Oprommelen

woensdag 19 juni 2019

Godzijdank zijn we er in heel wat soorten, wij naaisters #schaterlach.
Laat het duidelijk zijn dat ik er eentje van de hamsterende soort ben. Hoeveel bewondering ik ook heb voor mensen die hun hele stoffen-hebben-en-houden in een enkele doos kunnen bewaren, ik behoor niet tot die soort. Oh nee. Geen stapels en stapels, maar geef mij maar een aardige voorraad die ik kan strelen, bewonderen, sorteren en ohja, verwerken #uiteraard.


Een van de winkels waar ik vroeger het meest moeite had met 'nee' zeggen, dat is Mondepot. Je kunt er vaak mooie collecties op de kop stikken met een geweldig schone kwaliteit. Zo klikte ik er ooit een ongelooflijke zachte stof (lichte katoensatijn) in mijn winkelmandje en legde ik dat lapje goud ergens op een hoopje. En zo raakte dat streelzachte lapje ergens verstopt... En toen was het plots herfst en niet meer de tijd van het jaar om het te verwerken en ga zo maar door ;).

Je hoort me niet zeggen dat ik een of ander geweldig actieplan heb om alle winkels te boycotten, maar in mijn geval helpt vermijden het best. Dat en kijken in mijn kast en pareltjes opdiepen nu het nog kan en mag, want ik ben me maar al te goed bewust van het razendsnelle tempo waarmee die dochter van mij de lucht in schiet. Geen idee of ik haar volgend jaar nog jurken mag maken; het voelt wat als de zomer van "nu of nooit" ;).


M  A  A  T  |  Net zoals ik me door mijn gehamsterde stoffen worstel, doorploeter ik mijn (gekochte en niet gebruikte) patronen. Steeds meer tot mijn beschikking dan de tijd die ik effectief aan naaien kan besteden, hopelijk erg herkenbaar ;). In dit geval een gratis patroon; de Judith jurk van Compagnie M. Ik maakte al eens een jurk met een erg open rug en die ervaring leerde me dat zoiets super passend moet zijn. In plaats van zoals gewoonlijk haar borstomtrek te mixen met haar lengtemaat, ging ik nu erg precies te werk.
Het lijfje en de diepte van de rug kregen de lengte van de 9j mee, op basis van haar borstomtrek knipte ik de breedte ter hoogte van de oksel en het okselgat op 8j, wat de tailleomtrek betreft stuurde de maattabel me richting 6j (dochterlief wordt er 9 dit jaar en is nu niet echt 'klein' voor haar leeftijd). Dat vond ik met de beste wil van de wereld wat tè, dus gradeerde ik daar naar een 7j.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Het stikken van de jurk houdt niet zoveel in; ik liet de kraag achterwege en maakte de meest basis versie ervan - de stof vraagt niet om meer trouwens. Het lijfje werd gedubbeld, meer niet. Zomer ten top.
De rug sluit onderaan met twee onzichtbare drukknopen waar ik ongeveer de helft van de naaitijd aan bezig was om die in te naaien. Tradities zijn er nu eenmaal om in stand te houden, nietwaar.
Als dochterlief de jurk draagt heb ik van twee dingen spijt - ik geef het maar mee, ter geheugensteuntje voor ooit nog eens of voor wie het kan gebruiken ;) -; namelijk dat ik in de taille toch niet een maatje kleiner genomen heb... nu gaapt het bovenstukje bij momenten écht wel open, niet fijn bij het dragen. Het tweede is dat ik geen rekening hield met de holle rug van dochterlief - tot spijt van wie het benijdt, dat doe ik voor haar meestal niet, blame on me, maar ik denk altijd 'voor de tijd dat ze er maar in kan'. Die taille wat innemen, dat ga ik nu niet meer doen, maar dat stofteveel wat wegnemen staat nog op mijn programma. Nu, in ieder geval, dochterlief is klaar voor de zomer - kuch kuch, dat zou ik wensen; met slechts 1 zomerjurk ;) -; beste regen, kunt u dan nu weer vertrekken?

| Patroon: Judith jurk van Compagnie M | Stof: Birds 'n Stripes (Wolf & Rita) uit de voorraad |





Stof in 2019: 13 in  -  64 uit  (10 gekocht&verwerkt - 5 verkocht - 1 gekregen)  - #1in4uit

11 opmerkingen:

  1. Maar ooooh! En je gaat het niet geloven, maar ik naaide exact dezelfde jurk (stof én patroon), zij het met zichtbare knopen. En ah ja, ik deed dat in mei 2017 zie ik op mijn IG 😉 Spijt dat die nu écht wel te kort zal zijn, want wat een topcombo 😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, schitterend zeg!
      Dacht ik eens een plezante combinatie te maken, blijkt dat ik gewoon aan het kopiëren ben. Merci voor de inspiratie blijkbaar :)

      Verwijderen
  2. heel mooi exemplaar deze jurk! Ik probeer ook aan vermijden van stoffenwinkels te doen en shoppen in eigen voorraad, met matig succes. Voorlopig verwerkte ik meer dan ik kocht maar tis ook niet dat ik niets kocht ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn ook geen kleine kinderen hé, ik koop ook nog stof (oeps, veel zelfs vorige week, maar meer dan de helft van die stof ligt ondertussen geknipt klaar en dan vind ik dat helemaal niet zo erg). Voor mezelf ben ik blij dat ik er wat bewuster over geworden ben, want stof stapelen kan nu ook niet de bedoeling zijn ;).

      Verwijderen
  3. Dat bloemenveld, zo schoon! Naai nog maar veel jurken in die zomer van nu of nooit, want wij gaan ze keihard missen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook, maar wie weet verrast ze me door volgend jaar toch nog jurken te willen dragen ;).
      --het bloemenveld is eigenlijk een veld 'onkruid' recht voor de deur; er is discussie over wat er met dat stuk land moet gebeuren en zo kan ik een hele zomer genieten van schoonheid en rust. Als dat geen chance'ke is ♥--

      Verwijderen
  4. Wat een schoontje! En komaan, jurken naaien aan de lopende band - het zal vreemd zijn als er bij jou plots geen pareltjes van jurken meer verschijnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een throwback is me dat zeg! Die stof ❤️ dat patroon ❤️ die combinatie heeft mijn dochter ook al gedragen. Een van de mooiste jurkjes ever, als je het mij vraagt. En dat vind ik bij het zien van jouw foto's opnieuw. Omdat mijn meid het omgekeerde probleem had (serieuze peuterbuik) hadden wij ook last van gapingen, en afzwakkende schouderbandjes. Bij ons werden er zwarte kanten lintjes ter hoogte van de schouderbladen tussen gestikt, en dat strikje maakte het jurkje eigenlijk helemaal af. Mannekes toch, zo blij dat ik jouw versie zie, voor de herinneringen alleen al ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer zo'n schoontje! Jozefien hierboven heeft helemaal gelijk, ik vind dat ook een van de mooiste jurkjes ever (zonder strik weliswaar). En gratis dan nog wel. Ik naaide het twee jaar geleden voor de fotoshoot voor het boek-van-Marte-en-Vicky-dat-er-nooit-kwam. Toen was Lene 8,5 jaar en maakte ik BO 6 jaar, TO 4 jaar (!) en lengte 9 jaar. Ik kan je wel volgen in je redenering dus. En ook in je stof- en patronenprobleem natuurlijk. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi! Over mijn versie zwijg ik stilletjes... 🙈🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig mooi!! Ik hou van mooie rugdetails!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.