13 staarten, 2 oren en 3 poten later

maandag 10 juli 2017

Zeg niet zomaar 'schaap' tegen Schaap.
Laat ons daar duidelijk over zijn, afgesproken?

495-02
495-03

Zwanger van mijn eerstgeborene verslond ik gretig allerlei tips over hoe te moederen - niet dat ze toen ik ze van doen had veel hielpen, maar soit, een mens probeert maar wat - waarbij ik nogal vaak geconfronteerd werd met het fenomeen 'vermiste knuffel hence ontroostbaar kind'. 'Niet ten Khadetjeshuize' dacht ik strijdvaardig en ik legde een voorraad aan van twee immens snoezige knuffels in drievoud. Voorbereide-moeder-to-the-win-en-al.

Een goed verstaander weet wellicht al hoe laat het was toen de eerstgeborene arriveerde. Ik kocht overduidelijk de foute exemplaren want het kind verkoos een gekregen en vooral overal compleet uitverkocht schaap boven het snoezige gerief dat klaar lag. Acht jaar, dertien staartjes, twee oren, drie poten en talloze retouchkes later hoort dat beest er gewoon bij jong, laat ons daar duidelijk over zijn.
Sterker nog, acht jaar later vond ik het zelfs zowaar tijd voor gezinsuitbreiding #schaterlach

495-04
495-05
495-06

Knuffelmakerij is niet mijn allersterkste eigenschap dus zocht ik een patroon waarvan ik kon vertrekken. Ik zag en pinde ooit een kanshebber, ik startte hiermee

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Kijk,  er zijn momenten in het jaar waarop het niet slim is iets te maken met fur en fleece, schapenvelletjes zijn in de winkels vervangen door zomerse niemendalletjes. Ik murmelde wat af en zocht het huis af naar wat ik kon recycleren; een afgedankte vest waar ik al eens in knipte en de oude overtrek van mijn studentenzetel - geen idee trouwens waarom ik die zo'n 20 jaar bijhield #schaterlach.

We hebben het over een schaap, veel moeilijkheid is er niet aan - tenzij de dikte van de te verwerken stoffen, dat vest was nogal aan de dikke kant. Het enige ***moment was toen ze me vriendelijk verzochten een snoet op dat beest te borduren... ik probeerde het, echt waar. Ik tekende de lijntjes en zette me klaar, gewapend met naald en borduurgaren en naaide welgeteld zes mottige steken. Hoewel je me nauwelijks kunt betichten van geen geduld te hebben, ben ik niet in de wieg gelegd voor dingen met de hand naaien. Mannekes, geen enkele steek was gelijk van grootte en ik kan dat dus niet zien - ik vermoed dat wat meer volharding en oefening wel zouden helpen, maar hé, er zijn grenzen aan mijn geduld #schaterlach.

Net voor ik het schaap tegen het plafond kegelde, bedacht ik dat cordonnet misschien wel een optie was. Niet dus, zelfs een drievoudig stiksel verdronk gewoon in die fleece. Volgende optie - zo simpel dat ik mezelf wel voor het hoofd kon slaan omdat ik er niet eerder aan dacht - was appliceren; omdat fleece niet de meest plezante stof is om dat te doen, legde ik uit voorzorg een stukje stickvlies eronder en het liep als een trein. Op nog een vijf minuten was het beest voorzien van slapende ogen en iets wat op een mond moet lijken.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  Tijdens het stikken kreeg ik de gedachte "dit gaat hij maar niets vinden" moeilijk uit mijn hoofd. Ondanks de berg liefde die in de knuffel ging, het resultaat is niet te vergelijken met het origineel en het Khadetjeskind kan soms wel wat difficile zijn in die dingen - geef hem trouwens maar eens ongelijk. Zorgen om niets trouwens, want toen hij me zag stond hij al te springen van opwinding én werd het beest met veel liefde in zijn hart gesloten ♥
Ik haalde het trouwens absoluut niet in "dat ene uurtje waarin je dat schaap wel eens vlug zou maken", het is maar dat je 't weet ;)

495-07





Stof in 2017: 23 in  - 82 uit  (10 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit

23 opmerkingen:

  1. ge-wel-dig verhaal.
    Nu ben je toch echt een Top Moeder (jaja, met 2 hoofdletters begot)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, zo voelde ik me inderdaad wel even toen ik het enthousiasme zag ;).

      Verwijderen
  2. Ik geloof dat een dikke proficiat met de gezinsuitbreiding aan de orde is, dus bij deze welkom schaap!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zwijg, als ik 'de troepen' mag geloven moet ik aan een stevig tempo aan gezinsuitbreiding gaan doen - lees: "ik wil ook een schaap" "waar blijft baby schaap" #schaterlach #syberischdoof

      Verwijderen
  3. heel schoon! van al dat knuffelgedoe blijf ik nog maar eventjes weg, dat klinkt als veel te veel lagen voor veel te veel details (en oh ja nadat ik ooit eens een jas voor mijn man bij 30 graden maakte ben ik ook van dikke stoffen in de zomer afgestapt ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maakte ook op een 30graden dag en vervloekte mezelf, dit zijn écht niet de stofjes waar je op zo'n moment wil mee werken. Maar ik had het hem beloofd voor zijn verjaardag, dus ik moest wel...

      Verwijderen
  4. Schoon beestje geworden! Ik kan geloven dat zoonlief het met liefde in de armen sloot! :)
    Werkt dit appliceren van oogjes, mond en neusje dan met een gewone naaimachine en gewone naaivoet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Appliceren doe ik altijd met mijn gewone naaimachine (haha, alsof ik er meerdere heb, gewoon met mijn machine dus) maar ik gebruik wel een borduurvoetje -- bij de aankoop zaten er een heel aantal voetjes bij, waaronder deze -- omdat die erg open is en ik daardoor beter zie wat ik doe, ik vind dat fijner werken dan mijn gewone voet.
      Of het appliceren goed lukt, hangt erg af van de steek die je gebruikt, dat probeer je best even op voorhand op een testlapje (hetzelfde materiaal!). Meestal neem ik een zigzag van 3, op een breedte van 0,4 maar dat laatste hangt wat af van de stof die je juist gebruikt. Veel succes!

      Verwijderen
    2. Gelukkig met die 'gewone' machine, ik heb d'er ook maar eentje :)
      Dan moet ik voorlopig nog niets investeren, haha. Ik waag me dan wel eens met de gewone voet!
      Bedankt hé!

      Verwijderen
  5. dat ziet er zalig knuffelzacht uit ..ideaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij is er blij mee, en eigenlijk is dat al wat telt ♥

      Verwijderen
  6. ziet er lekker zacht en knuffelig uit! Missie geslaagd dus :) .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Reacties
    1. Hahaha, hij kwam 'm showen vorige week en bleef geniepig achter het hoekje staan om te horen wat 'de dames' er allemaal over te zeggen hadden #mijngrootstefan

      Verwijderen
  8. Amai, schoon schaap zeg! Hier geen "vaste knuffels". En al is dat waarschijnlijk vooral toeval, ik vind het niet erg :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Khadetjeszoon was een huilbaby die met niets te troosten viel, tutjes wou hij niet, alleen zijn schaap kon een beetje het verdriet verzachten . Er is wel degelijk een reden waarom het beest zoveel vervangonderdelen heeft ;)

      Verwijderen
  9. Geweldig, en geweldig dat hij er zo blij mee was! Een heel schoon schaap is 't.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.