Comateus met zwier

zaterdag 6 juli 2019

In tegenstelling tot wat mijn virtuele aanwezigheid doet vermoeden, ratelen de machines hier aan een flink tempo. Zowat elk vrij moment - ik geef toe, het is wat zoeken - wordt benut om patronen over te nemen, stof te knippen of zelfs links of rechts een naad te stikken. Ik behoor niet tot de georganiseerde mensen die al lang het zomergerief klaar in de kast hebben hangen, dus vul ik nog steeds de vestimentaire gaten in de kast verder aan. Juist die gaten - aka écht ontbrekende kleding in de garderobe - zorgen ervoor dat er een kink is in de kabel maken-fotograferen-bloggen. Maaksels vliegen van de naaitafel naar het lijf, foto's nemen komt er niet van en - ook dat geef ik vrolijk toe - soms ontbreekt me de goesting om er mijn werk van te maken.


Ik spotte deze bladeren crêpe een tijd geleden. Voor allerlei nieuwe katoenen stoffen knijp ik makkelijk mijn ogen dicht, maar mooie crêpe kan ik moeilijk laten passeren zonder onmiddellijk minstens vijftien wilde plannen te hebben.
Ik sleurde dochterlief voor het scherm en liet haar kiezen tussen de witte en de zwarte variant. Ik was ervan overtuigd dat ze voor de zwarte stof zou gaan, maar het klonk resoluut "wit". Ik kromp wat ineen want dochterlief is een notoire ravotter, en hoewel ze dat van mij in al haar kleren mag doen, is het net iets eenvoudiger om zwart vlekloos te houden #schaterlach. Maar bon, het kind koos wit, het kind kreeg wit, ik klikte beide stoffen - de zwarte voor mij ;) - in mijn mandje en schafte mij een patroon aan dat ik niet ging kopen. Niet dat ik een of andere boycot uitvoer, maar met een flinke stapel tijdschriften en boeken - ja, zelfs losse patronen - in huis, probeer ik zoveel mogelijk te gebruiken wat ik heb. Ge kunt niet op alle vlakken winnen, nietwaar #schaterlach.



M  A  A  T  |  Veel tekst en uitleg moet ik niet geven deze keer. Wie een beetje 'mee' is, die heeft uiteraard al lang de Clara culotte herkend. Er lag een proefstofje klaar - ik las links en rechts dat de broek eerder wijd uitvalt - maar tijdsgebrek deed me onmiddellijk in de 'goede' stof knippen.
Ik duwde dochterlief in de maattabel en kwam uit op een 7j in de taille met een 9j op de heupen. Die 9j heeft ze trouwens ook in de lengte nodig. Ik liet de lijnen overlopen van een 8 (taille) naar een 9j en nam de elastiek op maat (zijnde 7j dus). Op die manier kan dochterlief de broek dit jaar dragen en past die volgend jaar wellicht ook nog (als short) aangezien het kind nauwelijks groeit in de breedte.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Op vier mini plooien op het voorpand na, stelt de broek niet zoveel voor - haha, dat klinkt misschien wat uit de hoogte, zo bedoel ik het niet, ik wil maar zeggen dat er geen super technische hoogstandjes te pas komen en het naaien dus érg vlot gaat. Het grootste deel van mijn tijd ging naar het stikken van het striklint.
Het is wat het is, een los vallende broek, en zelf vind ik er dochterlief geweldig goed mee staan. Tijdens het dragen viel het me niet zo op, maar nu ik de foto's van dichter bekijk, valt me op dat ik stilaan wat meer rekening mag houden met de combinatie holle rug/bolle poep bij dochterlief - en dat ik bij een volgend exemplaar wat stof achteraan mag wegnemen dus ;). Maar hé, dat zal alleszins niet beletten dat deze broek vaak uit de kast zal komen ♥







15 opmerkingen:

  1. Ik vind dat een keischoon broek! Ik wil er ook een paar maken sinds ik deze week een paar dagen zo'n losse broek met een rekker droeg. Véél plezanter dan een broek met een ceintuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. (Blogger doet vreemde dingen, hij/zij vreet mijn antwoord op zeg. Nieuwe poging dus!)

      Dank je wel! Zelf draag ik nauwelijks broeken, ik ben echt een jurkenmens, maar ik geloof je op je woord dat die losse broeken comfortabel zitten. Het patroon omvat trouwens ook een damesversie. Vermoedelijk past mijn derrière er niet in maar ik las dat het wat ruim valt; dat in combinatie met een maatje groter tekenen zal misschien nog wel lukken ;)

      Verwijderen
  2. Zalige broek... alleen die plooitjes vooraan gaan mij niet flatteren. Rondingen weet je wel (rolheelhardmetmijnogen) In die zwarte stof had ik het anders helemaal zien zitten. Het gaat er niet op beteren met een ijsjeszomer in 't verschiet en van naaien gaat er hier voorlopig al helemaal niet veel in huis komen. Eerst ook nog een nieuw machien aanschaffen. Een goed deze keer. Tips altijd welkom. Want er gaan binnenkort ook frullekes mogen genaaid worden ten huize Onliemie. Daar hebben we goed gerief bij nodig. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh jong, ik kan me perfect inleven in wat je zegt. Maar misschien dat het in de juiste stof (deze dus, die is er echt ideaal voor) wel goed komt hoor, het zijn maar kleine plooitjes die niet al te veel stof verbergen.

      Machinetips... ik naai sinds het begin op een Janome 4120QDC (het model bestaat niet meer, het is vervangen door een nieuwer model) en hoewel ik soms droom van een machine met een ingebouwd boventransport, ben ik er erg tevreden van. Mooie steken, de steken die ik nodig heb, goede motor; content. Doorslag hier was dat ik die in het dorp kon kopen en dat ze er daar ook aan werken - ik werd de machine er daar aangeraden, nog steeds blij met het advies dat ik kreeg.

      En jaaaaaa! Ik las het! En ik zag ook dat dat mini meneertje toch al niet meer zo mini meer is, die kleine sloeber. Op naar frullekes en krullen ♥. Proficiat hé x

      Verwijderen
  3. een heel schone broek! Gelukkig zorgt de print ervoor dat je niet alle vlekken zal zien ;-).
    ik ben al benieuwd naar uw plannen met de zwarte variant

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik hoop ook dat de print de vlekken wat zal camoufleren. Gelukkig heb ik ook een blok ongelooflijk stinkende zeep die quasi elke vlek kan verwijderen. Goud waard en veelvuldig gebruikt, dat stukske zeep ;)
      - en mijn plannen zijn al uitgevoerd, niets spectaculairs maar wel een comfortabele jurk die ik nodig had; een Genova uit LMV. Soms moet een mens het niet al te ver zoeken -

      Verwijderen
    2. Genova is altijd een goed idee! Zo hard fan van dat model

      Verwijderen
  4. Ik vind deze uitvoering de mooiste die ik tot nu toe al gespot heb!Ik heb in de zwarte variant een lange rok en een schortje zoals je waarschijnlijk wel weet ;-) maar ik ben benieuwd naar jou kleed daaruit!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben niet zo van de laatste mode volgen en broeken die niet de "juiste" lengte hebben zijn meestal niet mijn ding. Maar kijk, zie wat even buiten die comfort zone stappen opbrengt!
      Voor mezelf niets ingewikkelds hoor, ik had nood aan wat extra kleren en ik herhaalde een beproefd recept; een Genova-jurk (LMV).

      Verwijderen
  5. Maar zie zeg, hoe goed die broek haar staat! Dochterlief stelde haar veto voor zo'n te korte broek :-) Tot nog toe blijft de liefde voor de skinnies hier groot.
    En ook: wat is die dochter van jou groot!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook getwijfeld hoor, of ik de broek niet een beetje zou verlengen - maar dan vooral voor mezelf, dochterlief trekt haar daar niets van aan. Skinnies, dat is hier een moeilijken. Dochterlief is allesbehalve 'breed' maar heeft wel flinke billen&dijen waardoor die smalle broeken hier geen favoriet zijn ;).
      En ja. Groot. Ik weet het.

      Verwijderen
  6. Wauw ... heel mooi!
    Staat haar leuk. Daar gaat ze veel plezier aan beleven.
    Het patroon ligt hier ook klaar. Gauw achter de machien kruipen!
    Groet, Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het alleen maar aanraden! Benieuwd naar jouw exemplaar x

      Verwijderen
  7. Ik kocht het patroon meteen, maar deed er nog niks mee. Het ligt nog wel op mijn naaitafel, dus er is nog hoop!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.