Pff. Bloemen.

zaterdag 25 oktober 2014
Of ik nog plezante stoffenwinkels kende?
'Ja hoor, ga hier maar eens kijken - ook leuke dingen voor madammen te vinden-'
'Tussen haakjes, ik bestelde er dit stofje'
Hmm, jij houdt toch niet van bloemen?
'Feit, maar soms moet een mens eens boven zichzelf uitstijgen', probeerde ik nog stoer te doen.

259-01
Stof: Birds Black (Lucy has a Secret) van bij MonDepot - Patroon: Jurk 101 uit Burda 2011/2
Van de verschillende soorten stofjes heb ik niet zoveel verstand... Met vallen en opstaan leerde ik het afgelopen jaar dat je project staat of valt met de juiste keuze van stof. Als het patroon om soepele stof vraagt, dan red je het niet met een simpel katoentje uit de kast. Dus bestelde mevrouw Khadetjes stof. Madammenstof.

259-02

En nee, ik houd niet van bloemen. Niet in het echt en niet op stof. Maar de woorden 'soepel en geschikt voor soepel vallende jurken' in de omschrijving haalden me over de streep. Bij haar zag ik een prachtig nazomerjurkje en ik deed een poging tot copy/paste.

259-03

Madammenstof verwerkt iets minder makkelijk dan wat normaal onder mijn machine rolt, maar het stofje voelt ongelooflijk zacht aan - en het blinkt. Nog zo'n criterium dat me normaal gezien straal voorbij zou doen lopen. Ik plande enkele aanpassingen, maar een Gestikte Wijven dag in aangenaam gezelschap deed me zoveel tateren, dat daar niets van in huis kwam.

259-05

In ieder geval, het leverde me een draagbaar jurkje op waar ik min of meer tevreden over ben - les twee is rimpelrokken flateren me niet. Ik probeer het te onthouden ;). Bij een volgende versie - die komt er dus echt hé - minder rimpels en de halsuitsnijding net iets minder diep. Maar dat is zeuren over details, want ik houd van mijn grote-madammen-jurkje! Met bloemen en al ;)

259-04

Dossier "de aanpassingen" - Ik mat mezelf op en maakte het lijfje 2 cm langer - om echt flatterend te zijn, mocht dat zelfs wat meer geweest zijn. Het rokdeel werd eveneens een serieus stuk langer geknipt. Burdadames vallen niet al te groot uit ;). Datzelfde patroondeel werd in haar navolging véél minder breed geknipt dan gevraagd - en zal bij een volgende versie nog wat minder breed gemaakt worden. Ik verplaatste de naden aan het voorpand en voegde nog twee extra nepen toe om een 'gaap'probleem op te lossen - tot zover het gedacht een simpel jurkje zonder veel nepen te maken. Mijn lijf laat dat blijkbaar niet toe - schaterlach.

259-06

35 opmerkingen:

  1. Ik vind het net wel heel mooi. Ik vind de halsuitsnijding ook helemaal niet te diep.
    Ik ben wel eerder een kleurmens... ik heb geleerd dat zwart me niet zo goed staat ;-) Maar met een fel gekleurd vestje lijkt dit me wel een ideale outfit! Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jawadde, een echte madam! En bloemen zijn de max!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben niet meteen fan van het stofje, maar je staat wel heel mooi met je kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou er ook een vestje in een felle kleur uit de stof op dragen, dat breekt het geheel wat op de heupen. Of om helemaal in te zijn, een lange gebreide trui. Ik vind het heel mooi, ook de lage uitsnijding, alleen zou ikzelf dat te koud vinden ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, ik ga toch maar passen voor de lange gebreide trui... zo 'in' ben ik niet ;). Ik vind bloemen al een serieuze stap in die richting trouwens!
      Ik ben zelf een zeer warmbloedig mens, dus die halsuitsnijding is hier niet echt een probleem ;)

      Verwijderen
    2. Allez, jong, beetje jaloers van dat laatste, mijn eerste winterhanden heb ik deze week alweer mogen voelen.

      Verwijderen
  5. Wauw, wat een mooie jurk! Ik ben ook verliefd geworden op deze stof, in de bruine variant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kies ook niet snel voor bloemen op mijn kleren maar soms mag je een uitzondering maken,hé!Het staat je wel vind ik en ook ik ben fan van de webshop!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ben blij het in de "aan-vorm" te zien :)
    schoon gedaan!
    en hihi, toch maar bloemen :p

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel stijlvol hoor! Ik vond dat stoere zwart wel leuk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sarah, dit is echt een wauw- jurk ! In combi met een effen fuchsia bolerootje, de ideale outfit om te stralen ! Ik heb het normaal ook niet voor bloemenstofjes, wegens snel het gordijn- of behanggevoel 😊, maar dit plaatje klopt . En die décolté is zeker niet te diep (mss eens polsen bij mr Khadetjes 🙊) 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci :)! Er hangt hier een fuchsia truitje in de kast voor erbij - maar die dag was het zo'n mooie herfstdag dat het simpelweg te warm was.
      De halsuitsnijding lijkt niet diep, maar ik vermoed dat de jurk misschien wat naar voor zakt tijdens het dragen waardoor het écht meer dan diep genoeg is. Trust me. Lol... zelfs meneer Khadetjes vindt het erover ;)

      Verwijderen
  10. Ie se ons bloemenmeisje...:) nee schoon joh zo'n stoffen vind ik dus super e en schoon halsuitsnijding

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het prachtig! En ik hou van diepe decolletés, dus daar zou ik zeker niets aan veranderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. nikske mis met dit bloemekesstofke...het staat u echt goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. oh lala, knap zenne! Ik bestelde laatst ook stof ginder en twijfelde enorm over deze. Een blik om mijn nog te verwerken stapel, deed me neen zeggen. Dju, toch, misschien moet ik het toch doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bellissimo! Dat is wat ik toch heb onthouden van mijn Italiëreis! (En dat leer er een stuk goedkoper is = schaterlach!)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Toch schoon! I,like madammenstoffen, en bloemen al helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook al zijn bloemen uw ding niet....ge staat er wel beeldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat nou: het flatteert me niet! Het staat je prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wauwie, prachtige madammenjurk! De bloemen en glans vind ik heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vind het een mooi kleedje.Het bovenstukje past perfect,ik zou het rokgedeelte anders doen.A lijntje of plooitjes?Wauw voor het stofje,ondanks de bloemen,ik vind hem prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik hou van bloemen! Ook op stof!
    En jouw jurk is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. ik heb ook die stof bekeken. Ik durfde het precies niet te kopen. Nu ik jouw prachtexemplaar zie zou ik nog spijt krijgen ook ;)
    erg mooi, het bovenstuk vind ik fantastisch :)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. superschoon. deze bloemenmadam had dit stofje eind vorige week ook in haar winkelmandje gezwiereld, maar dan toch maar de laptop dichtgeklapt zonder te bestellen, maar als ik dit dan weer zie...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Schooooooon !!
    ´t Staat u echt goed , hoor ... ondanks de bloemen ;-)
    Je legt een leuke evolutie af in het naaien voor jezelf trouwens : superleuk om mee te volgen !
    Heb dat stofje hier ook liggen ... voor een jumpsuit voor de oudste .
    Ze vindt dat zelf een zalig stofje , maar ik vreesde een beetje te ´madam-achtig´ voor een bijna 13-jarige ;)
    Ik kijk al uit naar uw volgend naaisel voor jezelf !

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig, mevrouw Khadetjes in bloemen! Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Moh zeg zo schoooooooon! Ik dierf dat stofje nog niet bestellen :D Ik heb de jurk met cupcakes, en die stof is ZALIG om te dragen, maar ik vrees dat ik dat ga verpesten als ik dat zelf moet naaien, zo een stof :D
    Schijnt die door? is die dik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook serieus getwijfeld zunne, over dit stofje :). En nu begin ik precies te twijfelen over dat stofje met de cupcakes -schaterlach-
      Katoen is makkelijker om te verwerken, maar met uw naaitalenten is dit stofje écht haalbare kaart zunne, gewoon doen! De stof is trouwens niet doorschijnend, en 't voelt iets dikker aan dan 'gewoon' katoen.

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.