Ongelooflijk verwaarloosd

donderdag 16 augustus 2018

Toen de nieuwe stoffen aangekondigd werden, was ik héél erg enthousiast. Zoonlief deed er in diezelfde periode ook een vol jaar bij en verwelkomde dat nieuwe jaar met een groeispurt... zowat alles in de kast bedekte nauwelijks zijn ledematen. Met mijn mond zowat op mijn tafel bij het zien van al dat moois, maakte ik een lijstje met zoonlief in het achterhoofd - die kreeg dat gerief ook al, het sierde enkel nog uw scherm niet ;).
Het zal je - indien je zelf ook kinderen hebt - niet verwonderen dat er hier een "ongelooflijk verwaarloosd kind dat nooit iets kreeg" rondliep. Correctie, het plakte bijna tegen het plafond van de verontwaardiging #schaterlach.

593-02 Lux dress Khadetjes
593-03 Lux dress Khadetjes

Wat dochterlief - uiteraard - niet wist, was dat ik bij het bestellen voorzienig was en een project of drie voor haar van stof voorzag. Alles werd keurig gefixeert en voorgewassen - ik had ooit een farce voor, vandaar - en ik knipte erop los. Het maken, daar had ik de afgelopen weken echter niet zoveel fut voor. Toen ik een naaiavond aan mijn keukentafel had, greep ik mijn kans om wat af te werken. Tenzij je met je hoofd in het zand zat afgelopen zomer, heb ik niet veel te melden over het gebruikte patroon, de Lux jurk van Bel'Etoile.

593-05 Lux dress Khadetjes
593-06 Lux dress Khadetjes
593-07 Lux dress Khadetjes
593-08 Lux dress Khadetjes
593-09 Lux dress Khadetjes
593-10 Lux dress Khadetjes

M  A  A  T  |  Dochterlief is in verhouding iets smaller dan ze lang is. Haar borstomtrek is 64,5cm, wat ik volgens de maattabel mag afronden naar maat 128. Ik koos ervoor om de jurk in één stuk te maken en nam die over in die maat maar verlengde zowel het bovenstuk (boven de elastiek) als het rokdeel naar maat 134, aangezien ze die lengte heeft.
Haar taille is -kuch- niet bestaande want ik kwam uit op maat 110 daarvoor - het kind is niet breed maar ik vermoed dat ik daar een fout(je) heb gemaakt bij het opmeten. Aangezien ze relatief standaard is, hield ik daar geen rekening mee maar - dat is persoonlijke smaak - ik nam de jurk in de taille wel wat in, ongeveer 1 cm langs beide zijden - zodat die iets minder 'poef' zou staan. Oversized allemaal goed en wel, maar in mijn hoofd is teveel ook teveel.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Ik koos voor de jurk in 1 deel dus super veel werk is dat in principe niet. Babbelgedrag van mijnentwege zorgde ervoor dat het eerder traag vooruit ging aka ik stikte vier naden en de rimpelelastiek. Het was niet mijn eerste keer dat ik daarmee werkte, maar de preciezerik in mezelf stoorde zich aan een naald die af en toe danste waardoor de lijnen niet altijd helemaal recht zijn. Ik negeerde - het is gelukkig nauwelijks te zien - maar stoorde me wel aan het niet rimpelen waar de naad van de jurk is. Bij een volgend exemplaar strijk ik de naden terug netjes open zodat het overal gelijkmatig gerimpeld is en de neuroot in mezelf zal ongetwijfeld gelukkig zijn.

In plaats van een (hals)boord in dezelfde stof gebruikte ik een stukje - afgeschooid, merci lieverd - boordstof dat ik biaisgewijs bevestigde en daarna doorstikte met de tweelingnaald. Niets mis met een gelockt boordje, maar dat vind ik net iets mooier afgewerkt - ja, zelfs mooier dan een lintje tegen het locksel. Nog eens de mouwboorden mooi opstrijken en dan kan ik eigenlijk gewoon van repeat doen ♥.

593-11 Lux dress Khadetjes
| Patroon: Lux jurk van Bel'Etoile | Stof: Painted Sulphur Yellow (See You at Six) van bij PiekeWieke met bijpassende Sulphur Yellow boordstof |






Stof in 2018: 15 in  -  95 uit  (31 gekocht&verwerkt - 10 verkocht - 3 gekregen)  - #1in6uit

30 opmerkingen:

  1. Dat geel staat haar ongelooflijk goed 💛!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is geen kleur waar ik spontaan naar grijp, maar je hebt gelijk; geel + zongebruinde velletjes = ♥♥

      Verwijderen
  2. Ze ziet er niet al te hard verwaarloosd uit maar ik kan me de verontwaardiging voorstellen 😉. Dat geel staat haar zo schoon! Die boordjes biaisgewijs dat moet ik zelf meer doen want ik geef je gelijk, het is schoner

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben de moeder, dus wat snap ik ervan, van die verwaarlozing #schaterlach. Ze heeft niet zoveel te piepen, denk ik eigenlijk ;).
      Biaisgewijs, doen! Iets meer werk, maar zoveel mooier afgewerkt.

      Verwijderen
  3. Volgens mij is de dochter ook gegroeid!Mooi gemaakt ;-) en jammer dat jouw keukentafel zover is om eens te komen mee naaien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze gaan gelijk op, die twee groeispurters van me. Ik hou 'm hart vast voor het moment dat ze een lange broek aantrekken ;)

      Verwijderen
  4. Verwaarloosd? Ik zag ze toch al meermaals passeren, dus ik denk dat dat nog wel meevalt!
    En als het toch zo moest zijn, deze jurk maakt dat ineens weer goed

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op foto 3 bewijst ze dat ze een ongelofelijk schattig verwaarloosd snoetje kan trekken, maar dat bewijst alleen haar gevoel voor drama en acteertalent denk ik ! Laat de preciezerikkige neuroot in jezelf los sweetie, die is nergens voor nodig ;-) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier sè, een vrouw van de wereld die mijn dochter kan lezen - en zeggen dat ze geen drama wil doen hé, gelukkig valt dat -denkik- vanzelf in zijn plooi, ooit. Een dramaqueen en een gelukkige neuroot, wat een combo <3

      Verwijderen
  6. Dat 't een vree schoontje is! Vooral dat halsboordje, dat maakt het écht af :D ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knappe Lux voor dat verwaarloosd kind. Ze fleurt er ineens van op, haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb die stof voor mezelf gekocht. Maar nu doe je mij wel twijfelen.
    Ik zou er precies ook niks op tegen hebben dat je bij uw volgende biaisgewijze bevestiging van boordstof wat fotootjes neemt. Ik heb al wel eens een biaiske gebruikt, maar mijn hersens willen het niet visualiseren met boordstof. Doe je dat dan ook in 2 keer? aan de goede kant en dan overplooien en stitch in the ditch? Ik heb dat alleen nog maar met katoen op katoen gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor uzelf gebruiken, niet aan twijfelen zeg - die kinderen gaan meestal met alles lopen, dus alles waar het woord "uzelf" in voorkomt, kan ik alleen maar aanmoedigen!

      Ik onthoud de fotovraag - ik vrees alleen dat ik niet onmiddellijk plannen in die richting heb, maar ik onthoud! Biais is eigenlijk niet helemaal correct...
      1- je maakt een tunnel van de boordstof
      2- je zet die (enkel, niet dubbelvouwen) aan de sweater; goede kanten op goede kanten
      3- je vouwt de boordstof omhoog en plooit die mooi om de naadwaarde (dus naar binnen toe)
      4- je zet vast met een tweelingnaald (juiste spanning gebruiken, altijd eerst een testlapje maken zodat je ook een goed stiksel krijgt) op enkele mm van de rand van de boordstof, geen stitch in de ditch hier.
      5- tada, af jong! Je kunt eventueel de boordstof nog wat bijknippen als je veel overschot hebt, maar meestal is dat hier perfect zoals het is. Als je echt wil kun je de boordstof binnenin ook nog eens naar binnen vouwen (zodat je vier lagen boordstof hebt), maar boordstof verandert niet na veelvuldig wassen en ik vind het zo prima eigenlijk.
      Volg je me?

      Verwijderen
    2. Hihi ik zie een bomberjackachtig iets in mijn toekomst. Ik woon in fleece truien, dus veel verschil met pakweg een Cicero van Sofilantjes is er niet. Als ik nu eens die van mijn zoon pas ... Hij is toch maar een paar cm kleiner dan ik (en dat zal ik niet lang meer kunnen zeggen). Alleen qua cupmaat schelen we nogal *schaterlach*.
      Of ik moet die Urban Style eens uit mijn kast halen en het patroon van die bomber op één van mijn fleecekes leggen om de maat in te schatten. Ik mis ECHT wel een matentabel in dat boek. Ik was heel enthousiast toen ik het kocht, maar ik heb er nog maar 1 trui uit gemaakt en die was echt veel te breed. Ervaring met selfish sewing is hier zeer beperkt, dus ik mis uw "ik weet wat de standaardaanpassingen voor mijn lijf-zijn" kennis.

      Ik begin het al een beetje te zien van die boordstof-biais. Ik durf het niet proberen zonder testjes, maar ik heb toevallig wel veel kleine stukjes french terry en boordstof liggen van dezelfde kwaliteit liggen. boordstof op rol, daar koop ik namelijk altijd te veel van ;-)

      Verwijderen
    3. Wel, dat is nog zo gek niet, pas eens die trui van je zoon en met een FBA zou je er misschien mee wegkomen - ik weet het, dat klinkt angstaanjagend, maar er bestaan daar super goede tutorials voor, probeer dat op je gemak op papier, en daarna eens in een oud en niet zo gekoesterd stofje en ta-da, dat komt goed.

      Die standaardaanpassingen voor mijn lijf, die kennis (die nog steeds niet helemaal compleet is zunne, I know) kwam ook maar met vallen en opstaan. Ik schakelde mijn archief functie uit, maar -kuch- de eerste jurken waren hier ook niet echt je dat. Proberen en leren, telkens opnieuw, want dat lijf verandert hier wel eens van vorm #schaterlach.

      Verwijderen
  9. Allez zeg, gelukkig heeft dat arme kind nu ook iets om aan te doen. Dubbel geluk eigenlijk want ze ze staat er nog eens leuk mee ook.
    Toch gemakkelijk als ze weten wat ze willen hè, soms... ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou er bijna medelijden mee krijgen, met dat verwaarloosde mormeltje van me #not. Nogal een chance dat ze ook ongelooflijk lief kan zijn als ze dat wil ;)

      Verwijderen
  10. Waaw, schoontje! Zowel die verwaarloosde ( ;) )dochter als het kleedje maar eu bij dat fixeren wat moet ik me daar bij voorstellen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de eerste reeks van SYAS had ik een farce voor (met die vissen)... ik was sowieso altijd alles voor, maar boordstof, dat was ik eigenlijk nooit voor. Meestal stop ik mijn stoffen ook in een azijnbad om de kleur langer mooi/goed te houden, dat kan het nog wat extra vast zetten. Toen deed ik dat niet, en was na een aantal keren de kleur van mijn boordstof en van mijn trui niet meer dezelfde, de neuroot in mezelf kan daar niet zo goed mee om eigenlijk. Dus dacht ik deze keer "ze gaan me niet meer liggen hebben" #schaterlach

      Verwijderen
  11. Yes yes, fan van jouw maaksel! Ik hield mijn hart vast voor je blogbericht want je bent (terecht) een madam met een kritisch oog. Grote opluchting alom, hahaha! Merci voor deze mooie Lux!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Verwaarloosd, arm kind ;) Ik ben er zeker van dat ze een veelvoud van pareltjes heeft hangen van zo'n straffe naaimamadam :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik beaam, het is een echt sukkeltje, die dochter van me ;).
      Ze heeft wel nog een en ander hangen maar euh, ik moet dringend in actie schieten want de lengte vrouw, die lengte zucht.

      Verwijderen
  13. Dat stofje is precies voor haar gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoewel geel geen kleur is die in grote getallen in ons huis te vinden is, ben ik ook wel fan van dochterlief-met-geel. Te onthouden dus x

      Verwijderen
  14. Zo mooi! En ocharme dat dutske, zie ze eens verontwaardigd zijn op die derde foto haha.
    Dat kleur staat haar echt goed hé. Geel komt hier weinig binnen qua kleding, maar zij mag dat echt wel dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat staat ze hier goed mee! Die tint geel, daar komt niet iedereen mee weg, denk ik, zij zeker wel! Heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.