[Blogtoeren] Een tulp begot

donderdag 11 augustus 2016

Als je in een hoekje van het land woont, dan is de kans niet zo groot dat je je bloggende medemensen 'voor echt' - zoals de Khadetjes dat zo mooi verwoorden - kent. Toch heb ik het gevoel dat ik haar ken. We kletsen viruteel wat af en voortdurend heb ik het gevoel dat ik op die leeftijd vooral bezig was met totààl andere dingen - zelfbescherming zorgt er deze keer toch voor dat ik niet in detail treedt #schaterlach. Met een warm gevoel kijk ik naar hoe ze de wereld vat in treffende, rake woorden en prachtige naaisels.

424-02
424-03

Vandaag fladdert dochterlief rond in een prachtig jurkje dat het resultaat is van een samenwerking met KaatjeNaaisels. Het minste wat ik kan zeggen is dat de vorm van het voorpand iets is wat ik nog niet zo vaak zag, wat het patroon voor mij onmiddellijk een trapje op de ladder laat stijgen.
Ik haalde opnieuw een gekoesterd stofje uit de kast, zo eentje waar ik tot nu mijn schaar niet in wilde zetten - ondertussen durf ik quasi overal die stofschaar van me in zetten, maar sommige stofjes, die liggen gewoon te wachten tot alle puzzelstukken op hun plaats vallen - en combineerde met een jurk die quasi nooit de buitenkant van de kast zag.

424-04 424-05
424-06
424-07

Als alle stukken op zijn plaats vallen heb ik zelden de neiging eigenzinnig te doen. En toch permitteerde ik me één scheve schaats bij het maken van dit jurkje. Mijn grijze hersenmassa steigerde namelijk bij een paspel die stopt in de zijnaad... 'kon niet' was de boodschap en de boel sloeg tilt. Net datgene was geen van de mogelijkheden van het patroon - geloof me, ondertussen weet ik ook waarom en kan ik je met de hand op het hart verzekeren dat je het zelf niet wil proberen, om die ellendige paspel te laten doorlopen - maar dat ging ik wel eens vlug oplossen. Hoe moeilijk kon het zijn?
Zelfs wie de kunst van tussen de lijnen te lezen niet beheerst, heeft ondertussen door dat die eigenzinnigheid ervoor zorgde dat ik er langer dan nodig over deed om de jurk ineen te stoppen. Zonde, want de constructie zit geweldig goed ineen - didn't see that coming - en de uitgebreide stap voor stap handleiding loodst je er zo doorheen. Dochterlief ontmoette de Italiaanse zon in stijl, zoveel is zeker.

424-08
Patroon: Tulip jurk (KaatjeNaaisels & With love by Eva) - Stof: Hirondelle (Atelier Brunette) en zwarte crêpe

Dossier gemaakt: De maten van dit jurkje vallen iets anders dan de meeste patronen van Vlaamse bodem - wat niet erg is, maar het zorgt ervoor dat je het kind best opmeet en de juiste maat moet zoeken in de tabel. Op basis van haar afmetingen kreeg dochterlief dus maat 122 zonder wijzigingen en de jurk zit haar als gegoten. Pure luiheid deed me kiezen voor een blinde rits in plaats van knoopjes, maar beide worden uitgebreid omschreven - er zagen trouwens twee exemplaren het licht bij mensen die nooit eerder een jurk naaiden, om maar te zeggen hoe uitgebreid die handleiding is.
 Wat denk je, tijd om haar een herfstige top te maken?

424-09
Meer testmoois kun je vinden bij: Petrol & Mint | Liesellove | Bel'Etoile
Blanche | Emma & Mona | Aukje | Kaatjenaaisels | With Love - by Eva
Tot eind deze week krijg je met de code HAPPYTULIP trouwens nog 10% korting





Stof in 2016: 15 in  - 91 uit  (15 gekocht&verwerkt)  - #1in6uit



32 opmerkingen:

  1. Super mooi,het plaatje klopt met paspel en al .Goe bezig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh heerlijk dat je perse die paspel wilde laten doorlopen. Had mij ook zomaar kunnen overkomen. Ik deed ooit een krampachtige poging op paspel door te laten lopen over de hele zijnaad en daarmee de contouren van een uitgesneden zak te volgen. Veel minder lastig dan wat jij nu deed, maar het was vreselijk gestress hier. Je eindresultaat is weer schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen gestress, maar er ontsnapte toch wel links en rechts een lelijk woord. Maar dat is eigenlijk alweer lang en breed vergeten :)

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. De maten vallen zoals de kinderkleding van JBC, dus eerder klein in vergelijking met de meeste pdf-patronen. Het jurkje is aansluitend op de borst en valt tot net boven de knie, heb je graag een "loose fit" of een iets langere lengte dan kan je een maat groter kiezen. In principe zou de maat die je bij JBC uit de rekken haalt een perfecte keuze voor Tulip moeten zijn, maar natuurlijk is nameten en vergelijken met de maattabel de beste optie!

      Verwijderen
  4. Haha, de beschrijving van je lijdensweg maakt me zo nieuwsgierig, dat ik bijna goesting krijg om het ook uit te proberen, die paspel. Bijna hé. Maar 't is wel echt su-per-mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig! Bij mij vielen ook puzzelstukjes op z'n plek met dit patroon, en knipte ik een gekoesterd stofje...Wat maar wil zeggen, wat dit patroontje met je doet, hé ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. schoon vrouw! Werkelijk! En lachen met die ellendige paspel :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kon mezelf wel voor de kop slaan, écht!
      Maar als ik de achterkant van dat jurkje zie, denk ik telkens weer 'maar hoe schoon is dat toch' #neh

      Verwijderen
  7. Echt de schoonste versie die ik tot nu toe zag, chic! En dat eigenzinnige, zo kennen we je ondertussen al, maar ge zij een doorbijterke.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Sarah, wat een geweldig lieve woorden! Ik was al benieuwd naar je bericht, omdat ik wist dat daar iets schoons ging uitvloeien :-) Die Hirondelles maken mij sowieso al warm, en jouw beschrijving al helemaal. Dankjewel voor je test!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, die stof!! Waar is de tijd dat ik daar een kleedje voor Lilith uit maakte.
    Ik ga jouw paspelavontuur in gedachten houden voor moest ik ooit hetzelfde gekke idee krijgen :-D
    En ik ben grote fan van wat jij telkens weer met haar krullen doet! Ik ga eens op les komen bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb zelfs nog wat over, ik kocht -ahum- nogal ruim.
      Al vergeet je alles, die paspel, dat moet je onthouden, ik zweer het je!

      Verwijderen
  10. Heel mooi. De gouden paspel vind ik super.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige Tulip! En de fotootjes zijn schitterend!
    Ik moest lachen bij je zin over die blinde rits, ik stak in al mijn 3 exemplaren ook eentje gewoon uit luiheid ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, zo'n bekentenissen maken mij altijd gelukkig ;). Het probleem met mijn voorliefde voor gekke knoopjes is dat ze vaak niet makkelijk zitten op de rug en dat dochterlief de voorkeur geeft aan ritsen. En tja, als ik moet kiezen tussen een rits of 6 knopen, knoopsgaten en handnaaien #schaterlach

      Verwijderen
  12. Herkenbaar, het gevoel dat paspel in de zijnaad laten stoppen niet klopt ;) Ik ging ook voor de doorlopende paspel, het geeft een supermooi resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. 't enige wat ik nu kan denken is "bwa, zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn
    Maar dat is waar bij u ook de misere begon natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh Sarah, dank je wel voor dit lieve bericht! En dat ik deze versie top vind, dat wist je al!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. You nailed it! De stoffencombinatie is bangelijk mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh ik ga hier weer in herhaling vallen, weeeeeeral zo mooi. En ja, zwart-wit en oker, helemaal juist!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Super mooi! Ik vind die doorlopende paspel wel erg tof, dus goed dat je doorzette!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.