Terg eens een ontwerper

woensdag 19 juli 2017

Mensen die mij van iets dichterbij kennen, zullen wellicht instemmend knikken als ik mezelf omschrijf als een mislukte wervelwind - niet dat ik er enig benul van heb hoe een gelukte wervelwind er dan uit zou moeten zien #schaterlach. Ik heb nogal de neiging er een serieus tempo op na te houden en af en toe heb ik een geweldig geconcentreerde uitbarsting van activiteit. Mezelf kennende kan ik je alleen maar aanraden op zo'n momenten niet in mijn weg te lopen.

497-02
497-03

Het lijf vraagt echter om traagheid, een traagheid die ook doorgetrokken wordt in mijn naaisels. Ik kan het gewoon niet meer, naaien tegen dat razende tempo van die eerste dagen/jaren. Eigenlijk stoort me dat -nu- niet meer, ik kies er met zoveel meer liefde mijn projecten uit, en kan me soms geweldig uitleven in het uitpuren en genieten van die traagheid. Zo rolde er een short van onder mijn machine die er wellicht zou voor zorgen dat ik na het eerste exemplaar uit een confectieatelier zou gezwierd worden, of die onbetaalbaar zou zijn door alle uren die erin kropen. En dat terwijl het "gewoon een domme scoutsbroek is" - dixit meneer Khadetjes.

497-04
497-05
497-06
497-07

Ik stikte een veelvoud aan shortjes precies zoals ze moesten zijn, keurig proberend me aan elke letter van de handleiding te houden. Eensklaps was het vat op - en nee, het kon nog niet op zijn want er stonden best nog wel enkele exemplaren op de planning. Ik grinnikte even en besloot mijn goesting te doen.

Zijnde; ik wou brede zakken in plaats van smalle #check, ik draaide gewoon het patroondeel om en knipte ze in de breedte in plaats van in de lengte én ik wou rechte pijpen zonder de plooitjes #check, ik tekende een hoek aan het afgeronde patroondeel. Oh, en een overslag wou ik ook érg graag, dus die zette ik eraan. En rivetten, véél rivetten, de een al beter erin geklopt dan de ander ;). Kortom een short zo tegendraads als maar zijn kan.

497-08
497-09

Een blik op de bovenstukkenschuif leerde me dat het kind allesbehalve nood had aan nog een extra tshirt... maar ik had nog een restje over en we weten allemaal dat die restjes tot in het oneindige blijven liggen als je dat niet onmiddellijk aanpakt. Ik haalde opnieuw het planB patroontje boven en in een mum van tijd bleef er van dat restje niets meer over.

497-10
| Stof short: gekregen van An | Stof bloesje: restje uit de voorraad (Lucy has a secret)
| Patroon short: Skip the rope (Mind the Whale) | Patroon bloes: planB tshirt (patroonloos dus) |






Stof in 2017: 23 in  - 84 uit  (10 gekocht&verwerkt - 14 verkocht - 7 gekregen)  - #1in3uit
M e v r o u w   K h a d e t j e s   v s   d e   u f o ' s : 3  d o w n                                       

51 opmerkingen:

  1. Aleeeee, ik kan daar niet tegen, tegen zo'n perfect uitziende zelfgemaakte kledingstukken die lijken alsof ze uit een megadure winkel komen! Ik krijg daar stress van! Want ik wil dat ook en ik heb daar geen geduld voor! Zucht!

    Enfin, ik stop met roepen. Om maar te zeggen dat ik dit dus onwaarschijnlijk schoon vind. En al zeker voor een domme scoutsshort joh, komaan zeg. Misschien moet ik gewoon eens een hele week naast u komen zitten om in alle traagheid zoiets in mekaar te stikken. Ik doe nooit aan traag en nu zie ik wat ik mis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik moet bij zo'n trage projecten soms aan jou denken, omdat ik weet dat je er echt niet van houdt - ik kan af en toe hetzelfde gillen naar jou, als je schrijft dat je 'rap op een uur' iets prachtigs ineen stak. Gaat niet, bestaat niet, denk ik dan #schaterlach. Als we zo bezig blijven sta ik toch eens met mijn machine op je stoep denk ik ;).

      Verwijderen
  2. het voordeel van die traagheid zijn deze details, ik heb daar vaak het geduld niet voor omdat mijn gedachten al bij het volgende stuk zitten en ik alweer stof gekocht heb maar ik kan daar dus uren naar kijken hé naar die details
    ik sluit mij dus volledig aan bij eva, een weekje traag stikken stage zou niet misstaan hier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bespeur zowaar een gat in de markt; traagheidscursussen of zo #schaterlach.
      Ik vrees dat de liefde voor details de aard van het beestje zijn, die had ik al bij mijn letterliefde en hier komt die bij momenten ook boven drijven 💚

      Verwijderen
  3. Ik herken me helemaal in je eerste deel van je blogpost, maar op het tweede deel kan ik alleen maar gezond jaloers zijn. Traagheid, dat is iets wat ik mis. Ik moet misschien samen met Eva ne keer langskomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Traagheid blijkt iets te zijn wat je kunt leren vrouw, ook al is dat niet altijd een top prioriteit ;). Het helpt natuurlijk als het ook echt niet gaat en er enige vorm van moeten vandoen is #schaterlach. Maar hè, dan kun je er maar beter een deugd van maken, niet? Altijd welkom dus!

      Verwijderen
  4. Komaan zeg, elke blogger die werkt met geplande posts om haar lezerspubliek te amuseren terwijl zijzelf in een strandstoel ligt, noem ik "een echte". Dus mevrouw Khadetjes, met uw tegendraadsheid valt het nog goed mee ;) En de wederhelft, die verdient een (vriendelijke) schop tegen zijn benen voor zoveel ongevoeligheid. Topshort, dit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal hem worst wezen, denk ik ;).
      Oh, tegendraadsheid, bezetenheid, neurotische trekjes of pure liefhebberij, allemaal een pot nat denk ik dan #schaterlach

      Verwijderen
  5. Die traagheid gaat u wel af!! Knap setje, <3 voor groene naaisels! Mijn traagheid zit vooral in het twijfelen over welk patroon met welk stofje te combineren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat grappig, hoe kleuren veranderen... ik was vroeger een blauwtinten mens, hoewel ik dat nog altijd denk van mezelf, mer ik dat ik meer en meer naar groentinten neig de laatste jaren.
      Twijfelen over welk patroon en stof te combineren, dat komt hier zelden voor. Dat is precies een proces dat zich -onbewust- in mijn hoofd afspeelt, waarbij het resultaat er gewoon uit komt rollen ;)

      Verwijderen
  6. Gewoon een domme scoutsbroek? Hoe durft meneer Khadetjes? Zo'n mooie short met al die plooitjes !!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, ik schrik daar niet van, van zo'n reacties... het wil natuurlijk niet zeggen dat ik het ook eens met hem ben #schaterlach

      Verwijderen
  7. Nou, dat kan je nog heel goed anders!

    (En een toffe teller erbij 🤗 Gaaf!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, de broek dateert van april denk ik, en dat bovenstuk, daar hebben we het over vier naden sluiten... maar die randen afwerken #schaterlach. Wel, die zijn de oorzaak van die nieuwe teller ;).

      Verwijderen
  8. Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, maar als ik je blog lees vind ik 'wervelwind' wel een passende omschrijving. Ik moet je berichten altijd supersnel lezen, omdat het lijkt dat dat zo bedoeld is. Ik word er altijd vrolijk, dus maak er toch maar een positieve wervelwind van ...
    En wauwie voor die shortje weeral!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om lezen, en altijd welkom; in draf of in alle rust ;)

      Verwijderen
  9. Terwijl ik eigenlijk ook iemand ben die graag snel resultaat ziet, kan ik toch ook genieten van het uitwerken van zo'n prachtige details... Dat ik hier toch maar eens aan moet beginnen binnenkort. Al zullen het najaarsexemplaren worden :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben even niet helemaal bijgelezen maar ik vermoed dat Riet al een najaarsproof exemplaar toonde ;). Hier staan er alvast ook op het programma tegen die tijd!
      En dat snel resultaat, daar heb ik nu eens weinig last van... ik vermoed dat dat samen hangt met mijn katoenen voorliefde en het feit dat dat altijd trager gaat?

      Verwijderen
  10. Waauw, zo'n prachtig shortje, je ziet dat daar veel liefde in zit! Ik ben momenteel bezig aan een kleuterboekentas, de uren dat daarin kruipen (en de stappen die je TRAAG moet stikken), amai :) Jij bent dus op dit moment mijn grote voorbeeld. Traagheid kan leiden tot perfectie! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar zit wat in, in je woorden ;)
      Ik maakte twee van die boekentassen waarvan er een nog steeds in gebruik is - de andere was een kleuterboekentas, dus die is momenteel werkloos - en ik kan je verzekeren dat ieder traag stiksel daar loont! Haha, dat is het enige project waar ik mijn uren werk eens bijhield, en ik weet dat dat ongelooflijk veel was. Maar tegelijk zo deugddoend, want ik zie het resultaat ervan nog elke dag! Veel courage dus!

      Verwijderen
  11. Leve trage naaisters, ik ben er ook zo eentje. Deze post doet mer eraan herinneren dat ik zat patroon hier ook nog heb liggen en er beter snel aan begin, of het kind heeft een zomershort tegen kerstmis 🙊

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zo heel af en toe zijn er projecten nodig die al je aandacht vragen en ineens ook gewoon krijgen, weg ongeduld, welkom precisie. Je wil niet weten hoe de communieoutfit van de zoon tot stand kwam. Maar de voldoening die je dan hebt achteraf, als het helemaal perfect is, maakt het zo zo waard. Mijn doel was om dit jaar meer voor dat soort projecten te gaan; om geduldig te zijn in plaats van mijn gulzige zelve waarbij het niet snel genoeg kan gaan. dus ik pleit ook voor trage naaisels

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amen vrouw ;)
      Met links en rechts eens een snel project tussendoor, zodat het beter vol te houden is #schaterlach

      Verwijderen
  13. wauw, die traagheid loont toch wel hoor, ik wou dat ik het geduld daarvoor had. prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtige scoutsbroek met vele leuke details zal hij wel bedoelen. ;)
    Indien je ooit een slow sewing clubje opricht, vast een gat in de markt, dan doe ik mee want lang leve slow sewing als daar zulke pareltjes uit voortvloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Straks moet ik die club effectief nog gaan oprichten ;)

      Verwijderen
  15. Dat is echt af!
    Respect voor de traagheid. Ik werk ook traag, maar vooral omdat ik door vanalles en nog wat afgeleid wordt. Dus wel traag, maar geen resultaten als deze hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 'stomme scoutsshort'?? Ik kan alvast vertellen dat de 'bijna 14jarige dochter' om een of andere reden niet meer toegelaten werd op kamp met stomme shorts. Als ik die madam mag geloven moeten dat ferme 'jeans shorts' zijn, dit afgewerkte exemplaar zou zeker toegestaan zijn op haar kamp :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moh! Straf, dat!
      Hier zijn ze zo kieskeurig niet eigenlijk, maar ik zit dan ook met twee kapoenen in huis, dat zal wellicht nog wel veranderen vermoed ik ;). Nuja, dragen doet ze die zunne, al mijn werk dat erin kroop #schaterlach

      Verwijderen
  17. Haha... wervelwind is een understatement... maar gij zijt wel mijn favoriete tornado! En ik snap dat traag naaien... ik kan het ook niet anders al komt dat niet door fysieke beperkingen natuurlijk... maar hiervoor doet ge het toch dat naaien... die perfectie die eens finished u doet glimlachen en telkens ze het aan heeft dat kleine blingske tevredenheid door uw hersenen... yeah babe... you nailed it again!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Traag naaien super als het zo een mooie short oplevert. En eh scoutshort, daar is hij wat mooi voor hoor. Je mag voor dochterlief hier zo dan wel een chiroshort maken. 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie short!
    Behalve de kleur is er voor de rest helemaal niets dat op een scoutsshort lijkt! Die zijn helemaal niet zo flatterend en zeker niet meisjesachtig!
    Knap!
    Zus 1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gho, die kleur is ideaal voor mijn sloddervos ;). Die slaagt er met verve in alles te bevlekken, dat is me toch een talentje zunne!

      Verwijderen
  20. Mooi! Moi! Mooi! Daar zouden ze in een confectie atelier stinkend jaloers op zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Manneke lief, hoe knap is dat... Heeft uwe meneer Khadetjes de commentaren ondertussen al gelezen hier? Scoutsbroek, peuh! Ik zou dat wel eens willen zien zo dat wervelnaaien... Ik denk altijd dat ik erg ben. En neen, ik ben nog niet in het stadium van slownaaien beland... Alles moet rapraprap gaan. Niet goed, komt nog wel zeker?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik ben ervan overtuigd dat alles op zijn tijd komt :)
      En het een past ook beter bij je persoonlijkheid dan het ander, wie weet ben jij wel zo'n wervelwind #schaterlach

      Verwijderen
    2. Mmmm, het is eerder uit tijdsgebrek dat ik soms gelijk een zot tekeer ga ;-).

      Verwijderen
  22. En dat ik ervan hou als gij uw goesting doet. Grijnzzz.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wauw! Leve de traagheid!! Die afwerking!! Die zakjes!!! Ik ben verliefd!! Ik wil ook eentje!!

    En die top is ook super!! Liever minder en dit soort pareltjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ambetanterik in mezelf denkt dan 'jaja, maar met minder raakt die kast natuurlijk niet gevuld' #schaterlach. Maar hé, ik leer het, en ik probeer altijd tijd te vinden/maken om te naaien, zelfs in ieniemienie kleine blokjes tijd, omdat het mij zo'n deugd doet. En daar gaat het uiteindelijk om.

      Verwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.