Hét is gelukt, dames en heren!!

vrijdag 5 augustus 2016

Naast het hamsteren van stof - dat gaat ondertussen voorzichtig de goede kant op, blijkbaar vat ik stilaan het principe van 'oefening baart kunst' - is er nog een rode draad in mijn driejarige 'naaicarrière'... het koesteren en een ik-vertik-de-schaar-daarin-te-zetten-tot-ik-xxx kg-minder-weeg. Het minste wat je over mijn gewicht kan zeggen, is dat het nogal varieert. Mijn lijf is mijn lijf, daar heb ik ondertussen eigenlijk wel vrede mee - het moeilijk kunnen bewegen, dàt is een ander verhaal. Maar stiekem wil ik mijn mooiste parels koesteren tot ik er, wel laat ons zeggen, misschien eens een jaar in zou passen?

421-02
421-03

Al jaren ben ik moed aan het verzamelen om mezelf in een jumpsuit te hijsen. Mijn peervormige lijf helpt me daar niet echt, alle winkelexemplaren die ik tot nu toe paste waren werkelijk géén zicht. Zelfmaak to the rescue, dat denk ik al jaren. Al die tijd staat er ook ieder jaar wel een of ander patroon voor in LMV. Evenveel jaar nam ik mijn maten, nam het patroon over en één keer werd zelfs de schaar in de stof gezet, om telkens te eindigen met een versie voor dochterlief. Niet dat het kind klaagt, maar ik vond dat het stilaan tijd was om daar verandering in te brengen.

421-04
421-05
421-06

Toen het Gestikte Wijven weekend eraan kwam - ondertussen al zolang geleden dat ik dringend toe ben aan een terugkomdag - had ik een voor mijn doen kort verlanglijstje; twee testjurkjes, wat pyjama's en een jumpsuit voor mezelf. Oh. En misschien links en rechts nog wat klusjes van de ufo stapel, maar dat was voor 'als ik me zou vervelen' - zin voor realisme is nog steeds een werkpuntje, ik onthoud het voor 2024 of zo #schaterlach. Wispelturig als ik ben, koos ik niet voor een van de reeds uitgeknipte patronen - alsof ik nu nog weet hoeveel ik woog of wat mijn maten waren op het moment dat ik ze uittekende, geen idee of ik er zelfs nog in zou passen of niet - maar voor een patroon dat ik toevallig tegenkwam; de Sallie van Closet Case Files. Hoewel de jurk me ook plezant lijkt, probeerde ik me te focussen op het jumpsuit onderdeel van het patroon.

421-07

Dossier gemaakt: Voor één keer begon ik niet roekeloos aan het hele avontuur, zo'n ding vraagt om ettelijke meters stof en die wou ik niet zomaar verknoeien. Ik bekeek zowat elk exemplaar dat ik online vond en las zoveel mogelijk over hoe het patroon 'valt'. Op basis van mijn afmetingen nam ik verschillende maten voor mijn boven- en onderlijf over, met een resultaat dat me prima zit - ♥ voor maattabellen die kloppen!
Ik veranderde niet overdreven veel aan het patroon, er zijn geen nepen die op de foute plaats kunnen zitten, mijn grootste bekommernis wat een bovenlijf dat niet zou passen. Om dat te voorkomen verlengde ik met 6 cm - rekening houdend met mijn lengte van 179cm, dus niet standaard doen als je kleiner bent of een minder lang bovenlijf hebt - en ik vind het nog aan de nipte kant, ik had het mooier gevonden als het iets meer 'bloesde'. Uit voorzorg tekende ik ook wat bij aan de pijpen, maar daar zoomde ik alles terug weg... die zijn nogal lang uitgevallen!
Om het aan- en uittrekken iets makkelijker te maken, naaide ik in het lintje op de hals twee kleine drukknopen. Zo moet ik niet telkens de strik los maken en herknopen, maar moet ik enkel een knoopje lostrekken.





Stof in 2016: 15 in  - 83 uit  (15 gekocht&verwerkt)  - #1in5uit

68 opmerkingen:

  1. Oh, dit is mijn ding! De stof, het model en de combi met die ketting. Ik ben fan van jumpsuits in het algemeen en van deze in het bijzonder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ondertussen ben ik ook fan van jumpsuits, ik deed er wat lang over ;). Ik ben fan van mijn exemplaar, het ding zit als een pyjama en dat is al wat telt.

      Verwijderen
  2. oooh, super !!!
    ik bewonder echt je kunde om patronen naar jouw maten om te zetten, super geslaagd weeral.
    ik ben zelf 180 cm en gezegend met vormen waarvan 'de boekskes' nog altijd niet doorhebben dat die 'dik in orde' zijn... ;-)
    Ik naai dus zelden of nooit voor mezelf, het past immers nooit.
    Als je me ooit les wil geven, je bent hier van harte welkom !
    You rock girl !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach
      Dank je wel voor je lieve woorden! Ik blijf gewoon proberen onder het motto 'het is maar stof, je kunt het altijd weer los doen'. Maar je bent altijd welkom om eens samen te goochelen!

      Verwijderen
  3. Het is gelukt, en hoe! Het staat je geweldig, en ik ben weg van het totaalplaatje. WAUW!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is HEEL ERG WAUW!!!! Prachtig. En de jumpsuit op mijn verlanglijstje wil ik ook omzetten. NU!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou zeggen: doen! De jumpsuit naait erg vlot en zit erg comfortabel, een aanrader als je het mij vraagt.

      Verwijderen
  5. Ik begrijp volledig waarom je dit lapje stof zo hebt gekoesterd. De resulterende jumpsuit is er eentje om fier op te zijn. En je staat er geweldig mee. ❤️Voor het strikje op de rug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, dit is eigenlijk de proefstof die ik ook mooi vond ;). De 'echte' stof zal voor volgende zomer zijn. Ik ben vooral blij dat ik me over mijn ik-sta-niet-met-jumpsuits-angst zette!

      Verwijderen
  6. Weg met dat uitstelgedrag: prachtige jumpsuit en nog prachtigere vrouw.
    Ik was zelf nog op zoek naar een leuke jumpsuit en ik denk dat ik die bij deze gevonden heb 🙂 Benieuwd of er veel stof in kruipt ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Erg veel ben ik bang :). Ik meen me te herinneren dat het ergens rond de drie meter brede stof zat, jij zult alleszins iets goedkoper uitkomen - kleinere maat en lengte, mss kun je voeren in een ander stofje?

      Verwijderen
  7. Super gaaf! Ik ben nog in de fase dat ik voor dochterlief moet beginnen. Zij wil er graag een en tegen de tijd dat die klaar is is het hele ding misschien weer uit de mode ;) Ik deed trouwens een stalkerige poging om je te bereiken met een vraag via messanger, instagram en email ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dochterlief is nochtans al jaren fan, doen vrouw!
      Ik hoorde je kreet trouwens #schaterlach

      Verwijderen
  8. Jaaaaaaa! Daar is ie dan <3 Zo mooi, Sarah! Het staat je prachtig, zo perfect afgewerkt. X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel sarah! meteen een project voor in de see you at six stof. Ik was echt op zoek naar dit patroon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vrees er wat voor... Het patroon vraagt om zeer rekbare tricot, dus als je voor viscose gaat zul je toch wat aanpassingen moeten doorvoeren denk ik. Maar alle, ik ben alvast benieuwd!

      Verwijderen
  10. Supermooi! Staat je geweldig! Net ook in deze prachtige stof geknipt voor een shirt voor mij. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi, staat je ook geweldig. Meer van dat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woooh vrouw, ik begin met voorzichtige schuifelpasjes, voor koersen is het nog wat vroeg #schaterlach

      Verwijderen
  12. Echt een toppertje, dit! Staat jou geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt geweldig geslaagd, dit. Het staat je super!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel geslaagd en je bent een echte spetter jong! Negatieve gevoelens daarover zijn overbodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dezelfde stof ligt bij mij ook nog te wachten op hét geschikte jumpsuitpatroon ☺. Misschien moet ik maar gewoon copycat doen want de jouwe is heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Waauw, jaloers op je creatie en op je doorzettingsvermogen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach veel bijzonders is daar niet aan, gewoon doen is de boodschap! Maar als ik mijn nuchtere zelf aan de kant zet, snap ik wel wat je wil zeggen... dank je wel daarvoor!

      Verwijderen
  17. Moh vent, het was het uitstel en het precisiewerk meer dan waard! Zo schoon zeg! Is dat een rekbaar stofke of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Het stofje, geen idee wat het is, maar het is erg soepel en rekt -veel- inderdaad. Voor dit patroon is het ook echt nodig - er zit zelfs een rektestblad bij - of je raakt er niet in.

      Verwijderen
    2. Ik vermoedde al zoiets, want als ge door dat halsgat eruit moet geraken, da's niet simpel voor de meeste vrouwen met een schoon uitgewerkte poep!

      Verwijderen
  18. Wat stáát het je supermooi! Kleuren zijn prachtig en mooie accesoires.. Snel aan de volgende beginnen!
    En ja, meten is weten, dat kan je een hoop frustratie schelen..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat meten en weten, dat leer ik nog steeds met vallen en opstaan; gelukkig begin ik er beter in te worden!
      Een volgende komt er zeker - ik vermoed een effen zwart exemplaar :)

      Verwijderen
  19. Hij was en is nog steeds kei mooi! Ik paste ze zelfs en ondanks dat ik nog minder gezegend ben met de perfecte maten zag ik toen waar ik in 2024 of zo naartoe kan, lol. Maat die terugkomdag maar komen en blijf vooral lang uitkijken naar iets, dat loont bij u altijd de moeite.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. #schaterlach. Volgens mij pas jij er volgende maand perfect in!

      Verwijderen
  20. Knap! Dit staat je inderdaad erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Staat je echt supermooi ! Hier op het scherm én in het echt ... een schot in de roos !

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Reacties
    1. Ik ook, dat gaf voor mij de doorslag om het patroon aan te schaffen.

      Verwijderen
  23. Super super mooi! ik was onlangs ook aan het kijken naar de Closet Case Files, die hebben toffe patronen! 6 cm is zowat mijn standaard om bovenstukken te verlengen, ik onthoud alvast dat dat bij deze werkt! Echt mega knap gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik liet me met een of andere sale gaan aan het patroon :). Maar je hebt gelijk, ze hebben heel wat toffe patronen - haar blog is trouwens ook de moeite!
      Bij mij hangt het er wat af van het patronenmerk, maar hier verleng ik de volgende keer zeker meer dan 6cm - maar het kan er mee door :) dus ik ga niet zeuren!

      Verwijderen
  24. Oh, Sarah, je geeft me jumpsuit-hoop ... en in een heel rekbare stof dan nog wel, knap! De aanhouder wint (terwijl ik nog steeds snel wegduik als ik mezelf met een jumpsuit zie in de spiegel van het pashokje)!
    Hartjes voor het stofje en de rug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, bij mij is het nogal vaak dat bepaalde onderdelen er niet in passen, dus ik kijk geeneens in de spiegel. Maar peren onder elkaar, dit patroon is een aanrader!

      Verwijderen
  25. Wauw!! Ten eerste heb je prachtige stof gekozen!!! Fantastisch gewoon!! Maar het geheel is ook geweldig!! Ik ben fan, je staat er supermooi mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. En dan kom ik terug van vakantie en zie één en al moois op je blog.... Wow wat is deze jumpsuit mooi en hij staat je echt prachtig! Dat patroon gaat bij mij ook op de to sew lijst voor 2017 met de hoop dat jumpsuits nog steeds in de mode zijn... De patroonontwerpster heeft inderdaad perfect kloppende maattabellen (dat bewijst ook mijn perfect passende badpak voor mijn perfecte #ahum 3 maten lijf) ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ohjong, als je erin slaagt om iets perfect aan uw lijf aan te passen, dan maakt het volgens mij niet veel uit in hoeveel tabellen je juist valt ;). En mode is volgens mij ook maar wat je er zelf van maakt #neh.

      Verwijderen
  27. woow! super zeg!! Staat je super en wat een top stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. je staat er prachtig mee met je jumpsuit, dus hoera voor het doorzettingsvermogen en duimpjes op dat je er heel lang in past

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik duim met je mee - hoewel 'te groot' me ook wel aantrekkelijk lijkt #schaterlach

      Verwijderen
  29. Had ik al gereageerd?

    Ik durf dat ieg echt niet, als peer :(

    Wèl geniale truuk met het drukknoopje :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat drukknoopje bespaarde me al veel tijd zunne!
      Peer zijnde ging ik jumpsuits ook lang uit de weg, tot ik dit model tegenkwam - ahja, die brede broekspijpen verbergen toch wel een en ander ;)

      Verwijderen
  30. Moh, die miste ik compleet ! Wat een prachtig ding ! Ik maakte de maxijurk al tweemaal (eentje voor mijn toen zwangere zus en eentje voor mezelf -> okapi dress :-)) !

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je meeleest! Ik ben benieuwd te horen wat je van de maaksels denkt.

Zoeken in deze blog

Mogelijk gemaakt door Blogger.