[Blogtoeren] Blou van joe ;)

zaterdag 23 september 2017


Oh ja hoor, ik zag die prachttrui al passeren op IG. Meer nog, ik zag zelfs de testersoproep passeren - tempting, maar ik weerstond wegens het-past-nu-even-niet -  maar zoals dat met die dingen gaat, de lengte van mijn dagen blijkt niet recht evenredig langer te worden met mijn goestingskes. Ik stak mijn kop dus in het zand en haalde die er evenwel met veel plezier uit toen de dames achter Blou me vroegen of ik mee wou doen aan de patroontour.

510-02
510-03

Het patroon komt met een uitgebreide - best wel grappige ;) - handleiding die je over elke mogelijke hindernis fijntjes meeneemt. Naast het vleugje humor, was ik vooral gecharmeerd door de aandacht voor een correcte pasvorm. Paste je nog nooit een patroon aan, dan staat hier haarfijn uitgelegd hoe je eraan begint. Om te voorkomen dat je zomaar je confectiemaat zou nemen, wordt gewerkt met maten van 1 tot 7. Mijn opmetingen pinkten vrolijk in de riching van maat 6, ik gradeerde naar een 7 voor mijn derrière. Ik hoorde 'waaien' dat de trui redelijk lang is, dus ik riskeerde het erop om in de lengte niets aan te passen en dat kwam helemaal goed. Ik herhaal - met het risico dat dit op een 'betaalde lofzang' lijkt maar ik ben er écht enthousiast over - mezelf met veel plezier; ook hiervoor is de nodige aandacht in de handleiding, geweldig vind ik dat!

510-04 510-05 510-06
510-07
510-08

Ik mag hier wel een halve lofzang op de handleiding uitten, ik was ook - ahum - enigszins koppig. Ik was namelijk vastbesloten een stofje uit de eigen voorraad te gebruiken. Stond daar toch wel niet 'stevige stretchstof' zeker? Hupla, de koppigheid kwam boven... Geen idee van de inhoud van jouw kleerkast, maar in die van mij liggen géén bovenstukken in stevige stretchstof. Geen enkel. Wel breisels in alle mogelijke geuren en kleuren, maar stevig, daar doe ik niet aan mee #schaterlach

Bon, ik kan niet ontkennen dat hier wel wat in huis ligt wat stof betreft. Maar rekkende toestanden, daar doe ik ook al niet aan mee. Ik had de keuze uit breisel of breisel, om maar te zeggen dat de keuze snel gemaakt was; een bijzonder fijn en fragiel breisel, ik kon mezelf geen mooier geschenk geven #notethesarcasm.
Ik ging aan de slag met het patroon (je kunt trouwens kiezen tussen een versie met en eentje zonder naadwaarde; ideaal voor luiewijven zoals ondergetekende), meer bepaald de Y-rug met lange mouwen en een boord in dezelfde stof, ik wou immers geen contrast.

510-09

M  A  A  T  |  Ik volgde de maattabel en maakte een combinatie van maat 6 en 7 (op de heupen) en dat klopt prima! Aangezien mijn stof heel wat soepeler is dan de stof waarvoor het patroon eigenlijk getekend is, valt het iets minder aansluitend dan bij de meeste exemplaren die ik al zag.

M  A  A  K  P  R  O  C  E  S  |  Niet alleen het inleidende stuk (♥ hoe pas je een patroon aan zodat het jou past) is uitgebreid, de naai instructies gaan op hetzelfde elan verder. Heb je niet alle extra info nodig, kun je makkelijk filteren wat voor jou wel of niet van toepassing is. Gezien mijn lengte en mijn wij-hebben-last-van-de-zwaartekracht-borsten mat ik voor het knippen de neep na en corrigeerde ik die wat. Dat zegt niets over de juist- of foutheid van de nepen van het patroon, dat is een standaard aanpassing voor mij ;).

Omdat mijn stofje nogal rekbaar en fragiel was, gebruikte ik naadband bij de schouders - toen het af was bleek dat ik dat beter op andere plekken ook gedaan had ;) - maar verder volgde ik de handleiding erg flink. Ik las niet op voorhand door, dus was érg benieuwd naar hoe die rug juist in elkaar zat. Stiekem vind ik zo'n v-afwerking ook altijd wat tricky omdat proper en mooi af te werken, maar het kwam helemaal goed. Bij het passen 'viel' de hals echter niet mooi, de boord bleef rechts staan wat ik vreselijk elegant - nee, ik doe niet aan sarcasme #schaterlach - oploste door een topstitch, mijn door snot geteisterde brein kwam niet verder dan dat. Nogal een chance dat die grotendeels in de stof verdwijnt.

Helaas waren mijn hersencellen blijkbaar uitgeput na die actie want toen het zoomtijd was, zoomde ik gewoon om zonder rekening te houden met de aard van mijn stof. Stom van me, want nu golft die behoorlijk - en zeggen dat ik genoeg van vanalles in huis heb om dat te vermijden maar so be it. Eigen schuld dikke bult, het zal me leren de stofvoorschriften aan mijn laars te lappen #schaterlach.

C  O  N  T  E  N  T  ?  |  Hmmm... ja en nee.
Ik hou van het ontwerp, ik ben hélemaal fan van de rug. Ik hou van de erg lichte nuance in mijn exemplaar, maar ik ben ook weg van de versies met contrast. Helaas is die rug wel wat aan de diepe kant voor deze tijd van het jaar - ik zie me echter wel in dit model flaneren bij een rustig zomerbriesje ;).
Mijn stofkeuze en onzorgvuldigheid bezorgden me die golvende zoom en ik besef érg goed dat het belachelijk is maar ik zal me er iedere keer aan storen als ik deze trui draag. Dus gaat de schaar erin om mijn eerste plan uit te voeren; een (erg) kort exemplaar met een brede boord - ik vond dat ik wat stofkeuze al rebels genoeg geweest was en koos er daarom voor om het patroon te volgen. Je ziet dat Murphy in the end zijn manieren heeft om ervoor te zorgen dat het juiste pad bewandeld wordt ;)

510-10
| Stof: breisel uit de voorraad | Patroon: Cobalt van Blou | kortingscode 15% TOUR0917COBALT tem 4/10 geldig |






Stof in 2017: 23 in  - 107 uit  (14 gekocht&verwerkt - 15 verkocht - 7 gekregen)  - #1in4uit

29 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar: een breisel uit de voorraad, een golvende zoom waar ik niet content over was en het voornemen om die te vervangen door een boord. Alleen hebben ze mij in de testersgroep overtuigd om het zo te laten en 'm gewoon nog eens met veel stoom te lijf te gaan. So be it. ;-)
    Maar het is een schoon exemplaar, dat van u!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er eigenlijk ook fan van, maar er kwam al best veel stoom van pas, dat gaat niets uithalen. Misschien als ik de zijnaden nog wat aanpak? Maar euh... bijzaak en zo ;)

      Verwijderen
  2. Waahh, ik hou zo veel van jouw! Van jouw perfecte imperfectie, van jouw humor, jouw geweldige naaicapaciteiten, daar zal een beetje snot in het brein toch niet zo gauw verandering in brengen, jouw compleet gebrek aan sarcasme, compleet af-we-zig, dat is duidelijk . En je cobalt is zelfs met golfjes een schoneke.
    Naadband zei u dus, voor breisel, overal. Staat genoteerd voor mijn volgende versie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allé merci ♥

      Oh, voor die zoom zou je beter soluvlies gebruiken - stik je (aan de onderkant) gewoon mee, je wast de trui en dan is het weg. Je kunt het ook afspoelen met wat warm water als je niet eerst wil wassen. Maar dat had ervoor gezorgd dat de zoom mooi recht zou geweest zijn. Naadband bij de zoom; dat zou al rekbare moeten zijn (en die is moeilijk te vinden) en met die soort 'met het touwtje', daar werk ik niet graag mee. Maar euh... ik lees graag hoe het afloopt op een ander, hou u dus vooral niet in!

      Verwijderen
  3. +1 voor de opmerking van Lies!! Ik hou ook van jou! En ook van je cobalt hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leve de koppigheid! Krijg ik toch wel goesting om er eentje met een breisel te maken zeker! Neem ik meteen de aandachtspunten mee in mijn achterhoofd ;)

    Handleidingen met een vleugje humor, zo zouden ze allemaal moeten zijn! (Oke, misschien is duidelijkheid en volledigheid nog net ietsje belangrijker, maar toch)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duidelijkheid en volledigheid, dat is hier dik ok, vandaar dat de humor hier fijn was! Gooi daar nog wat koppigheid tegenaan, en vrouw, we veroveren gewoon de wereld ;)

      Verwijderen
  5. Ik vind dat een schoon modelleke, maar ben niet zo zot van de stof. Allez, ik vind die wel mooi, maar niet voor dit patroon. Dat doorkijken stoort me en de richting van de lijnen ook. Maar ik heb precies wel goesting in het patroontje, ik ga eens piepen sé!
    En merci voor de lach bij het lezen ( ben slecht gezind en die lach doet dan deugd ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt wel een punt :). Maar mijn hersencellen redeneren anders... die kijken namelijk niet op mijn eigen lijf, ik voel alleen dat ongelooflijk zachte (en warme) breisel, ik zie die schone kleuren en ik ben content. En ik kan wel eens mopperen over een zoom die golft (of over hoe ik beter mijn haar 'goed' had gelegd voor de foto, of beter nog, het eens laat knippen), maar in the end moet ik daar mee lachen. Niet schoner dan ogen die glinsteren van een lach die klaar zit, érg fijn om lezen dat ik je kon doen lachen!

      Verwijderen
    2. Ik koop op die manier stof en het resultaat is dan een kast vol onbruikbare schoon stofjes :D

      Verwijderen
  6. Zalig patroon, mooie versie. Als ik al die mooie v 's zie dan wil ik het patroontje kopen want ik wil dat ook kunnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel!
      --de volgende keer nog een holle rug aanpassing en je hoort me zelfs niet meer murmelen ;)-- Doen; dat kopen, want je kunt er best wel wat kanten mee uit, met dit patroontje. Enne... die v of y, het is goed uitgelegd!

      Verwijderen
  7. Zo eenvoudig en op top vrouwelijk 😉.
    Jij zult stralen tussen die aanhangwagens💪

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jij hebt mij net overtuigd om het patroon te kopen. Met golfjes en al.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vrouw, het is toch een schoon gegolfde pull :) Ik overweeg zelfs het patroon te kopen! jaja, ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De hals, de kleur, de stof, wat staat je dit prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ma gij, ik vind die doorkijk juist zalig! En golven of niet, schone pull erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. superleuk versie vind ik, ook de doorkijk vind ik best ok hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk om je post te lezen en dame, jij staat met alles. Of het nu een fladderend breisel is of wat dan ook. Dat doorkijkgehalte mag hoor, ik vind het zelfs schoon. Het moet toch niet altijd braafjes zijn 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel leuke versie, denk dat ik mezelf ook eentje maak in een breiseltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Overtuigd, dankzij jou uitleg en je mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. schone pull, nen aanschieter vind ek !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh, ik vind dat tof, dat stofje dat zo half doorschijnt! Ik sta zelf niet zo goed met stukken met een volledig vlakke voorkant, als je begrijpt wat ik bedoel, maar dat topje eronder geeft 'variatie'. En die rug is ♥.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind het een heel mooi stofje! Maar als die boord je echt zo stoort, dan moet hij eraf, anders gaat deze niet uit de kast komen, en dat zou zonde zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig! Ik moet nog altijd uitvissen of ik die in mijn maat ook kan maken! Ik ben fan!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.