niet mee inzitten!
      Ik gaf het kind een dikke knuffel, ze vroeg wanneer je nog eens komt #schaterlach

      Verwijderen
  18. Ola, een najaarsstuk? Proficiat! Daar ben ik nog lang niet aan toe ;-). 't Is wel een heel schoontje. En ik ben een tricot-meisje, ik heb werkelijk niet zoveel met katoen... Ik hoop daar ooit verandering in te kunnen brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ontzettend mooi! Staat ze goed en heel speelproof precies!
    Hier ook een voorliefde voor katoen maar met enkel jongens in huis wordt er hier meer gewerkt met tricot. Al een geluk hier nog een baby op komst dus nog wel gebruik van de restjes. Maar zou ook eens moeten beginnen nameten. Inderdaad steeds veel over als je de boekjes volgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goh tegen het einde van de herfst is dat de ideale lengte, doe er nog een kousenbroek en een cardigan bij en het kan ook mee naar de winter

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.