Status: negeer de nazomer

dinsdag 29 september 2015
359-01

Mevrouw Khadetjes ging eens op weekend met enkele naaivriendinnen. Geen venten, kinderen, eindeloze klusjes of afleidingen in de buurt. Puur genieten eigenlijk. Zoals meestal, ging een ambitieus plan mee in de valies. Sommige tradities moeten in ere gehouden worden ;)

359-02

Eigenlijk stond maar één ding op de planning; een jas. En dan nog liefst in veelvoud, zoals drie bijvoorbeeld. In mijn hoofd zag ik dat helemaal in orde komen - ik zei het toch, van een beetje ambitie ben ik niet vies. Geen idee wanneer ik het juist deed, maar ik slaagde erin twee patronen getekend en uitgeknipt mee te nemen, waarmee ik behoorlijk goed in de startblokken ging staan.

Dochterlief past nog steeds in haar wintermanteltje maar eerlijk... na twee winters heb ik het er wel mee gehad. In een afwezige bui beloofde ik het kind een roze winterjas, en in gedachten was dat al afgewerkt op het moment dat ik de belofte deed.

359-03
359-04
359-05

Voor je me verdenkt van enige kleurenblindheid; ik weet het. Er is geen roze winterjas te bespeuren. Het plan was er wel, maar in realiteit bleek de tijd me -nog maar eens- ingehaald te hebben. Ik schikte, herschikte en grommelde, maar de ooit gekochte rozige mantelstof bleek onherroepelijk te klein. Plan b dan maar; de schaar in een mantelstof die ik voor mezelf gereserveerd had - selfish sewing, wie komt daar in godsnaam aan toe? Ik had dochterlief niet van de verandering van plan op de hoogte gebracht en nam daarom mijn toevlucht tot een streelzachte knalroze binnenkant - of paars, zo je wil - en ik kijk naar niemand in het bijzonder #schaterlach.

359-06359-07

Om het mezelf wat makkelijker te maken - kletsen en u concentreren op moeilijke dingen, dat is hier geen winwin - gebruikte ik opnieuw hetzelfde patroon met een kleine uitspatting op de rug en een afneembare kap. Die laatste hoort er hier standaard bij in de winter. Voor het model baseerde ik me op de kap van de vorige keer; in drie delen met kamsnaps om die te bevestigen. Toen miste ze iets om in weg te kruipen, dus tekende ik er nog een extra flapje bij dat apart sluit. Helemaal klaar voor regen en wind, want door de combinatie van de teddyfleece en de wol is dit écht een jas voor hartje winter.

359-08
359-09
359-10

Dossier gemaakt - De borstomtrek van dochterlief blijkt nauwelijks gewijzigd te zijn sinds het vorige exemplaar twee winters geleden, dus maakte ik opnieuw maat 122. Zowel het voorpand als rugpand werden opgedeeld, met aan de voorzijde twee zakjes en paspel. Ik twijfelde over paspel aan de achterkant, maar het - moeilijk te fotograferen - folie'tje vroeg niet om nog meer detail - merci om knopen te helpen hakken ;). Bij de mouwen voegde ik nog een strook boordstof toe, zodat de opening wat meer gesloten is.
Ik vloekte immens op de knoopsgaten - en ja, er zit zo'n automatische functie op mijn naaimachine maar die houdt niet van dikke lagen stof - en tornde ze minstens een tiental keer. Uiteindelijk gaf ik het op en maakte ze gewoon old fashion. Voorzienig als ik was, maakte ik vijf knoopsgaten - die je niet ziet door de drukke print van de wol. Er worden drie knopen gesuggereerd, maar nu ik de foto's zie, vind ik dat wat aan de weinige kant. Dat wordt dus nog een avondje knopen naaien - ja echt, dàt gaat hier op een slakkengangetje... #1knoopperuurissnel


359-11





Stashbusten in 2015: 30 in  - 168 uit  (25 gekocht&verwerkt - 4 hergebruikt - 39 verkocht)  - #1in5uit

65 opmerkingen:

  1. Mooi en al helemaal klaar voor de winter! Ik denk er nog over om de oudste misschien te voorzien van winterjas, vorig jaar was het opeens koud en kocht er snel 1, dat zou ik dit jaar voor moeten zijn... maar ik vrees ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop echt dat je nog wat tijd hebt, dit weer mag nog een hele tijd blijven!
      De jas zit op een behoorlijke tijdspanne in elkaar, het uittekenen en knippen gaat met het grootste deel van de tijd lopen vind ik.

      Verwijderen
  2. Superlatieven schieten te kort. Fantastisch schoon, echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n schone jas zou ik echt nog eens graag maken. Prachtexemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      Zou Gisele geen schitterend slachtoffer zijn? ;)

      Verwijderen
  4. Heel mooi! Ziet er zalig zacht, knus en warm uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi gemaakt! Heerlijk zacht binnenin en met een kap waar je in weg kan kruipen. Succes nog met die knopen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga toch iemand voor mijn karretje proberen te spannen ;)

      Verwijderen
  6. Je ziet zo dat ze veel plezier gaat hebben aan die jas. Knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, wat een mooierd! Mooie stof zeg en heerlijk die binnenkant :) Een jackie vd meiden staat hier ook nog op t lijstje..al heeft de jongste eigenlijk al genoeg jasjes..Het is zo leuk he?! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vertel me wat ;) - nog meer jassen op komst hier! Laat u gaan, zou ik zo zeggen!

      Verwijderen
  8. Heel mooi,dat stofje zou ik wel voor mezelf willen hebben ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, dat was het plan #schaterlach
      Ik moet het nog eens bekijken maar ik vrees dat ik er niets meer voor mezelf ga uitkrijgen...

      Verwijderen
  9. Heel mooi! Hier staat ook 1 op het programma en ik ben me het hoofd al aan het breken op de kap...Het vorige manteltje mag zeker niet weg? Dan kan ik me de kap maken besparen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil best wel het patroontje van de kap delen, geen idee of je iets bent met maat 122? Ik kan wel niet graderen, dus voor andere maten zul je het zelf wat moeten aanpassen - mail me maar!

      Verwijderen
  10. Waar blijf je toch die originele ideeën halen, ik ben zooooooo hard fan van het rug accent!! Al vrees ik dat mijn kindjes nog te hard groeien :-D ik focus me best op het afwerken van basic dingen!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bwo, zelfs snelgroeiende wezentjes hebben toch een winterjas nodig, niet ;)?

      Verwijderen
  11. Mooi !! Instant verliefd op het stofje en die combinatie met dat paars is er boenk oep ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kijk nu eens hoe knap je dat weer voor elkaar hebt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel tof! Er zou gerust nog een knoopje bijmogen, dus als je toch al een knoopsgat voorzien hebt, doe gerust :). En die voering, lijkt me toch ook wel paars :). Maar als jij het aan je dochter als roze verkocht krijgt is alles dik in orde :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben content dat je er ook zo over denkt, die knoop komt er!
      En ja hoor, de jas is roze! Punt. -schaterlach-

      Verwijderen
  14. Manmanman... wat ben jij geweldig!!! Superschoon... dat stofke, de voering, de jas helemaal... en helemaal nog schoner met kind er in! En om dan nog maar te zwijgen van de originele details!
    En dit doe jij even in een weekend???? pffff.... Van mij krijg je de beker van koningin der jassenmaaksters! Voilà!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een prachtjas en... ik mis geen spatje rosa!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Machtig prachtig!! Ik maakte er ooit een voor Lilith, en doe dat niet nog eens, vrees ik - iets van te veel werk en te ongeduldige ikke :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat tekenen en knippen is er te veel aan vind ik, want de jas op zich, dat valt wel mee.

      Verwijderen
  17. Ooh ze staat er prachtig mee! En die kap die sluit zo mooi aan! Dju... die had ik moeten overtekenen... ik ga je mailen !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een heel schoon jaske, en dezelfde maat als 2 jaar geleden, bijna niet te geloven. Ik zie die echt groeien, elke keer als ik foto's zie. En als ge ziet hoe schoon ze hier mee staat zou ik nooit nog iets roos maken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die groeit ook als een kool ;). Wellicht mat ik niet helemaal juist op de vorige keer... Ik maakte de jas wel heel wat langer, dus er is wel een verschil ;).
      -schaterlach- En nooit meer roze, chance dat ze nog niet kan lezen!

      Verwijderen
  19. ik moet er nu ook echt dringend aan beginnen ;-)
    schoontje zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hier kan Ida ook al drie jaar in dezelfde jas. pech voor mij is hij in't paars en is dat sinds kort gebombardeerd toch haar lievelingskleur ;) Misschien raak ik wel weg met zo'n paarse/roze voering? Alleszins weeral superschoon!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wacht, er komt nog een jas ;). En daar was madam niet over te spreken -schaterlach-. Ik zou het proberen jong, een paarse voering, geen kat die dat ziet!

      Verwijderen
  21. Super,zo schattig.schitterend gedaan.Chapeau

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Oh super die jas! Leuk om nu de aanfoto's te zien.
    Ik kijk al uit naar de foto's van de andere jas want dat is ook een pareltje! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die komt er van 't weekend aan... ik vind die stiekem ook de mooiste van de twee ;)

      Verwijderen
  23. vrouw, ik voel me niet geviseerd, maar ik bevestig: dat is PAARS en niet roos :D Maar los van dat paars, een schoon manteltje! Dezelfde stof maar andere kleurencombi van nena haar Maëlle van vorig jaar. (waar trouwens ook paars inzat :D maar paars van het verdraagbare soort :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Juist, jij bent zo'n paarsliefhebber ;). Het hangt er wat vanaf wat je erbij ziet, in mijn ogen is het een twijfelgeval tussen fuchia en violet (paars is voor mij dieper van kleur). Och, ik besluit gewoon met; het kind is content. Ik dus ook. Neh.

      Verwijderen
  24. Wauw zeg! Dat detail op de rug! Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! In werkelijkheid komt het wat beter uit dan op foto... dochterlief was ietwat ongeduldig bij het nemen van de foto's ;)

      Verwijderen
  25. Ik kijk over mijn schouder naar dat mens dat in de voering eerder paars dan roos herkent. Purper heet dat, purper :) Hij is super mooi geworden! En oh, das waar, ik heb ook nog mantelstof voor selfish sewing. En dat gaat er nu écht wel eens van komen (na die boekentas, en jassen van de kinders en al ;))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond van de week zelfs een jaspatroon voor mezelf dat ik zelfs graag zag. Maar dat krijg ik nu natuurlijk niet meer uit die stof - alsof ik er trouwens tijd voor zou hebben. Maar die boekentas, daar ben ik nu wel benieuwd naar!

      Verwijderen
  26. Prachtige jas en met wat verbeelding is het zeker een hele roze jas ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Naaien en tetteren tegelijk is inderdaad niet altijd een geslaagde combinatie, maar je hebt het toch maar mooi geflikt! Prachtige jas!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow!! volgend maak ik ook een jas, hoop ik dan toch.....

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik sta nog altijd versteld van jou prestaties tijdens het weekend. Ik had het wel kunnen denken, maar toch :-) Heel mooi! en de andere ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach Soms sta ik versteld van mijn eigen ;). Nu, ik zwoegde ook niet op zo'n piepklein stukje kant, dat hielp wel.

      Verwijderen
  30. Schitterend! Zowel mevrouw Poes als deze nieuwe! En kon ik toch maar zo'n kap en flap er 'even' aan tekenen, met de min 20 winters die we hier tegenoet gaan is dat geen overbodige luxe!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lol, ik kan me niet eens voorstellen wat je moet maken als de temperaturen zo onder nul duikelen.

      Verwijderen
  31. Knopen mogen mss traag gaan, maar jouw naaitempo tijdens het weekend was dat allerminst! Topprestaties, die jas(sen), uiteraard in veelvoud!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Waw, heel mooi! Ik snap waarom je die stof voor jezelf gekocht had :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Heel mooi folie'tje daar zo achteraan !

    BeantwoordenVerwijderen
  34. dat is weer een plaatje
    als dat knopen naaien nu ook maar zo vlot zou gaan als die creaties die vanonder je machine rollen :-)
    zus 3

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Goed, ik zit duidelijk weer hopeloos achter met berichten lezen ... Twee jassen?! Amai, chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.